תמ"א 38 רחוב המעפילים מי ביוב נוזלים בחצר הבניין, רחוב המעפילים
תמ"א 38: מי ביוב נוזלים בחצר בניין ברובע ב. צילום: שני מלכה

ארגון הקבלנים באשדוד נחלץ לעזרת הדיירים בפרויקטים של תמ"א 38

מנכ"ל ארגון הקבלנים באשדוד שלומי בן עזרי: "הליקויים מלמדים על תופעה קשה של יזמים הקוראים לעצמם 'קבלנים' בתחום התמ"א שבונים פרויקטים ללא ניסיון או הבנה בתחום"

פורסם בתאריך: 10.7.19 08:40

     

בעקבות סיור שערכו לאחרונה מנכ"ל ארגון הקבלנים באשדוד שלמה בן עזרי יחד עם אדריכל העיר – רם אהרוני, מנהלת מחלקת פיקוח הבנייה – כרמית סיני ומספר מפקחים מהעירייה באתרי הבנייה ברחבי אשדוד, שבמהלכו התגלו בין היתר ליקויי בנייה חמורים ועיכובים באתרי בנייה של פרויקטי תמ"א 38החליט בן עזרי להיחלץ לעזרת הציבור והוא פותח את משרדי הארגון לצורך יעוץ. לדבריו גם בעירייה מבכים על הליקויים אך אין לה כלים לסייע מבחינה זו לדיירים.

תמ"א 38 היא תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה ומטרתה לעודד חיזוקם של בניינים באמצעות תוספות בנייה תוך התניית התוספת בחיזוק המבנה כולו. לדיירים זה לא אמור לעלות שכן תמורת חיזוק המבנה ושיפורים בו מוכר היזם את תוספות הבנייה שבנה.

התכנית נחקקה ואושרה ע"י הממשלה ב-2005 כהוראת שעה שתוקפה 5 שניםאלא אם הוחלט להאריכה. מאז החליטה הממשלה כבר פעמיים להאריך את התכנית, בכל פעם ל־5 שנים נוספות, ואושרו בה שינויים בהם בין היתר תוספת של שתיים וחצי קומות, במקום קומה אחת ,והריסת מבנה שהוכח הצורך בחיזוקו ובנייתו מחדש עם כל תוספות הבנייה שתמ"א 38 מאפשרת לבניין קיים.

שלומי בן עזרי מנכ"ל ארגון הקבלנים באשדוד צילום: יח"צ

לאחרונה הודיע מינהל התכנון (הגוף האחראי על גיבוש מדיניות התכנון בישראל) כי ימליץ שלא להאריך את תוקפה של התכנית ואם עמדתו תתקבל התכנית תגיע לסוף דרכה במאי 2020. לא ברור מה יהיה עם פרויקטים שנמצאים בתהליך מתקדם של תמ"א 38 ואיזו תכנית תבוא במקומה. 

עפ"י מידע שמפורסם באתר עיריית אשדוד נמצאות נכון להיום 36 בקשות לתמ"א 38 לפני ועדה, 69 בקשות אחרי ועדה ו-105 בקשות בהיתר. מעבר להיבט הביטחוני של חיזוק המבנה ומיגונו, רואה העירייה בתמ"א 38 גם מנוע צמיחה אפקטיבי ביותר בתחום ההתחדשות העירונית ומחוללת שינוי בשכונות הוותיקות. ואכן מאז אושרה התכנית בוצעו באשדוד בעידוד העירייה פרויקטים רבים של תמ"א 38 אלא שיש ביניהם בין היתר גם כאלה שלא הסתיימו מסיבות שונות עד היום ומי שמשלמים את המחיר הם הדיירים שגרים במשך שנים באתרי בנייה שסיומם לא נראה באופק.

 

לדברי בן עזרי הליקויים שהתגלו בסיור המדובר שנערך מלמדים על תופעה קשה של יזמים הקוראים לעצמם "קבלנים" בתחום התמ"א שבונים פרויקטים ללא ניסיון או הבנה בתחום ובעקבות כך הפרויקטים כוללים ליקויים בטיחותיים חמורים וליקויים אחרים וגורמים לדיירים בין היתר להוצאות כספיות גבוהות לתיקונם. "נשמח לסייע לדיירים על מנת לבחור קבלן מבצע אמין ומקצועי ומזמינים אותם לפנות אלינו בכל עניין בנושא", אומר בן עזרי.

הוא ממליץ להתקשר עם יזם שהוא גם קבלן רשום שביצע בעבר פרויקטים של תמ"א 38. במידה ומתקשרים עם יזם שאינו קבלן  מומלץ לדבריו לבדוק פרויקטים שהיזם ביצע בעבר, לשוחח עם דיירים שרכשו ממנו דירה ולבחון את תפקודו ושביעות רצונם ממנו. לדבריו יש לוודא מראש מי יהיה הקבלן המבצע, היכן ביצע בעבר פרויקטים של  תמ"א 38 ולברר מה איכות הביצוע שלו.

לדברי בן עזרי יש לבדוק את זהותו של הקבלן המבצע שאכן הוא רשום ברשם הקבלנים. עקב תופעה קיימת של סחר פסול ברישיונות קבלנים הוא ממליץ לבקש מהקבלן תעודה מזהה ולוודא ששמו של הקבלן זהה לשם המופיע על הרישיון מרשם הקבלנים. כמו כן הוא ממליץ לשוחח עם הדיירים בפרויקטים אותם ביצע  הקבלן בעבר ולשאול אותם אם היו שם ליקויים ואם כן היו כיצד הקבלן טיפל בהם.

עוד הוא ממליץ לבדוק עם הדיירים בפרויקטים המדוברים אם הם מקבלים מהקבלן, שבנה ומסר את הדירות, שירות הולם מבחינת אחריות לבדק ואם הקבלן או מי מטעמו מטפל בפניותיהם. בכל מקרה הוא אומר "יש לוודא שהקבלן נותן ערבות להבטחת סיום הבניה". ב

ן עזרי אומר גם כי חשוב שיהיה פיקוח הנדסי צמוד, שהמפקח ייבחר על ידי הדיירים גם אם שכרו ישולם על ידי הקבלן-יזם. יש לדבריו לדרוש שהשכר למפקח יועבר לוועד הדיירים והוועד יעבירו למפקח וזאת על מנת שהמפקח ידאג לאינטרסים של הדיירים. "יש גם לוודא מול המפקח שהקבלן אכן מבצע ומתנהל לפי המלצותיו הכתובות ולוודא שהמפקח מלווה כל שלב בתהליכי הביצוע", מוסיף בן עזרי.

המעוניינים ביעוץ יוכלו לפנות לארגון הקבלנים שכתובתו האורגים 18 בטל' 08-8604796  בפקס.  08-8520235 ובדוא"ל [email protected]

ניתן  גם לשלוח שאלות באמצעות דף הפייסבוק של הארגון.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר