הסיור שנערך בשטח הפארק האקולוגי המתוכנן ביום שלישי השבוע. מימין מנכ"ל החברה לתיירות אשדוד עופר דרי. צילום: פבל
הסיור שנערך בשטח הפארק האקולוגי המתוכנן ביום שלישי השבוע. מימין מנכ"ל החברה לתיירות אשדוד עופר דרי. צילום: פבל

צפו: משפחה של צבאים הגיעה לבדוק את שטח הפארק החדש (וידאו)

שטח של 300 דונם מדרום למצודת אשדוד-ים יהפוך לפארק נופי המשקיף לים עם שבילי הליכה, שלטי הסבר ופינות ישיבה במינימום של התערבות בטבע. הפארק מתוכנן לשמש גם מקלט לצבאים ובעלי חיים נוספים ולכלול שיקום של מערכות אקולוגיות שנפגעו

פורסם בתאריך: 16.5.19 18:56

     

החברה לתיירות ועיריית אשדוד יקימו פארק אקולוגי חדש בדרום העיר שישתרע מרצועת החוף לטיילת.

מדובר על שטח של 300 דונם מדרום למצודת אשדוד-ים. הפארק – שהכניסה הראשית אליו תהיה מהמצודה וכניסה נוספת תהיה מכיוון חוף הריביירה (חוף באר שבע) – יכלול מסלולי הליכה מעגליים, עמדות תצפית, שילוט עם הסבר על הצומח, החי, הסביבה והארכיאולוגיה. עלותו הצפויה של הפארק כשני מיליון שקלים בשלב הראשון בסיוע הקרן לשטחים פתוחים ברשות מקרקעי ישראל.

זה יהיה מה שמכנים פארק אקסטנסיבי, זאת אומרת פארק ששואף לשמור על המצב הקיים במינימום הפרה שלו, בניגוד לפארקים עירוניים עם מדשאות, מתקני משחק והרבה מאוד אלמנטים של סלילה ובטון. בפארק החדש לא תהיה בנייה וסלילה, למעט מרכיבים קלים כמו שבילים שיסומנו באמצעות חבלים ועמודוני עץ, כשהמדרך יישאר המרקם הטבעי: חול וכורכר.

אחד מיעודיו של הפארק הוא להוות מקלט לצבאים ובעלי חיים נוספים ולכלול שיקום של מערכות אקולוגיות שנפגעו.

צפו במשפחה של צבאים שהגיעה לשטח הפארק ליד הטיילת והכביש הסואן:

מדרום ומצפון יגודר הפארק כדי למנוע כניסה של רוכבי אופנועים, טרקטורונים, ג’יפים ורכבי שטח נוספים.

מתוך תוכנית הפארק. מפה באדיבות ליאב שלום – אדריכל נוף ואקולוג

“אנחנו רוצים ליצור כאן איזון עדין בין שמירה על הבתוליות של הטבע לבין הנגשת המקום לקהל הרחב”, אמר השבוע אדריכל הנוף והאקולוג ליאב שלם שתכנן את הפארק.

ביום שלישי נערך במקום סיור לקבוצות של משתתפים בכנס שנערך באותו יום בעיר לציון עשור לסקרי טבע עירוני – כנס של המשרד להגנת הסביבה שאותו אירחה העיר במלון לאונרדו.

“באתר הזה הכוונה היא להנגיש את הטבע לציבור ולחבר אליו את הקהילה, גם בפעילות חינוכית”, הסביר המתכנן שלם למשתתפים בסיור. “יש לנו פה בית גידול חולי עם ערכי טבע יוצאי דופן, יש פה צבאים, אני ראיתי פה צביה עם עופר, יש פה חוויה יפהפייה שכמעט לא רואים בארץ, של חולות שמגיעים עד קו המים, יש פה נקודות הטלה של צבי ים, חתך מעניין של צומח קו ראשון מול הים עם השפעה חזקה כמובן של המליחות באוויר ויותר פנימה קו שני. יש כאן מחשופי חמרה, שקעים לחים, שרידי חקלאות המוואסי הקדומה עם תאנים וגפנים ששורשיהן מגיעים עד לאדמת החמרה הלחה מתחת לדיונות.

קצת מהנופים והצומח במקום וגם ג'ני מהחברה לתיירות. צילום דור גפני

“מבואת הכניסה”, המשיך שלם, “תונגש באופן מלא ותהיה סוג של גן בוטני קטן. ניטע עצים ארצישראליים, עצי בוסתן, סככות הצללה קלות, שיקום של הצומח, אזורי שתילה והעצמה של מינים מקומיים, כמו חבצלת החוף וריסון של מינים פולשים כמו טיונית החולות ונר הלילה. לאורך השבילים נתקין שקתות קטנות שתהוונה נקודות שתייה לבעלי חיים. הפארק ימשוך ציפורים ופרפרים. שביל מעגלי ראשון יתפור את הבוסתן וקרוב לחוף לאורך ק”מ וחצי ושביל ארוך יותר שמגיע עמוק יותר לשטח הפארק של 3.5 ק”מ”.

פריחה בפארק האקולוגי. צילום דור גפני

 

 

“בעקבות סקר הטבע העירוני שבוצע לפני כשנתיים-שלוש החלטנו לשמר את הטבע as is ולהנגיש אותו לקהל”, אומר ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי. “כל זה למרות תכניות קודמות לפתח חלק מאותו שטח שכעת יוכרז כפארק אקולוגי”, הוסיף.

כמה ממשתתפי הסיור שנערך בשטח הפארק השבוע. מימין למעלה מציצה המצודה. צילום: פבל

בחברה לתיירות בראשות עופר דרי ובמחלקה לאיכות הסביבה בעיריית אשדוד בניהולה של ימית הוניקמן פרץ מסבירים, “למרות מיקומו המרכזי של האתר וסמיכותו למרחב חולות ניצנים, במצבו הנוכחי הוא אינו מזמן ביקור של מטיילים. באתר גלום גם פוטנציאל חינוכי שאינו ממומש בשל קרבתו לשכונת המגורים בה ממוקמים מוסדות חינוך רבים”.

“הטיפול באתר”, מוסיפים שם, “מחייב טיפול בפסולת בנייה שהושלכה בו במספר מוקדים וסילוק מינים פולשים ובמטרדים סביבתיים  אחרים תוך הקצאת משאבים לניהול, תחזוקת מומחה וניטור לאורך זמן. תהליך ההקמה ושיקום האתר יתבצע כמודל המאפשר לתושבי העיר ולתלמידי בית הספר להיות שותפים פעילים בתהליך השיקום האקולוגי ע”י סילוק מינים פולשים, שילובם בנטיעת העצים, הטמנת פקעות ושתילי בר, מודל אשר יגרום למודעות רבה יותר בקרב התושבים לערכי הטבע בעתיד ויעביר את המסר לדורות הבאים.

“ישנה חשיבות בפיתוח האתר לשמור על עוצמת פיתוח נמוכה, כזו המגדירה את שבילי הטיול עבור המבקרים, ומנגד תאפשר ליבה שמורה במרכז השטח שתשתמש אזור בטוח ושמור לאוכלוסיית הצבאים המצויה במקום ולמגוון מינים נוספים הזקוקים למרחבים אלו. מוצע כחלק מפיתוח הנופי אקולוגי תהיה העצמה של מיני צומח מקומיים ומיני בוסתן כאמצעי למשיכת מגוון ביולוגי מקומי כגון ציפורי שיר, זוחלים ויונקים”.

תאנה וגפן בשטח הפארק האקולוגי. צילום ליאב שלום – אדריכל נוף ואקולוג

תאנה וגפן בשטח הפארק האקולוגי. צילום ליאב שלום – אדריכל נוף ואקולוג

בחלק הדרומי של הפארק כבר נחשף אתר ארכיאולוגי מהעת העתיקה עם ממצאים משמעותיים, ובהם חומה ושרידי נמל, אבני בליסטרה ומטבעות מהתקופה המצרית ומתקופות אחרות. החוקרים מניחים שמתחת ל”שמיכת החולות” של הפארק האקולוגי מונחים אוצרות קדומים רבים נוספים. בעיריית אשדוד בוחנים אפשרות להקים בחלק מהשטח גן ארכיאולוגי, ייתכן שבשיתוף רשות העתיקות.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר