ד"ר יחיאל לסרי וצחי אבו. צילום: פבל
ד"ר יחיאל לסרי וצחי אבו. צילום: פבל

סאגת מתחם פלדות | עיריית אשדוד נגד צחי אבו: "מנסה להלך אימים על ראש העיר". אבו: "הם יצאו מדעתם"

מסרונים שנשלחו לקראת ההפגנה של תושבי מתחם פלדות האשימו את ראש העירייה "בהפקרת בריאות התושבים". עיריית אשדוד טענה כי היזם של המתחם עומד מאחורי המסרוני "ההסתה" שלדברי העירייה נועדו להלך אימים על עובדי עירייה ועל ראש העירייה. היזם של המתחם, צחי אבו הכחיש כל קשר למסרונים וטען: "מה שכן צריך לשאול, מה קרה כעת שהעירייה מתנגדת לתוכנית 'פלדות'"

פורסם בתאריך: 15.2.23 16:09

     

תושבי מתחם פלדות פתחו לאחרונה שוב במאבק, זאת לאחר שחברי מועצה מסיעת יהודת התורה, בראשות סגן ראש העירייה, יחיאל וינגרטן הודיעו על התנגדותם לקידום פינוי בינוי במתחם.

מתחם פלדות הפך זה מכבר לשם נרדף למצוקה וסכנה זאת לאחר שדיירים רבים חלו בסרטן וחלקם נפטרו. התושבים טענו כי הגורם למחלות הוא לוחות האסבסט שמהם עשויים הקירות. חשוב לציין שהמבנים הוקמו בשנות ה-70 בשיטה שהובאה מחו"ל ונחשבה בזמנו לחדישה. כבר שנים שמדברים על קידום תוכנית לפינוי בינוי המתחם ובשנים האחרונות היא החלה לעלות על הפסים.

לוחות אסבסט שחלקם שבורים במרכז פלדות. צילום: דור גפני

לוחות אסבסט שחלקם שבורים במרכז פלדות. צילום: דור גפני

אז איך מסביר סגן רה"ע וינגרטן את התנגדותו? בין היתר בדרישה להקצות יחידות דיור למגורי חרדים: "המתחם המדובר מהווה את מרכזו של רובע המאוכלס באחוז מכריע של ציבור חרדי, כיום נבנים לציבור הכללי מספר שכונות ואילו הציבור החרדי נאלץ בלית ברירה להצטופף ברובעים 'שלו' מבלי יכולת להתפתח. תכנית זו לא די שמוסיפים כ1400 בתי אב במגדלים רבי קומות שיאכלסו מהציבור הכללי והדרת הציבור החרדי ובנוסף תהיה להם השפעה על המרחב הציבורי ברובע על כל המשתמע". הוא טוען גם כי בתוכנית יש מחסור בשטחי ציבור, "גם אני בעד פינוי מתחם פלדות שלעצמו דבר מבורך, אך לא בכל מחיר ולא לכל תכנית, יש לשקול איזונים של תועלת מול נזק ולאשר תכנית שתשפר את איכות חיי התושבים בשכונה כולה ולא לסייע לאחד ובדרך של רמיסה של האחר".

סגני רה"ע, יחיאל וינגרטן ושמעון כצנלסון. צילום: פבל

סגני רה"ע, יחיאל וינגרטן ושמעון כצנלסון. צילום: פבל

סגן רה"ע שמעון כצנלסון הגיב וכתב כי  "הסיעות החרדיות ירדו מהפסים – אסור לקבל החלטות פוליטיות על גב בריאות וביטחון התושבים… האבסורד הגדול ביותר שאותן נציגים חרדים הצביעו בעד התכנית לפני 3 שנים! מדובר במתחם עם מבנים המכילים לוחות אסבסט אשר מזיקים לבריאות התושבים. זאת ועוד, לאור לאחר רעידת האדמה שקרתה השבוע, חיזוק של מבנים ישנים הוא צו השעה. זו סכנה עם כל המשתמע מכך".

הפוסט של צחי אבו

הפוסט של צחי אבו

בתוך כך, גם העירייה עצמה הגישה התנגדות לתוכנית שהגיש היזם של המתחם, צחי אבו ודרשה התאמות שונות. אבו עצמו הגיב בדף הפייסבוק שלו וכתב: "כמה סמלי שביום כזה שאלפים נהרגו ברעידת אדמה, עיריית אשדוד ונציגי אגודת ישראל החרדים מגישים התנגדות לתכנית פינוי בינוי מרכז פלדות… פשוט בושה וחרפה, ואם זה המצב… חייבים שינוי ודחוף!".

הדבר הביא כאמור לחידוש המאבק של תושבי מתחם פלדות המתכוונים להפגין במוצ"ש הקרוב, "לאות מחאה על אוזלת היד של עיריית אשדוד בקידום הפרויקטים של התחדשות עירונית במנהל התכנון ועצירתם המכוונת של כל הפרויקטים בפינוי בינוי ואף הגשת התנגדות של העיריה לפרויקטים – ולאות מחאה כי ראש העיר מעדיף להשאיר את הרובעים הוותיקים להתחרדות ולא לבניה והתחדשות תושבי אשדוד יוצאים להפגין".

מודעת ההפגנה

במקביל נשלח מסרון בו הואשם לסרי עצמו ונכתב: "יחיאל לסרי מפקיר את בריאות תושבי אשדוד. בשבוע שבו עשרות אלפי אנשים נהרגו מרעידת אדמה בטורקיה, מעכב לסרי את כל תכניות הפינוי בינוי בשכונות הוותיקות ומתנגד לאישור התוכנית לפינוי פלדות ברובע ח' שמסכן את דייריו, רק בשל שיקולים פוליטיים צרים".

בעירייה הגיבו בחריפות לדברים: "השבוע הופצה הודעת הסתה כנגד עיריית אשדוד וראש העיר על אי קידום היתר לתכניות במסגרת תמ"א במספר פרויקטים של יזם מקומי", נכתב בהודעה של העירייה בה טוענים כי דווקא היזם, מבלי לנקוב בשמו, הוא זה שגורם לעיכוב בקידום המתחם וכי הוא מנסה להלך אימים על עובדי העירייה ועל ד"ר לסרי:

"בדיקה פשוטה ושקופה מעלה את העובדות הבאות:

  1. עיריית אשדוד מצויה במקום השני בארץ בקידום היתרים לפרוייקטים של תמ"א וזאת מתוך הכרה בחשיבות הנושא והובלת חיזוק מבנים בהובלה אישית של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי שזכה לשבחים על המהלך מאלוף פיקוד העורף בביקורו באשדוד לפני כשבועיים.
  2. כל הפרויקטים של היזם המדובר שעמדו בדרישות התכנוניות והבטיחותיות אושרו בלוח זמנים קצר במסגרת קידום היתרים לחיזוק מבנים.
  3. הפרויקטים שטרם קיבלו אישור, לא עומדים בדרישות התכנוניות ולכן לא יקבלו היתר עד אשר היזם ישלים את הדרישות בדיוק כפי שחוק התכנון והבניה במדינת ישראל מחייב.
  4. הפרוייקט של פלדות קודם בדחיפה אדירה של העיריה מול הועדה למתחמי מגורים הלאומית בירושלים (הותמ"ל) בלי המעורבות הפעילה של העיריה התכנית לא הייתה יוצאת לפועל עוד שנים רבות.
  5. שבמסגרת הדיונים החליטה הועדה להפקיד את התכנית להתנגדויות הציבור. בתקופה זו הוגשו מספר התנגדויות על ידי גורמים שונים כולל של העיריה שביקשה להתאים את התכנית למה שאושר בועדה המקומית.

"הדיון בתכנית יתקיים בעוד שבוע בירושלים וכל מטרת היזם באמצעות ההסתה כנגד העיריה והעומד בראשה הינה לגרום לעיריה לחזור בה מטענותיה לפני הדיון בעוד שהעיריה עומדת על זכותה להשמיע את עמדתה בועדה. אם יש משהו שכולנו למדנו מרעידות האדמה, זה שאנחנו מחויבים לפעול בהתאמה מלאה לחוק התכנון והבניה על מנת לוודא שהתכניות והביצוע תואמים באופן מלא את הדרישות ובכך נשמור על בטיחותם וביטחונם של הדיירים. על נושא זה, לא הייתה ולא תהיה שום התפשרות. הניסיונות של היזם להלך אימים על עובדי העירייה ועל ראש העיר, הינה חמורה ומטופלת במישורים המתאימים".

כך ייראה מתחם פלדות. הדמיה: אורי קיטה, סטודיו באנזאי

כך ייראה מתחם פלדות. הדמיה: אורי קיטה, סטודיו באנזאי

אבו עצמו מכחיש כל קשר להודעה שנשלחה ומסר: "נראה שבעירייה יצאו מדעתם. אין לי שמץ של מושג על איזו הודעת הסתה הם מדברים שלכאורה יצאה בשמי או בשם מי מטעמי. מה שכן צריך לשאול, מה קרה כעת שהעירייה מתנגדת לתוכנית 'פלדות' – חודש וחצי אחרי שחתמה עליה בהסכמה? הפרויקט רץ כבר 14 שנה בוועדות ודבר אחד ברור – אלמלא התנגדות אגודת ישראל העירייה לא הייתה מתנגדת לתוכנית שחתמה עליה. אני מציע שהרשויות יבררו מה באמת עומד מאחרי התנגדות הפתאומית של העירייה".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר