מגיע להם. שחקני אשדוד עם הגביע. צילום ניר קידר

המסע לצמרת: אדריכלי האליפות של הפועל אשדוד בכדוריד

מועדון הכדוריד הפועל אשדוד עשה היסטוריה וזכה באליפות המדינה — הראשונה אי פעם בתולדות העיר. מי שלא ראה את עופר קושמרו בוכה מהתרגשות על הפרקט ואת השאגות של השחקנים והקהל לא ראה כנראה שמחה מימיו

פורסם בתאריך: 31.5.19 11:22

     

מאז 1984 לא הייתה אלופת כדוריד בישראל שלא הגיעה מראשון לציון או מתל אביב. אז הייתה זו הפועל רחובות שהדהימה את עולם הכדוריד הישראלי, ואילו השבוע, אחרי 35 שנה, זה קרה שוב: הפועל אשדוד הצנועה זכתה באליפות הראשונה בתולדותיה על חשבונה של אימפריית הכדוריד מכבי ראשון לציון, קבעה היסטוריה והביאה גאווה עצומה לעיר אשדוד.

מי היה מאמין? זהו לא השיא היחיד שנשבר ביום שלישי בערב. האדומים לא רק שהדהימו את המדינה כולה, אלא היו לקבוצת הגברים הראשונה אי פעם בעיר אשדוד שזוכה באליפות כלשהי. אם זה לא מספיק, אשדוד היא גם הקבוצה הכי דרומית בהיסטוריה של הענף בארץ שמניפה צלחת. הקבוצה של אולג בוטנקו הגיעה למשחק החמישי בסדרת הגמר מול מכבי ראשון לציון המנוסה והמעוטרת בידיעה כי גם הפסד בשבעה שערים יספיק לה כדי לחגוג, אבל לא נתנה למארחת צ’אנס וחתמה סדרה נפלאה מבחינתה עם הפסד 36:32 בלבד ומסיבה אדומה בבית מכבי. מעטים היו האנשים שנתנו צ’אנס לאשדוד בתחילת הסדרה, אבל בסופו של דבר הקבוצה שסיימה שלישית בעונה הסדירה הייתה הטובה יותר בחמשת המשחקים וקיבלה את הצלחת בצדק. היינו כחולמים.

סיפור מהאגדות

אז עד כמה ההישג הזה עצום? רק ב-2012 הקבוצה מעיר הנמל רשמה הופעת בכורה בליגה הבכירה (!), ושבע שנים לאחר מכן היא כבר קוטפת אליפות ראשונה ומדהימה כנגד כל התחזיות תוך כדי התגברות על שתי הענקיות מעיר היין. מאידך, הצהובים—כחולים חלמו על אליפות 16 בהיסטוריה המפוארת של המועדון, אולם האדומים הציגו עליונות מרשימה לאורך רוב הסדרה המרתקת, ובסיום קיבלנו אולי את אחת ההפתעות המרתקות שידע הספורט הישראלי. האחרונה שהפריעה להגמוניה של הקבוצות מעיר היין הייתה מכבי תל אביב, שקטעה רצף ארוך (11 שנים) של הראשל”ציות עם שתי אליפויות מדהימות, וכעת הגיע התור של הדרומיים להפתיע את עולם הכדוריד הישראלי, שהיה צמא לריענון בדמות חבורה מלהיבה ומרעננת כמו זו שבנה אולג בוטנקו, שראוי לאינספור מחמאות על מסע קסם נפלא, כשאסור לשכוח כי בחצי הגמר התגבר גם על הדאבליסטית היוצאת הפועל ראשון לציון.

צהובים—כחולים, שהיו זקוקים הערב לניצחון בתשעה שערים (שמונה להארכה) במשחק החמישי בבית מכבי בראשון לציון עוד עשו קולות קלים של קאמבק, אך האשדודים, בדומה לשאר הסדרה, הציגו אופי מרהיב, לא אפשרו למארחים לברוח (בעיקר הודות ליכולת מצוינת של טל ושי הרשקוביץ וגאבור לאנגהנס) ועמדו במשימה הגדולה אחרי שני ניצחונות לכל קבוצה בסדרה, אבל ביתרון של ארבעה שערים עבור הדרומיים, שהוכתרו כאלופה ה-12 בתולדות הכדוריד הישראלי.

גיבורי האליפות

טומיסלאב סטויקוביץ’, שוערה היוצא מן הכלל של אשדוד, הוכתר כ-MVP, הגם שבסדרה הזו התעלו באשדוד יוסי ביטרמן, שהיה קלף מפתיע ומנצח, דור קלדרון ושרון שלם, שמושאלים ממכבי ראשל”צ ועשויים לשוב אליה בעונה הבאה. גיבורים נוספים הם המקומיים: אדיר כהן, עומרי קושמרו, ישראל ביטרמן ואסף בן גוזי. כמו כן, ראוי לציין את הסקוררים טל הרשקוביץ, שי הרשקוביץ (ששיחק בעונה שעברה במכבי ראשל”צ), יותם טל והזר הגרמני הראשון בתולדות הכדוריד הישראלי גאבור לנגהאנס. מעל כולם נמצא כמובן המאמן אולג בוטנקו, שחגג אליפות ראשונה כמאמן לאחר חמישה גביעי מדינה, ובנה קבוצה מיוחדת להפליא. אסור לשכוח את עודד נאמן, עוזר המאמן, שאף לו מניות רבות באליפות הזו. אגב, אם תבדקו את התקציב של הפועל בהשוואה לקבוצות אחרות, תבינו גם עד כמה האליפות הזו גדולה הרבה יותר ואין דומה לה בישראל.

ה—MVP של סדרת הגמר. שוער אשדוד. צילום ניר קידר

האחד והיחיד: עופר קושמרו

הערב האדיר הזה התחיל עם טעם מעט חמצמץ. יותר מ-200 אוהדים אדומים הגיעו לבית מכבי במטרה להיות חלק מההיסטוריה, אך כשהגיעו למקום התברר כי הוקצו רק כ-150 כרטיסים לאוהדי הפועל אשדוד. יתר האוהדים שהגיעו ולא הורשו להיכנס לאולם התפשרו על צפייה במסכים השונים מחוץ להיכל, אך זה בוודאי לא מנע מהם להצטרף לחגיגות הגדולות בסיום.

על הפרקט רבים מאנשי המועדון תפסו את הראש בסיום כלא מאמינים. עופר קושמרו, היו”ר המדהים והנצחי של הפועל אשדוד, אדם שעושה הכול בהתנדבות מלאה, תמיד האמין שיום יבוא והפועל אשדוד תזכה באליפות ותעשה היסטוריה.

עופר קושמרו בדמעות עם רעייתו מימי. צילום: משה דהן

היו כאלה שצחקו. אבל ביום שלישי בערב לקראת השעה 22:00 היה זה קושמרו שצחק על כולם. הוא המשיך להאמין, הביא את המאמן שנחשב כטוב בארץ כיום, בנה מחלקת ילדים ונוער לתפארת, הקים גם קבוצת נשים וכמובן גולת הכותרת — הרכיב תלכיד יוצא דופן בקבוצת הגברים הבוגרת.

למעשה, כל מי שמכיר את יו”ר הפועל אשדוד בכדוריד עופר קושמרו יודע כי הוא הנשמה הגדולה של המועדון. הוא תומך, מחבק ומכיר כל שחקן ממחלקת הנוער ועד לבוגרים, מנשים עד לגברים. עופר, שהיה בעצמו שחקן כדוריד בעבר, עובד בבית הזיקוק באשדוד, אך זה לא מונע ממנו להקדיש את רוב זמנו לאגודת הכדוריד של הפועל אשדוד. עשרות ילדים עברו דרכו ודרך התמיכה שלו, והבן שלו עומרי משחק אף הוא בקבוצת הבוגרים של הפועל אשדוד ובנבחרת ישראל. לאחר שזכה לראות את החלום הגדול מתגשם בגיל 63, קושמרו הנרגש, שבכה מהתרגשות בסוף המשחק, התפנה לדבר.

עופר, איך ההרגשה לזכות באליפות היסטורית?

“זה הישג אדיר. בטח בשביל קבוצה שנמצאת רק שש שנים בליגת העל, לקחת אליפות ובטח מול קבוצות עם הגמוניה ברורה, כמו מכבי והפועל ראשון לציון, שיש להן ממש הוראת קבע, שכל שנה לוקחות אליפות”.

ספר בקצרה על הדרך שעשה המועדון בשנים האחרונות.

“לפני שבע שנים עלינו לליגה הבכירה. עשינו טעויות בדרך, אך למדנו מהשגיאות ובנינו את הקבוצה ללא קיצורי דרך, בסבלנות, לאט לאט, עם חבר’ה צעירים וכמה חיזוקים כשצריך. החתמנו את וובה, מאמן שהיה פה חמש עונות ובנה את התשתית של הקבוצה. בשנה שעברה הגיע אולג בוטנקו, מאמן עם שם גדול ושלל ניסיון, ובעונה השנייה שלו הוא הצליח להביא לנו את האליפות”.

אתה תמיד מצטנע ונותן את הקרדיט לשחקנים ולמאמן, אבל כולם יודעים שאתה הנשמה של המועדון. זהו פרויקט חייך שמתגשם.

“ההישג הזה הוא באמת הדובדבן שבקצפת, אך מה שאני הכי גאה בו ושנותן לי תמיד את האנרגיות להמשיך זה דברים אחרים. אני 53 שנים בכדוריד, מפעל החיים שלי זה לקחת כל בן נוער שאני יכול ולהביא אותו לכדוריד, להיות לו כאבא, לכוון אותו, להיות לו כאוזן קשבת. עברו דרכי עשרות ילדים, אני מקבל היום טלפונים מכל העולם משחקנים שגידלתי, זוכרים לי שהייתי לצדם ברגעים הקשים ביותר. היום לא כל הילדים הולכים לתנועות נוער, לקונסרבטוריון, לא מתעסקים באמנות. התפקיד שלי זה להביא אותם לאולמות לשחק כדוריד, לדבר איתם ולתמוך בהם יום—יום. התברכתי משמיים לעשות יום—יום את העשייה הזאת, לעבוד עם בני נוער, זה לא דבר שהוא מובן מאליו. יש לי משפחה מדהימה שנותנת לי את התמיכה, אני מרגיש סיפוק עצום, זה כמו חימר, אני מרגיש שאני מעצב את האנשים. אני נותן להם הרגשת אכפתיות, ולא משנה אם זה השחקן הטוב ביותר או הפחות טוב, והם זוכרים לך את זה לכל החיים. זה שווה יותר מכסף או חומריות. ההערכה הזו שאני מקבל מהם זו זכות שיש לי”.

מה גודל התקציב של הקבוצה יחסית לשאר הקבוצות בליגה?

“תקציב קבוצת הבוגרים עמד העונה על 1.2 מיליון בערך, ביחס לקבוצות הצמרת בליגה זה תקציב נמוך, שכן למכבי ראשון, שניצחנו בסדרת הגמר, יש תקציב של שישה מיליון שקלים. יחיאל לסרי, יורם אסרף והעיריה עזרו לנו מאוד, ויש להם חלק לא קטן בהישג, אך על מנת להמשיך לשמור על הרמה הזאת ולהשתתף באליפויות אירופה התקציב הזה לא יספיק. הם מבינים זאת ומביעים נכונות לעזור לנו יותר בעונה הבאה”.

מה עם שילוב אשדודים ושחקנים צעירים? הבנתי שזה אחד הדברים שאתה דוגל בהם.

“ארבעה שחקנים מההרכב הפותח שלנו הם אשדודים, ארבעה שחקנים צעירים שגדלו אצלנו במועדון: אור פרקש, עמית ישראל, שון ריבקין ומתן כהן חזרו לפני כמה חודשים מפרויקט גרמניה, בו גרו חצי שנה וקיימו מחנה אימונים מקצועני. עכשיו הם התגייסו לצבא כספורטאים מצטיינים ומשחקים בקבוצת הבוגרים שלנו. שניים נוספים צפויים לעשות את הדרך הזאת בקרוב, ואחד מהם אף קיבל הצעה מקבוצה גרמנית עוד לפני שיצא לפרויקט”.

מה התכניות לשנה הבאה? נראה אליפות נוספת?

“עניין של כסף. אם באמת נקבל הגדלת תקציבים, נתברג בוודאות בארבעת הראשונות. אם לא, יהיה קשה מאוד לשמור על זה. בכל זאת, נבוא כקבוצה פייבוריטית וינסו לעקוץ אותנו. אנחנו צריכים להשאיר את המאמן ולחזק את הקבוצה בנקודות מסוימות, וכמובן לתת לצעירים שחזרו עכשיו מפרויקט גרמניה להוביל את האגודה קדימה לשנים הבאות”.

איך מתבטא שיתוף הפעולה עם הכדורגל? אומרים שקיבלתם מהם ציוד עידוד.

“קבוצת הפועל אדומים אשדוד עזרה לנו מאוד עם ציוד העידוד. היה ניסיון לשיתוף פעולה לפני שנה, אך הגיעו מספר מצומצם של אוהדים שלהם למשחק שלנו. כמובן שזה יהיה דבר מבורך, מישהו צריך לטפל בזה באופן יסודי. אולי האליפות שלנו תמריץ את אוהדי הכדורגל להגיע, אני אשמח מאוד שזה יקרה”.

גם בוטנקו חוגג: “אני שמח עד השמיים”

לאחר הטירוף על הפרקט והחגיגות הממושכות עם האוהדים כל השחקנים, הצוות המקצועי והניהולי המשיכו את החגיגות עד אור הבוקר בבר זרם באשדוד, מקום שמשמש את שחקנים לבילוי כמעט באופן קבע. הפעם היו אלו כמובן חגיגות מסוג אחר, והריקודים, האלכוהול והשמחה היו כפולים ומכופלים. לשם הגיעה כמובן גם צלחת האליפות היקרה מפז, שכיכבה ועברה אצל כל שחקן ואצל כל עובד מועדון במהלך הלילה. יותם טל הגיב להצהרה של שחקנה הסרבי של ראשון רסטקו סטויקוביץ’, שטען כי אשדוד לא יכולה להתחרות עם מכבי ראשון לציון וסיפק עקיצה באנגלית למצלמות: “העונה, מכבי לא יכולה להתחרות איתנו”.

שמחה ענקית באשדוד. בוטנקו מקבל מקלחת קרה. צילום ניר קידר

מאמן האלופה אולג בוטנקו, שהיה בעננים, לא הסתיר את שמחתו ואמר: “תמיד האמנו באליפות, כי מקבלים גם בונוסים איתה. שנה שעברה היינו נאיביים מדי, והקבוצה לא הייתה בנויה מספיק טוב למשימות כאלה. התאכזבנו, אבל ככה חיזקנו במקומות הנכונים, והנה זה הגיע. הדברים התחברו לכיוון שלנו, שיחקנו מול היריבות הטובות בליגה. אם היה קוף או פיל על הגב, אז כן, הוא ירד. אני שמח עד השמיים, אין ספק. זה הגיע לאחר עבודה קשה של כל המערכת של הפועל אשדוד ומגיע לנו”.

על ההשתתפות הצפויה באירופה אמר המאמן: “בדיוק דיברנו עם נציג מעיריית אשדוד, על השקעת תקציב בקבוצה שתהיה מוכנה. אני הייתי רוצה לראות את אשדוד מתקדמת באירופה כמובן, אבל אנחנו תלויים בתקציב העירייה”. על עתידו במועדון: “אני תלוי בהחלטות של הוועדה המקצועית באיגוד, שכרגע לא כל כך ידידותיים אליי, וזה מפריע לי. אני אשב ואחשוב בסופו של דבר מה הכי טוב לי כי אני רוצה להמשיך באשדוד, לא חושב שיצליחו לעצור אותי”.

לבוטנקו אין הרבה זמן לחגוג, שכן החל מהיום (ה’) נבחרת ישראל תחל בהכנות לקראת משחקה מול נבחרת גרמניה ב-12 ביוני בתל אביב במטרה לעשות את הצעד שיוביל לאליפות אירופה. וכידוע, בוטנקו משמש גם המאמן הלאומי.

טירוף באשדוד. צילום ניר קידרהמצטיין של סדרת הגמר טומיסלב סטויקוביץ’ הוסיף: “אני כל כך גאה בכל הקבוצה הזו, מההנהלה עד המאמן והשחקנים המצוינים האלה. הצלחנו, לקחנו אליפות, זו ההרגשה הכי טובה שיכולה להיות. לא חשבתי על אליפות. כשהגעתי לקבוצה שנה שעברה, הקבוצה הייתה עדיין נורא צעירה. השנה מהאימון הראשון ישר הרגשתי ואמרתי לכולם שאני מאמין שאפשר לעשות את זה, והמשאלה שלי באמת התגשמה. תואר ה-MVP? בכנות, לא מעניין אותי כל כך התואר האישי אלא רק הקבוצתי והאליפות המדהימה הזו. אני מרגיש מדהים באשדוד, כמו בבית. האנשים במועדון פשוט אדירים, משפחה”.

לסרי בירך והיה בעננים, אפילו גם הצהובים

בוטנקו דיבר על תקציב הולם לקבוצת הכדוריד על מנת שתצליח בעונה הבאה גם בזירה האירופית, אך לעת עתה נראה כי ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי עדיין לא עוסק בכך. הוא, כמו רוב אוהדי הספורט בעיר, התרכז בחגיגות הגדולות, שהסבו לעיר שמחה ענקית. לסרי בירך את הקבוצה האדומה בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו כשכתב: “אשדוד אלופת המדינה בכדוריד. הפועל אשדוד עושה היסטוריה וזוכה באליפות המדינה אחרי עונה מרגשת במיוחד.

קושמרו ואנשי אשדוד חוגגים עם הצלחת הנכספת. צילום: פייסבוק הפועל אשדוד כדוריד"תנו כבוד", הוסיף לסרי, "לאוהדים, לשחקנים, למאמן, להנהלה ולעופר קושמרו — היו”ר שמוביל את הקבוצה בנחישות חסרת פשרות. תודה לכם על הישג ענק. גאים בכם אלופים!” ברכות הגיעו גם ממקור בלתי צפוי ומפתיע במיוחד, כאשר בפייסבוק של קבוצת מכבי אשדוד בכדורגל הצליחו לעשות את ההפרדה ופרסמו פוסט תמיכה באגודה האדומה של העיר. “הם אדומים, הם הפועל, הם נושאים את השם של היריבה העירונית שלנו לדרבי, אבל להישג הענק של מועדון הכדוריד הפועל אשדוד אי אפשר שלא לפרגן. אז ברכות חמות, גם מאיתנו, בשם המועדון הצהוב, על אליפות שהגיעה לאחר עשרות שנים של נחישות, התמדה ובניית מועדון לפי הספר עם מחלקת נוער משובחת. הבאתם גאווה רבה לעיר אשדוד וגם לנו. כל הכבוד חברים!”

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר