החוף הצפוני באשדוד. צילום נגה גפני

חוף סוף: הרבה לכלוך, מעט חול

החוף הצפוני באשדוד סובל מכמויות גדולות של פסולת, והוא נראה כשטח הפקר שמזמין צרות. כשניסינו להבין מי הכתובת, גילינו שהמשימה איננה פשוטה. וגם: איך קשור מצבו של החוף לבניית הנמל החדש?

פורסם בתאריך: 16.8.19 11:36

     

בקצה הצפוני ביותר של אשדוד, אחרי הנמל ותחנת הכוח של חברת החשמל, משתרעת רצועת חוף ייחודית “בסוף העולם”.

ההגעה קשה. החוף, שאסור לרחצה, הוא מעין חוף מחתרתי. באים אליו חובבי דיג, זוגות ומשפחות, חלקם בקרוואנים, לעיתים גם מתנחלים ליום-יומיים ומסתלקים.

אלא שיותר מדי מבלים וטיילים מרשים לעצמם לזרוק את הלכלוך או פשוט להשאיר אותו אחריהם, ויש פה כמעט הכול: שאריות של אוכל, פלסטיק, חד פעמי, כיסאות למיניהם, שולחנות שבורים, יריעות ניילון, ברזלים חדים וחלודים, שברי עץ, בקבוקי בירה.

בעיריית אשדוד נמסר לנו שהחוף המדובר באחריות רשות הטבע והגנים. משם נאמר לנו שמדובר בשטח צבאי. בצה”ל הכחישו ואמרו שהם לא הכתובת. במשרד להגנת הסביבה אמרו שלמעשה מדובר בחוף, שבחלקו הוא “בלי אימא ואבא”.

החוף צמוד לאתר ההקמה של נמל הדרום, והוא ממשיך צפונה ליד מחסן רוגוזין ומתקן ההתפלה. אחת התופעות המזדקרות לעין היא מיעוט של חול בחוף הזה. לאורך קו המים יש סלעי חוף ומעבר להם לכיוון היבשה שברי צדפים וחול גס – עדות לבלימה של זרימת החול הטבעי שמגיע משפך הנילוס בעקבות נמל אשדוד וכעת גם נמל הדרום ומתקנים ימיים נוספים.

בחברת נמלי ישראל (חנ”י) מסרו בתגובה שהחוף המדובר נמצא בחלקו בהחזקתם וכי “הלכלוך הינו תוצר לוואי של התכנסויות פיראטיות שנעשות על החוף. חנ”י בשיתוף עם רמ”י, רט”ג ועיריית אשדוד פועלים למיגור התופעה ובוחנים יחדיו את האפשרות לחסום את דרכי הגישה לרכבים פרטיים. חנ”י תדאג לניקוי תכוף יותר של החוף”.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: “שטח החוף מצפון לנמל אשדוד, במקטע הראשון, נמצא באחריות חברת נמלי ישראל. צפונית לשטח זה ישנה רצועה שאין עליה אחראי סטטוטורי, וישנו גם אזור של שטח אש של מערכת הביטחון. במסגרת מדד חוף נקי של המשרד, המשמש כלי להערכה אחידה ואובייקטיבית של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים בים התיכון ובמפרץ אילת, גם מקטעי חופים אלו נסקרים באופן קבוע”.

בנוגע לזרימת החול, נמסר מחברת נמלי ישראל: “חנ”י מבצעת אחת לתקופה מיזם להעשרת חופי הים באמצעות הזנתם בחול טבעי שמקורו במאגרים ימיים. במחצית השנייה של 2016 הועברו כ-200 אלף מ”ק חול ים. העברת חול נוספת מתוכננת בסתיו 2019. הזנת החופים מבוצעת מצפון לנמל אשדוד (בואכה תל יבנה–ים), על פי היתר והנחיה מקצועית של המשרד להגנת הסביבה”. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בעניין זה: “להקמת נמל הדרום בהחלט יש השפעה על תנועת החול מדרום לצפון ועל קו החוף שמצפון לנמל. כדי לצמצם את ההשפעה הוקם מנגנון במסגרת תמ”א נמל הדרום הקרוי ‘מנגנון ניהול משאב החול החופי’. מנגנון זה כולל צוות מקצועי משותף, שבו חברים שני נציגים מהמשרד להגנת הסביבה ושני נציגים מחברת נמלי ישראל. הצוות אחראי לקביעת פעולות מתקנות לצמצום ההשפעה השלילית על קו החוף שמצפון לנמל אשדוד, כמו חפירת חול שהצטבר מדרום לנמל והעברתו צפונית לנמל. עד כה נחפרו מדרום לנמל אשדוד והועברו אל מצפון לנמל בהנחיית צוות המנגנון כמיליון מ”ק חול. בנוסף, הצוות אחראי להנחות את חברת נמלי ישראל לגבי איסוף מידע וניתוחו”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר