רפאל קסטרו. צילום: טל אקוקה

המנתח: ריאיון מיוחד עם אנליסט מ.ס אשדוד רפאל קסטרו

רפאל קסטרו, צעיר שעלה מברזיל וגדל באשדוד, הפך לאנליסט של מ.ס והוא כבר מחזיק בחברה משלו שנותנת שירות לשמות הגדולים בכדורגל. עם האמצעיים הטכנולוגיים הרבים שיש כיום, גם הכדורגל התקדם והפך לסוג של משחק שחמט, שבו הכלי הכי חזק על הלוח עבור המאמן הוא מי שעוסק באיסוף וניתוח המידע בזמן אמת

פורסם בתאריך: 29.10.20 18:21

     

בניגוד למה שרבים חושבים, משחק הכדורגל הוא לא משחק כל כך פשוט. זה לא בדיוק 22 שחקנים רצים אחרי כדור ומנסים להכניס אותו לשער, אלא הרבה יותר מכך. בשנים האחרונות המשחק התפתח בהרבה היבטים. אחד מהחידושים הוא תפקיד האנליסט שנולד ביחד עם ההתקדמות הטכנולוגית. תפקידו של האנליסט במועדון כדורגל הוא לצלם צילום טקטי ושונה משל הטלוויזיה, צילום שמדגיש דברים שרוב האנשים לא רואים.

בצילומים והדגשים שנותן האנליסט נעזר המאמן והצוות המקצועי שלצדו, גם במציאת שחקני רכש או שחקנים צעירים מבטיחים במחלקת הנוער של המועדון וגם לפני ואחרי כל משחק. המאמן נעזר בעבודתו של האנליסט ועורך אספות וידאו לפני ואחרי המשחק, שבהן הוא מלמד את השחקנים את החולשות וסגנון המשחק של היריבה הקרובה, וגם מראה להם את הטעויות שעשו במשחק האחרון, ומה צריך לשפר לקראת המשחק הבא.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




אם בעבר רק מועדונים גדולים היו מחזיקים איש מקצוע בתפקיד הזה ונעזרים בו, כיום כמעט בכל מועדון יש אנליסט. באירופה, בכל מועדון גדול מחזיקים עשרות אנליסטים, בין אם זה בקבוצה הבוגרת ובין אם במחלקת הנוער והילדים. בישראל כמעט לכל קבוצה בליגת העל יש כיום אנליסט, והמועדונים הגדולים בארץ אף מעסיקים כמה אנשי מקצוע בתפקיד זה, בקבוצה הבוגרת ובמחלקת הנוער.

עד כמה הכדורגל התקדם? מאוד. דוגמא חיה לכך היא המשחק שנערך השבוע בין מילאן לרומא בליגה האיטלקית. מאמנה של מילאן, סטפנו פיולי מיקם אנליסטים מטעם המועדון עם מצלמות ביציעי האצטדיון. הוא לא אהב את העבודה ההגנתית של קבוצתו במחצית הראשונה, וכבר בהפסקת המחצית העביר לחניכיו אסיפת וידאו מהחומר שהאנליסטים צילמו במחצית הראשונה, אסיפה בה הדגיש לשחקנים את הטעויות שלהם.

כיום יש קורסים רבים כדי להפוך לאנליסט, אך מי שהגיע להיות האנליסט של מ.ס אשדוד ללא שום קורס, אלא בבית הספר הכי טוב, לטענתו- על הדשא, הוא רפאל קסטרו בן ה-29. קסטרו עלה לארץ בשנת 1999 ממדינת הכדורגל, ברזיל. הוא גדל באשדוד ולפני כשנתיים עבר לגור באשקלון.

רפאל חי ונושם את הכדורגל מגיל 16, וכיום מעבר לעבודתו כאנליסט של מ.ס אשדוד יש לו חברה להכנת קליפים מקצועיים לכדורגלנים. ערן זהבי, מנור סולומון ואפילו שחקנים מסביליה וברצלונה הם כבר לקוחות שלו, והשמיים הם הגבול. הוא נשוי ואב לפעוט בן שנתיים.

רפאל, איך התחלת בכדורגל?

"בתור תושב העיר וחובב כדורגל מושבע, הייתי אוהד שרוף של מ.ס אשדוד כבר מגיל צעיר. בגיל 16 הלכתי למשחק אימון של מ.ס נגד הכח רמת גן, הייתי האוהד היחיד שהגיע למשחק. ראיתי שמשחקים בהכח רמת גן שלושה שחקנים ברזילאים, לברזילאים יש לב גדול, ככה חונכתי, גם אני וגם המשפחה שלי דוגלים בלעזור תמיד אחד לשני, אז כשנגמר המשחק ניגשתי אליהם, כתבתי להם על פתק את המספר שלי ואמרתי להם שאם יצטרכו עזרה עם השפה אשמח לעזור להם. דודו דהאן שהיה המאמן של הכח בזמנו, וכיום הוא אחד מסוכני השחקנים הגדולים בארץ, ראה את זה. בהתחלה הוא לא אהב שאוהד מאשדוד מדבר עם השחקנים הזרים שלו, עד שקלט שיש לו משהו גדול בידיים. במשך שבועיים הוא היה מתקשר אליי כדי שאתרגם כל דבר קטן, אפילו איזה מנה הם רוצים להזמין במסעדה. באיזשהו שלב הכח רמת גן הזמינו אותי לפגישה, שאלו אותי אם אני רוצה לבוא לעבוד במועדון בתור מתורגמן והסכמתי".

רפאל קסטרו. צילום: טל אקוקה

אז איך מגיעים ממתורגמן לאנליסט ועורך וידאו?

"עבדתי בהכח במשך שנתיים וכחלק מהעבודה שלי כמתורגמן הייתי צמוד לדודו דהאן, יושב בספסל במשך כל האימונים והמשחקים, חי ונושם את הכדורגל מקרוב, רואה את העבודה של דודו ולומד. בשלב שדודו כבר הפך להיות סוכן שחקנים, הוא ראה שיש בי משהו והציע לי ללמוד עריכת וידאו, וכך עשיתי. למדתי עם מורה פרטי עריכת וידאו והתעמקתי בתחום. התחלתי לעבוד ביחד עם דודו דהאן והכנתי קליפים שמדגישים את הביצועים והיכולות של השחקנים שהיו חתומים אצלו בסוכנות. לאחר שנתיים בערך בהן גם פיתחתי את עצמי ולמדתי הרבה יותר, התחלתי לעבוד עם כל הסוכנים בארץ ולהכין קליפים לשחקנים שלהם. למשל, הכנתי קליפ עבור עומר אצילי כשעוד היה צעיר והיה חתום אצל הסוכן אדם קידן, לאחר מכן הוא חתם בגרנאדה מהליגה הספרדית. אדם אהב את העבודה שלי והפגיש אותי עם הסוכן גלעד קצב, התחלתי לעבוד גם איתו ובעצם עם כל הסוכנים בארץ. היום יש לי חברה לעריכת קליפים לשחקני כדורגל, מותג שפיתחתי במשך 8 שנים בשם "קסטרו פרו". כיום אני נחשב לעורך הוידאו הבכיר בארץ לשחקני כדורגל. עשיתי קליפים להמון שחקנים בישראל ובחו"ל. כל שחקן בכל גיל וליגה שרוצה קליפ יכול לפנות אליי. למ.ס אשדוד הגעתי לפני עשר שנים בתור עורך וידאו שעוזר לקבוצה בהמלצתו של דודו דהאן. לא ידעתי יותר מדי ולא הייתי מקצוען כמו היום אבל פשוט נשאבתי לתוך זה. אחרי שלמדתי הכל ברמה גבוהה וצברתי ניסיון הפכתי לפני 4-5 שנים להיות האנליסט של הקבוצה ולעשות את כל עבודות הסקאוטינג".

רפאל קסטרו עובד

מה זה בעצם אנליסט בקבוצת כדורגל?

"לאנליסט בקבוצת כדורגל יש כמה תפקידים. לנתח באמצעות וידאו את היריבות, מהפרטים הכי קטנים, פשוט לדעת הכל על הקבוצה היריבה. אני לא מדבר על לדעת את ההרכבים שלה כי זה כל אחד יכול לדעת, אלא לשבת, לראות 4-5 משחקים של הקבוצה היריבה, לנתח ולהוציא נקודות בהתאם, לבנות אסיפת וידאו יחד עם המאמן, ולהעביר את הנקודות על היריבה לקראת המשחק באסיפה קבוצתית לשחקנים. רן בן שמעון, שלדעתי הוא המאמן הכי טוב בישראל מייחס חשיבות רבה לאסיפות הוידאו הקבוצתיות. אני לא מנתח רק יריבות אלא גם את מ.ס אשדוד עצמה, זה חשוב מאוד לנתח את עצמנו עם צילום טקטי שאני מצלם במהלך המשחק, זה לא צילום של טלוויזיה, זה צילום שבעזרתו אפשר לראות דברים שלא כולם רואים וזה עוזר מאוד למאמן להעביר באסיפות הוידאו את הנקודות שצריך לשפר לקראת המשחק הבא. בנוסף, יש כמובן את תחום הסקאוטינג אחר שחקני רכש".

זה תפקיד די חדש בכדורגל. מה החשיבות שלו לדעתך?

"זה תפקיד די חדש בקבוצות מסוימות בארץ בשנתיים האחרונות. בקבוצות כמו מכבי חיפה, מכבי תל אביב ומ.ס אשדוד ובחו"ל זה תפקיד שקיים עוד לפני כן. יש לתפקיד האנליסט חשיבות מאוד גדולה, אם קבוצה מגיעה לשחק נגד קבוצה ולא לומדת אותה, יהיה לה מאוד קשה לנצח אותה. תפקיד האנליסט נותן כלים למאמן ולשחקנים. רן בן שמעון מעריך מאוד את תפקיד האנליסט ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה שעוזר לקבוצה. רן איש של עבודה 24/7, הוא המאמן הכי יסודי וחרוץ שראיתי, הוא יכול לראות 8 פעמים משחק של מ.ס אשדוד עד שהוא מנתח את כל הנקודות. כשנגמר משחק של אשדוד, בוקר אחר כך רן כבר מוכן עם 4 דפים בהם כתב המון נקודות כשצפה וניתח מהווידאו של המשחק. ניתוח וידאו אמור לעזור בכל משחק, כמעט תמיד הדברים שמועברים באסיפת הוידאו הקבוצתית קורים גם במשחק וחשוב לבוא מוכנים. כמובן שלהתכונן זה לא מבטיח ניצחון, אחרת כולם היו אלופים, כי צריך גם לבצע, אבל זה בהחלט כלי משמעותי וחשוב".

רן בן שמעון. ״איש של עבודה 24/7״ צילום: טל אקוקה

בכל קבוצה בארץ יש אנליסט כיום?

"היום כמעט בכל קבוצה בליגת העל יש אנליסטים. במכבי תל אביב, מכבי חיפה יש אנשים קבועים ששם כבר לאורך שנים. בקבוצות אחרות יש אנשים שעובדים במשרות חלקיות או בחינם".

תן לי דוגמא איך העבודה שלך עזרה למ.ס אשדוד להצליח.

"לפני שנתיים, בעונה בה נלחמנו כדי להישאר בליגה, הקבוצה פחות התעסקה בכל מה שקשור לוידאו, לא כל מאמן התייחס לוידאו כמו שצריך. כשמשה אוחיון מונה למאמן ביחד עם אבי בוחבוט לקראת סוף העונה התחלנו לנתח יותר את עצמנו ולהציג את זה לשחקנים. בנוסף הכנו סרטוני מוטיבציה שהראינו לפני המשחקים לשחקנים, החלטנו שצריך לצאת קצת מהקופסא. לבסוף הקבוצה נשארה בליגה כנגד כל הסיכויים".

צילום טקטי של רפאל קסטרו במהלך משחק של מ.ס

אם אני רוצה ללמוד להיות אנליסט, מה אני צריך לעשות?

"יש היום קורסים של אנליסטים. אני אמנם לא עשיתי את זה, אבל למדתי בבית ספר הכי טוב- על הדשא. למדתי את הכדורגל לבד, בשטח. אני חי את הכדורגל, ראיתי כמות משחקים לא נורמלית בחיים שלי והתחלתי לנתח כל דבר יותר לעומק ולהבין את המשחק. מגיל 16 אני כל הזמן בתוך הכדורגל. תמיד החלום שלי היה לעבוד בקבוצה מסודרת והיום כשהגעתי לאן שהגעתי אני יכול להגיד מהניסיון שלי שעבודה קשה מביא תוצאות. אני רוצה לתת כוח לכל בן אדם צעיר שרוצה להתעסק בכדורגל, צריך רק לעבוד קשה ולהאמין".

לאיזה שחקנים הכנת קליפ וידאו מקצועי?

"כמעט ואין שחקן בארץ שלא עשיתי לו קליפ ביצועים. החברה שלי "קסטרו פרו" נחשבת היום לבכירה בארץ בתחום. השחקנים הישראלים הבכירים ביותר כמו מנור סולומון, ערן זהבי, מונאס דאבור פנו אליי בעצמם או דרך הסוכנים שלהם כדי שאכין להם קליפ. השחקנים הגדולים ביותר מחו"ל שעשיתי להם קליפ הם קשר נבחרת סרביה נמניה גודלי, שזכה לאחרונה בליגה האירופית עם סביליה, ושוערה השני של ברצלונה לשעבר פינטו. גודלי שיש לו גם אזרחות הולנדית הגיע אליי דרך שחקן הולנדי אחר שערכתי לו קליפ. גודלי ששיחק בזמנו במדי אלופת סין ראה את הסרטון שערכתי לחבר שלו, התקשר אליי ואמר לי שהרבה זמן הוא לא ראה קליפ איכותי ומקצועי כזה ושהוא רוצה גם. אמרתי לו: 'אתה שחקן גדול, אני רושם את השם שלך ביוטיוב ורואה שיש לך הרבה קליפים, בטח עושים לך בחינם, למה אתה צריך אותי?', הוא אמר אמר שחינם זה לא הכל בחיים ושהוא רוצה קליפ טוב ומקצועי, גם אם זה בתשלום. עשיתי לו קליפ מהמשחקים שלו בסין ובאייאקס שבה שיחק לפני זה, מפה לשם הוא חתם בסביליה הגדולה. יש המון אנשים שעושים קליפים בחינם אבל אני לא עובד בחינם, זאת הפרנסה שלי ואנשים מעריכים את זה ומבינים שהם מקבלים קליפ ברמה הגבוהה ביותר. עם פינטו שהיה השוער של ברצלונה היה סיפור דומה, הוא ראה קליפ שעשיתי לחבר שלו, התלהב וביקש גם. לכבוד כך שהגיע למיליון עוקבים, הוא העלה את הקליפ שעשיתי לו לאינסטגרם שלו, תייג אותי וכתב תודה רבה, זה היה כבוד גדול עבורי".

הפוסט בו שוער ברצלונה לשעבר, פינטו תייג את קסטרו

כל שחקן שרוצה יכול לעשות אצלך קליפ?

"כל שחקן או סוכן שרוצה קליפ מקצועי יכול לפנות אליי. במקרה של מנור סולומון לדוגמא, אחרי כל 3-4 משחקים הסוכנים שלו גלעד קצב ושלומי בן עזרא פנו אליי והכנתי לו קליפ חדש ומעודכן. הסוכנים שלו העבירו את הקליפים לקבוצות הכי גדולות באירופה, מה שגרם להתעניינות רבה לגביו. אני מאמין שגם שחטאר דונייצק בה הוא חתם בסוף הייתה חלק מהן".

מי השחקן שיגיע הכי רחוק ממ.ס אשדוד לדעתך?

"כולם באמת טובים, אשדוד היא קבוצה שממנה צומחים שחקנים, כמו גדי קינדה למשל, שתמיד ידעתי שהוא יגיע רחוק. יש כרגע דור צעיר של שחקנים שעלו מהנוער לקבוצה הבוגרת ולדעתי כל השחקנים הללו יגיעו הכי רחוק שאפשר כי הם באמת מוכשרים וכי הם מקבלים דברים שלא מקבלים בכל מועדון"

מי הכדורגלן הישראלי הכי טוב כיום ומי הטוב בעולם לדעתך?

"השחקן הישראלי הטוב ביותר לדעתי הוא ללא ספק מנור סולומון. מבחינה עולמית, אני ברזילאי ואני מעריץ את ניימאר. היריבות בין ברזיל לארגנטינה היא גדולה ואני אומר את זה בקושי רב אבל מסי הוא השחקן הכי טוב בעולם, והוא גדול מרונאלדו בכמה רמות".

רפאל קסטרו עם אלמוג ומאור בוזגלו, כחלק מהצילומים לסדרה ״הבוזגלוס״

אתה עוקב אחרי הפועל אשקלון?

"בתור תושב העיר אני עוקב אחרי הקבוצה. בשנה שעברה גם יצא לי לעבוד עם מוטי איוניר והאמת היא שאני גם חבר של הבעלים החדש של הקבוצה יאיר דנאל. אני מקווה שבעזרת השם ליגה א' תחזור בקרוב כי כרגע הכל שם עדיין בערפל, וכמובן שאני מקווה שיבנו בהפועל אשקלון משהו חדש וטוב ויעלו ליגה".

מה התכניות לעתיד?

"להמשיך בעשייה שלי בצורה הכי טובה שיש וכמובן להתפתח בכל הנושא של הקליפים לכל רחבי העולם. בעניין של לעבוד בקבוצה גדולה, אני באמת מאחל לעצמי להמשיך לעבוד במ.ס אשדוד לאורך שנים כי אני באמת חושב שזה הופך להיות מועדון גדול, אני בטוח שלאורך השנים אשדוד תהיה בין המועדונים הטובים בישראל. החלום הכי גדול שלי זה ללמד את הבן שלי בעתיד את כל מה שלמדתי לאורך השנים ושיהיה לי מחליף ראוי בהמשך. כרגע הוא רק בן שנתיים".

קסטרו מקבל פרס אישי לאחר עליית הליגה של מ.ס אשדוד

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר