חונכים את כיכר הדייגים: הפסלת אורנה בן עמי עם ישראלה אזולאי-נחום ואפרים נחום. מאחור מצד ימין פסל "הדייג". צילום באדיבות המשפחה

צפו: נחנכה "כיכר הדייגים" לזכר חנה ואלדו נחום ובנם עמוס שנפל במלחמה

במרכז הכיכר שבפינת הרחובות יצחק הנשיא ומשה דיין הוצב פסל של האמנית אורנה בן-עמי, בת כיתתו של עמוס ז"ל

פורסם בתאריך: 29.11.19 10:03

     

ביום שלישי נחנכה כיכר חדשה בעיר המנציחה את דור ותיקי אשדוד. הכיכר נמצאת בפינת הרחובות משה דיין ושדרות יצחק הנשיא והוענק לה השם "כיכר הדייגים".

היוזמה מאחורי הקמת הכיכר היא של אפרים וישראל נחום, ילדיהם של אלדו וחנה נחום, ילדי העיר טריפולי במקור, שבנו את ביתם באשדוד עוד כשהייתה עיירה קטנה.

אלדו וחנה נחום ז"ל. באדיבות המשפחה

הרעיון בהקמת הכיכר הוא הצנחת זיכרונם ובני דורם וגם הנצחה של האח סגן עמוס נחום ז"ל שנהרג במלחמת יום כיפור. האב אלדו היה דייג מוכר באשדוד שפתח את חנות הדגים הראשונה בעיר שפעלה במרכז המסחרי ברובע ב'. האמא חנה גם עזרה בעסק, גידלה את הילדים ואף היתה פעילה חברתית שהתנדבה באגודה למען העיוור וארגונים נוספים.

חנה ואלדו נחום עם הילדים עמוס, ישראלה ואפרים. התמונה באדיבות המשפחה

"ההורים שלי היו מדור מקימי אשדוד", מסביר אפרים את הקשר של משפחתו לעיר אשדוד, "ספינות הדייג של אבי שהיו ביפו היו אלה שאיתם מדדו את העומקים בים מול אשדוד, כדאי להבין איפה לבנות את השובר הגלים. כל סוחרי הדייגים באשדוד וגם חלק גדול מהדייגים בארץ הכירו את אבא. לכן אחותי ואני הבנו שהמקום להנציח את ההורים שלנו ואת אחינו באופן הכי טבעי זה באשדוד".

הפסל שהוצב בכיכר הוא של האמנית המוכרת ילידת אשדוד, אורנה בן-עמי (רעייתו של המגיש עודד בן-עמי). בן עמי חברת משפחה ותיקה של משפחת נחום ובת כיתתו של האח עמוס ז"ל.

באירוע נכחו רבים מותיקי העיר המוכרים כמו אילן גילאון ואף השתתפו בו שלושת ראשי העייריה של אשדוד בעבר ובהווה: ד"ר יחיאל לסרי, צבי צילקר וד"ר אריה אזולאי.

עבר והווה: שלושת ראשי הערים – לסרי, אזולאי וצילקר בטקס. צילום: שמואל דוד

לסרי וגילאון. צילום: שמואל דוד

בהשראת שותף של אביה מימים ימימה, שהיה ממוצא יווני, החליטה הבת ישראלה ללמוד את השפה והפכה למורה ליוונית ולמתרגמת.

 

 

"מה שקורה עם זיכרונות של אנשים יקרים שאבדו, זה שהזמן שעובר מאז שהם נפרדו תמיד הולך וגדל בעוד הזמן שהם חיו נשאר קבוע", מספרת הבת ישראלה נחום, שגרה היום בעיר תל אביב.

"זה פער גדול של געגועים", היא מוסיפה. "רצינו למצוא משהו שימלא או יגשר על הפער הזה של הגעגועים שהולכים וגדלים. ההנצחה היא לא רק עבורם, אלא הנצלחה של תקופה שלמה, הנצלחה של דור מקימי אשדוד. אשדוד היתה אז ממש עיר קטנה, כמו כפר קטן, כולם הכירו את כולם. הרבה אנשים הגיעו לעיר בגלל ההקמה של הנמל והעיסוק בדייג שמשך אותם".

הסרת הלוט. צילום באדיבות המשפחה

מסירים את הלוט. צילום: שמואל דוד

כיכר הדייגים. צילום: שמואל דוד

ישראלה ואפרים נחום. צילום: שמואל דוד

 

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר