במרכז- אלבו בפעילות בכנסת

בשורה לאלרגים: חוק האפיפן אושר בוועדת השרים

וועדת השרים אישרה היום (א') את הצעת החוק המבקשת לחייב החזקת מזרק אפינפרין לטיפול מציל חיים בהתקף אלרגיה, במקומות ציבוריים. אודליה אלבו, יו"ר העמותה הישראלית לאלרגיות למזון: "הימצאות מזרק האפיפן במוסדות החינוך מבטיחה את שלומם של בעלי האלרגיה במקרה חירום, זהו חוק שכל מהותו הוא הצלת חיים!"

פורסם בתאריך: 10.12.17 16:24

     
וועדת השרים אישרה לפני זמן קצר לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ יהודה גליק המציעה לחייב החזקת מזרק אפינפרין לטיפול מציל חיים בהתקף אלרגיה, במקומות ציבוריים. אודליה אלבו, יו"ר העמותה הישראלית לאלרגיות למזון, פעילה חברתית לקידום החוק:  "העמותה הישראלית לאלרגיות למזון מברכת את וועדת השרים על אישור הצ"ח האפיפן ואת ח"כ גליק על יוזמה כה חשובה, הימצאות מזרק האפיפן במוסדות החינוך מבטיחה את שלומם של בעלי האלרגיה במקרה חירום, זהו חוק שכל מהותו הוא הצלת חיים! העמותה הישראלית לאלרגיות למזון תמשיך ותפעל לקידום החוק עד שיאושר באופן סופי מול חברי הממשלה".
כחמישים אחוזים מתושבי ישראל ידועים כסובלים מאלרגיות למזון ברמות כאלו ואחרות, מתוכם כשמונה אחוזים מאוכלוסיית הילדים וכשני אחוזים מאוכלוסיית המבוגרים. בממוצע מתרחשים בישראל שני מקרי מוות בשנה עקב אלרגיה למזון ומקרים נוספים של סיבוכים בדרגות חומרה שונות.
תגובה קשה זו ניתנת לטיפול באמצעות תכשיר הנקרא אפינפרין (EpiPen), מזרק המכיל אדרנלין. הזרקת האדרנלין לירך גורמת להרפיית שרירי הנשימה וכיווץ כלי הדם ומאפשרת מרווח זמן עד לקבלת טיפול בבית החולים. מדובר בפעולה מצילת חיים שיש לבצע בשטח, באופן מיידי, שכן הידרדרות תופעות האלרגיה עד למצב של חנק ומוות עשויה להמשך דקות מעטות. ח"כ גליק: "מדובר בחוק שמציל חיי אדם ואני שמח שמשרדי הממשלה מבינים את החשיבות שלו ואני מקווה שיכנס לספר החוקים בהקדם".

אלרגיה למזון היא תגובת יתר של מערכת החיסון והיא מוגדרת כתסמונת כשל במערכת החיסונית של הגוף, המזהה סוגי מזון "רגילים" כרעלנים, ומגיבה אליהם בהתאם. בין האלרגנים העיקריים נמנים: חלב, ביצים, סויה, בוטנים, משפחת החיטה, משפחת האגוזים, שומשום, דגים, סלרי, חרדל  ותורמוס.

אלרגיות למזון נחשבות כבעיה של העולם המודרני ובהתאם לכך אחוז האלרגיים למזון באוכלוסייה עולה בהתמדה. כחמישה אחוזים מהאוכלוסייה בישראל ידועים כסובלים מאלרגיות מזון ברמות כאלו ואחרות, מתוכם כשמונה אחוזים מאוכלוסיית הילדים וכשני אחוזים מאוכלוסיית המבוגרים. בממוצע מתרחשים בישראל שני מקרי מוות בשנה עקב אלרגיית מזון ומקרים נוספים של סיבוכים בדרגות חומרה שונות. התגובה האלרגית החמורה ביותר, המכונה תגובה אנפילקטית, עלולה לגרום לקשיי נשימה חמורים, לאיבוד הכרה ואף למוות. תגובה זו היא לעיתים מיידית, ועשויה להופיע מיד לאחר החשיפה לאלרגן (או עשר עד 20 דקות לאחר החשיפה).

תגובה קשה זו ניתנת לטיפול באמצעות אפינפרין (EpiPen), מזרק המכיל אדרנלין (אפינפרין). הזרקת האדרנלין לירך גורמת להרפיית שרירי הנשימה וכיווץ כלי הדם ומאפשרת מרווח זמן עד לקבלת טיפול בבית החולים. מדובר בפעולה מצילת חיים שיש לבצע בשטח, באופן מיידי, שכן הידרדרות תופעות האלרגיה עד למצב של חנק ומוות עשויה להמשך דקות מעטות.

למרות המודעות בקרב הסובלים מאלרגיות והצורך בנשיאת מזרק אפינפרין, בעלי אלרגיות עדיין נמצאים בסיכון, בייחוד כאשר הם סועדים מחוץ לביתם, בבתי קפה ובמסעדות. הבעייתיות נגרמת עקב כך שהאדם האלרגי לא תמיד מודע לכל המרכיבים במזון המוגש לו. ידועים מקרים בהם פיתחו אנשים תגובה אלרגית עקב אכילה במסעדה, ואף מוכרים מקרים שהסתיימו במוות. מקום נוסף בו רמת הסיכון עולה עבור הסובלים מאלרגיה הוא בית הספר, בייחוד לאור העובדה כי בקרב ילדים אחוז בעלי האלרגיות גבוה מזה של מבוגרים. במסגרת בית הספר מוגש אוכל לתלמידים וקיימת סכנה כי בשל טעות או חוסר ידיעה, בעל האלרגיה ייחשף למרכיב המסכן את בריאותו ואף את חייו.

הימצאות מזרק אפינפרין במקומות ציבוריים מבטיחה את שלומם של בעלי האלרגיה במקרי חירום. לאור האמור, מוצע לחייב החזקת מזרק אפינפרין על ידי כל מוסד ציבורי. בדרך זו יתאפשר טיפול מיידי וימנעו סיבוכים ומקרי מוות הניתנים למניעה.   

הצעת חוק דומה בעיקרה הונחה על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חברת הכנסת רחל אדטו (פ/3731/18) וכן ע"י ח"כ יפעת קריב בכנסת התשע-עשרה (פ/1520/19).

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר