פריחת הנרקיס המצוי ליד נחל לכיש, אשדוד, ינואר 20'. צילום: בועז רענן
פריחת הנרקיס המצוי ליד נחל לכיש, אשדוד, ינואר 20'. צילום: בועז רענן

השנה כבר תתקשו למצוא אותם: הטרקטורים הרסו את גבעת הנרקיסים באשדוד

במסגרת עבודות העפר לקראת הקמתם של מגרשי אימונים בקריית הספורט החדשה בעיר אתר טבע ייחודי ונדיר שמוזכר בסקר הטבע שהעירייה עצמה הייתה שותפה בהכנתו - נהרס

פורסם בתאריך: 25.12.20 10:53

     

פריחת הנרקיס המצוי מצויה בשיאה. אבל באשדוד הרבה פחות. אחד הפרחים הכי מזוהים עם הארץ שצומח בטבע נעלם מהעיר כמעט לגמרי, לאחר שהמקום המרכזי שבו צמח לו הפך לאתר בנייה.

להבדיל מהנרקיס התרבותי שכמותו ניתן לראות אי פה אי שם באשדוד והוא תוצר של שתילה חדשה יחסית, הנרקיס המצוי, זה שמפיץ ריח עז ושעליו נכתבו שירים וסיפורים, צומח בר.
הנרקיס הוא פרח מוגן, גאופיט, בעל בצל, שפורח בדרך כלל בסוף הסתיו ותחילת החורף, כך שנה בשנה. אבל מי שחיפש השנה את פרח הבר היפה הזה התקשה למוצאו.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




המקבץ הגדול של הנרקיס המצוי בעיר נמצא ליד הגדה הדרומית של נחל לכיש סמוך לגשר העץ ונקודת התצפית עבור חובבי ציפורים. היה ולא עוד. בסיור שערך השבוע כתב העיתון במקום הוא מצא נרקיס אחד ויחיד למרגלות ערמת עפר גדולה. שריד אחד ויחיד.

הנרקיס היחיד שמצאנו השבוע על גדת נחל לכיש באשדוד – ניצל מערימות העפר שכיסו את חבריו. צילום: דור גפני

אותה גבעה שעליה הופיעו הנרקיסים מידי שנה, לאחר הגשמים הראשונים, נעלמה. היא שוטחה וכוסתה באדמה במסגרת עבודות הפיתוח וההקמה של קריית הספורט כחלק מרובע פארק לכיש. אף אחד לא לקח בחשבון את הנרקיסים שנקברו מתחת.

בסוף 2016 יצא סקר טבע עירוני שבוצע באשדוד בידי החברה להגנת הטבע, עיריית אשדוד, איגוד ערים והמשרד להגנת הסביבה. במסמך המפורט שהוכן מוזכר ריכוז הנרקיסים ליד הנחל. הסוקרים מציינים שהתקשו לאתר אותו, יתכן בשל המועד שבו יצאו לשטח. הם מציינים שזיהו כתם קטן של נרקיסים במטע זיתים ליד גשר עד הלום, אך “קיים ספק האם זוהי אוכלוסיית בר טהורה, או שהפרטים מעורבים עם נרקיס ניירי (נרקיס לבן “תרבותי”, ד”ג)”. למרבה האירוניה כנראה שגם את הנרקיסים הללו, במטע, לא תמצאו עוד, כי הוא נכרת ונחרש לאחרונה. בסקר הטבע נכתב שהנרקיס המצוי אמנם נחשב שכיח למדי בארץ, “אולם במישור החוף הדרומי תפוצתו מצומצמת”.

 

מי שזיהה את הרס הסביבה הטבעית של הנרקיסים מדרום לנחל לכיש היה בועז רענן, יו”ר הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד, שהוא גם חובב טבע מושבע וצלם. עוד בקיץ לנוכח עבודות העפר הנרחבות לטובת הקמת קריית הספורט שמגיעות עד קרוב לגדת הנחל, פנה רענן לראש העירייה, ד”ר יחיאל לסרי, במכתב.

“בצפון העיר”, כתב רענן ללסרי, “באזור שבין שד’ הרצל לפארק אתגרים, בהמשך הטיילת של נחל לכיש ושביל האופניים לאורך הגדה מתקיימות עבודות עפר נרחבות. עבודות אלה פגעו פגיעה בלתי הפיכה באתר טבע נדיר ובו צמחייה מוגנת ובעלי חיים נדירים”. רענן מציין שבנוסף לנרקיסים במקום פרחו גם אירוסים. הוא ביקש מלסרי לדעת כיצד אפשרו להרוס את האתר והאם העבודות נעשות בהיתר.

אזור פריחת הנרקיסים 19 ביולי 2020. האתר נהרס. צילום: בועז רענן

אזור פריחת הנרקיסים 19 ביולי 2020. האתר נהרס. צילום: בועז רענן

את התשובה קיבל רענן לא מלסרי אלא ממנכ”ל רשות הספורט העירונית, יורם אסרף, שציין שבמקום יוקמו מגרשי אימונים כחלק מקריית הספורט. “ההיתר אושר מתוקף אישור הוועדה המקומית”, ציין אסרף, “במתחם יוקמו ארבעה מגרשי אימונים ובתוכם חדרי שירותים וטריבונות. בטרם החלו העבודות נערך סקר תשתיות וחריגים במקום. המתחם המסומן במכתבך כאזור פריחה, לא סומן או שולט לצורך הידיעה שאכן קיים במקום. עם סיום העבודות נדאג להביא לפריחה מתחדשת של צמחיה מבוקרת ואיכותית”.

רענן אמר ל”כאן דרום”: “הדבר שברור הוא שאם היה שיתוף ציבור, היינו יכולים להתריע ולדאוג להעברת הפקעות למקום בטוח”.

למי שאוהב נרקיסים, ולא רק באדנית במרפסת או בגינה, תוכלו לראותם באשדוד על מורדות גבעת יונה (זהירות, אין גישה מסודרת מכיוון שדרות יפה נוף) וליד בית הספר אורט ימי. אבל אלה הם לרוב נרקיסים נייריים ולא נרקיסים מצויים.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר