כהן, ממקימי קבוצת מאמאנט לאמהות לילדים עם צרכים מיוחדים. צילום: מתוך דף הפייסבוק

ליגת המיוחדות

ריקי כהן, אם לשלושה מגן יבנה, מובילה את הקמתה של קבוצת מאמאנט לאמהות לילדים עם צרכים מיוחדים. שריקת הפתיחה בקרוב

פורסם בתאריך: 14.8.17 19:08

     

המונח ילדים עם צרכים מיוחדים מתייחס לאוכלוסייה רחבת היקף של ילדים אשר סובלים בעיקר מבעיות רפואיות-בריאותיות המקשות על חייהם ועל השתלבותם במסגרות החינוך הפורמאליות כדוגמת, גנים ובתי-ספר. לצד הקשיים, המהמורות והאתגרים הלא מבוטלים, הניצבים בפניי הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, ישנם אף רגעי סיפוק ואושר עילאיים מהניצחונות הקטנים שבדרך. דבר המסביר את העובדה שלהיות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, מצריך בין היתר, תכונות כמו, חוסן נפשי, תעצומות-נפש, אמונה, תקווה, נחישות, דבקות במטרה וסבלנות.

ריקי כהן, בת 43, תושבת גן-יבנה, נשואה+3, משקיעה את מרצה בשנתיים האחרונות, ב"קבוצת מנהיגות הורים מיוחדים גן-יבנה". במסגרת פועלה בקבוצה זאת, כהן, שמה לה למטרה (אחת מיני רבות), לפתוח קבוצת מאמאנט לאמהות לילדים עם צרכים מיוחדים. בתואנה כי, "חיבור בין המשפחות הוא מקור לחוסן, עוצמה, עזרה הדדית ותמיכה. כי ביחד נוכל לעשות יותר!". היא אומרת.

לפני 3 שנים בנה הצעיר של כהן, (כיום בן 6) אובחן עם לקות תקשורת (ASD). "החלטתי שהדבר הכי טוב עבורי הוא למצוא אמא נוספת שמתמודדת עם אותם קשיים. פניתי לעו"ס במחלקה לשירותים חברתיים וביקשתי את עזרתה. לשמחתי מצאתי ויצאנו ביחד לסדנת מנהיגות מטעם ארגון קשר – הבית של המשפחות המיוחדות. בעזרתם הקמנו קהילה מיוחדת למשפחות עם ילדים עם צרכים מיוחדים. וכך משתי אמהות… היום חברים בקהילה כ-140 משפחות עם צרכים מיוחדים.

בקהילה שלנו ישנם ילדים עם מגבלה פיסית, (כדוגמת, שיתוק-מוחין)/ ילדים עם מגבלה חושית, (כדוגמת, ליקויי ראייה, ליקויי שמיעה) /ילדים עם מגבלה קוגניטיבית, (כדוגמת, תסמונת דאון, אוטיזם, פיגור שכלי)/ ילדים עם לקות שפתית/ לקויות למידה מורכבות / עיכוב התפתחותי ועוד", היא מסבירה.

"קבוצת מנהיגות הורים מיוחדים-גן-יבנה", הוקמה הלכה למעשה, לפני כשנתיים, ומהווה חלק מרשת קהילות ברחבי הארץ, אשר פועלת בהתנדבות לקידום והעלאת מודעות ומתן מענה הולם למשפחות וילדים עם צרכים מיוחדים.

כיום בקבוצה פעילים 6 הורים, אשר פועלים ללא לאות בשיתוף ובתמיכה של המועצה, המתנ"ס, מחלקת חינוך והמחלקה לשירותים חברתיים ביישוב. כמו כן, שואפים הם לבנות קהילה פעילה ותומכת, לאתר צרכים ברמה היישובית ובכך אף להעניק פתרונות מקומיים. בין הישגיה המרשימים של הקבוצה נמנים בין היתר, הקמת פורום צרכים מיוחדים המורכב (מחינוך / רווחה / מתנ"ס ומנהיגות ההורים) הנפגש פעם בחודש, מינוי רכזת צרכים מיוחדים מטעם המתנ"ס, שילוב בחוגי המתנ"ס ובתנועות הנוער, פתיחת מועדון נמ"ש (נוער מקדם שילוב) לצעירים (15-4) המופעל בהתנדבות ע"י מדצי"ם, פתיחת מועדון לבוגרים (מגיל 18) המופעל ע"י אקי"ם, קבוצת תמיכה / העצמה לאמהות מיוחדות, פתיחת קבוצת מאמאנט לאמהות לילדים עם צרכים מיוחדים, ועוד היד נטוייה.

ליגת מאמאנט מהווה את פרויקט האימהות הספורטיבי – חברתי – קהילתי הגדול בישראל והיא מונה אלפי נשים מכל רחבי הארץ ואף מחוצה לה. הליגה הוקמה בשנת 2005, על ידי עפרה אברמוביץ'. ככזאת, מושתתת היא על השתתפות אימהות של תלמידי בתי ספר וגני ילדים בעיר/ ישוב בהתאם לבתי הספר בהם לומדים ילדיהן.

משחק הכדורשת המזוהה עם פרויקט מאמאנט מהווה בעצם משחק ספורטיבי קבוצתי, אשר משלב חוכמת משחק, עבודת צוות, פעילות וכושר גופני, כל זאת, ללא כל צורך בידע מוקדם.

המשחק מבוסס על חוקי הכדורעף ומתקיים על מגרש הזהה לזה של הכדורעף עם שוני בסיסי – בכדורשת יש למסור את הכדור ולא לחבוט בו וכן מותרת אחיזה בכדור לפרק זמן של עד שנייה אחת. דבר המאפשר בעצם לאימהות בטווח כל הגילאים, כאלו שהן בכושר וגם כאלו שהן ללא, להשתלב במשחק.

חשוב לציין כי, את הידע והמיומנות במשחק רוכשות המשתתפות על המגרש. הקבוצות מתאמנות, משחקות ומתחרות זו בזו במסגרת הליגה המקומית ובסוף בארצית. בין היתר, משלבות הן פעילות ספורטיבית וכושר גופני, דוגמא אישית, חינוך לספורט, היכרות, מפגש חברתי וגאוות יחידה.

"ליגת מאמאנט חרטה על נס דגלה את נושא המעורבות בקהילה והיא מעניקה מקום מרכזי וחשוב לממדי הקהילתיות, המעורבות החברתית, האחריות והדוגמא האישית. שחקניות מאמאנט וקבוצותיהן מבצעות פרויקטים רבים בתחום המעורבות בקהילה: הן בקהילה המקומית והן בקהילה הארצית". היא מסבירה.

בהמשך הראיון, כשנשאלה כהן, כיצד נולד הרעיון המקסים, המרגש והמכונן כאחד, להקים קבוצת מאמאנט לאמהות לילדים עם צרכים מיוחדים. ענתה: "אולם, עד כה, לא היו קיימות בארץ קבוצות מאמאנט לאימהות לילדים עם צרכים מיוחדים. לפני שנה הייתי שחקנית מאמאנט, אך כשבתי סיימה את הלימודים ביסודי נאלצתי לעזוב את הקבוצה. אמנם יכולתי לעבור לשחק בקבוצה אחרת (בבית-הספר החדש של בתי) אך וויתרתי. לפני כחודש, ראיתי פרסום על קבוצה כזו  שנפתחה ברחובות / נס ציונה. ומיד הבנתי שזו הזדמנות נהדרת בשבילי לחזור לשחק כדורשת. ולכן פניתי ליו"ר מאמאנט גן-יבנה וביקשתי לפתוח קבוצה חדשה לאימהות מיוחדות. לשמחתי הרבה, בקשתי נענתה בחיוב ותוך חודש הרכבתי קבוצה עם 10 אימהות נוספות". היא מסכמת.

לסיום, מן הראויי לציין כי, הקמת הקבוצה עודנה בהתהוות, כאשר השאיפה היא להגדיל את מספר האימהות לילדים עם צרכים מיוחדים.

לוגו היוזמה. צילום: המועצה המקומית גן-יבנה ומתנ"ס גן-יבנה.

 

 

 

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר