ניצן שמיס. צילום: נמרוד הנגבי
ניצן שמיס. צילום: נמרוד הנגבי

"חוויות שילוו אותי כל חיי": ניצן שמיס, ספורטאי עם אוטיזם מאשדוד, מתחרה באליפות אירופה

מעורר השראה: בימים אלה מתקיימת בפולין אליפות אירופה לספורטאים עם צרכים מיוחדים. את ישראל מייצג בין היתר, הספורטאי המעוטר ניצן שמיס מאשדוד, ברכיבה על אופניים

פורסם בתאריך: 15.7.22 12:10

     

זהו סיפור מעורר השראה על מתחרה אולימפי באופניים המתמודד עם אוטיזם וכובש פסגות. בימים אלה מתחרה ניצן שמיס (24) מאשדוד באליפות אירופה, של הארגון העולמי "וירטוס", למשחקים מיוחדים, לספורטאים עם צרכים מיוחדים. בתחרויות משתתפים מאות ספורטאים וספורטאיות מרחבי אירופה.

התחרות המתקיימת כעת בקרקוב שבפולין, תימשך עד ה-24 ביולי ושמיס נמנה על 15 ספורטאי "וירטוס ישראל" המייצגים את המדינה. העמותה הישראלית נוסדה ב-1987 ומונה כיום כ-3500 ספורטאיות וספורטאים עם מוגבלות שכלית, אוטיזם ותסמונת דאון. קבוצת הספורטאים הישראלית מייצגת את ישראל ב-6 ענפי ספורט: אתלטיקה, חתירה, טניס, טניס שולחן, שחייה ורכיבת אופניים, ענף בו תתחרה, בנוסף לשמיס, גם הספורטאית נופר הנגבי (28) מאשדוד, שמתמודדת עם מגבלה שכלית.

ניצן שמיס. צילום: נמרוד הנגבי

ניצן שמיס. צילום: נמרוד הנגבי

ובחזרה לשמיס. כשהיה בן שנתיים, בתפקוד נמוך, הוא אובחן כלוקה באוטיזם. הוא טופל בשיטה התנהגותית, למד בגן תקשורת ולאחר מכן בכיתות תקשורת בביה"ס היסודי "נוף ים" ובביה"ס התיכון מקיף ט'. הוא סיים את לימודיו עם תעודת בגרות מלאה של 21 יחידות בגרות. כיום, אחרי שעבר דרך ארוכה, הוא בתפקוד גבוה למדי. כשהיה בן 11 חיפש לו אביו מסגרת מתאימה בכדורסל ומשזה לא הסתייע החל האב לרכוב עם בנו על אופניים. "אני רוכב עם אבא או בקבוצה של כ-9 איש, בעיקר בסופי שבוע. זה מאפשר לי להיות עם עצמי ולשים בצד  את הדברים הלא טובים שקרו לי באותו יום ולשכוח מהם", אומר שמיס.

רוכבים ביחד. ניצן שמיס ואביו

משפחת שמיס

הספורט פתח לפניו עולם ומלואו. כיום הוא, בין היתר, גם רוכב על אופניים וגם משחק כדורסל, עוסק בענפי ספורט שונים במסגרות רגילות ומיוחדות, ויש לו רשימה ארוכה של הישגים מרשימים. הוא זכה, בין היתר, במקום ראשון בתחרות אופני הרים בספורטיאדה. ב-2019 הוא זכה בשתי מדליות זהב באתלטיקה, באליפות העולם של "וירטוס", שנערכה באוסטרליה. באחת המדליות הוא זכה בתחרות ריצה ל-1,500 מטרים ובשנייה בתחרות ריצה ל-3,000 מטרים. "זה היה הישג היסטורי לישראל והיה מרגש מאוד, כי זכיתי לעמוד פעמיים על הפודיום ולשיר את 'התקווה'. הרגשתי אושר וגאווה גדולה לייצג את ישראל", הוא אומר.

שמיס נמנה גם על נבחרת אופני הרים של בנק הפועלים, בו הוא עובד, ובשנה שעברה זכה במקום ראשון בליגת מקומות עבודה. לדבריו, מדובר ב"קבוצה רגילה לחלוטין, ברמה גבוהה". שמיס עובד כבר 6 שנים בבנק הפועלים בראשל"צ, במרכז תפעולי בנקאי לטיפול בצ'קים, בבק אופיס. " זו עבודה רגילה לחלוטין עם אנשים רגילים. האנשים בעבודה  מחזיקים ממני מאוד, מתייעצים ושואלים שאלות הכי מקצועיות שיש. מקבלים אותי מאוד יפה, תומכים ועוזרים ואני מרוצה", הוא מספר בסיפוק.

ניצן שמיס. צילום: נמרוד הנגבי

ניצן שמיס. צילום: נמרוד הנגבי

ניצן שמיס. צילום: נמרוד הנגבי

ניצן שמיס. צילום: נמרוד הנגבי

הספורט, לדבריו, עוזר לו להתמודד עם הקשיים ולהיות חדור מטרה. "הוא עוזר לי לחוות הצלחות ולהרגיש שווה. עוזר לי להאמין בעצמי, כי אם הצלחתי בספורט, אצליח גם בתחומים אחרים. בתחרויות הספורט אני מבקר במקומות מרהיבים ברחבי העולם, נחשף לענפי ספורט שונים פוגש חברים חדשים ויוצר קשרים. אלה חוויות שילוו אותי כל חיי".

בנוסף לספורט מרצה שמיס בבתי ספר על אוטיזם ומספר על עצמו. הוא עושה זאת בעזרת מצגת שכותרתה "להיות כמו כולם- אני והלקות שלי", שהכינו לו הוריו, אירן ומיכאל. במהלך ההרצאה הוא מסביר, בין השאר, מה זה אוטיזם, מה קשה לאדם שלוקה באוטיזם, ויכולות ייחודיות לאוטיסטים כשהוא מצין את היכולות המיוחדות שלו : זיכרון פנומנלי- למקומות, תאריכים וידע סדרתי, עניין באותיות ומספרים, ראייה מרחבית, יכולת להרכיב פאזלים וזיהוי דרכים. כמו כן הוא מדבר על ספורט כדרך להתמודד עם קושי.

ניצן שמיס. צילום: נמרוד הנגבי

ניצן שמיס. צילום: נמרוד הנגבי

ניצן שמיס. צילום: נמרוד הנגבי

ניצן שמיס. צילום: נמרוד הנגבי

ניצן שמיס עם המאמנת, איריס חריש. צילום: מיכאל שמיס, העמותה למשחקים מיוחדים בישראל

ניצן שמיס עם המאמנת, איריס חריש. צילום: מיכאל שמיס, העמותה למשחקים מיוחדים בישראל

כשהוא נשאל כיצד מגיבים מורים על ההרצאה שלו הוא אומר בחיוך כי "לפעמים נשמטות להם הלסתות עד הרצפה". לאחרונה הוא החל להרצות גם בצה"ל, במסגרת הקורסים אותם מדריכה אחותו החיילת, ספיר. הוא כבר הרצה  בשלושה מחזורים שהיא הדריכה והמשובים מהחיילים היו מרגשים מאוד. במחזור האחרון פרצה אחת החיילות, שהיא מתחרה אולימפית בעצמה, בבכי מרוב התרגשות, ואמרה שזו היתה אחת ההרצאות שהכי השפיעה עליה.

לפני יציאתם לתחרויות התארחו שמיס והנגבי בלשכת ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי, וקיבלו ממנו את ברכת הדרך. לסרי ציין, בין היתר, כי הצטיינותו והישגיו הרבים של שמיס "הינם תוצאה של מסירות, התמדה ועבודה קשה אשר ראויים להערכה" והוסיף: "אני בטוח כי עוד נראה אותך מגיע להישגים מרשימים ושתייצג את אשדוד ואת מדינת ישראל בכבוד, גם בתחרות אליפות אירופה הקרובה".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"


תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר