מאושר ללא קרדיט
בניית נמל הדרום באשדוד

חוות דעת: חנ"י חייבת לעיריית אשדוד כ-130 מיליון שקל

לפי חוות דעת של שמאי, חברת נמלי ישראל צריכה לשלם לעירייה כמעט 130 מיליון שקל היטל השבחה עבור בניית נמל הדרום. חנ"י: "המלצת השמאי בטעות יסודה"

פורסם בתאריך: 16.6.19 20:10

     

לפני כמה חודשים כתבנו כאן על העימות החריף בין עיריית אשדוד והעומד בראשה לבין חברת נמלי ישראל – חנ"י. אז, זה היה בעקבות התנגדות החברה להקמת רובע פארק לכיש בצמוד לנמל אשדוד. אך כעת מתברר שזהו לא סלע המחלוקת היחיד בין הצדדים.

מתברר שעיריית אשדוד חייבה את חנ"י בהיטל השבחה עצום של כמעט 130 מיליון שקל בגין בניית נמל הדרום מצפון לנמל אשדוד. חנ"י טענה לעומת זאת שהחיוב מוטעה לחלוטין והגישה ערר לוועדה המחוזית לתכנון ובניה. ועדת הערר מינתה שמאי וזה קבע לאחרונה שיש להותיר על כנו את החיוב.

מדובר בחוות דעת שמאי המקרקעין אמנון נזרי דרום והיא קובעת שיש לאמץ את היטל ההשבחה שקבעה העירייה, בניגוד לטענת שמאי חברת נמלי ישראל שקבעו כי בתוכנית אין השבחה כלל.

הדמיה: נמל הדרום. קרדיט: חברת נמלי ישראל

השטח שבו מוקם הנמל החדש נמצא בחלקו בתחום מרחב התכנון של אשדוד ובחלקו בתחום מרחב תכנון גלילי של מחוז דרום. פרויקט הקמת הנמל כולל, בין היתר, ייבוש שטחי ים למטרת שטחי נמל, תפעולי ים, הארכת שובר הגלים הראשי והעמקת שטחי ים להבטחת עומק מתאים לכלי השיט ולהכשרת הנמל כנמל מים עמוקים.

השר ישראל כץ באתר הבניה של נמל הדרום. צילום: אורי קריספין

שאול לב, שמאי המקרקעין מטעם הועדה המקומית, העריך את ההשבחה שחלה בשווי הנכס ב- 127,880,870 שקל. ואילו זאב כהן, ארז כהן וצחי טנא, שמאי מקרקעין מטעם חברת נמלי ישראל, בעלת הזכויות בנכס, העריכו כי לא נוצרה השבחה בשווי הנכס בין היתר הם טענו כי הפרויקט מבחינת חברת נמלי ישראל אינו רווחי לחברה והוא נובע מתועלות למשק. עוד טענו כי הם אינם מכירים מקרה נוסף בו פרויקט תשתיות לאומיות במקרקעי יעוד חוייב בהיטל השבחה. טענה נוספת התייחסה לכך שלא ניתן לגבות היטל השבחה בגין השטח בתחום ייבוש הים.

 

 

 

השמאי המייעץ קבע בהכרעתו כי שטח המעגנה, על אף שאינו מהווה חלק מהנכס בר החיוב בהיטל השבחה, הוא זה שמעניק לשטח הנמל המיובש את שוויו. ללא שטח המעגנה לא ניתן היה לנצל את השטח המיובש לייעודו כנמל. למעשה שטח המעגנה מהווה חלק מתכונות המקרקעין של השטח המיובש. בנוסף כותב השמאי כי הוא הגיע לידי מסקנה כי פרויקט נמל הדרום הינו פרויקט בעל תועלת כלכלית, ומכאן שקיים שווי חיובי לזכות להקמת הנמל.

את הועדה המקומית אשדוד ייצגו בהליך עוה"ד ענת בירן, דפנה תמיר ואור מור ממשרד ענת בירן.

תגובת חברת נמלי ישראל: "לעמדת חנ״י המלצת השמאי המייעץ בטעות יסודה והיא לוקה בפגמים משמעותיים. בכוונת חנ״י לפרוס את כל טענותיה בנדון בפני הערכאה המוסמכת. בהקשר זה יצוין, כי השמאי המייעץ מייעץ לועדת הערר.

מבלי לגרוע מהאמור, יצויין כי היטל ההשבחה הוא מחצית מהסכום שצוין בהודעת משרד ענת בירן ורק שליש מתוך מחצית זו הינו רלוונטי לעירית אשדוד. כאמור, חנ״י תגיב במסגרת ההליך המתנהל בין הצדדים".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר