בינוי במתחם נאות ספיר ברובע ה' הדמיות באדיבות אדריכל אלי זהבי

התחדשות עירונית באשדוד: תמונת מצב

ראש מינהלת התחדשות עירונית עו”ד ליאור לוי משרטט את השינוי שעוברות השכונות הוותיקות בזכות מיזמי פינוי-בינוי ותמ”א 38

פורסם בתאריך: 26.9.19 21:09

     

בניגוד לדעה הרווחת שפרויקטי ההתחדשות העירונית תמ”א ופינוי-בינוי לא מספיק כדאיים ליזמים באזורים מרוחקים ממרכז הארץ במקומות, ששם ערך הקרקע גבוה, מוכיח שוק הנדל”ן באשדוד את ההפך. למעלה מ-50% מהפרויקטים המדוברים ושהיקפיהם גדולים מבוצעים באשדוד ברבעים הוותיקים שלכאורה ערכי הקרקע נמוכים בהם. כך אומר עו”ד ליאור לוי, ראש המינהלת להתחדשות עירונית באשדוד.

“נכון להיום 60 פרויקטים קיבלו טופס 4 והדירות מאוכלסות”, מציין לוי. “130 פרויקטים נמצאים בתהליך בנייה או לפני בנייה (שולמו בהם אגרות והיטלים והתקבל בהם היתר בנייה). 100 פרויקטים נמצאים לאחר אישור בוועדה המקומית ולפני היתר בנייה. 70 פרויקטים נמצאים לפני ועדה מקומית וכ-5,000 יחידות דיור ישנות וחדשות בתהליך של התחדשות עירונית הן בעלות ממ”ד, דבר שמגביר את תחושת הביטחון של התושבים”, אומר לוי.

גם נתוני הפינוי-בינוי שהוא מציג מרשימים. בימים אלה כבר מתבצע הפרויקט ברחוב הדקל ברובע א’, שבו נהרסו 150 דירות ישנות ונבנות במקומן 650 דירות. לדבריו, שני פרויקטים ברבעים ה’ ו-ד’ נמצאים לפני היתר בנייה. ברבעים ב’, ה’ ו-ח’ מקודמים חמישה פרויקטים בותמ”ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים המועדפים לדיור — תוכנית ממשלתית להאצת היצע הדירות בישראל) שיהוו תוספת של כ-4,500 דירות.

פרויקט שנמצא גם הוא בימים אלה בותמ”ל הוא “נאות ספיר” ברובע ה’ על שטח של כ-40 דונם שצפוי לכלול כ-880 יחידות דיור במקום כ-208 יחידות הדיור הקיימות שיפונו לטובת הפרויקט. פרויקטי הפינוי-בינוי יכללו בין היתר גם תשתיות, מוסדות חינוך, מתנ”סים ועוד וברבעים ב’ ו-ו’ ייכללו גם שיפוץ של השווקים. בפינוי-בינוי, אומר לוי, מושם בין השאר דגש על הפן החברתי. נערך תסקיר חברתי ומתבצע פילוח של האוכלוסייה כדי לתת את המענה לצרכיה. בעקבות הפרויקטים המדוברים הרבעים הוותיקים ישנו את פניהם, תתווסף אליהם אוכלוסייה צעירה, וזה ייתן תנופה וחידוש לעיר.

 

המינהלת, שאת תקציבה מממנים שווה בשווה עיריית אשדוד ומשרד הבינוי והשיכון, הוקמה באשדוד לפני כשנה וחצי “בראש ובראשונה למען התושב”, והיא למעשה שלוחה עירונית של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית שהוקמה על פי חוק ב-2016 ומטרתה להגדיל את היקף המימוש של מיזמי התחדשות עירונית באמצעות סיוע במימון, הדרכה מקצועית וחקיקה.

המינהלת באשדוד שהיא אחת מהמובילות בארץ, אומר לוי, הוקמה תחת חזונו להתחדשות עירונית של ראש העיר ד”ר יחיאל לסרי, והייתה מהראשונות במדינה. מדובר בגוף אובייקטיבי, מקצועי ואמין שמשתף פעולה עם כלל הגורמים הרלוונטיים, עומד לרשות כלל הקהלים הנוגעים להתחדשות עירונית, תושבים ויזמים, ונותן שירותים בחינם. את המינהלת, שפתוחה, למעט שישי-שבת, בין השעות 08:00 -18:00, מאיישים בנוסף ללוי האדריכלית הילה גזית ומנהלת פניות הציבור אתי אלטיט ורטה, שאליה הגיעו מאז פתיחת המינהלת מעל ל-680 פניות ושהטיפול בהן כלל בין היתר ירידה לשטח. כמו כן, יש במינהלת יועץ משפטי, ובחודשים הקרובים יצורף לצוות גם יועץ חברתי.

לוי: “במינהלת ניתן בין היתר לקבל סיוע משפטי, מענה בשאלות תכנון וגם הנחיות ומידע כיצד עושים פרויקט תמ”א/פינוי-בינוי בצורה הטובה והבטוחה ככל שניתן. אנחנו רואים בתושב כגורם החשוב בתהליך, ולכן ניתן לקבל סיוע בשאלות המהותיות שיש לפני שיוצאים לפרויקט ובמהלכו”. המינהלת מנגישה ומפרסמת לתושבים וליזמים מידע וחומרי הסברה, לרבות באמצעות כנסים ומקיימת קורסים בנושאהתחדשות עירונית שמעבירים בין השאר שמאי, אדריכל ועו”ד. קורס כזה אגב יתקיים אחרי החגים. כמו כן מסייעת המינהלת לדיירים בהתארגנות לקראת פנייה ליזמים. “אם אין להם מקום להתכנס אנחנו מעמידים לרשותם את אחד האולמות שלנו”, אומר לוי.

הרבה כבר נכתב על בעיות שהתלוו לפרויקטים של תמ”א באשדוד, שגם גרמו לא אחת להיתקעותם. מאז הקמתה סייעה המינהלת במידת האפשר לפתור אותן. לדברי לוי, המינהלת באשדוד היא היחידה בארץ שתיקים של תמ”א שמגיעים למפקחת על הבתים המשותפים — שהינה בעלת סמכות של שופט — מועברים למינהלת בהסכמת הצדדים לגישור וזאת בשיתוף פעולה עם המרכז לגישור באשדוד. “כ-90% מהתיקים הגיעו להסכמה. אחד התיקים שהועבר אלינו התייחס לבניין שהיה מצוי במשך שנתיים בסכסוך שכנים וסבב סביב דייר שלא הסכים לתמ”א, והפרויקט היה תקוע כשנתיים. בזמן הגישור גילינו שבעצם לדייר יש חששות ושאף אחד לא הקשיב להן ולא הפיג אותן.

בפגישה אחת בת שעתיים ביחד עם המגשרים הצלחנו לגלות את כל הפחדים שלו, וככל שסיפקנו לו מידע מעמיק יותר הם הלכו והתפוגגו. הדייר קיבל את כל התשובות שחלקן הועלו על הכתב והפכו להסכם מחייב. וכך בשיחה של שעתיים הצלחנו להביא דייר סרבן לדייר פעיל פרויקט ובעצם הפרויקט יצא לדרך”, מספר לוי.

ראש המינהלת עו"ד ליאור לוי עם תושבים שסיימו קורס במינהלת. צילום אתי אלטיט ורטה

לדבריו, הייחודיות של אשדוד היא שרוב היזמים בתמ”א הם תושבי העיר. “מצד אחד, יש לכאורה יותר אמון בהם, ומאידך, זה גם יוצר תרבות של ‘סמוך, יהיה בסדר’”. כדי למנוע בעיות הוא מזמין את הנוגעים בפרויקטי ההתחדשות העירונית לקבל את השירותים המוצעים במינהלת, שכזכור הם בחינם, רחוב האורגים 11 קומה 5, טל’ 9238701.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר