יניב קקון. צילום: אבי רוקח

דיור בר השגה באשדוד? התשובה היחידה היא חידוש השכונות הוותיקות

דיור בר השגה בחמישה צעדים: "אם לא יציפו את הארץ בעשרות אלפי דירות במסגרת חידוש שכונות ותיקות - פינוי בינוי, דיור ציבורי ובנייה המחוברת לצרכי הציבור במטראג' ובמחיר - מחירי הדירות לא ירדו" יניב קקון, יו"ר תנועת 'אשדודים',ממובילי מאבק הדיור ב2011 ומנהל המחלקה המקומית במכון שחרית

פורסם בתאריך: 9.11.17 11:43

     

המציאות ההזויה בה בעלי דירות אינם מסוגלים בכוח הקנייה שלהם לקנות את הדירה של עצמם חייבת להשתנות! חידוש השכונות הוותיקות הוא התשובה היחידה – כל ניסיון למציאת פתרונות קסם, ללא תכנון ארוך טווח – לא יעבוד.

כמות הדירות ששווקה עד כה לשוק במחיר מסובסד, לא מספיק גדולה כדי לעשות שינוי אמתי במחירים, גם פרויקטים חדשים מקבלן אינם מהווים מענה מספק ומכוונים למחיר גבוה מידי בכדי שזוגות צעירים יוכלו להתייחס אליהם ברצינות.

צעד ראשון – חיזוק שוק היד שניה ויצירת מערך הטבות משתלמות לרוכשים. כצעד ראשון יש לחזק את שוק היד השנייה על ידי מתן מענק רכישה עם קניית דירה יד שנייה בלבד עם אפשרות מימון בנקאי עד 90% ממחיר הדירה. ההטבה תינתן לתושבי המקום בו נרכשת הדירה שאין בבעלותם דירה בחמש השנים האחרונות ויתחייבו לגור בדירה במשך 7.5 שנים לפחות. מהלך זה ייצור גידול מהותי בהיצע הדירות כ-20,000 דירות שיכנסו לשוק מידית ללא שום צורך בבנייה.

צעד שני – קדימות לפרויקטים של פינוי בינוי תוך דגש על יצירת תשתית תומכת. במקביל לכך, יש לאפשר פרויקטים של פינוי בינוי באזורי הביקוש ובפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, להגדיל את הכדאיות הכלכלית של הפרויקטים בהגדלת זכויות הבנייה עם פטור ממס שבח ולהגביל את האפשרויות לחיזוק מבנים רק לבניינים שאינם מתאימים לתכניות פינוי-בינוי בטווח הנראה לעין. כלומר, לקבוע כי לפינוי בינוי, תהיה עדיפות על פני תמ"א 38 המייצרת פחות היצע ואיננה נותנת פתרון רחב לטובת כלל התושבים בשכונה, כולל מרכיב של דיור ציבורי. בפרויקט תמ"א 38 קורה לא אחת שפתאום צץ בניין חדש בתוך שכונה מוזנחת בניגוד לפרויקט פינוי בינוי הכולל מחשבה על כלל השכונה כולל תשתיות.

צעד שלישי – בניה חדשה המשלבת פיתוח כלכלי ותמיכה מקיפה באוכלוסייה ובאזור. פרויקטים של פינוי בינוי הם מעין תב"ע חדשה ולכן הם עונים טוב יותר על צרכי השכונה, קל וחומר כאשר מבצעים אותם תוך דיאלוג עם התושבים, הכולל מחשבה על ועם האנשים שיגורו בפרויקט עצמו – במה הם יעבדו, איפה הם ילמדו. יצירת מצב ששדרוג השכונה הוא מרכיב מהותי, לצד הדיור והאנשים. כלומר במסגרת תכניות ההתחדשות לדאוג לפיתוח כלכלי, פיתוח מקומות ציבוריים, הלוואות לעסקים מקומיים, הנגשה לתחבורה ציבורית, השקעה בחזיתות הבניינים – מה שהשכונה המסוימת צריכה בהתאם לדיאלוג עם התושבים הוותיקים והחדשים שיאפשר תכנית העונה על הצרכים של כולם.

צילום: אילוסטרציה

צעד רביעי – חיבור בין קהילה לעסקים מקומיים. דבר נוסף שרשות מקומית יכולה לבצע מיד הוא הקמת יחידה רשותית המתאמת ומייצרת קשר בין יצרנים וקונים וחוסכת את פערי התיווך והשיווק שיקוזזו מהמחיר. תכנית זו תיטיב עם האוכלוסייה בשכונות הוותיקות ותייצר תנועה של זוגות צעירים בתוך אשדוד מבלי לעזוב את העיר.

צעד חמישי – יצירת נציגות מחויבת קהילה ומענה אמתי לצרכי השטח. כדובדבן אני מציע בחום שוועדת בניין ערים תצולם ותועבר ללא עריכה ברשתות אל כולנו ואנחנו כתושבים נוכל לבחון מה מתרחש שם וניצור לחץ ציבורי ומציאות בה מנהיגי ונציגי ציבור פועלים למען הציבור ולא ממניעים פוליטיים או מניעים זרים אחרים.

הזרקור מכוון באופן ישיר אל מקבלי ההחלטות, שר האוצר כחלון וראשי הערים, בידיכם להרגיע את מחירי הדירות ולהגדיל את ההיצע.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר