זרמים חזקים בנחל לכיש. צילום: לירון מולדובן
גשר עד הלום חמישי בבוקר 9.1.20: שיטפון אדיר בנחל לכיש. עלייה קטנה נוספת במפלס המים הייתה מביאה ל"תרחיש אימים". צילום: לירון מולדובן

סיכום הסערה באשדוד-גילויים חדשים: ישיבת החירום והחשש מפינוי תושבים

הבוקר נשמעה בעיריית אשדוד אנחת רווחה גדולה. כאן אנו חושפים שאתמול, בשיאה של המערכת החורפית, לא היינו רחוקים מהצפה ענקית והתחלה של פינוי תושבים מבתיהם בכמה שכונות

פורסם בתאריך: 10.1.20 12:18

     

אחרי יממה וחצי של מערכת חורפית יוצאת דופן בעוצמתה, בעיקר מבחינת כמויות המשקעים שהיא הביאמה עימה, ניתן לסכם ולומר שהעיר אשדוד עמדה באתגר בצורה מרשימה ומעוררת התפעלות.

למעט כמה הצפות נקודתיות שגרמו לחסימת כבישים וצמתים לפרקי זמן יחסית קצרים והתקלה ברשת החשמל ברביעי בערב (שקשורה לחברת החשמל), כמעט ולא נרשמו אירועים חריגים.

ולא שלא היה פוטנציאל לאירועים קשים. ועוד איך היה. האיום הכי משמעותי היה עליית מפלס המים בנחל לכיש לגובה שלא זכור כמותו ככל הנראה מאז החורף הסוער של תחילת שנות ה-90.

אמנם עדיין אין נתון רשמי של רשות המים (המדידה מצריכה כיול של המכשירים, כך הוסבר לנו), אך איש מקצוע שמתמצא בעניין העריך בפנינו שבשיא השיטפון הגיעה הספיקה בנחל לכיש לכ-250 קוב בשניה. זו דרגה אחרת של עוצמת זרימה, דרגה מפחידה.

מכיוון שחצי מהעיר בערך מתנקז לנחל, ברגע שההמים באפיק עולים ומכסים את פתחי תעלות הניקוז, יש סכנה שתשתית הניקוז תקרוס ורחובות שלמים יוצפו על בתיהם.

לא בטוח שזה תרחיש אימים דימיוני, וכנראה גם שאם המפלס בנחל אתמול בשיא הסערה היה עולה עוד קצת, יתכן שהיינו נכנסים למצב שונה לחלוטין.

ראינו את ההצפות במושבים ובגן יבנה לאחר שהנחלים עלו על גדותיהם והוואדיות התאחדו עם השדות והרחובות לשלולית ענק.

למעשה, אתמול לפנות בוקר, זומנה ישיבת חירום בעיריית אשדוד. הרוח הכללית הייתה שנכנסים למצב שעשוי להגיע לפינוי תושבים מבתיהם. בעיקר ברובע ו', רחוב מיכקשווילי וסביבתו ויתכן גם ברובע ח'. הדאגה הייתה אמיתית וגם הוכיחה את עצמה: בהתאם לחישובים של אנשי מערך הניקוז והנחל בעיריית אשדוד, מפלס המים אכן המשיך לעלות והגיע לשיאו בסביבות 8 ורבע בבוקר.

אם הוא היה עולה בעוד 20-30 ס"מ, כנראה שאשדוד הייתה נכנסת לסיפור שונה לחלוטין.

יש מומחים שסבורים שהמערכת החורפית הזו מבטאת את משבר האקלים והיא מצביעה על מגמה שתלך ותחריף: יותר פרקי גשם עוצמתיים מאוד שיורדים בבת אחת. מכיוון  שהשטח הבנוי בישראל רק הולך וגדל, החילחול לקרקע ולמי התהום הולך ופוחת והתוצאה הכוללת עלולה להיות יותר אירועים של שיטפונות והצפות.

מבחינה זו צריך להגיד כל הכבוד ותודה ענקית לכל מי שטרח ועמל פה ביומיים האחרונים וגם לפני כן, שיחרר פתחי ניקוז, ניקה את הכבישים מענפים ועלים, נערך מבעוד מועד לחסימות יזומות ולא זילזל בתחזית. מדובר בעובדי עירייה ובעובדי קבלן, כוחות שיטור וחירום, שפעלו בגשם ובקור, ביום ובלילה, כדי שכולנו נוכל להסתובב כאן בביטחה.

אבל זו גם הזדמנות להתחיל להפיק לקחים במובן העמוק יותר, ברמת המדינה, כי יתכן שבפעם הבאה זה כבר לא יהיה רק מצב של צהוב מהבהב אלא אדום בוהק. ויפה שעה אחת קודם.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר