יופשר לבניה? "המשולש החקלאי", ברקע מפעל אלתא והעיר אשדוד. צילום: אורי קריספין
יופשר לבניה? "המשולש החקלאי", ברקע מפעל אלתא והעיר אשדוד. צילום: אורי קריספין

"עשרות אלפי יחידות דיור": בלחץ המדינה – בחברת אלתא פתחו בבדיקת עלות העברתה למקום אחר באשדוד

פרסום ראשון: בחברת אלתא של התעשייה האווירית באשדוד החלו בביצוע בדיקת עלויות של העתקתה למקום אחר, אך מדגישים שהיא תישאר באשדוד. השבוע עדכן המנכ"ל את עובדיו. אם המהלך יושלם נשאלת נשאלה מה תהיה ההצדקה לבניית אלפי דירות קצת דרומה משם, באזור הדיונה, שתגרום לפגיעה בערכי טבע

פורסם בתאריך: 5.6.20 10:47

     

גילויים חדשים: הזזתה של חברת אלתא, המעסיק הכי גדול באשדוד ובסביבה עם כ-4,000 עובדים, ממקומה, נכנסת להילוך גבוה. מפעם לפעם עולה הנושא וצף, אך כעת כבר לא מדובר בספקולציה בלבד אלא במהלך שהמדינה דוחפת אליו, ולפי מה שנראה, בכל הכוח, כדי להפשיר את השטח שממזרח (אזור “המשולש החקלאי”, שחלקו בבעלות ידיים פרטיות ) לטובת בנייה למגורים.

השבוע פנה מנכ”ל אלתא מערכות מבית התעשייה האווירית, יואב תורג’מן, לעובדיו ועדכן אותם: “בשל הגידול הצפוי בדרישה לדיור ועל רקע הגבלות הבנייה על שטחים נרחבים שמטילה אלתא על הקרקעות שממזרח לה, פנו גורמי המדינה בבקשה לבחון העתקה של החברה לקרקע חלופית בתוך השטח של העיר אשדוד”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




בהודעה שנשלחה נכתב עוד, ש”כחלק מבדיקת ההיתכנות מופעלת חברה הנדסית אשר תעריך את עלויות העתקת אלתא, במסגרת זו, בשבועות הקרובים יעברו סוקרים בכל מתקני אלתא לרישום מסודר של המבנים והתשתיות הקיימות, רישום שישמש להערכת עלויות ההעתקה”.

יחיאל לסרי ויואב תורג'מן ביריד באלתא. צילום: שמואל דוד

ד"ר יחיאל לסרי ויואב תורג'מן ביריד באלתא. צילום: שמואל דוד

בשל השידורים שמבצעת החברה לא ניתן לבנות לידה, ואם בסופו של דבר אכן יוחלט על העתקת המפעל הענקי – דבר שיהיה כרוך בעלויות עצומות של מאות מיליונים ויותר – המיקום החדש יוכל להיות כזה שלפחות חלק מסביבתו תהיה פנויה ו”פתוחה”.

יש לציין שזה איננו חלק מ”הסכם הגג” שעליו חתמה המדינה מול עיריית אשדוד לפני כשלוש שנים. יתרה מכך, הירוקים טענו בזמנו שיש לתכנית הבניה של אלפי יחידות דיור באזור הדיונה שתהיה הרסנית לטבע חלופה – הקרקעות שממזרח לאלתא.

הדיונה הגדולה באשדוד. צילום: פבל

אלא שבזמנו טענו בעירייה שהדבר אינו ישים כי משרד הביטחון מתנגד לכך – מה שכעת כבר נראה אחרת. צריך להזכיר שבשנות ה-90 חתמה עיריית אשדוד על "תכנית הרביזיה", שבמסגרתה הועברו לתחום השיפוט של אשדוד אדמות "המשולש החקלאי" מידי המועצה האזורית חבל יבנה. כחלק מאותה תכנית נקבע שתבוטל הבניה המתוכננת בדיונה הגדולה – רובע י"ד.

למעשה, יש עכשיו בסיס חזק למתנגדי הבניה בדיונה לטעון שלא ניתן להחזיק את המקל משני קצותיו – גם לבנות המוני יחידות דיור במשולש החקלאי שממזרח לאלתא ולערוץ נחל לכיש וגם להקים שכונות חדשות בפארק החולות ובדיונה הגדולה מדרום לשם.

 

 

מרשות מקרקעי ישראל (רמ”י) נמסר בתגובה: “רשות מקרקעי ישראל בשיתוף עם חברת אלתא, רשות החברות הממשלתיות ועיריית אשדוד בוחנות מספר חלופות להעתקת המפעל בתחום העיר אשדוד.

העתקת המפעל תסיר מגבלות בניה ותאפשר קידום תכנית לבניית עשרות אלפי יחידות דיור באזור מהמבוקשים בארץ. לצד הבחינה התכנונית מתבצעת בדיקה כלכלית שתבחן את מידת כדאיות המהלך. לאחר השלמת הבדיקות וככל שיאותר שטח מתאים להעתקת המפעל, יובא העניין לדיון בפני מועצת מקרקעי ישראל”.

אלתא. צילום: דור גפני

אלתא. צילום: דור גפני

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: “התכניות להעתקת אלתא אינן חדשות. כבר ב-2016 קיבל ראש העיר הבטחה כי משרד הביטחון יעשה כל הנדרש כדי להבטיח את הותרת המגבלות באופן שיאפשר את המשך פעילותה של אלתא אשדוד. כחלק בלתי נפרד מבדיקות ההיתכנות, מטבע הדברים נבדקו מחדש המגבלות שיאפשרו גם לאלתא וגם לבנייה החדשה במסגרת הסכם הגג, להתקיים יחד. בהזדמנות זאת הצהירו נציגי אלתא כי ברצונם להגדיל משמעותית את אלתא והם רוצים לעשות זאת בעיר אשדוד.

"ראש העיר הסכים לבקשת רמ”י ומשרד הביטחון, לבחון את כל האפשרויות הקיימות בשטח השיפוט של העיר אשדוד, הקיים או העתידי, על מנת לתת מענה לצרכי הגדילה של אלתא. בשום שלב לא מדובר על העתקת אלתא מחוץ לעיר. אדרבא, רעיון כזה, ככל שיעלה, יתקל בהתנגדות חריפה של עיריית אשדוד.

“נכון להיום, כל המאמצים שנעשים הם לבחון את הקמת התכנון והבינוי המוצעים להמשך פעילות אלתא באשדוד ובקבוצות העבודה השונות, שבכולן יש נציגים של עיריית אשדוד, אין כל דיונים המדברים אחרת. אחת הראיות היא העובדה שמפאת העדר שטח במתחם אלתא, בחרה חברת בת של אלתא (אלבטק, ד”ג) לרכוש שטח בפארק ההייטק החדש ולהקים בו שלוחה נוספת”.

מאלתא נמסר: "מדובר בבדיקת עלויות. אין משהו חדש".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר