האם בקרוב "במבי" יהיה רק שם של סרט? צביה ושני עופרים בחולות ניצנים. צילום: ברוך תמם רט"ג
צביה ושני עופרים בחולות ניצנים. צילום: ברוך תמם רט"ג

נתונים מדאיגים: "חשש כבד מאוד להיעלמות הצבאים מחולות ניצנים-אשדוד"

הספירה השנתית שמבצעת רשות הטבע והגנים מעלה תמונה קשה של המשך ירידה במספר הצבאים החיים באזור עד כדי כמה עשרות. יישום הסכם הגג באשדוד ובניית אלפי יחידות דיור באזור הדיונה הגדולה יצמצם עוד יותר את בית הגידול הטבעי של הצבי הארץ—ישראלי ויחמיר עוד יותר את מצבו. האיומים הנוספים: ציד, פסולת שמושכת תנים וכלבים הטורפים עופרים והתפרעות של רכבי שטח. רשות הטבע: נציב מחסומים

פורסם בתאריך: 13.5.18 14:43

     

כמדי שנה באביב יוצאים אנשי רשות הטבע והגנים לבצע ספירה של הצבאים בשמורת חולות ניצנים, והשנה התוצאות אינן מבשרות טובות.

הנתונים שהתקבלו בספירה הנוכחית בידי עשרות אקולוגים ופקחים מצביעים על המשך מגמה של ירידה מדאיגה בגודל אוכלוסיית הצבאים המקומית. מסיכום תוצאות הספירה נמצא כי ישנה ירידה של 10 אחוזים במספר הצבאים באזור, זאת בהמשך לירידה שנצפתה בשנה הקודמת. ברשות הטבע והגנים ביקשו מאיתנו להימנע מלציין את המספר המדויק מתוך מחשבה שפרסום כזה עלול “לכוון” ציידים, ואנו מכבדים זאת.

שתי נקבות בשמורה. צילום: יריב מליחי רטג

שתי נקבות בשמורה. צילום: יריב מליחי רטג

מדרום ומדרום-מזרח לשטח הבנוי של אשדוד משתרעת שמורת החולות, שהיא גם ביתו של הצבי הארץ—ישראלי. מדי פעם ניתן לראות פרטים ממין זה מגיחים בחולות אשדוד, באזור הדיונה הגדולה וסביב רובע ט”ז ורובע י”ז. בעבר אפשר היה לראותו יותר. לפני כחמש שנים נצפו צבאים בשטח מע”ר דרום במרכז העיר, בטרם החלו בו עבודות הבנייה. אבל לחצי הפיתוח עושים את שלהם, ולא רק הם מאיימים על הצבי הישראלי שחי לו באזור הזה.

זה גם הבית שלו: צבי בחולות אשדוד. צילום: נעם ארון

זה גם הבית שלו: צבי בחולות אשדוד. צילום: נעם ארון

“אוכלוסיית הצבאים המקומית נמצאת בסכנת הכחדה ממשית, ולהערכתנו”, אומר מנהל מחוז מרכז ברשות אורי נווה, “הירידה נובעת מהשתוללות טרקטורונים ואופנועים באזור, לחצי פיתוח עירוני סביב השמורה וציד לא חוקי של צבאים. לנוכח המצב נפעל לקדם חסימה של השטח בפני אופנועים וטרקטורונים, שפוגעים הן בצבאים ובחיות בר אחרות באזור והן בחוויית הביקור של המטיילים באזור ובבטיחותם. לצד זאת נמשיך את האכיפה כנגד ציידים לא חוקיים שפוגעים בצבאים. יש חשש כבד מאוד להיעלמות הצבאים מחולות ניצנים והאזור”, אומר נווה ל”כאן דרום”.

מפה של רשות הטבע והגנים - שמורת חולות ניצנים ודרום העיר אשדוד. צילום: דור גפני

מפה של רשות הטבע והגנים – שמורת חולות ניצנים ודרום העיר אשדוד. צילום: דור גפני

לדבריו, הגורמים המרכזיים להידלדלות אוכלוסיית הצבאים בחולות ניצנים “הם הפיתוח והבנייה על השטחים בשולי השמורה — גם באשדוד וביתר שאת לנוכח תכניות ההתרחבות של העיר לפארק החולות, גם באשקלון ויישובי חוף אשקלון; השתוללות של רכבי ארבע על ארבע ואופנועים; השלכת פסולת שמעודדת תנים וכלבים משוטטים, שהם הטורפים העיקריים של עופרים צעירים, וכמובן ציד בלתי חוקי, בעיקר באמצעות ירי — בשר הצבי הוא מזון לגיטימי בעיני חלקים מהציבור”.

אשפה שהשאירו בליינים על חוף הים בגבול שבין אשדוד לשמורת הטבע ניצנים. צילום: דור גפני

אשפה שהשאירו בליינים על חוף הים בגבול שבין אשדוד לשמורת הטבע ניצנים. צילום: דור גפני

נווה מוסיף שהצבי הארץ—ישראלי נתון בסכנת הכחדה בארץ, אך באזור ניצנים—אשדוד האיום הוא מוחשי ומיידי אפילו עוד יותר. “עד לפני כ-100 שנה חיו צבאים גם במרכז מישור החוף באזור תל אביב-יפו, אבל עם הבנייה המואצת והפעילות האנושית שטחי המחיה של הצבאים הלכו והצטמצמו”.

מה עושים?

“בשמורת ניצנים אנחנו מתכוונים לחסום את הכניסה לכלי רכב. כן, נציב מחסומים שימנעו את כניסתם לשטחי השמורה. לצד זה נמשיך לאכוף את האיסור על נסיעה ברצועת החוף ונגביר את האכיפה בצורה דרמטית. אנחנו גם פועלים כדי להגיע למצב שיאפשר לנו לא רק להגדיל את הקנסות אלא גם לחלט כלי רכב”.

זכר בדיונה. צילום: אורי פרו רט"ג

זכר בדיונה. צילום: אורי פרו רט"ג

יש כוונה להשתמש ברחפנים?

“אנחנו משתמשים במספר רב של טכנולוגיות לטובת מעקב ואכיפה”.

ברשות הטבע והגנים מוסיפים שהצבי הישראלי, “המוגדר כמין שעתידו בסכנת הכחדה, הוא אחד משלושת מיני צבאים הקיימים בישראל, בהם גם צבי נגב וצבי שיטים. צבי ישראלי שוכן בחבל הים-תיכוני, במישורים ובמדרונות הרים ובחלקים נרחבים של הארץ מקו המדבר צפונה. תפוצתו של מין זה הייתה נרחבת, אך בעשורים האחרונים היא הולכת ומצטמצמת בקצב מהיר, זאת בין היתר בעקבות ציד לא חוקי, לחצי פיתוח ובנייה, דריסה וטריפה בידי כלבים משוטטים.

זכר שועט לו. צילום: אורי פרו רט"ג

זכר שועט לו. צילום: אורי פרו רט"ג

לצד זה איום נוסף הוא גם "החתמת עופרים" —  איסוף שגוי ולא נדרש של עופרים בידי מטיילים שמעריכים כי עופרים שנמצאים לבד בשטח ננטשו, כאשר בפועל אין זה כך מאחר שהם פשוט חוסים במסתור בזמן שהאם ניזונה במרעה במטרה לייצר חלב להנקת העופר במקום מחבואו.

איום חדש על הצבאים: כאן (היכן שמסמן החץ) מתוכנן לקום המתחם הכי גדול בהסכם הגג של אשדוד - האם זה יקרה או שהשטח יהפוך לשמורת טבע? באדיבות מקסים צ'רני

איום חדש על הצבאים: כאן (היכן שמסמן החץ) מתוכנן לקום המתחם הכי גדול בהסכם הגג של אשדוד – האם זה יקרה או שהשטח יהפוך לשמורת טבע, כפי שדורשים ארגוני הסביבה? באדיבות מקסים צ'רני

כיום נאמדת אוכלוסיית הצבי הישראלי בכל הארץ בכ-3,000 פרטים, כאשר מין זה נחשב למין ייחודי בישראל. בספירה שנערכה בחולות ניצנים בשנה שעברה עלה שמאז 2011 חלה ירידה של 50 אחוז (!) בכמות הצבאים.

 

לפי הסכם הגג באשדוד, העיר צפויה להתרחב על חשבון חלק מבית הגידול של הצבי הישראלי, דבר שעלול להרע את מצבו עוד יותר. נזכיר את התכניות לבנות את רובע י”ד באזור הדיונה הגדולה — ממזרח לרבעים י”ג וט”ז. לתכנית זו מתנגדים כל הגופים הירוקים וגם המשרד להגנת הסביבה.

איום נוסף הוא כביש הכניסה החדש לאשדוד, המתוכנן לחבר את העיר לצומת אמונים על חשבון דיונות החול.

בנוסף, גם פארק ההיי—טק שצפוי להיבנות באזור חניון השקמים ליד תחנת הרכבת ותכניות הבנייה ברובע המיוחד עלולים לתרום גם הם לפגיעה באפשרויות של הצבאים לחיות ולשגשג.

צבאים בפארק החולות באשדוד. צילום: בועז רענן

צבאים בפארק החולות באשדוד. צילום: בועז רענן

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר