אוטובוס קו 10 של אפיקים עוצר בתחנה בשדרות הרצל, אשדוד. הקו הפנימי היחיד שעובר בציר שהוא ליבת פרויקט התחבורה בעיר. צילום: דור גפני
אוטובוס קו 10 של אפיקים עוצר בתחנה בשדרות הרצל, אשדוד. הקו הפנימי היחיד שעובר בציר שהוא ליבת פרויקט התחבורה בעיר. צילום: דור גפני

הממשלה עצרה את הזרמת התקציב: פרויקט התחבורה באשדוד תקוע

אחרי שנים ובתום השקעות עתק בציר הרצל - גולת הכותרת של פרויקט התחבורה באשדוד - עובר קו פנימי אחד בלבד. נתיבי התחבורה הציבורית עומדים שוממים, התכנית כולה תקועה ובדיקת “כאן דרום” מגלה: המדינה הקפיאה את התקציב והכל עומד במקום. לסרי מאשים את משרד האוצר ושם לא נותרים חייבים. גילויים חדשים

פורסם בתאריך: 26.6.20 14:26

     

שנים לאחר שיצא לדרך ושבמהלכן הושקעו בו מאות מיליונים פרויקט התחבורה הציבורית באשדוד הגיע למבוי סתום.

אם אתם עוברים בשדרות הרצל באשדוד, הציר המרכזי של הפרויקט, גולת הכותרת שלו, אתם ודאי שמים לב: הנתיבים שמסומנים באדום ומיועדים לאוטובוסים שוממים. אין בהם כמעט תנועה. קו פנימי אחד בלבד נוסע בהם: קו 10 של חברת אפיקים חוצה את העיר מדרום לצפון ולהיפך. בנוסף תוכלו להבחין פעם ב- באוטובוס בין עירוני.

למרות זאת, לפני כמה ימים הודיעו בעירייה שמתחיל שלב חדש בפרויקט: העבודות בציר ז’בוטינסקי. ההדמיות יפות, התכניות נראות היטב. אבל בפועל, זמן רב מאז שהתכנית הגרנדיוזית יצאה מהתחנה, עושה רושם שהיא לא מתקדמת לשום מקום.

התחבורה הציבורית בעיר לא השתפרה. אין יותר קווים זמינים לטובת התושבים. אין יותר קישוריות שמאפשרת להגיע בקלות ממקום למקום בלי רכב פרטי. גם השימוש באופניים לא התרחב משמעותית, אם בכלל.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




בינתיים גם צי האוטובוסים העירוניים באשדוד לא הוחלף לאוטובוסים חשמליים שמזהמים פחות, כמובטח, ולא ברור כלל מתי ואם זה עתיד לקרות.

כך שהצירים שבהם כבר בוצעו העבודות אינם שמישים כרגע לתחבורה ציבורית כמצופה, ושלא לדבר על הצירים ההמשכיים במזרח העיר וברחוב רוגוזין שם תוכנן מדרחוב.
מבדיקת “כאן דרום” עולה שהתקציב לפרויקט התחבורה באשדוד הוקפא. משרד התחבורה הוא המממן של המיזם ושם מפנים את האצבע למשרד האוצר.

המשמעות: פרויקט התחבורה בעיר, זה שקיבל את השמות “הגל הירוק”, REWAY, או ECO MOVE, תקוע וקטוע, ולא ברור כלל אם הוא יושלם וכיצד. האם העירייה תישא בעלויות מקופתה?

ד”ר יחיאל לסרי מאמין לדבריו שבסופו של דבר יושלם הפרויקט. כולל הציר המזרחי: “אשדוד מגלה אחריות ומוטיבציה גדולים יותר מהמדינה בטיפול במשבר הלאומי בתחום התחבורה הציבורית", אמר ל"כאן דרום", "ולמרות שמשרד האוצר עושה הכל כדי להכשיל את הפרויקט באשדוד אני מאמין שנצליח להשלים אותו בסופו של דבר, בסטנדרט הנכון והראוי לעיר מודרנית ומתקדמת כמו אשדוד״.

עם הידיים על ההגה: ד״ר יחיאל לסרי. צילום: פבל

בינתיים מתברר גם שחברת נתיבי איילון שהייתה אמורה לבצע את ציר ז’בוטינסקי למזרח העיר יצאה מהתמונה והעירייה תבצע את העבודות בעצמה באמצעות קבלן. מדוע? לא ברור.

לאחרונה משכה עיריית אשדוד את העתירה שהגישה לבג”ץ נגד מבקר המדינה בעקבות פרסום הדו”ח הנוקב של משרדו על ניהול פרויקט התחבורה באשדוד.

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: “פרויקט התחבורה הציבורית ממשיך להתקדם בהתאם לשינויים ולנסיבות שנכפו עלינו. יש לזכור כי מזה למעלה משנה וחצי שהמדינה נתונה במערכת בחירות ובהעדר ממשלה נבחרת הוקפאו לא מעט פרויקטים ופעולות ברמה הארצית והמקומית.

“כעת, עם כניסתה של שרה חדשה למשרד התחבורה, אנו מניעים שוב את פרויקט התחבורה וביחד עם שר האוצר, שכשר תחבורה היה תומך נלהב לפרויקט, אנו מאמינים שהפרויקט יושלם כמובטח.

"כבר עתה אנו נערכים להמשך עבודות בפרויקט: ביצוע ז’בוטינסקי שיחל בסוף החודש ויימשך כשנה וחצי. הקמת חדר הבקרה שבנייתו תחל בסוף חודש אוגוסט. צו ביצוע כבר הונפק לקבלן. יציאה לתכנון מחדש של כיכר אילן רמון לאחר שאושרה כבר החלופה ע”י משרד התחבורה. עם קבלת אישורים תחל פעילות ברחוב רוגוזין, טיפול במדיניות החנייה עירונית, עדכון רשת הקווים העירוניים והצטיידות באוטובוסים חשמליים.

הדמייה: כך אמורות להיראות שד' ז'בוטינסקי בסיום העבודות. באדיבות עיריית אשדוד

מעיריית אשדוד נמסר עוד, כי "הותקנו גלאים בנת”צ (גל ירוק) וממתינים למשדרים של אפיקים. ביצוע שבילי אופניים בצמוד לכל נת”צ. במסגרת ‘קול קורא’ ואישור הפרויקט, סוכם כי יבוצעו שבילי אופניים בשבעה רחובות המזינים את נתיבי ה-BRT  ובאורך 6.5 ק”מ. ביצוע משאל תושבים, ע”פ החלטת ראש העיר, לקביעת מיקום הנת”צ בציר המזרחי – שמאלי לשני כיוונים לרכב פרטי או ימני עם כיוון נסיעה אחד”.

"משרד התחבורה מממן את פעימת התקציב הראשונה במלואה, הכוללת את שדרות ז’בוטינסקי כמובן. גם העבודות על ציר זה יבוצעו על ידי העירייה ולא על ידי נתיבי איילון.ראש העיר עומד מאחורי הפרויקט באופן מלא גם כיום”.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: “במסגרת מיזם ה- Reway הוכשרו נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית באשדוד, וגובשה תכנית תפעולית לרשת הקווים העירונית. עיריית אשדוד ביקשה להפעיל את תוספות השרות בעיר באמצעות אוטובוסים חשמליים, אך הדבר לא התאפשר בשל פערים מול מפעיל האוטובוסים באשר לגובה המענק הנדרש מהמדינה, ומהסיבה שלא הוקמה באשדוד תשתית מסופים שתומכת בהנעה חשמלית.

“משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בפרויקט, שכן במסגרתו פועלת הרשות המקומית לקידום תחבורה ציבורית בתחומה. בשל מורכבות הפרויקט, טרם הושלמו התכולות הנדרשות לשדרוג משמעותי של שירות התחבורה בעיר.

“בשנה שעברה הובהר כי אין בכוונת משרד האוצר לתקצב את תוספות השרות הנדרשות למימוש יעיל של הפרויקט המקורי, ולכן התכנית החדשה הוקפאה. משרדנו ימשיך לפעול לקידום תשתיות חליפיות לרכב הפרטי, בהתאם למדיניות אותה הוא מוביל בשנים האחרונות”.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בהתאם לסיכום עמה, תוקצבה העירייה ב-220— מיליון ש״ח לפרויקט 'עיר בת קיימא' שעיקרו תחבורה ציבורית. זה מספר שנים שהפרויקט אינו מתקדם ועדיין קיימות בו יתרות תקציב שהוקצו לעירייה, אך לא נוצלו. יחד עם זאת, פנתה העירייה בבקשה לתוספת תקציב לפרויקט, בשל חריגות בתקציבו. קיים קושי להרחיב את תקציב הפרויקט בעת זו בשל הגירעון הממשלתי הגבוה ולאור כשלים רבים בפרויקט, כפי שתוארו בהרחבה בדוח מבקר המדינה בנושא מלפני שנה".

כיצד היא תשתלב בפרויקט? כיכר הסיטי. צילום: פבל

תיפרדו לשלום. כיכר רמון מעל המנהרה בסיטי. צילום: פבל

מחברת אפיקים נמסר בתגובה: “חברת אפיקים פועלת על פי הנחיות משרד התחבורה בכל הקשור להפעלת קווי השירות, פריסתם, מסלולם ותדירותם, ומשקיעה מאמצים רבים להיטיב את השירות לציבור הנוסעים בחברה. בציר הרצל עושים שימוש מרבית הקווים העירוניים והבינעירוניים וכך גם לגבי ציר בגין ביציאה ובכניסה לעיר. בנוגע לפריסה מחודשת של הקווים נוכח פרויקט הנת”צים בעיר הרי שהיא תלויה בהחלטת משרד התחבורה. חברת אפיקים תשמח להפעיל קווים נוספים ככל שתידרש, בהתאם להוראת משרד התחבורה”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר