עדן ענבר. צילום: אורי קריספין

מיוחד: 1 על 1 עם עדן ענבר

רגע אחרי שלקח את גביע המדינה, מאמן קבוצת הנשים של מכבי אשדוד עדן ענבר מסביר איך הוא מצליח לגרוף כאלה הישגים, כשבמקביל הוא מאמן את נבחרת ישראל, עובד כעו"ד ואבא לשלושה ילדים ומשיב על השאלה אם יאמן אי פעם קבוצת גברים

פורסם בתאריך: 15.3.18 15:44

     

את הנסיעה הארוכה והלא פשוטה ממושב גבע כרמל, שנמצא סמוך לזיכרון יעקב, אל העיר אשדוד עושה עדן ענבר מדי יום זו השנה השלישית ברציפות. הוא מוכן לנסוע את הקילומטראז’ הזה באופן קבוע ודי סיזיפי, כיוון שלדבריו הוא לא מוכן לוותר על האהבה הגדולה שלו — כדורסל — אך באותה נשימה מזכיר שזה לא פשוט.

במקביל לאימון קבוצת הנשים של מכבי אשדוד, הוא גם משמש מאמן נבחרת ישראל לנשים. ואם לא די בכך, הוא גם עורך דין במקצועו, שאת לימודי התואר הראשון שלו במשפטים עשה באוניברסיטת חיפה. כיום הוא שותף במשרד עורכי הדין “אטיאס פרוכטר ושות’” כמומחה בתחום ההתדיינות והשלטון המקומי.

מכבי בנות אשדוד בפעולה. צילום: אורי קריספין

מלבד עיסוק זה, ענבר יודע דבר או שניים על שלטון גם בענף הכדורסל. קבוצתו מכבי אשדוד טורפת את הליגה וזוללת אליפויות בשנים האחרונות, ויש כבר מי שממתגים אותה כמכבי תל אביב של כדורסל הנשים, אף שענבר לא כל כך מסכים עם הקביעה הזאת. “אני באמת חושב שזה לא נכון לעשות השוואות בכלל”, הוא אומר. “אני חושב שהאופי של המועדון הוא חוסר ההתפשרות על ההצלחה. הקבוצה הזאת תעשה הכול כדי להצליח בכל רגע נתון ובכל זמן, גם תוך כדי עונה, וזה מה שמייחד אותנו”.

“עשינו תיקון להדחה מהשנה שעברה”

את ענבר תפסנו כמה ימים אחרי הזכייה בגביע המדינה, לאחר ניצחון מוחץ בגמר על אליצור חולון. זו אולי התקופה שלא מיטיבה עם אשדוד בליגה, שהביאה לפרץ ענקי של רגשות להתפוצץ בסיום המשחק, בעיקר כיוון שלא היה מדובר רק בניצחון או זכייה, אלא גם בהצהרת כוונות — שמא מישהו העז להספיד את הקבוצה הצהובה.

ענבר. צילום: אורי קריספין

בחולון דיברו לפני כן על החזרת עטרה ליושנה ועל זכייה שעשויה להקים לתחייה את הקבוצה המיתולוגית שקטפה תארים בשנות ה-90, אך באשדוד ידעו שזה תלוי בהם יותר מאשר בחולונים והעבירו מסר לכולם שברגע שיש תואר על השולחן, הקבוצה נראית אחרת וגם משחקת אחרת. ענבר, שהניף גביע עם אשדוד כאשר הגיע לפני שנתיים, זכה לעשות זאת שוב. “אני מאוד שמח על הזכייה הזאת”, הוא אומר בגאווה. “היה חשוב מאוד קודם כול להחזיר לראש העיר על כל מה שהוא משקיע בקבוצה. ובכלל היה חשוב למועדון עצמו, לטלי ולאורי, שבאמת משקיעים את כל כולם במערכת. התואר הזה מגיע לכל השחקניות ולכל מי שעובד אצלנו”.

ההדחה בשנה שעברה מהגביע זה משהו שישב לכם איפשהו לפני המשחק?

“לקחתי עם הקבוצה גביע לפני שנתיים, אבל בואי נגיד שההדחה בשנה שעברה בשלב רבע הגמר של הגביע זה משהו שכן ישב לנו. היה לנו מאוד חשוב לעשות תיקון, ואני שמח שהצלחנו לעשות את זה, גם עצם זה שזכינו וגם בדרך שעשינו את זה”.

“אני נמצא במועדון מיוחד עם אופי משפחתי”

ענבר בן ה-46, ילד בכור מבין שלושה בנים, נולד וגדל כל חייו בשכונת אחוזה בחיפה. נישואיו הראשונים הניבו שני ילדים, ובנישואיו השניים נעשה אב לשלושה. כבר בהיותו ילד היה ברור לו לאן פניו מועדות ומה התחביב האהוב עליו. הוא החל לשחק כדורסל כשהיה בכיתה ג’ במחלקת הילדים של מכבי חיפה וצמח באגודה עד גיל בוגרים. את קריירת האימון ניתב לליגות נשים ובין היתר אימן בהפועל חיפה/ מוצקין, מכבי רמת חן ואליצור רמלה. על הקווים של האחרונה אימן משך חמש שנים, ואיתה הגיע לרגע שיא בקריירה עם הישג בלתי רגיל: זכייה בטרבל — אליפות, גביע המדינה וגביע היורוקאפ.

אחרי התקופה הארוכה ברמלה ענבר חיפש אתגר חדש. אז גם הגיעה ההצעה ממכבי אשדוד לשוב לקדנציה שנייה במועדון, לאחר שבראשונה — בעונת 10/9 — הגיע עם אשדוד לסדרת הגמר, אך לא הצליח להניף את הצלחת. ענבר, שרושם עונה שלישית במועדון, הביא אליפויות בשתי העונות הראשונות, גביע בעונה הנוכחית, אך לא נח על זרי הדפנה ומחפש להכניס צלחת נוספת לארון.

הגביע הוא שלנו. צילום: אורי קריספין

גם הוא יודע שהמקום שבו הוא נמצא היום מספיק יציב וטוב כדי להיאחז בו. “אני לא רוצה להשוות את אשדוד למקומות אחרים, אבל אני חושב שהעיר אשדוד היא עיר מתחדשת”, הוא אומר בהתייחסו לסביבה שעוטפת את המועדון. “מי שלא מכיר את אשדוד תוהה כמה העיר הזו יפה וכמה יש מה לראות ומה לעשות בה. האנשים חמים, ובכלל הרבה מאוד אוהדים נמצאים מסביב לקבוצה ובאמת מעניקים יחס ואהבה לקבוצה ולשחקניות. אני נמצא במועדון מיוחד שיש לו מצד אחד חתירה להישגים ותארים בלתי מתפשרת, ומצד שני אופי משפחתי. אני מפרגן לכל מי שמעורב בהצלחה של הקבוצה, גם בשנים האחרונות עוד לפני שהגעתי”.

מתי ידעת שאתה רוצה להיות מאמן כדורסל?

“כל השנים. גם כששיחקתי וגם כשלא אהבתי כדורסל. היה לי ברור מאוד שאני אהיה מאמן כדורסל, וזה מה שאני רוצה לעשות. זה פשוט התפתח לאן שזה התפתח. תמיד אהבתי את המשחק, היה לי באמת ברור שזאת האהבה שלי”.

מאמן באשדוד, מאמן בנבחרת, עורך דין – איך מוצאים זמן להכול?

“שאלה טובה. כמו שאומרים בגשש: קמים שעה אחת קודם. אין ספק שזמן האיכות המשפחתי גם נפגע. אני מתנחם בזה שהעונה קצרה ושאחר כך יש תקופה ארוכה גם ליהנות. כרגע זמן הפנאי שלי הוא מועט. קשה לי לחלק את הזמנים, אבל העומס הכבד הוא בעיקר בתחילת העונה”.

נראה אותך בעתיד מאמן כדורסל גם בליגות לגברים? זו שאיפה עבורך?

“זו לא הייתה מעולם שאיפה עבורי, כי אם זו הייתה שאיפה, אז זה כבר היה קורה. למה אני מעדיף לאמן נשים? קודם כול, ליגת הנשים זו סביבה מוכרת שנוח לי יותר לעבוד בה. זה גם מסתדר לי עם העבודה שלי כעורך דין. לגבי העתיד ואם אאמן גם בליגות לגברים — קשה לי להגיד, ימים יגידו”.

 

נחיתה קשה בליגה

עבור מכבי אשדוד הזכייה בגביע הייתה רגע קסום במיוחד, אך המטרה העיקרית הייתה ונותרה להניף צלחת אליפות שישית ברציפות. עד כה העונה בליגה לא מאירה פנים לאשדודיות, שמגלות חוסר יציבות: משחקים מדהימים לצד יכולת פושרת לפרקים.

לסאי והאוהדים עם הגביע. צילום: אורי קריספין

על אותה קיצוניות יכולנו ללמוד במעבר בין גמר הגביע למשחק העונה בליגה, כאשר בגביע אשדוד הציגה יכולת מדהימה, ואילו בליגה איבדה יתרון והפסידה לרמת חן ואיבדה גם את המקום הראשון. בעקבות אותו הפסד רמת חן נטלה את יתרון הביתיות במשחקי הפלייאוף המכריעים שיחלו ביום שני הקרוב. “נסיים את הליגה הסדירה במקום השני, וכשיתחיל הפלייאוף, אני מקווה שנרים את הרמה שלנו כמו שאנחנו עושים בדרך כלל”, הוא משדר אופטימיות מסוימת.

עד כמה איבוד הביתיות אמור להשפיע?

“הגענו למשחק ארבעה ימים אחרי שלקחנו את הגביע ולקחנו בחשבון שזה ישפיע עלינו. אני באמת לא רואה בהפסד לרמת חן משהו קריטי, למרות שאנחנו קבוצה שתמיד רוצה לנצח. אבל המשחק הזה כבר מאחורינו, ועכשיו אנחנו מתכוננים ליום שני, שיתחיל הפלייאוף. אני מקווה שנגיע מוכנים”.

יכול להיות שסבלתם מאופוריה?

“אני לא חושב. כל מי שמעורב בקבוצה, בטח השחקניות, מורגל לחזור לשגרה אחרי פיקים כאלה”.

לא מעט דובר על הקושי לשלב בין שתי מסגרות, אימון קבוצה בליגה הראשונה ואימון נבחרת ישראל, דבר שאותו ממלא ענבר די בהצלחה. לאחרונה נוכחנו לראות מצב דומה גם בכדורסל הגברים, כאשר עודד קטש, מאמן נבחרת ישראל, מונה במקביל למאמן הפועל ירושלים. “אני ועודד חברים טובים”, התייחס לכך ענבר. “עודד הוא בן אדם שיודע לעשות הפרדות. כשהוא בנבחרת, אז הוא כל כולו בנבחרת, וכשהוא בירושלים, אז הוא כל כולו בירושלים. אני חושב שאיגוד הכדורסל עשה צעד נכון בכך שעודד הוא המאמן, וגם ירושלים על כך שלקחו אותו. לגביי, אני מקווה שכל מי שמעורב מרגיש שכשאני בנבחרת בפגרות, אז אני כל כולי בנבחרת, וכשאני באשדוד ,אז אני כל כולי רק באשדוד”.

אתה יכול להבטיח שתשאירו את הצלחת גם השנה באשדוד?

“אני רק יכול להבטיח שנעשה הכול כדי שזה יקרה”. 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר