נמל אשדוד. צילום: אילן אסייג
נמל אשדוד. צילום: אילן אסייג

עוד מקלות בגלגלי שכונת “נוף למנוף”

מכשול נוסף בדרך להקמתה של קריית פארק לכיש, שאמורה להיבנות סמוך לנמל אשדוד וקיבלה את הכינוי שבכותרת: למתנגדי התכנית, ובהם התאחדות התעשיינים שכבר עתרה נגד מימושה, הצטרפו גם עובדי נמל אשדוד וחברת כיל. לסרי תוקף אותם בחריפות

פורסם בתאריך: 22.8.19 16:23

     

קריית פארק לכיש הייתה אמורה להיות הסנונית הראשונה שתצא לפועל במסגרת הסכם הגג באשדוד, עם 3,000 יחידות דיור במתווה מחיר למשתכן, קריית ספורט, משרדים ומסחר. אלא שלמגינת לבו של ד”ר יחיאל לסרי, בכל פעם קמים לה מתנגדים חדשים וקידום התכנית תקוע.

הפעם מדובר בחברת כיל ועובדי נמל אשדוד שביקשו להצטרף לעתירה המשפטית נגד התכנית. שלושה גופים גדולים כבר פנו בעבר לערכאות משפטיות לביטולה: חברת נמלי ישראל (חנ”י), חברת נמל אשדוד והתאחדות התעשיינים.

השתיים הראשונות יצאו מהתמונה לאחר שהוועדה למתחמי דיור מועדפים (ותמ”ל) שבה ואישררה את התכנית. אך התאחדות התעשיינים הגישה עוד עתירה, בחודש מאי האחרון, והדבר שוב הביא להקפאתה של התכנית.

בין חברות הבנות של כיל הענקית, שכאמור החליטה להצטרף למאבק בהקמת השכונה החדשה, נמצאות רותם אמפרט נגב, מפעלי ים המלח ותרכובות ברום. חלק גדול מהתוצרת שלהן מיוצא לחו”ל דרך נמל אשדוד. בין השאר מדובר בדשן לחקלאות ולמרכיבים בתעשיית התרופות.

יש מי שמכנה את הפרויקט שכונת “נוף למנוף” על שום הקרבה הגדולה שלה לנמל אשדוד. הבתים המתוכננים, לפחות חלקם, ישקיפו על הנמל.

דבר זה נוגע גם בשורש המחלוקת. המתנגדים טוענים שאם שכונת המגורים תקום, היא תפגע קשות בפעילות של הנמל, תצר את צעדיו, תחליש אותו כלכלית ותביא להטלת מגבלות עליו – בעיקר בכל מה שקשור לשינוע ואחסנה של חומרים מסוכנים, כימיקלים ארוזים ובתפזורת, אבק וגם רעש.

“אנחנו די מותשים מהמאבקים שמתנהלים נגד התכנית”, אמר ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי ביום שלישי, כשנשאל מה הסטטוס של השכונה החדשה במהלך השקת השלב הבא בפרויקט התחבורה באשדוד. “לצערנו”, אמר לסרי, “פעמיים הותמ”ל אישרה את התכנית, והמתנגדים לא מתייאשים. היום התבשרתי שגם כימיקלים לישראל מעוניינים להצטרף. אני חושב שהעתירות אינן במקומן, ואני מקווה מאוד שבית המשפט ידחה אותן ושהתכנית תצא לדרך.

“היינו אמורים להיות כבר אחרי ההגרלות. זה עצוב שישנם גורמים, ובראשם עובדי נמל אשדוד, שמעכבים את ההתפתחות של העיר ואת המענה לזוגות צעירים. גם אחרי שההסתדרות הסירה את תמיכתה במהלך הזה, הם החליטו להצטרף לעתירה”.

למה העובדים מתנגדים?

“נדבר אחר כך”.

לסרי הוסיף: “הנחיתי את אייל דוידוביץ’, שאחראי על קידום הסכם הגג מטעם העירייה, להתקדם בכל הכוח בתכניות האחרות ובראשן מתחם הצעירים בט”ו, שמגיעה בימים הקרובים לוועדה המחוזית עם הבקשה שלנו לצמצמם את מספר יחידות הדיור מ-750 ל-200. במקביל יש עבודה אינטנסיבית על הרבעים הדרומיים וקריית חלוצים. אני מקווה שבשנה הקרובה נצא במקביל עם כמה תכניות והגרלות של מחיר למשתכן”.

“ההתנגדות שלנו להקמת השכונה נובעת מהפגיעה הקשה הצפויה לפעילות נמל אשדוד”, הסביר ביום רביעי עמית שרף, שעומד בראש ועד עובדי הציוד המכני בנמל אשדוד. “מצופה מכל מי שאינטרס הנמל בראשו להיות שותף להתנגדות. במידה שיושג הסדר מול כל הגורמים שיבטיחו את המשך פעילות הנמל וצפי הפגיעה יוסר – כך גם נשמח להסיר את ההתנגדות”, הוסיף.

לדברי שרף, עיקר הבעיה נוגע לרציפים הדרומיים של נמל אשדוד הקרובים לשכונה המתוכננת: “הפגיעה הקשה בהחלט מהווה סיכון ממשי. כל עוד לא יושג פתרון, ההתנגדות שלנו נותרת בעינה”.

מהתאחדות התעשיינים נמסר השבוע: “במשך שנים נאלצות חברות תעשייה ישראליות לשנות את מיקום פעילותן בעלויות עתק, כאשר גורמי התכנון אינם מקדישים מחשבה מספקת להפרדה בין מגורים לפעילות תעשייתית. לא צריך להיות חוזה עתידות בכדי להבין כי שכונת מגורים חדשה שתוקם צמוד לפעילות תעשייתית ותחבורתית כבדה תהווה מוקד חיכוך חדש מיותר, אשר מצד אחד יפגע באיכות חיי תושבי השכונה החדשה, ומצד שני עלול לצמצם את הפעילות העתידית של הנמל והתעשייה”.

עמית שרף, מזכיר ועד הציוד המכאני בנמל אשדוד

תכנית פארק לכיש אשדוד
הדמיה ארי כהן אדריכלים, באדיבות רשות מקרקעי ישראל

מכיל לא התקבלה תגובה עד סגירת הגיליון.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר