מצביעים באשדוד. צילום אליהו הרשקוביץ'

נתניהו נחלש באשדוד, ליברמן ודרעי התחזקו

למרות עבודת השטח של ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי וממלא מקומו גבי כנפו עבור הליכוד, מפלגת השלטון נחלשה באשדוד. מי שיכול להיות שבע רצון הם סגן ראש העירייה שמעון כצנלסון וחבריו שהובילו את המטה המקומי של ישראל ביתנו

פורסם בתאריך: 19.9.19 22:30

     

מתוך 172,160 בעלי זכות בחירה באשדוד הצביעו 112,715 איש, שהם 65.5%. גם בבחירות הללו הליכוד היא המפלגה שקיבלה הכי הרבה קולות באשדוד: 34,955, שהם 31.2%, אולם בפער די ניכר מהבחירות הקודמות (הערה: התוצאות נכונות ליום רביעי, על פי אתר ועדת הבחירות, לפני ספירת המעטפות הכפולות).

למקום השני הגיעה ישראל ביתנו עם 17.7% (19,770 קולות), אחריה כחול לבן שקיבלה 16.3% (18,236), ש”ס – 14.15% (15,848), יהדות התורה – 12.1% (13,525), ימינה – 3.2% (3,545), העבודה – 2.7% (3,067), עוצמה יהודית – 1.5% (1,640) והמחנה הדמוקרטי – 0.6% (659).

 

בבחירות שהיו בחודש אפריל שיעור ההצבעה באשדוד היה גבוה יותר והגיע ל-66.1%. הליכוד הייתה המפלגה שקיבלה הכי הרבה קולות בעיר: 33.9% (39,499 קולות), אחריה כחול לבן שגרפו 16.45% (19,146), ישראל ביתנו עם 12.4% (14,410), ש”ס – 11.41% (13,262), יהדות התורה – 11.7% (13,606), כולנו עם 3.66% (4,259), זהות של פייגילין קיבלה 2.8% (3,225), הימין החדש – 2.2% (2,539), מפלגת העבודה זכתה רק ב-1.5% מהקולות (1,755), איחוד הימין – 1.61% (1,869), גשר – 1.2% (1,351) ומרצ עם 0.52% בלבד (610 קולות).

כך שניתן לראות שמפלגת השלטון נחלשה באשדוד וירדה ביותר מ-4,000 קולות. גם כחול לבן ירדה, אבל פחות. מי שהתחזקה הפעם בצורה בולטת היא מפלגת ישראל ביתנו בראשות ליברמן, שהוסיפה לעצמה יותר מ-5,000 קולות לעומת הבחירות הקודמות, רק לפני פחות מחצי שנה. גם ש”ס גרפה הפעם יותר קולות.

היחלשות הליכוד באשדוד באה למרות העובדה שבבחירות הללו כולנו וזהות נטמעו בתוך מפלגתו של נתניהו. ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי עבד חזק בשביל הליכוד, העלה סרטונים, שלח הודעות ועשה טלפונים. גם ממלא מקומו עו”ד גבי כנפו, מראשי הליכוד בעיר, וכוורת שלמה, שלמעשה תואמת במידה לא מעטה את זו שפעלה למען בחירתו של לסרי בבחירות המוניציפאליות, פעלה גם כאן.

מי שהתחזק כאמור היא מפלגת ישראל ביתנו, די בדומה להתחזקות שלה ברמה הארצית, וגם ש”ס בהובלת ממלא מקום ראש העירייה אבי אמסלם.

איך הצביעו מסביב?

בגן יבנה הצביעו 12,192 מתוך 16,360 בעלי זכות בחירה, דהיינו שיעורי הצבעה של 74.5%. גם פה הליכוד קיבל הכי הרבה קולות מכל הרשימות: 38%, כחול לבן רק במקום השני עם 32.6%, הרחק אחריהן ישראל ביתנו – 6.65%, ש”ס – 6.3%, העבודה – 5.8%, ימינה – 5.55%, עוצמה – 1.8%, המחנה הדמוקרטי – 1.7%.

במושב שדה עוזיהו נרשמה הצבעה גבוהה במיוחד לצומת, שמיצבה את עצמה הפעם כמפלגה של מושבים הנאבקת בממסד ובעיקר במינהל. 58.2% הצביעו שם עבור צומת, וצריך גם לזכור שמספר 2 ברשימה הייתה חברת המושב: עו”ד רחל פרץ גלם. למקום השני במושב הגיע הליכוד עם כרבע מהקולות.

במושב באר טוביה, לעומת זאת, 62% מהקולות הלכו לכחול לבן. מפלגת העבודה, שבעבר הייתה החזקה במושב, קיבלה רק 8.3% מהקולות.

בקיבוץ חצור, שמזוהה עם השומר הצעיר ומפ”ם של פעם, המחנה הדמוקרטי הסתפק במקום השני עם 34.4% ובבכורה זכתה כחול לבן – 50.1%.

בקריית מלאכי הליכוד גרף 40.8%, אחריו ש”ס – 16.9%, כחול לבן – 11.85% ויהדות התורה – 9.1%. עוצמה יהודית קיבלה הרבה יותר קולות מהעבודה למשל: 6.5% לעומת 3.6%.

בקיבוץ הדתי קבוצת יבנה ימינה זכתה בבכורה עם 38.8%. כחול לבן במקום השני עם 29.8%, הליכוד – 15.1% והעבודה הסתפקה ב-9.4%.

יום הבחירות: תורים במרכזי הקניות

כתב “כאן דרום” סייר בכמה מוקדים בעיר ביום הבוחר ומביא תיעוד בזמן אמת. הקלפי בבית ספר הקריה, אחת מהקלפיות הנגישות בעיר, כבר עמוסה אנשים על אף שעות הבוקר. בשערי בית הספר מתיישבים נציגים ממפלגות שונות, מנסים לפנות למצביעים רגע לפני שהם משלשלים את המעטפה. סילביה, בת 22, פעילה של העבודה-גשר מספרת על התפקיד שלה ושל חבריה כאן: “באנו להראות נוכחות בעיקר. אני מאמינה שאנשים באים כבר עם איזושהי תפיסה מהבית, אפשר לנסות לעניין, אבל לא להעיק על הבוחרים, בכל זאת, אלו בחירות שניות של השנה”. “הצבעתי למה שטוב לעם ישראל”, חולק איתנו אבי, סדרן בקלפי דקות ספורות לאחר שהצביע, “אני עובד כאן היום החל מ-7:00 בבוקר עד 22:00 בערב, עם סגירת הקלפיות. האווירה דווקא רגועה ונינוחה, הכול עובד לפי הסדר. לדעתי, אפשר להגיד שיש תנועה ערה בקלפי יחסית לשעה. אולי זה מראה על אחוזי הצבעה גבוהים”.

מצביעים נוספים באים והולכים, ההצבעה היא אולי אחת הפעולות היותר שוליות עבור לוח הזמנים המתכונן שלהם. “הצבעתי לליברמן כדי שיהיה עוד איזון לקול החילוני, הוא עדיין יכול לשבת עם בני גנץ”, מסביר לאון, “אני אופטימי וחושב שיש סיכוי לשינוי, למה לא? מאוחר יותר אני אנצל את היום ואלך לים”. “אני עובדת בלילה בוועדה שסופרת את הקולות”, יוחי, מצביעה נוספת, בקושי יכולה לעצור כשהיא ממהרת לשאר עיסוקי היום שלה, “מכאן אני ממשיכה למסעדה עם הבת, אחרי זה לבית להתחיל בישולים ואולי להספיק לישון לפני העבודה”. את הבחירה שלה היא שומרת לעצמה, אך ישנם בוחרים רבים שלא מנסים להסתיר. “אני מצביעה לביבי, ואני לא מתביישת להגיד”, אומרת סימי בן שושן, “יש לי אמונה בו כבן אדם, ואני חושבת שהוא המנהיג הכי חזק וחכם במדינה. אז מה אם הוא עושה טעיות? כל אדם עושה. אחרי ההצבעה אני אלך לבית, צריכה להתחיל להכין עוגות לחג, אותו אבלה אצל הבת שלי באילת”.

בקלפי שבמתנ”ס עוזיאל אנו פוגשים באנדרי, שעלה מרוסיה עם אשתו אלה ובתם לרה רק לפני שישה חודשים. “אני הצבעתי לליברמן, בעיקר בשביל להוריד את נתניהו”, מסביר אנדרי, “זה אפילו לא משנה אם מצביעים עבורו או לכחול לבן. למה לא נתניהו? הוא כבר עשר שנים בשלטון. לא משנה כמה אדם הוא טוב וראוי. אחרי יותר מדי בשלטון הוא יהפוך למושחת. כמו פוטין למשל, שכבר 20 שנה בשלטון”.

יום הבחירות באשדוד
צילום אליהו הרשקוביץ'

את יום החופש הם מתכוונים לנצל כמשפחה וללכת לביקור בתל אביב. ענת ובעלה איציק, מצביעי מח”ל נאמנים, גם הגיעו להצביע מוקדם, אבל כמוהם גם בוחרים רבים הרשומים בקלפי שלהם. בכל זאת, גם התור לא פוגע במצב הרוח של ענת ביום החופש. “למה נתניהו? כי הוא חתיך! קודם ביבי, אחר כך בעלי”, היא צוחקת, “כשנסיים כאן נמשיך לקניות ואחר כך נוסעים לחולון לעשות על האש עם המשפחה”.

אמנם זהו יום חג לדמוקרטיה, אך בשביל אזרחים רבים זהו בעיקר יום חג. נקודה. בתי העסק בחוף לידו עמוסים לקוחות שקפצו לארוחת בוקר או לקפה קצר. ועל שפת הים עצמה מאות אנשים, הרוח, השמש והמים הקרירים. שירן, בחורה צעירה ילידת אשדוד מתוודה שהיא עדיין לא קיימה את חובתה האזרחית. “עדיין לא הלכתי לבחור. לא יודעת במי. גם פעם שעברה לא הצבעתי. מרוב שהנושא הזה חוזר וטוחן את עצמו כל השנה, זה כבר נמאס. באתי לחוף אחרי אימון בוקר, לנקות את הראש קצת. הפעם אני כן רוצה לבחור. אני אתייעץ עם ההורים, נראה לי שהם מצביעים לכחול לבן. על כל מקרה, אני יודעת שלא אצביע לביבי”. גם עומר, גילי ונטע, חברים מיישובי גדרות הקרובים, העדיפו לנצל את שעות הבוקר לבילוי בחוף הים. “עדיין לא הצבענו”, מודה נטע, “באנו קודם לפגוש חברים בים ואחרי זה נחזור לבית להצביע”. כשהם נשאלים למי הם יצביעו, עונה עומר, “שמע, אנחנו לא רוצים שיהיה ראש ממשלה עם כתבי אישום, אז נצביע למועמד המחליף המוביל, כלומר גנץ”.

יום הבחירות: חוף י"א באשדוד צילום אילן אסייג

למרות זאת, לא כל המבלים בחוף בעלי סדר עדיפויות דומה. “כבר היינו בקלפי על הבוקר, אני הצבעתי לביבי”, מספרת זיוה שהגיע לחוף הים עם בן זוגה שלמה ועוד זוג חברים. “גם אני”, טוען שלמה, אבל זיוה מבטלת אותו, “הוא סתם אומר, הוא הצביע לגנץ”.

מחוץ לקלפיות שבבית הספר היובל צילום פבל

העלאת נושא הבחירות פותחת דיון בין החברים, גם הם מצביעי גנץ, כך שזיוה במיעוט, אך זה לא מפריע לה, “אחרי שנסיים כאן נלך לבית לעשות על האש, ובערב נראה את הבחירות”. שלמה, חצי מתבדח חצי רציני, “בסוף כולנו נפסיד. המנצחת היחידה זו שרה”.

מרכז הביג באשדוד הומה במיוחד. כל בתי הקפה והמסעדות מלאים כמעט עד אפס מקום. מבקרים מחכים שיתפנה להם שולחן או מטיילים עם הילדים והמשפחה בין החנויות. “שנינו הצבענו לכחול לבן, זאת פשוט האופציה הטובה ביותר כרגע”, מספרות עמית ועמית, שתי חברות שיושבות בקפה ליון, “הלכנו להצביע על הבוקר ועכשיו באנו לכאן לאכול ולעשות שופינג. אני לא אופטימית ולא חושבת שמה שהצבעתי זה מה שיהיה, אבל העיקר שהצבענו”. נועה וליאור, זוג צעיר פלוס שניים, באו לבקר כל הדרך מרמת השרון.

ביג פאשן אשדוד ביום בחירות 2019. צילום: פבל

ביג פאשן אשדוד ביום בחירות 2019. צילום: פבל

ההשקפות שלהם זהות לאלו של זוג החברות, “קמנו בבוקר מוקדם, הילד העיר אותנו”, מספרת נועה, “הצבענו לפני שנסענו כבר, שנינו לכחול לבן. אנחנו לא באמת אופטימיים לגבי התוצאות. בחרנו ממש בחירה טקטית ולא מהלב. נראה מה יהיה. אנחנו מנצלים את יום החופש כדי לבקר את אשדוד בפעם הראשונה. הספקנו להיות בנחל לכיש ובפנינה פאי שממש אהבנו. אני גם באתי בשביל הסניף שלurban outfitters שיש כאן”.

לסרי קורא להצביע ליכוד
צילום מסך מיוטיוב

“הצבענו לביבי, כי לא מחליפים סוס טוב בכמה חמורים”, טוענת מנגד שני, תושבת אשדוד. כשהיא נשאלת על תרחיש שבו נתניהו מפסיד בבחירות, היא פוסלת את האפשרות על הסף, “הוא לא יפסיד, אין מצב כזה”. נועם, מלצרית בקפה ביגה בביג, עוצרת לרגע את התיזוז בין השולחנות: “איך זה לעבוד היום? זה כיף, לחוץ, מלא מלא אנשים. אני כבר בחרתי היום, בביבי. לא סגורה שזאת ההחלטה הכי נכונה, לא סגורה על זה בכלל, אולי הייתי צריכה להצביע למישהו אחר, נראה…”

האשדודי של ש”ס

ח"כ ינון אזולאי ושניים מבניו בהצבעה אתמול ברובע ז'

חבר הכנסת מש”ס ינון אזולאי, תושב אשדוד, קיבל את תוצאות הבחירות ברגשות מעורבים. מצד אחד מפלגתו התחזקה (נכון ליום רביעי ש”ס עלתה משמונה לתשעה מנדטים), ומאידך יש חוסר בהירות באשר למי שיעמוד בראשות הממשלה וגם לגבי הרכבה. הריאיון עמו התקיים יום למחרת הבחירות.

ח”כ אזולאי, יש סיבה לאופטימיות כרגע או שש”ס לא בתוך הקואליציה?

“אי אפשר לומר שש”ס לא בקואליציה, כי לאף אחד כרגע אין קואליציה, אך אני חושב שאם כל מפלגות הימין תהיינה מאוחדות – אני מדבר על הליכוד, ימינה, ש”ס ויהדות התורה – אז ביחד אנחנו ננצח”.

איך אפשר לנצח אם כרגע אתם גוש רק של 55?

“אני חושב שאם נתחזק בעוד שני מנדטים ונגיע לכיוון של 57, אנחנו נדע איך להשלים את שאר הקואליציה, ולבני גנץ לא תהיה אפשרות להסתמך על הערבים, ולכן אנחנו יכולים לעשות את זה”.

איך תשבו עם ליברמן בזמן שבגלל חוק הגיוס עצמו לא קמה הממשלה האחרונה?

“תראה, אף אחד לא רוצה להגיע למערכת בחירות שלישית, שזה יהיה שבירת שיא השיאים. אני לא אמרתי שאי אפשר להקים ממשלה בלעדיהם. וכמו שאתה אמרת, יש לנו את עמיר פרץ וכאלה שעדיין תלויים בעצמם, אז להתחיל לבוא ולנבא מה יהיה אני לא יודע. מה שכן, אנחנו עושים השתדלות שנצליח לבנות קואליציה ושהשותפים שיהיו בה יסכימו לקווי יסוד של הממשלה ושל השותפות הקואליציוניות”.

אם זה עניין של עקרונות, זאת אומרת שאתה שולל קואליציה עם ליברמן?

“כן, בהחלט, אנחנו לא כל הזמן צריכים לוותר. הגיע הזמן שליברמן יוותר, אם כל כך חשוב לו להיות בממשלה, ולכן אני אומר שעל הצד שהוא לא יוותר, יש עוד מפלגות שירצו להיכנס, ואיתם נוכל לשבת, רק שצריך לחכות לדעת מי אלה”.

יש אפשרות שנראה אתכם יושבים עם גנץ בלי לפיד?

“אם גנץ בעקרונות שאנחנו נקבע לו ועם ממשלת נתניהו, אז כן. אך כל השאר זה שאלות היפותטיות”.

על מה היית אחראי בקמפיין של ש”ס?

“אני הייתי מנהל מטה רבני קהילות, שזה בעצם מטה ארצי שאחראי להביא את כל הרבנים לתמוך בתנועה מכל המקומות בארץ”.

ש”ס התחזקה באשדוד בכ-3,000 קולות לעומת הבחירות הקודמות. איך אתה מסביר את זה?

“אני רואה את העבודה שקורית כל השנה בעיר, ולכן זה היה צפוי שהציבור יתמוך בנו, וזה היה דבר מוצלח והפתעה גדולה מעבר למצופה. בכלל, בכל הארץ עלייה גדולה בקולות של הסיעה. וכתושב העיר אשדוד, אני מכיר טוב את מה שקורה ואני יכול לפרגן לאבי אמסלם שעושה כל השנה למענם, ועכשיו הם פשוט מחזירים ובגדול”.

במהלך יום הבחירות דרעי התלונן בתקשורת ששיעורי ההצבעה לש”ס באשדוד מהנמוכים ביותר. והנה, לפי התוצאות, זה דווקא הפוך.
“הוא לא סתם אמר זאת, אלא באמת בשעה שהוא אמר לא היו נתונים גבוהים בעיר לעומת פעמים קודמות. ואני יכול לומר לך: ביום הבחירות מהבוקר יצאתי לשטח בכל הארץ מהדרום ועד טירת הכרמל, והיו נתונים נמוכים, ולכן זה הלחיץ, וזה מה שהרב דרעי עשה, פשוט עורר את כולם, ובאמת מהערב ראינו עלייה ענקית בקולות שלנו, וזה מדבר בעד עצמו”.

מה השאיפות שלך? תרצה להיות שר למשל?

“אני רוצה להמשיך לשרת את הציבור. צריך לזכור שאני ח”כ צעיר ואני מאמין שעוד יגיע הזמן שלי ,אך עכשיו אני עושה מה שאומרים לי ואני אעשה את זה על הצד הטוב ביותר”.

ראינו את יהודה אבידן משקיע רבות בש”ס. הוא “יתוגמל” מאוחר יותר, למשל כמנכ”ל משרד ממשלתי?

“אני אגיד לך דבר אחד, יהודה אבידן – בן אדם מוכשר ומוצלח, שיאמר לזכותו ללא תנאים וללא בקשות בא ופשוט עשה. הוא הרגיש שהבית בסכנה, ולכן הוא בא ונרתם בהתנדבות מלאה. אך הוא ראוי לכל תפקיד בלי קשר לכלום. וברכת תודה לכל מי שתמך בתנועה ובדרכו של מרן”. 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר