מתחם הקשתות

הקשתות: איפה ואיפה באכיפה?

בשבועות האחרונים בוצעו כמה וכמה הריסות של חריגות בנייה במתחם חוף הקשתות באשדוד. אולם עבירות אחרות עומדות בעינן. בעירייה מכחישים שיש גרירת רגליים ואכיפה סלקטיבית, ובה בעת מודים שרק לעסק אחד (!) במתחם יש רישיון עסק כחוק

פורסם בתאריך: 29.8.19 16:44

     

בחודש יוני האחרון קבעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שכדי שהתכנית (תב”ע) של חוף הקשתות תוכל סוף סוף לקבל תוקף יש להרוס את כל חריגות הבנייה שלא אושרו במסגרתה או לחלופין להראות שהתביעה העירונית הגישה כתבי אישום נגד מבצעי העבירות ושוללת מהם את רישיונות העסק.

ואמנם מאז נראה שמשהו התחיל לזוז. כמה מבתי העסק החלו לבצע הריסות בעצמם מתוך הבנה שאין להם ברירה אם הם “חפצי חיים”.

עושה רושם שבתקופה האחרונה גם בעירייה החלו להתעורר כדי לשים סוף לכאוס של המתחם ובמטרה לפתוח דף חדש באמצעות שיפוץ השטח. אלא שיש טענות שכלפי כמה מבעלי הנכסים במתחם לא מופעל די לחץ במסגרת האמצעים העומדים לרשות הוועדה המקומית והעירייה.

ממידע שהגיע אלינו עולה בין השאר שחנויות הוגדלו על חשבון שטחי קולונדה שאמורים לשמש מעברים משותפים, רצועה בקטע של הקומה העליונה שאמורה הייתה לשמש מרפסת נחסמה באמצעות הקמת קירות ובשטח נוסף בוצע קירוי — כל אלה נבנו בניגוד לתכנית.

“יש לברך את הוועדה המקומית שאזרה סוף כל סוף אומץ להתחיל לאכוף את הדין במתחם חוף הקשתות”, אמר עו”ד אבי הלוי, המייצג את אחד העסקים במקום. “משך שנים”, הוסיף, “נמנעה הוועדה המקומית מלאכוף הדין במתחם ואף את צווי ההריסה במסגרת גזרי הדין השיפוטיים שניתנו. בעקבות העלאת טענותיי, בשנתיים האחרונות, בפני ביהמ”ש לעניינים מינהליים וביהמ”ש העליון, נדחו עתירות בעלי הנכסים בפרויקט חוף הקשתות, שביקשו לאשר תוספת זכויות על מנת להכשיר בניה פרועה נוספת, שלא כדין.

“עם זאת”, מציין הלוי, “מצער לראות שבעוד שהוועדה המקומית החלה בפעילות נחושה, כנגד הסוחרים, למגר חלק מהבנייה העבריינית ולהורסה, הרי כלפי חלק מבעלי הנכסים שלהם חריגות בנייה בהיקפים עצומים של מאות מ”ר נוספים, אותה הוועדה מפגינה אוזלת יד, והם מטופלים בכפפות של משי וזוכים להעלמת עין וטרפוד אכיפת צווי הריסה שהוצאו בידי ביהמ”ש ו/או בהימנעות מהגשת כתבי אישום נוספים. כולי תקווה כי המוטיבציה לאכיפת החוק בידי הוועדה אינה תלויה בזהות פורע החוק”.

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: “בתאריך 1.7.19 נערך סיור בחוף הקשתות, בראשות מנהל היחידה הארצית לפיקוח בנייה במחוז הדרומי ובהשתתפות מנהלת מחלקת הפיקוח על הבנייה, מנהל מחלקת רישוי עסקים, מנהל מחלקת הפיקוח העירוני ונציגי הלשכה המשפטית. במסגרת הסיור נבדקו כל חריגות הבנייה במתחם, לאור החלטת הוועדה המחוזית ואף ניתנו הנחיות בהתאם.

"ההריסות שהחלו בחוף הקשתות מבוצעות על ידי בעלי העסקים, וזאת בהתאם לגזרי דין שניתנו על ידי בית משפט השלום באשדוד, לאור ההחלטה שניתנה על ידי הוועדה המחוזית.

"באשר לחלק הדרומי במתחם — הוגש כתב אישום כנגד הבעלים והאוחז בנכס בגין הפעלת עסק ללא רישיון וחריגות בנייה. בית המשפט הורה על הריסת חריגות הבנייה, כאשר לצורך ההריסה ניתנה ארכה עד לתחילת חודש אוקטובר 2019. נושא החריגות הנוספות בשטחי הקולנדות נמצא בבדיקה של מחלקת הפיקוח, כאשר בתחילת חודש ספטמבר 2019 תתקיים ביקורת במקום.

"בנוגע לקומה עליונה בחלק מהמתחם: צו ההריסה שניתן, ידוע לוועדה המקומית. בגין הפרת הצו השיפוטי הוגש כתב אישום על ידי הלשכה המשפטית במהלך אוגוסט 2017. לאור הערות בית המשפט ניתנה החלטה ביום 25.2.19 כי צו ההריסה ייכנס לתוקפו ביום 14.2.2020.

"החלק הצפוני — בהתאם לסמכותו של מהנדס העיר, הוצא צו הריסה מנהלי בגין הקירוי שנעשה שלא כדין. מעדכון שהתקבל זה מכבר התברר כי הקירוי נהרס. ככל ויתברר כי בוצע קירוי חדש ללא היתר או בניגוד לתקנות הפטור מהיתר, תפעל הלשכה המשפטית כנגד בעל העסק בהתאם לכלים האכיפתיים העומדים לרשותה.

"נדגיש כי אין כל אכיפה סלקטיבית, וככל וקיימת חריגת בנייה, פעלה ותמשיך לפעול הוועדה המקומית במסגרת הגשת כתבי אישום או הוצאת צווים מנהליים בהתאם לחוק.

"רישיונות עסק — מבדיקה שבוצעה עולה כי רק לקפה הילה יש רישיון עסק, והוא פועל כחוק. ליתר בעלי העסקים לא הופק רישיון כל עוד החריגה עומדת בעינה. מיד עם סילוק החריגה וככל שיאחזו בידם אישורים של גורמים נוספים לרבות משטרה, כיבוי אש ומשרד הבריאות, יופק להם רישיון קבוע.

"מאחר ונושא חריגות הבנייה הוכרע באופן סופי רק ביום 23.6.19, כאשר הוועדה המקומית העבירה את עמדתה בנושא בהתאם להחלטת בית המשפט העליון כבר במהלך אוגוסט 2018 ובשים לב לשלל הטענות המורכבות שנטענו על ידי בעלי הקרקע ועמדו בבסיס ההחלטה של הוועדה המחוזית, לא היה ניתן לקדם את התב”ע ולפעול לשיפוץ המתחם ברוח החלטת הוועדה. יחד עם זאת, גורמי מחלקת ההנדסה בראשות אדריכל העיר סיימו זה מכבר את התכנון העיצובי בחוף הקשתות כאשר המקום עתיד לעבור מתיחת פנים משמעותית שתשרת את בעלי העסקים בכלל ותושבי העיר בפרט”.

עו"ד אבי הלוי. צילום: דויד אסייג

עו"ד אבי הלוי. צילום: דויד אסייג

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר