מיקי ביתן ורענן אדרי בדו-קרב המקדים על המגרש. צילום פבל

מלחמת אחים: הדרבי האשדודי חוזר

ביום שישי, 12:45, תישמע באצטדיון היא’ שריקת הפתיחה למשחק הכדורגל הגדול ביותר שיש לעיר אשדוד להציע - הדרבי הגדול: אדום מול צהוב, עירוני מול הפועל. בשני הצדדים כבר לא יכולים לחכות, אז הפגשנו בין מחנות האוהדים

פורסם בתאריך: 9.1.20 19:11

     

הדרבי האשדודי חוזר. לאחר שנתיים של היעדרות ייערך הדרבי העירוני בצהרי יום שישי הקרוב באצטדיון הי"א במסגרת המחזור ה-15 של ליגה א’ דרום, המחזור שינעל את הסיבוב הראשון. מה שאומר שהדרבי השני של העונה ייערך במחזור האחרון של הליגה.

עירוני אשדוד, שתארח את המשחק, תכננה לערוך את המשחק במוצאי שבת, מה שהיה מושך הרבה יותר קהל והרבה יותר מזומנים לקופה של הקבוצה הצהובה של העיר, אך בעקבות ההחלטה של ערוץ הספורט הארצי לשדר את המשחק, הוא ייערך ביום שישי בצהריים. גם המחאה של ההנהלה והאוהדים הצהובים ברשתות החברתיות לא עזרה, ובערוץ הספורט לא שינו את ההחלטה. הצפי הוא שהמשחק ימשוך בין 2,000 ל-3,000 צופים. לעומת זאת, אם המשחק היה נערך במוצ”ש, הצפי היה לקהל גדול יותר, סביב 5,000 צופים.

על הקווים

הפועל אדומים אשדוד תגיע אל הדרבי כפייבוריטית הברורה, כשהיא ממוקמת במקום החמישי בטבלת ליגה א’, מרחק 6 נקודות מהכח רמת גן, המוליכה את הטבלה. במחזור הקודם האדומים אירחו את שמשון כפר קאסם והביסו את האורחים בתוצאה 3:0 מצמד של משה בן לולו ושער של הקפטן לישי ביטון בבעיטה חופשית.

מנגד, הצהובים יגיעו למשחק לאחר התבוסה הגדולה ביותר שספגה הקבוצה מאז הקמת המועדון מחדש, 5:0 משפיל מול היריבה המושבעת נורדיה ירושלים. עירוני יצאה לטדי לאחר שלושה ניצחונות רצופים ונראתה חסרת אונים. היא ממוקמת במקום ה-11 בטבלה.

בצד האדום יעמוד על הקווים יובל נעים, לדעת רבים המאמן הטוב בליגה א’ ולבטח היקר והמוכר ביותר. נעים הגיע לפני כחודש לקבוצה במקומו של חיים לוי, שפוטר במפתיע בידי הבעלים רוני חג’ג’, אף על פי שלא הפסיד אפילו במשחק אחד העונה.
נעים החל את הקדנציה שלו באשדוד בניצחון הירואי בגביע על הפועל פתח תקווה מהליגה הלאומית, המשיך עם תיקו 1:1 מאכזב מול מכבי הרצליה, ובשבוע אחרון קבוצתו גברה על כפר קאסם.

המאמן האדום צפוי לשחק במערך הקבוע של קבוצתו, 4-3-3, ולתקוף את שערו של גל אנגלשטיין כבר מהדקה הראשונה, שכן האדומים מגיעים מעמדת עדיפות ולא יסתפקו בשום תוצאה חוץ מניצחון.

בצד הצהוב ינהל את המשחק הסמל של המועדון יגאל זריהן. זריהן נחשב לאיש כדורגל מושבע בכל רמ”ח איבריו וחלוץ עבר גדול. הוא בעל ניסיון רב בדרבים העירוניים, אך כמאמן עדיין לא יצא לו לחוות משחקים גדולים, וזה עלול להיות חיסרון עבור עירוני, שכן עד שהגיע לעירוני “יגאל טורבו” אימן אך ורק קבוצות נוער.

זריהן פתח את הקדנציה שלו על הקווים של עירוני בהפסדים להפועל מרמורק ובקעת הירדן ותוצאת תיקו מול הכח רמת גן. לאחר מכן הוציא את הקבוצה מהמשבר לעבר שלושה ניצחונות רצופים על מכבי יפו, מכבי יבנה וקריית גת. אך השבוע חטף מהלומה קשה כשקבוצתו הושפלה בירושלים.

המאמן האשדודי הנחיל לעירוני את המערך ההגנתי 5-3-2, וככל הנראה יגיע כדי לצופף את המשחק ולעקוץ במתפרצות את היריבה האדומה.

שרי ההגנה

בצד האדום השוער גיא סאלם, שנחשב לאחד מהטובים והמנוסים בליגה א’, ינסה לנעול את השער. עד כה העונה סאלם מציג יכולת מצוינת. את חוליית ההגנה צפויים להרכיב סתיו ישראלי, פיליפ חאיכ, רוי עמוס ודניאל בורחל. המרכיבים את חוליית ההגנה הטובה בליגה עד כה, שספגה חמישה שערים בלבד ב-14 מחזורים.

בצד הצהוב צפוי לעמוד בין הקורות השוער גל אנגלשטיין. זה יהיה המשחק הראשון של השוער מאז נישואיו לבחירת לבו דניאל. אנגלשטיין, שהיה לאחד מהמניות הבטוחות של עירוני בשנים האחרונות, מציג עד כה עונה לא טובה ויקווה שאולי טבעת הנישואין תשנה את המזל והיכולת שלו בשער. חוליית ההגנה תכלול את מאור זוהר הוותיק, עומרי כהן ודסאליי טגאנייה ואת המגנים נאזר אבו-קטיפאן ויואל גנון.

מרכז הכובד

מרכז המגרש הוא החלק שצפוי להכריע את המשחק. בהרכב של האדומים צפויים לפתוח עדן בן מנשה, מוחא באדיר ולישי ביטון — חוליית קישור אגרסיבית ואיכותית ביותר. ואילו בצד הצהוב צפויים לפתוח שי ביטון ובן בוטבול הדפנסיביים והפלימייקר, הכוכב של הקבוצה, תומר בן חיים.

בעירוני ביטון ובוטבול ינסו לעצור את ההתקפה האדומה, ובן חיים יתרכז בהתקפה ובבניית המשחק. ואילו בהפועל כל שלושת הקשרים צפויים להתעסק גם בהתקפה וגם בהגנה. הקבוצה ששחקני הקישור שלה יגיעו בשיאם למשחק צפויה גם לנצח.

בחוד: ניסיון מול תשוקה

בצד ההתקפי הפועל אדומים אשדוד תציג שחקנים בעלי ניסיון רב: משה בן לולו ועידן שריקי המנוסים ולצדם הרכש החדש והנוצץ של הקבוצה, שחקן הכנף המהיר אוהד אדלשטיין. אם האדומים רוצים לצאת כמנצחים מהמשחק, שחקני ההתקפה שלהם חייבים להיות מרוכזים, מהירים וחדים מול השער.

מנגד, עירוני תציג את צמד החלוצים נתנאל מוריס ואלירן שמש, שהציגו במשחקים האחרונים יכולת מצוינת. שמש הוא הסקורר הבלתי מעורער, ואילו מוריס הוא החלוץ השני שיוצר את המצבים ולוחץ על בלמי הקבוצה היריבה.

 

דרבי האוהדים

מיקי ביתן (האדום) ודורון אוחיון (הצהוב). צילום פבל

רגע לפני המשחק הפגשנו אוהדים משני המחנות. מהצד הצהוב הגיעו רענן אדרי וכוכב הסדרה "ליגה ג’" דורון אוחיון, שהגיע עם אשתו ליאת והילד רום לבושים בצהוב. ואילו מהצד האדום הגיע אחד מאחראי המדיה של הפועל והאוהד השרוף מיקי ביתן, אחרי שאדומים אחרים דפקו ברז ולא הגיעו בטיעון תמוה שאינם מוכנים לשבת יחד עם אוהדי עירוני. לא יפה. המתח בין מחנות האוהדים הולך וגדל, גם בפורומים השונים בפייסבוק, ואפשר רק לדמיין מה יעלה בגורלם של אוהדי הקבוצה המפסידה לאחר המשחק.

מתחילים. הדרבי האשדודי חוזר אחרי שנתיים. איך ההרגשה?

אוחיון: “עד היום לא הרגשנו אווירה של דרבי. בימים האחרונים הפרפרים בבטן התחילו להגיע. אני פתאום שוכח מהכול, יש לי המון דברים שאני צריך לעשות, ואני פשוט שוכח מהכול וחושב רק על הדרבי”. אדרי מוסיף: “אני מדבר בכל מקום רק על הדרבי ומתעסק רק בזה, בעבודה, בפייסבוק, בקבוצות וואצאפ. כולנו חווינו את זה בשנים האחרונות, והדרבי באשדוד הוא מדהים. ועכשיו שזה חוזר כולנו מתרגשים בעירוני, במיוחד אחרי שעברנו עונה קשה מאוד בעונה שעברה בליגה ב’ ועלינו ליגה בשנייה האחרונה. אז לפגוש אותם בדרבי בליגה א’ זה כבר ניצחון עבורנו, בלי שום קשר לתוצאה”.

ביתן: “עוד לפני שהעונה התחילה, כשעירוני עלתה ליגה, אמרנו (אוהדי הפועל), 'וואו, הנה זה קורה, הדרבי חוזר'. ככל שהמשחק מתקרב, הפרפרים בבטן גוברים. אני אישית לקחתי ארבעה ימי חופש מהעבודה, יומיים לפני ויומיים אחרי”.

איזה דרבי הכי זכור לכם מהעבר?

ביתן: “הדרבי שמאיר גולדפינגר כבש רביעייה בשנת 95’, כשהפועל ניצחה 4:2. כשבועיים לפני המשחק התגייסתי לצבא ופחדתי שלא אצא בסופ”ש מהטירונות הביתה ואפספס את המשחק. בסוף יצאתי הביתה וחזרתי מאושר מתמיד לטירונות. בוא נאמר שכל צה”ל ידע מי זה גולדפינגר”.

אדרי: “אני בוחר את הדרבי שעירוני ניצחה 4:1 בליגה ג’ בשנת 2015. אני בן 32, והייתי ממש קטן בדרבים הקודמים, אז זה לא יהיה פייר מצדי לבחור דרבי מהגלגול הקודם של הקבוצות. הגענו למשחק כאנדרדוג מובהק. להפועל היו שמות מוכרים שהבהילו אותנו, כמו חנן פדידה ועוד, אבל שלטנו במגרש בצורה מוחלטת ורשמנו ניצחון גדול וטעם מתוק”.

אוחיון: “דרבי האיצ’יקידנה בו עירוני ניצחה 1:0 משער של עופר טלקר בדקה ה-89. אני זוכר שהיה אוהד עירוני שרוף בשם אלישע, שקנה מכונית BMW חדשה ואמר לשחקני עירוני שמי שישים את הגול יקבל את המכונית שלו לשישי-שבת, ובאמת טלקר, שהיה ילד ורק הוציא רישיון אז, ניצח את המשחק וקיבל את המכונית לסוף השבוע”.

האווירה מתחממת

בינתיים פורץ ויכוח בין מחנות האוהדים. “זה הדרבי היחיד שעירוני ניצחה בשנות ה-90, כל שאר הדרבים היו אדומים”, נאמר מהצד האדום, ואילו המחנה של עירוני הגיב: “אנחנו היינו במשך כמה שנים רצופות בליגה הלאומית, שהייתה הליגה הראשונה בטיבה בארץ, בזמן שאתם צללתם בליגה נמוכה”.

עירוני שולטת בדרבים מאז ההקמה מחדש, שלושה ניצחונות צהובים ושתי תוצאות תיקו. אולם הפועל הפכה את היוצרות בעיר בשנים האחרונות כשעלתה שתי ליגות ברציפות, כולל עונה בה השאירה את עירוני מאחור ועלתה ליגה עם 12 נקודות הפרש מהיריבה המושבעת בצהוב. כיום הפועל ממוקמת בצמרת ליגה א’, ואילו עירוני בתחתית הטבלה.

“הדרבי שייערך העונה זה לא אותו דבר כמו בליגה ג’, זה עולם אחר”, קובע דורון אוחיון ומוסיף: “היום הקבוצות בליגה חצי מקצועניות. יש להן שחקנים עם עבר בליגת העל והלאומית, זה לא כמו בליגה ג’, שהיו משחקים שחקנים בני 40”.

אדרי: “מבחינת היוקרה של הדרבי, אנחנו שולטים מאז ההקמה מחדש של הקבוצות. מבחינת ההתפתחות של הקבוצות, פעם אנחנו למעלה ופעם הם למעלה. אסור לשכוח שיש להם בעל בית עם צ’ק פתוח”.

ביתן: “אני חושב שהדרבי הוא לא מדד לכלום. קחו לדוגמה את הדרבי שנערך השבוע בעיר ברצלונה בין אספניול מהמקום האחרון בליגה הספרדית לבין ברצלונה הגדולה, שהסתיים בתיקו. לדרבי חוקים משלו”.

מה אנחנו צפויים לראות ביציעים ביום שישי הקרוב?

אוחיון: “אני חושב שלא יהיו במגרש מעל 2,000-1,500 צופים. ההחלטה של ערוץ הספורט לערוך את המשחק בשישי בשעה 12:45 פגעה. בנוסף, האשדודים לא אוהבים לשלם כסף, האשדודים אוהבים חינם. ההתלהבות שהייתה בליגה ג’, כשהקבוצות קמו מחדש, ירדה, ואנשים יעדיפו במזג האוויר הנוכחי לראות את המשחק בטלוויזיה”. גם רענן ומיקי מסכימים עם דבריו של דורון ומוסיפים: “אם המשחק היה במוצאי שבת, היו 5,000 צופים באצטדיון”.

ביתן: “הפועל אשדוד שלטה בעיר והייתה הקבוצה הבכירה בעיר מבחינת קהל מאז ולתמיד. אם הקהל של עירוני עולה כיום בכמות על הפועל, זה אך ורק בגלל שהוא קהל צעיר שעודד את מ.ס אשדוד. אצלנו הרבה מהאוהדים של פעם כבר מבוגרים, וזה פחות מעניין אותם להגיע למשחקים. רוב האוהדים שלנו לא היו הולכים למשחקים של מ.ס לעולם”.

ליאת אוחיון: “אני לא ילידת אשדוד, אני מרחובות. אבל כשקמה עירוני, היה קל לי להתחבר, כי אני אוהדת מכבי תל אביב שלובשת את אותם הצבעים. אני לא מכירה את מה שהיה פעם, אבל מרוב שהרעילו אותי עוד במפגש הראשון של הקמת הקבוצה מחדש לפני כמה שנים, הלכתי עם הסלוגן ‘מחזירים עטרה ליושנה’ ונכנסתי לזה בכל הכוח. הילד שלי רום כן העריץ שחקנים ממ.ס, דוד רביבו למשל, אבל מעולם לא היה לו חיבור לקבוצה כלשהי כמו שיש עם עירוני”.

הצד הצהוב מתכונן לדרבי הגדול. ליאת אפרתי- אוחיון, רענן אדרי, רום אוחיון, דורון אוחיון. צילום פבל

אדרי: “כשקמה עירוני אשדוד והתחלתי להתחבר למועדון, הבנתי עד כמה מ.ס אשדוד מיותרת. זה היה עבורי כמו שתצא עם מישהי במשך שלוש שנים, ולאחר שאתה נפרד ממנה ומכיר מישהי אחרת ואז אתה אומר לעצמך, ‘בוא'נה, אני בכלל לא אהבתי, עכשיו אני מבין מה זאת אהבה אמיתית!'”

ביתן: “למה אנחנו מבזבזים את הזמן בלדבר על הקבוצה המעפנה הזאת (מ.ס)?"

מי הפייבוריטית לדעתכם בדרבי הנוכחי?

אדרי: “חד משמעית הפועל, מי שיגיד אחרת הוא שקרן”. ביתן: “אני חושב שדווקא עירוני הם הפייבוריטים, דווקא בגלל הרצון שלהם להנחיל לנו את ההפסד הראשון העונה, הם באים כחיה פצועה”.

ליאת ורום מוסיפים: “הכסף מדבר, התקציב של הפועל הוא כמה מיליונים לעומת מיליון אחד של עירוני”. אולם דורון ורענן אינם מסכימים: “הכסף לא מדבר בדרבי! שטר לא יכול להבקיע שער. דרבי זה אך ורק נשמה, לב ומזל”. ליאת מוסיפה: “אנחנו את ההכנות שלנו בעירוני עושים. גם מבחינה מנטאלית, להרים את השחקנים. אנחנו מניעים אותם ומסבירים להם שהדרבי הוא הדבר הכי חשוב לאוהדים, שהם השחקן ה-12 שלנו. השחקנים הם חבר’ה צעירים שמגיעים למשחק כדי לתת את הנשמה עבור האוהדים. אנחנו באים צנועים, ומי שמאמין לא מפחד”.

ביתן מסכם: “למרות שאנחנו חזקים יותר על הנייר ושהתקציב שלנו גדול יותר, הקבוצה שתגיע מפוקסת יותר תחגוג בסיום המשחק”.

איזה שחקן הייתם לוקחים מהיריבה?

ביתן: “שאלה יפה, כי אני חושב שאם השחקן שאני רוצה יעבור להפועל, דורון יצטרך לתת גם את היד שלו (צוחק) — תומר בן חיים, שדורון קעקע את שמו על היד”. אדרי: “עדן בן מנשה. שחקן ענק, גם מבחינה הגנתית וגם התקפית. נמצא בכל מקום במגרש, מאיים על השער, שחקן גדול. גם אוריאל פינייה הוא אופציה”. דורון: “אני לא רוצה שום שחקן מהפועל. אני לא רוצה אצלי בקבוצה שחקן שלבש אדום”. ליאת: “האמת שאני לא מכירה שחקנים מהפועל, אני מתמקדת אך ורק בקבוצה שלי”.

איך היחסים בין מחנות האוהדים?

דורון: “אני אדבר איתך הכי אמיתי, אתה יודע שאין לי מעצורים בפה, ואני מדבר הכי אמיתי שיש. יש לי הרבה חברים אוהדי הפועל, אבל יש איזה שניים-שלושה שאחרי התבוסה שספגנו בנורדיה השבוע התנהגו בצורה מגעילה כלפיי. חוץ מהם, יש לי כבוד להמון אנשים בהפועל, יש לי הרבה חברים שאני בקשר טוב איתם. יש כמה שחצו את הגבול, עברו לפן האישי, וזה עבר כל גבול וזה לא יפה ולא מכובד, וזה קיים גם בצד של עירוני. זה רק ספורט. אם אנצח בדרבי, אני אתלהב ואחגוג, אבל יהיו לי גבולות שלא אעבור אותם”.

מיקי: “אנשים שוכחים שבסופו של דבר אשדוד זו לא ניו יורק, ופה כולנו חיים על אותו מטר רבוע ואפילו חברי ילדות. מותר לצחוק ולהתגרות ולשמוח לאידה של הקבוצה השנייה כשהיא מפסידה, אבל כל עוד זה נשמר בגבולות הטעם הטוב. יש גבול דק שפשוט אסור לעבור אותו, ויש אנשים בודדים משני הצדדים שעוברים אותו לפעמים”. ליאת: “אנחנו גם מפרגנים להפועל כשצריך, למשל בגביע העונה, כשהאדומים גברו על קבוצות מהליגה הלאומית והגיעו לשמינית הגמר”.

מה אתם חושבים על המאצ’אפ בין המאמנים? מצד אחד, יובל נעים, שעבר דבר או שניים בכדורגל. ומהצד השני, יגאל זריהן, שהוא חסר ניסיון באימון קבוצות בוגרים.

רענן: “יגאל זריהן הוא מאמן ללא ניסיון, היתרון במאצ’אפ הזה על הקווים הולך ליובל נעים לדעתי”.

ליאת: “יגאל יעשה שיעורי בית וישתמש בניסיון הרב שיש לו כשחקן בדרבים בעבר כדי להניע את השחקנים”. מיקי: “יובל נעים הוא מאמן בעל ניסיון רב שנים, לעומת יגאל זריהן שאימן רק קבוצות נוער. יש יתרון קל ליובל נעים במאצ’אפ הזה, אבל בסך הכול בסופו של דבר זה 11 שחקנים מול 11 שחקנים על המגרש".

דורון וליאת אוחיון, שילוב בין אהבה לכדורגל. צילום פבל

לסיום, בואו נגיע למאני טיים: מה תהיה תוצאת המשחק?

מיקי: “שאלה הבאה”. ליאת: “גם אני לא עונה. הילד שלי יענה במקומי”. רום: “1:0 לעירוני”. דורון: “2:1 לעירוני אשדוד”. רענן: “תיקו 1:1”. 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר