כיצד היא תשתלב בפרויקט? כיכר הסיטי. צילום: פבל
תיפרדו לשלום. כיכר רמון מעל המנהרה בסיטי. צילום: פבל

גילויים חדשים: דריכות בעיריית אשדוד לקראת פרסום דו"ח ביקורת על פרויקט התחבורה

משרד מבקר המדינה צפוי לפרסם ממצאים על ניהול מיזם התחבורה הירוקה באשדוד. בינו לבין העירייה יש חילוקי דעות חריפים, ובעירייה לא פוסלים אפשרות שיעתרו לבג”ץ. ובתוך כך העריכו שם השבוע: בתוך שנה יופעל הגל הירוק, בתוך שלוש שנים יושלם הפרויקט, כולל החלק המזרחי ורוגוזין. ומה עם כיכר ה"שפיץ"?

פורסם בתאריך: 14.6.19 09:39

     

חברת נתיבי איילון תשלים את פרויקט התחבורה ברחוב ז’בוטינסקי וגם תבצע את המקטע המזרחי של המיזם. כך סוכם בין העירייה למשרד התחבורה. זאת לאחר שנוצרו חילוקי דעות בין העירייה לקבלן חברת אליקים בן ארי, שהייתה אחראית על ביצוע ציר הרצל וז’בוטינסקי.

בעירייה העריכו השבוע שהעבודות בציר ז’בוטינסקי יימשכו כשמונה חודשים, והחלק המזרחי יימשך עוד 16-14 חודשים. בתוך שלוש שנים, הוסיפו שם, פרויקט התחבורה יושלם — כולל המדרחוב ברוגוזין.

עיקר הבעיה כרגע נותרה בשדרות הרצל, שבהן העבודה לא הושלמה. לפני כשלושה שבועות ד”ר יחיאל לסרי הבטיח מעל דפי עיתון זה שהעבודות יושלמו בתוך חודשיים, אבל בעירייה מדגישים שזה לא כולל את נתיבי ההעדפה מתקנת לתחבורה ציבורית.

מה שמעכב את זה לפי שעה היא העובדה שטרם הוקם חדר הבקרה שאמור לשבת בתוך המוקד העירוני ולשלוט על המערכת — שתאפשר לאוטובוסים נסיעה רציפה. כמה זמן זה ייקח? בעירייה מעריכים שכשנה מהיום עד שהרצל ובגין יהיו מוכנים ל”גל הירוק”. לטובת האוטובוסים ייבנה חניון.

“בטווח הארוך זה הפרויקט שיציל את העיר מכל הבחינות, והוא יהיה גם בטיחותי מאוד”, אמרו בעירייה השבוע בו בזמן שהאשימו את הקבלן ואת משרד המבקר בעיכוב לוחות הזמנים של הפרויקט לצד ויכוחים על תקציבים ועל סטנדרט העבודה, היעדר התכנון המקורי בעת ההתמודדות במסגרת הקול הקורא.

“התעכבנו בשנה, נכון, אבל העירייה תקבל פרויקט שלם, לא ב-220 מיליון שקל, כמו שהוגדר בקול הקורא, אלא ב-500 מיליון שקל, בסטנדרט הגבוה ביותר, וללא הוצאה של שקל על חשבון כספי העירייה”, הוסיפו.

“אם יש לקח אחד עיקרי שאפשר להפיק”, אמרו עוד בעירייה, “זה להמליץ למי שערך את הקול הקורא לתת כסף לתכנון מפורט לפני הזכייה ולאפשר לרשויות להתמודד אחרי תכנון מפורט, כי כך באמת יודעים את הצרכים של העיר וההיקפים התקציביים הנדרשים, ולא על בסיס פרוגרמטי, כי זה מה שעשה את כל הצרות”.

מתוך פרוטוקול ועדת ההיגוי של הפרויקט בהשתתפות נציגי משרד התחבורה, העירייה וגורמים נוספים

התקציב המקורי שנקבע בקול הקורא שבמסגרתו זכתה העירייה במיזם עמד על 220 מיליון שקל. אולם זמן קצר אחרי היציאה לדרך התברר לעירייה שיש פער עצום בינו לבין הדרישות בשטח, ובמשרד התחבורה הסכימו להגדיל את התקציב ל-291 מיליון. גם זה לא הספיק. החלפת תשתיות ותקשורת חכמה, תחנות חכמות, אוטובוסים חשמליים, עשרות קילומטרים של כבישים ושבילי אופניים וגם הבלגן עם כיכר רמון שמעל המנהרה, שלא נערכו לפתור את הבעיה שכרוכה בה — כל אלה ומרכיבים נוספים ניפחו את התקציב לחצי מיליארד שקל. לא כל הגורמים במשרדי התחבורה והאוצר “התלהבו” מהשינויים העצומים. לפי נתוני העירייה, עד היום כבר הושקעו בפרויקט REWAY בפועל כ-150 מיליון שקל.

בימים האחרונים גובשו כמה חלופות אפשריות לסוגיית כיכר הסיטי. בסופו של דבר האוטובוסים יוכלו לחצותה “דוך” בלי להסתובב במעגל התנועה, כך שהמזרקה והשפיץ יגולחו.

כיצד היא תשתלב בפרויקט? כיכר הסיטי. צילום: פבל

תיפרדו לשלום. כיכר רמון מעל המנהרה בסיטי. צילום: פבל

ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה: “בדו"ח שיפרסם משרד מבקר המדינה על השלטון המקומי ייכלל פרק ביקורת על פרויקט התחבורה הירוקה באשדוד. מעבר לכך, עד מועד פרסום הדוח לציבור אין אנו נוהגים להיכנס לפרטים נוספים”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר