רטה פייביש ותמונת בעלה חיים ז"ל
רטה פייביש ותמונת בעלה חיים ז"ל

"אני רק רוצה את זה לזכרו של בעלי": כך מתחננת בדמעות רטה, אלמנתו של "פוטו חיים"

האלמנה מבקשת מהעירייה הנצחה כלשהי לבעלה, הצלם המיתולוגי, אך לא נענית. "אמרו לי בעירייה כי כל רוכל וכל בעל מכולת ירצה", היא מספרת ומוסיפה כי היא מחכה לתשובה כבר משנה שעברה. "כשרוצים לתת אז נותנים מיד", היא אומרת ומזכירה את ההנצחה לאילן גילאון ז"ל במצפור. בעירייה הגיבו: "ועדת השמות טרם התכנסה"

פורסם בתאריך: 7.7.22 15:07

     

אין כמעט תושב באשדוד שהשם פוטו חיים לא מעורר אצלו רגשות נוסטלגיים. ואיך לא? חיים פייביש ז"ל ליווה וצילם כל רגע בהתפתחות של העיר והחזיק במשך 45 שנים את החנות הידועה במרכז א'.

בחודש נובמבר בשנה שעברה, פנתה אלמנתו רטה, לעירייה לוועדת השמות וביקשה הנצחה, "45 שנה שירתנו את הציבור ולפני כשנה עשיתי בקשות בלי סוף לתת שם לכיכר או רחוב להנציח את השם של הבעל שלי", מספרת רטה, "נותנים שמות להרבה אנשים, אבל הבעלי שלי צילם הכל מאז אבן פינה והשק הראשון שהורידו בנמל אשדוד. כל מה צולם וכל מה שהתרחש הוא צילם במשך 45 שנה ואני חושבת שמגיע לו הוקרה עם פינה עם השם שלו".

חיים ז"ל ורטה מאחוריו, בחנות המיתולוגית במרכז א'

חיים ז"ל ורטה מאחוריו, בחנות המיתולוגית במרכז א'

רטה בחנות המיתולוגית במרכז א'

רטה בחנות המיתולוגית במרכז א'

בבקשה שהגישה רטה היא ציינה את האירועים המיתולוגיים שאותם תיעד בעלה ובכך התאפשר לנו לזכור אותם כיום:

  • צילם את התפתחות הבנייה באשדוד, בהזמנה של חברת אשדוד וליווה את היסטוריית הבנייה בעיר אשדוד.
  • צילם את השק הראשון שהורידו בנמל אשדוד.
  • צילם את הברית מילה הראשונה באשדוד, בה היה הסנדק בן גוריון בכבודו ובעצמו.
  • צילם את הילדה הראשונה שנולדה באשדוד.
  • צילם אירועים פוליטיים, בהם את גולדה ומשה שרת בגבעת יונה.
  • צילם דורות של חתונות, בריתות, בר ובת מצווה, ועוד שלל אירועים רבים.
  • צילם אירועים רבים כתרומה לאנשים מעוטי יכולת.
  • צילם את המחזורים של החיילים בג'וליס.
  • בכל בית ספר באשדוד מופיעים התמונות שצולמו ב"פוטו חיים".

חיים ז"ל עם ציוד הצילום. מתוך אלבום פרטי

"כל הזמן מטרטרים אותי שאני אשלח זה ואשלח את זה ואשלח קורות חיים ושלחנו אימיילים בלי סוף וכל הזמן בעיריה מדברים לקירות. מעל לחודש אני מבקשת פגישה עם ראש העיר ודוחים אותי", היא אומרת, "חודש ימים אחרי ששלחתי בפעם הראשונה, התקשרתי לעירייה וענתה לי אחת הפקידות ואמרה לי 'בואי תראי במרכז האמנויות נשים לו פינה. כי ככה כל בעל מכולת וכל רוכל ירצה שם וזה'. אמרתי 'את מעליבה אותי, את משווה את הבעל שלי שהיה גם צלם צבאי והחנות הכי מפורסמת באזור לרוכל וזה? אז לא צריך. אז היא חזרה והסבירה שהייתה עצבנית ונעביר את זה לוועדת שמות ומאז מגלגלים את זה. מאז אוקטובר בשנה שעברה. אם הייתי יותר צעירה, היה לי זמן, אבל אני בת 83, אני הייתי רוצה להשאיר את זה למען העיר ולמען הילדים שלי לפני שאני אמות".

בסוף השנה שעברה אף התקיים אירוע "פופארט – נוסטלגיה" במרכז א' אז שוחזרו בתי העסק המיתולוגיים שפעלו שם ובין היתר בוצע שחזור של "פוטו חיים", רטה עצמה השתתפה באירוע. לצד זה אף הועמד לוח עליו נכתבו הזכרונות על "פוטו חיים".

השחזור שבוצע

רטה באירוע במרכז א' ולצידו הדברים שנכתבו

רטה, היא בעצמה היא דמות מקומית ידועה שזכתה באות ראש העיר על פעולות ההתנדבות שלה, אותם היא מבצעת גם כיום למרות גילה המתקדם "אני לא אומרת בשבילי, אני קיבלתי את הכבוד המגיע לי. אני ניצולת שואה ביקשו ממני זיכרון בסלון בזמן שהילדים שלי לא ידעו מה הסיפור שלי. אמרו לי 'רטה תנסי לדבר, נשארתם כל כך מעט אנשים ומעט מאוד צלולים יכולים לדבר' ואני עשיתי את זה, אני לא צריכה שום דבר בשבילי".

"אני רוצה לזכרו של הבעלי שלי", היא אומרת וקולה נשבר והיא מתחילה לבכות, "אפילו שיגידו לי לא, אבל רק שיגידו לי שלא יטרטרו אותי. פניתי לוועדת שמות והעבירו אותי מאחת לשניה. מפעם לפעם אומרים שאין ועדת שמות, שייכנסו את וועדת שמות, אבל אני רואה שכשרוצים לתת נותנים מיד. הנה זכרונו לברכה, אילן גילאון נתנו לו שבוע אחרי שהוא נפטר אפילו שהוא לא תושב אשדוד".

רטה פייביש

רטה פייביש

איך היית רוצה שינציחו את בעלך?
"כיכר או רחוב או בניין או פארק, לא משנה, יש כיכרות כאלה. העיקר שיהיה לזכרו, לכבודו, למען הילדים שלי".

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "כל הליך של הנצחה מחייב הגשת בקשה לועדת שמות, דיון והחלטה של חברי הועדה. במקרה הנדון אכן הוגשה בקשה לועדת השמות, כמו גם הרבה בקשות נוספות המונחות על שולחן הועדה, אלא שאין כרגע רחובות חדשים בעיר. לעת הזאת אין שום תחזית מתי יהיו רחובות חדשים, אך ככל שיהיו רחובות חדשים, הבקשות יובאו לדיון ולהחלטת הוועדה".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר