כיצד תסתיים התביעה הענקית ומה יעלה בגורל “פרשת ההקלטות”? הלן גלבר וג’קי בן זקן. צילום אורי קריספין

העדות של גלבר והווידוי של מנכ"ל בן זקן

החקירות, ההקלטות, התלונות במשטרה: פרוטוקול בית המשפט מהדיון שנערך השבוע במסגרת תביעת הענק של ג’קי בן זקן נגד הלן גלבר חושף פרטים חדשים ושופך אור נוסף על המערבולת הציבורית שהחלה לפני יותר משנה וסחפה לתוכה את הפוליטיקה המקומית. מיוחד

פורסם בתאריך: 18.7.19 15:54

     

ב-24 ביוני 2018 הגישו איש העסקים ג’קי בן זקן ושותפיו תביעת ענק נגד חברת מועצת העיר אשדוד הלן גלבר על 26 מיליון שקל. זאת בטענה שהיא “רדפה” אותם והסבה להם נזקים כלכליים אדירים, בין השאר בנוגע לפרויקט הנדל”ן סגול ליד מתחם סטאר סנטר. גלבר, מנגד, טענה לאורך כל הדרך, שכל פעולתה נגזרה מהיותה נבחרת ציבור. לכן ביקשה שתינתן לה חסינות והיא תהיה פטורה ממשפט.

יותר משנה לאחר שתביעה הוגשה, ביום שני האחרון 15 ביולי, נערך הדיון הראשון בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, והוא עסק בשאלת החסינות. לאחר שעיריית אשדוד כבר הודיעה קודם לכן על עמדתה, ולפיה היא מתנגדת למתן חסינות לגלבר, בית המשפט צריך להכריע בסוגיה והוא צפוי לעשות זאת ככל הנראה עד תום הפגרה ולאחר שהצדדים יגישו את סיכומיהם.

אם בית המשפט יכיר בחסינות ויקבל את טענתה של גלבר, שהיא פעלה באופן לגיטימי מתוקף היותה חברת מועצת העיר אשדוד, מי שתהפוך לנתבעת היא עיריית אשדוד. במקרה כזה, לא בטוח שהתובעים יהיו מעוניינים בניהול תביעה.

“לא עובדת אצל אף אחד”

הדיון ביום שני היה טעון וכלל חקירות נגדיות — של הלן גלבר ושל ג’אק כהן, נציגו של ג’קי בן זקן ושל קבוצת החברות שלו. כהן ציין שבן זקן נמצא בחו”ל, והוא נשלח מטעמו. עוד נחקר עו”ד אייל אילוז, שכתב את חוות הדעת מטעם עיריית אשדוד.

גלבר בישיבת מועצה. לידה מאיר אברז'ל. צילום: פבל

בא כוחם של בן זקן ושות’ עו”ד אילן סופר הרבה לשאול את גלבר שאלות שנוגעות ל”פרשת ההקלטות” שלה שהתפוצצה לפני יותר משנה, ובה גם נקשר שמו של איש העסקים מוריס חליווה, שותפו-יריבו של בן זקן ושל החוקרים ממשרד החקירות ש”ישבו עליה”.

שני הצדדים כבר אמרו בעבר שפנו למשטרה כדי שתפתח בחקירה. צד אחד טוען שמההקלטות עולה חשד לפלילים, לכאורה, והצד הנגדי טוען ל”בישול” מגמתי.

גלבר התמודדה כזכור בבחירות על ראשות העיר, אך הפסידה, ובבחירות למועצה השיגה מושב אחד. כפי שעולה מדבריה, אותה פרשה הסבה לה נזק רב והרסה למעשה את קמפיין הבחירות שלה.

עו”ד סופר שאל את גלבר בדיון: האם זכור לך שאת ביקשת סיוע בין במזומן ובין בהלוואה ובין בערבות מוולדי וממר חליווה בשווי שלושה מיליון שקלים?

גלבר: “במהלך קמפיין הבחירות פניתי לאנשים לקבל או תרומות או הלוואה או ערבות בנקאית. כאשר עשיתי זאת בהתייעצות עם מבקר המדינה, והראיתי גם התכתבות בזמן אמת ושיחות, עשיתי הכול על פי דין. יש לי אפשרות לקבל תרומות ו-5,000 לכל בית אב. סיפרתי בתמלולים.

"השלושה מיליון מורכבים מהסכום שהקמפיינר ציין בפניי שזה הסכום שהוא זקוק לו מתחילת הקמפיין ועד סופו, זה על פי דין וזה החוק, גם לסרי צריך אותו. פניתי אליו ולגורמים אחרים. במקרה של חליווה, פניתי לקבל ערבות. זה היה בתקופת הבחירות כשראיתי שהסקרים שלי טובים. הם עשו הכול כדי להדיח אותי”.

גלבר אמרה בהמשך בעקבות שאלותיו של סופר: “אני לא עובדת אצל אף אחד, ואני לא עשיתי עסקה עם אף אחד ולא קיבלתי שקל מאף אחד”.

הנה עוד כמה ציטוטים מהחקירה הנגדית:

סופר: אני מפנה אותך לנספח 33 לכתב התביעה, פוסט שפרסמת בפייסבוק שלך. אני מציג לך אותו ומקריא מתוכו: "ג’קי בן זקן הוא איש חזק ועבריין…". אלה דברים שנכתבו על ידך?

גלבר: “באותה תקופה, זו תקופת בחירות. הדובר שלי כתב את הדברים”.

בית משפט שאל אותך במהלך חקירתו של חברי האם היו לך קשרים עסקיים כלשהם עם מר חליווה או האם ביקשת ממנו טובת הנאה והשבת בשלילה מוחלטת. שאלתי אלייך האם בקשתך לקבל ממנו מימון של מיליון וחצי שקל עולה בקנה אחד עם התשובה שנתת לבית המשפט?

גלבר: “אמרתי לבית המשפט שפניתי לכל הגורמים, כמו כל מתמודד שצריך ללכת לבחירות, בכל דרך, תרומות או הלוואות, הכול בהתייעצות צמודה של מבקר המדינה. הייתי זהירה, וחליווה אמר שהוא ייתן ערבות כדי שאוכל לקבל הלוואה מהבנק, ובסופו של דבר לא יצא מזה שום דבר, לא קיבלתי”.

בהרמת הכוסית של המועדון לפני פסח. מימין: גבי כנפו, יחיאל לסרי, ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי. צילום: מ.ס אשדוד

בהרמת הכוסית של המועדון לפני פסח. מימין: גבי כנפו, יחיאל לסרי, ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי. צילום: מ.ס אשדוד

בהמשך הוסיפה גלבר: “לשאלת בית המשפט למה שמר חליווה יציע לך, אני אומרת שפניתי למספר גורמים שיוכלו לסייע לי בקמפיין הבחירות, בהתייעצות עם מבקר המדינה. התבקשה ערבות בנקאית עם 4% ריבית. אין שום קשר עסקי בינינו. אין קשר בין בקשת הסיוע לקמפיין בחירות. אין לי שום דבר נגד בן זקן או לסרי”.

גם השופט יעקב דנינו הפנה לגלבר כמה שאלות.

השופט: מתי התחיל הקשר עם מר חליווה?

גלבר: “אחרי פסק הדין של מע”ר דרום. הגיע אליי בחור והביא אותו אליי. בספטמבר אוקטובר 2016."

מע"ר דרום. צילום: דור גפני

מע"ר דרום. צילום: דור גפני

השופט: מתי היה קמפיין הבחירות שלך?

גלבר: “הוא התחיל בשנת 2017. התחלנו לבקש הצעות מחיר. הודעה רשמית הייתה במרץ אפריל 2018. בחינת המועמדות שלי התחילה שנה וחצי לפני”.

השופט: מר חליווה לא סייע לך בשום דבר?

גלבר: “בכלום, אפילו לא שקל. גם לא במימון משפטי”.

“חברים טובים”

אחרי עדותה של גלבר הגיע תורו של ג’אק כהן לעבור חקירה נגדית על ידי עורך הדין שלה בועז בן צור. כהן אמר בבית המשפט: “אני עובד בקבוצת החברות של גק’י בן זקן משנת 2007, מנהל כספים מ—2015 בערך. אני גם מנהל כספים וגם המנכ”ל”.

מימין: ג'אק כהן, מנדל דוידוביץ', בריז'יט דוקן, אריק זאבי ויוסי מזרחי. צילום ארכיון: דוברות מ.ס אשדוד

ב”כ של גלבר: נדבר על החוקרים. מי אלה החוקרים?

כהן: “מדובר בחוקרים פרטיים”.

נפגשת איתם?

“לא”.

מי שכר את השירותים שלהם?

“ניתנו על ידי חברה”.

מי?

“חברה שנשכרה על ידי קבוצת החברות, התובעים 2—1, ובראשם סגול”.

אמרת שהשירותים ניתנו באמצעות חברה, מי זאת אותה חברה?

“חברה בי.סי אסטרטגיה בע”מ. היא בין היתר חברת מודיעין עסקית”.

הואיל ואמרת שלא נפגשת עם החוקרים, מי שכר את שירותי החוקרים, מי תדרך את אותם חוקרים?

“אני נפגשתי עם חברת החקירות, לא עם החוקרים עצמם, דהיינו ולדי ואמילי, איתם לא נפגשתי. נפגשתי עם נציגי חברת החקירות”.

ומי תדרך וקיבל במשך למעלה משנה את תוצרי החקירה?

“את רובם אני. לא נפגשתי עם החוקרים עצמם, אבל אני מתאר לעצמי שבחברת החקירות הזאת יש יותר משני חוקרים, נפגשתי עם המנהלים והמעסיקים שלהם. איתם נפגשתי ועשיתי ישיבות, מהם קיבלתי תוצרים”.

מי החליט לפנות לאפיק החקירתי?

“ג’קי בן זקן יחד איתי”.

החקירות, לפי מה שאנחנו רואים מהתימלולים מתקופה שבאפריל 2017 ועד מרץ 2018, סדר גודל של שנה. בתקופה הזאת ג’קי בן זקן מרצה עונש מאסר בפועל, נכון?

“ג’קי מתחיל לרצות את עונשו בדצמבר 2016 ומשתחרר אחרי קיצור ב—29.3.18”.

זה אומר שבכל תקופת החקירות, כפי שהצגתם אותה, מר בן זקן נמצא בבית האסורים?

“נכון”.

עו"ד בועז בן-צור. צילום דן קינן

אמרת שההחלטה הייתה לשכור חוקרים של ג’קי בן זקן, נכון?

“נכון. כמו שאמרתי, ג’קי בן זקן התחיל את ריצוי עונשו בדצמבר 2016, איפשהו בתחילת 2016 אני מזהה בפעילות העסקית שלנו יד נעלמה שמציקה לנו בזדון בכל פרויקט שקשור אלינו. אנחנו מקבלים הרבה אינפורמציות, מסרים, ושיחות מקולגות, יזמים, קבלנים, עובדים מהרשות המקומית, ומן הסתם אנחנו תושבי העיר ומכירים את העיר, ואנחנו מבינים שהגברת הלן גלבר מתעוררת בבוקר, ולא רואה בעיניים…”.

השאלה הראשונה היא על גברת גלבר, שפועלת באופן גלוי. ועדת ערר, ועדה מחוזית, שום נעלמות, נכון או לא?

“בשלב מסוים זה נכון”.

עם מי נפגשת בחברת החקירות?

“מנהל פיתוח עסקי בחור בשם רן, איתו נפגשתי”.

כמה פעמים נפגשת איתו?

“יותר מ—10 פעמים”.

רן נפגש עם ג’קי?

“כן”.

כמה פעמים?

“גם יותר מ—10. ג’קי יצא לחופשות מהכלא, וגם ביקרו אותו בכלא. זה לא שהוא בלתי ניתן לשיחה”.

באי כוחה של גלבר הקשו ושאלו את כהן איך זה שג’קי בן זקן, בתור התובע ו”הרוח החיה” בסיפור, לא הגיע לדיון.

כהן השיב: “אני כאן בשם קבוצת החברות”.

ג’קי בן זקן הוא תובע במסגרת ההליך, הוא בעל הדבר?

“אני כאן בשם קבוצות החברות, והחברות הן התובעות, ג’קי בן זקן לא הגיע היום, הוא בחו”ל. היועצים המשפטיים סברו שכך נכון”.

למה הוא לא מסר תצהיר בתביעה שהוא בעל הדבר ותביעה, שהוא טוען שיש כלפיו מניעים אישיים?

“אני משוכנע שאני אצליח להבהיר לבית המשפט את אותן תחושות שג’קי הרגיש. אני זה שיודע ומכיר כל מה שקרה בחברות האלה, כל פעולה שנגרמה ובעקבותיה החברות שלנו ניזוקו. לפחות כמו ג’קי”.

למה התובע 5 (אברהם נניקשוילי, ד”ג), גם הוא לא הגיש תצהיר שהוא בעל השליטה?

“מבחינה משפטית, אם היו מבקשים זאת, היינו עושים את זה”.

איפה החוקרים הפרטיים? למה החוקרים הפרטיים לא התייצבו כאן ומסרו תצהיר, דוח, משהו?

“החוקרים הפרטיים מבחינת הראיות והממצאים זמינים לתת תצהיר, לתת עדות, למסור בפני כל גורם מוסמך, כל ראיה או ממצא שראינו בחקירתם”.

אתם החלטתם להגיש תביעה בסך בלתי צנוע בעליל של 26 מיליון שקל. אתה יודע שהגברת הלן גלבר היא חברת מועצת עיר והיא עובדת בהתנדבות ולא מקבלת שכר?

“אני לא יודע”.

אתה יודע מה בעלה עושה?

“בעלה עובד בכיר בחברת ספנות. ואני יודע ששומר המסך שלו בתמונת הוואצפ, הוא שומר המסך של ג’קי בן זקן, כי זו האובססיה שמסבירה הכול”.

הלן ואבי גלבר בקלפי. צילום: שני מלכה

הבחירות המקומיות אוקטובר 2018: הלן ואבי גלבר בקלפי. צילום: שני מלכה

אומרת הגברת גלבר, אני פעלתי בתוקף סמכותי בעניין הזה, אם יש טענות זכותכם לטעון טענות, אבל תגישו את זה נגד העירייה שיש לה הרבה יותר אמצעים, מאשר לגברת גלבר ובעלה השכיר. לא חשבתם שיהיה נכון לתבוע מי שיכול לשלם לכם צ'ק של 26 מיליון שקל?

“בנושא האמידות הכלכלית של הלן ובעלה אני לא בטוח שהם לא משפחה אמידה. אני יודע שהיא גרה בבית מאוד יוקרתי באשדוד… אין לנו שום יריבות עם עיריית אשדוד. עיריית אשדוד ראתה את התכניות והפרויקטים שלנו, אין לנו הרבה כאלה. בעיר אשדוד יש מעל 250 אלף תושבים, עשרות קבלנים, אני יכול לומר שאם היינו חברת שיכון ובינוי למשל, הלן לא הייתה מגישה עתירות, מכתבים וקמה בבוקר ואומרת תקעתי לו את הפרויקט והרסתי לו את הפרויקט.

“אני לא יודע לומר מה תהיה עמדתנו ביחס להמשך התביעה, אילו בית המשפט יקבל את טענת החסינות. מדובר במקרקעין במרכז העיר, שאם נעשה שם סיור, נראה קרקע ריקה, שמיועדת לבניית יחידות דיור לזוגות צעירים. אנחנו בין מקדמי התכנית יחד עם עוד הרבה יזמים, ובהחלט נהיה באי נוחות להתמודד מול עיריית אשדוד, כשאנחנו יודעים שעיריית אשדוד תמכה בתכנית, בניגוד להלן שחשבה אחרת”.

אז אתה אומר לנו שאינך יכול להצהיר באופן פוזיטיבי שאתם תמשיכו בתביעה, ככל שבית המשפט יכיר בטענת החסינות?

“אני בהחלט לא יודע מה נעשה”.

מה שיוצא מזה, כשאני חושב על זה, מגישים תביעה נגד אדם פרטי ב— 26 מיליון שקל. שנית, אם תהיה לכם עילה נגד העירייה, אתה לא יודע מה תעשו. אני מגיע למסקנה שזו תביעת השתקה הכי מובהקת שיכולה להיות. הסכום, זהות הנתבע, נכון?

“לא”.

נפגשת עם הגברת גלבר?

“כן”.

מתי? כמה פעמים?

“ארבע פעמים, חמש”.

מתי?

“מאז האובססיה היא גם לא אומרת שלום. לפני 10 שנים נפגשנו”.

בוא נדבר על היחסים בין מר בן זקן לבין מר לסרי. ג’קי בן זקן תרם לקמפיין של ראש העיר?

“לא. בקמפיין האחרון בטוח לא, לפני אני לא יודע”.

החברות תרמו?

“לא”.

בן זקן ולסרי הם חברים?

“כן. חברים טובים”.

ראש העיר נמנע מהשתתפות בהחלטות שמובאות למועצת העיר אשדוד בנוגע למר בן זקן או חברות בשליטתו?

“ידוע לנו שהוא בניגוד עניינים, והחלטות שקשורות אלינו — הוא לא נמצא ולא מצביע”.

בתכנית של מע”ר דרום מר חליוה הוא כן שותף?

“בהחלט. פגשתי אותו שבוע שעבר, והוא אמר שאתה מייצג אותו”.

מה חליוה שותף, ברגע שיש החלטה, הפרויקט שלו ניזוק נכון?

“לכאורה כן”.

מעשית, לא אישרו תכנית.

הפעולה של גלבר, בניגוד מוחלט לאינטרס של מר חליוה.

"כשחליוה איתנו בסכסוך עסקי על פרויקט מע”ר דרום על מנור, בתביעה שמתנהלת כמה שנים, במקביל מנהלת יחסיו העסקיים עם הלן. הלן גם תיאמה לחליוה פגיעה עם ולדי בספרד, והיא אמרה גם שהם לא גרים בארץ. בשביל לקבל את התרומות לקמפיין, הם ראו בזה השקעה. אני למדתי שהצעת שוחד, כמוה כשוחד”.

היא קיבלה או לא קיבלה?

“אני לא יודע”.
במהלך חקירתו, שאל אותו השופט: הג

תם תלונה למשטרה בעקבות ההקלטות?

כהן השיב: "כן"

מה קרה עם זה?

כהן: "קיבלנו מהמשטרה מכתב שזה נמצא בבדיקה"

“מה לעשות…”

עורכי הדין של גלבר שאלו את עו”ד אייל אילוז מהלשכה המשפטית של עיריית אשדוד: האם אתה יודע שלפני המסע של קבוצת בן זקן התחילה את המרוץ שלה עם 58%, ואחרי כל הקמפיין המביש היא סיימה עם 8%, זה מה שקרה?

“אתה מציג לי סיפור ומבקש ממני לאשר אם אני יודע. אני לא יכול לדעת את העובדות האלה.

"אני לא עורך סקרים, אני לא קורא עיתונות מקומית, אלא אם כן זו מדיה אלקטרונית כי אני לא תושב אשדוד”.

אתם נוקטים באותן עמדות בדיוק, אתה כנציג העירייה ועורכי הדין של מר בן זקן או החברות שלו, אותה עמדה. לא הייתה פעם אחת של קונפליקט“מה לעשות שהעמדה הזו היא העמדה שלטעמנו נכונה. אם הוועדה המקומית מתכנסת לדיון ב—2012, ממליצה על אותה תכנית ולאחר מכן בדיונים בוועדה המחוזית נמצאים נציגי מינהל ההנדסה, תומכים בתכנית וממשיכים באותו קו המלצה של הוועדה המקומית בראייה תכנונית, מה לעשות שכשאני מגיע לייצג את העמדה הזאת היא בהלימה עם אותה עמדה של מי שמקדם את התכנית”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר