האדמו"ר מגור רבי יעקב אריה אלתר. צילום גיל כהן מגן

האם פורשי חסידות גור יהפכו את אשדוד ל"בירתם"?

על רקע המשבר בחסידות גור וה"פרישה" של הקבוצה בראשותו של בן דודו של האדמו"ר, ישנם חסידי גור באשדוד הטוענים שבעיר הולך ומתהווה מוקד של המחנה החדש

פורסם בתאריך: 5.11.19 18:30

     

על חסידות גור בעיר כבר שמענו רבות, על העוצמות, ועל אין ספור הצלחות בזירה המקומית. רק שהפעם מדובר בסיפור מורכב יותר, בעקבות משבר פנימי בין ראשי החסידות בירושלים – בין הזרם המרכזי בהנהגת האדמו"ר מגור ר' יעקב אריה אלתר לבין ה"פורשים" בהובלת בן הדוד, הרב שאול אלתר – יש הטוענים שבאשדוד תקום האופוזיציה הראשית, וחלקם אף אומרים שזה עניין של זמן, שנה לכל היותר, עד שיתרחש הפיצוץ הסופי. השאלה המרכזית האם אגודת ישראל בעיר תינזק משמעותית ממהלך שכזה.

בין שלל החסידויות שנמצאות בעיר אשדוד, נמצאת גם חסידות גור, הגדולה שבהן, המונה כיום בעיר כ-2,200 משפחות. לקהילה יש מוסדות חינוך רבים, כוללים, ומוסדות חינוך משלהם.

שאול אלתר. מתוך ויקיפדיה

גם בעיני הציבור החרדי והחילוני בעיר, חסידות גור נתפסת כחסידות שמרנית. היא נחשבת סמן ימני בכל הקשור להפרדה בין גברים ונשים ובמה שקשור ליחסי אישות.

לאחרונה נוצר פיצול בחסידות המרכזית שממוקמת בירושלים. כידוע בציבור החרדי הלימוד המרכזי בו מתרכזים הוא לימוד הגמרא, ובלימוד הגמרא יש כמה סגנונות לימוד העיון והבקיאות. העיון הוא לימוד מעמיק שכולל את כל המפרשים שפירשו בו והוסיפו טעמים. ולימוד הבקיאות זהו הלימוד הפשוט יותר בו לומדים את דף הגמרא בתוספת שני מפרשים המונחים לצדי הגמרא.

ואם כן כידוע בחסידות גור תמיד היה נהוג שלומדים בדרך המעמיקה והחזקה, דרך העיון. רק שלפני כמה שנים החליט האדמו"ר מגור הנוכחי שהוא משנה את שיטת הלימוד לפשוטה יותר. מה שהביא את בן דודו ר' שאול אלתר לפתוח בית מדרש בסמוך לחסידות הגדולה שבו הנהיג את שיטת לימוד העיון שהיא החזקה ביותר בליווי יותר פתיחות וקרבה לזרם הליברלי יחסית של גור בחו"ל.

עצרת תפילה ברובע ז'. צילום ארכיון: אילן אסייג

במגזר החסידי יודעים כולם שאת חופשת הקיץ הגדול חסידי גור נוסעים לאמריקה ומיד לפני אלול חוזרים. וכבכל שנה תורם אחד הגבירים של החסידות דוד ברלינר את מיטב הכסף שאף בנות החסידות יוכלו להגיע ולהשתתף בחופשת הקיץ  – מן הסתם בהפרדה. רק מה שקרה לאחרונה היא שהאדמו"ר ר' אריה יעקב אלתר החליט שרק הבנות יסעו למחנה והבנים ישארו בארץ. מה שנגרם מחמת זה, שהתורם ברלינר החליט שלא לשלם ולתמוך אף במוסדות האדמו"ר בארץ. ועוד יותר אף תומך בר' שאול, כך לפי יודעי דבר.

ההקשר המקומי

רוב הציבור באשדוד שמזדהה עם הרב שאול אלתר מנסה לשמור על פרופיל נמוך. חלקם מסתירים זאת וחלקם אומרים זאת בגלוי אולם סירבו להתראיין בשמותיהם. לפי שיחות שכתב "כאן דרום" ערך עם כמה מהם עולה, כי לאחרונה חילקו להם טפסי הרשמה לחסידות המחודשת ההולכת וניבנת בזמן זה בשקט בשקט ואפשר שתקום דווקא בעיר אשדוד.

דיברנו עם יעקב (שם בדוי), חסיד גור תושב אשדוד.

האם זה נכון שבעיר אשדוד יש מהלך שקט שכזה שהולך להוביל מהפכה בחסידות?

"לאחרונה זה צף בעקבות שני הסיפורים המפורסמים, אבל שתדע שזה כבר כמה שנים שאברכים ובחורים חסידי גור בעיר רוצים ללכת להיות בקרבתו של ר' שאול. רק שהחסידות עושה לנו צרות, מאיימים עלינו שיזרקו את ילדינו ממוסדות החינוך, ידאגו שיזרקו אותנו מהעבודה ועוד שלל דברים, וזה מה שמביא לעיכוב של הדבר הזה. אבל שתדע כל דבר סופו להתגלות כמאמר המפורסם על מה שצף. זה בדיוק מה שקורה עכשיו, הם הסתירו שנים את כל הפוליטיקה ואת המחנק שהם עושים והיום שאנחנו רוצים להתפתח הם מקשים עלינו".

הנה כתבה ששודרה בכאן 11 על הפיצול בגור לפני כשבועיים:

והנה הדיון שהתנהל בכאן מורשת בתכנית מנדי ביתאן:

מאיפה יהיה לכם כסף להקים מוסדות משלכם בעיר?

"מה הכוונה? הרי רוב חסידי גור בעולם הם יותר רוצים בפתיחות וגם הרבה מהתורמים הגדולים הם עם רב שאול, ולכן זה ענין של זמן אך בסופו של דבר זה יקרה ואנחנו נוכל להחזיר הרבה חסידי גור שסרו מהדרך בגלל הדרך הקלוקלת".

לפי דעתך אגודת ישראל בעיר צריכה לחשוש?

"בהחלט כן אני יודע שזה נשמע הזוי אבל אנחנו ניהיה כוח חזק אם זה באשדוד שהרבה אנשים שכיום לא אומרים זאת שהם רוצים את רב שאול כמנהיג שלהם יבואו ויצטרפו ואנחנו נוכל לשלוח נציגים משלנו ולחיות בדרכה של חסידות, אך שפויה יותר".

עדיין לא הכריעו במי יתמכו לראשות העיר. בראש השולחן היו"ר יחיאל וינגרטן

ישיבת מטה הבחירות של ג' באשדוד. בראש השולחן היו"ר יחיאל וינגרטן (צילום: מטה יהדות התורה)

תגובת יו"ר יהדות התורה באשדוד, הרב יחיאל וינגרטן, סגן ראש העירייה ובעצמו חסיד גור: "יש הרבה דיבורים אבל בתכל'ס לא קורה כלום וגם לא יהיה כלום. חסידות גור תמשיך להיות כהרגלה בעיר ולא לכל שמועה צריך להאמין".

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר