תופסים מחסה בזמן אזעקה ביד מרדכי מוקדם יותר היום. צילום: אילן אסייג
תופסים מחסה בזמן אזעקה. צילום: אילן אסייג

ארבעה מי יודע? ארבעה אזורי התרעה

מערכת ההתרעה הממוקדת של פיקוד העורף מפני טילים ורקטות, שהחלה לפעול ביום רביעי השבוע, חילקה את אשדוד לארבעה אזורי התרעה ולהתרעה נפרדת עבור שטחי התעשייה והנמל. פרופ’ נינו לוי, תושב העיר, שהיה מיוזמי המערכת: “מספר ההטרדות יירד בצורה משמעותית”

פורסם בתאריך: 14.6.19 11:30

     

בזמן מלחמת המפרץ הייתה מדינת ישראל אזור התרעה אחד, במלחמת לבנון השנייה היו 25 אזורי התרעה, ומאז הלך והתגבר הירי מרצועת עזה, חולק הדרום לאזורי התרעה קטנים יותר. התהליך הואץ במקביל לסבבי הלחימה הגדולים מאז סוף שנת 2008, וכמות תאי השטח של ההתרעות עלתה עד 255.

ביום רביעי השבוע החלה לפעול מערכת ההתרעה הממוקדת של פיקוד העורף, שבה יש 1,700 אזורי התרעה שונים. בערים גדולות נעשתה חלוקה פנימית, ויישובים קטנים קיבלו שם במקום מספר.

המערכת החדשה הרבה יותר ממוקדת. כך שבאותה עיר יכול להיות מצב שתושב שכונה מסוימת יידרש להתמגן ותושב שכונה אחרת יוכל להמשיך בשלו.

המערכות הטכנולוגיות, אמרו בצבא, יכולות לתת היום התרעה מדויקת למי שנמצא בטווח האיום.

באמצעות מיקוד ההתרעה המטרה היא לצמצם את הבהלה והפגיעה בחיי התושבים ואת ה”שיתוק” של המדינה והפגיעה במשק כשמשוגרים טילים ורקטות לשטח ישראל.

במסגרת המערכת החדשה העיר אשדוד חולקה לארבעה אזורי התרעה:

אזור התרעה 1: רבעים ג’, ו’, ז’;

אזור התרעה 2: א’, ב’ ד’, ה’;

אזור התרעה 3: י”א, י”ב, ט”ו י”ז, הסיטי והמרינה;

אזור התרעה 4: ח’, ט’, י’, י”ג, י”ד וט”ז;

בנוסף תהיה התרעה נפרדת לאזורי התעשייה והנמל.

מה קורה אם אני גר ברובע ח’ ושמעתי אזעקה, ואינני בטוח אם היא הופעלה אצלנו או עבור תושבי רובע ז’?

“אם יש ספק — אין ספק. אם אתה לא בטוח, עדיף שתתפוס מחסה ומומלץ מאוד להוריד את יישומון פיקוד העורף שישלח לך התרעה לטלפון בהתאם למקום שבו אתה נמצא”.

ואם היירוט יהיה במקום אחר — גם שם תופעל אזעקה?

“כל אזור תחת איום”.

צופר אזעקה. צילום:אליהו הרשקוביץ/ ג'יני

“כל יישוב יקבל אזור התרעה באופן ספציפי”, אמר ראש ענף התרעה בפיקוד העורף, סגן אלוף שלומי ממן לכלי התקשורת. “זה יביא להצלת חיים, אנשים יידעו שיש סכנה ביישוב שלהם. בתי חולים ותעשיות לא יהיו צריכים להפסיק את העבודה. בסבב האחרון היו יותר מ-800 התרעות, וליכולת לצמצם את ההתרעות מבלי לסכן אזרחים יש השפעה על חוסן לאומי של מדינה, שיכולה להמשיך ולתפקד גם תחת התקפה”.

“צעד היסטורי”

פרופ’ נינו לוי, תושב אשדוד, לשעבר מנכ”ל אלתא, הוא מיוזמי מערכת ההתרעה הממוקדת והוא גם משמש יועץ בהתנדבות לפיקוד העורף.

פרופ’ נינו לוי. צילום פבל

“אני בהחלט מברך על המערכת הממוקדת ועוקב בסיפוק רב. זה צעד היסטורי שפיקוד העורף עושה כדי לנצח במלחמה הבאה”, אמר ל”כאן דרום” ביום רביעי. “זה עדיין לא מספיק”, הוסיף, “ובסופו של דבר נגיע להערכתי ל-4,000 עד 6,000 אזורי התרעה”.

לוי, בן ה-85, מוסיף: “בוא נסתכל על אשדוד — העיר חולקה לארבעה אזורים נפרדים. אתה מבין מה המשמעות של זה? בצוק איתן 61 פעם כל העיר הייתה משותקת ל-10 דקות, זה יותר מ-600 דקות סך הוכל. שיתוק של הנמל, של אלתא, של כל מקומות העבודה.

“אני למשל גר ברובע ד’, בדקתי ומצאתי שלמעשה מתוך ה-61 פעמים שהתמגנתי, הייתי צריך להתמגן רק פעם אחת. תאר לעצמך איך הייתה נראית אותה תקופה של 50 יום כאשר רק פעם אחת היו מטרידים אותי”.

מה באמת המשמעות של ההתרעה הממוקדת מבחינת האזרח הפשוט, מעבר לפגיעה במשק? זה יכול להוביל לפחות בהלה ופחות נפגעי חרדה, מה שנקרא?

“כל התחומים האלה ישתפרו בצורה דרמטית. נצטרך להתמגן הרבה פחות שלא לצורך”.

היית מנכ”ל אלתא, החברה שפיתחה את המכ”ם של כיפת ברזל. יש קשר למערכת ההתרעה?

“הדברים מתקשרים, כך או אחרת”.

זה עלול ליצור בלבול אם שכונה אחת תקבל אזעקה ושכונה אחרת בעיר לא.

“זה ילך וישתכלל. אני מזכיר לך שלפני כמה שנים אנשים בגן יבנה שמעו אזעקה מאשדוד וחשבו שזה אצלם, זאת הייתה תקופת ההלם”.

אין חשש שזה יביא לאדישות?

“הפוך. תאר לך שלא נבקש ממך להתמגן אם הרקטה לא צפויה ליפול עליך או מקסימום 500 מטר ממך. זה הפוך מתסמונת ‘זאב זאב’. בסופו של דבר נבקש רק מאדם שממש נמצא בסכנה להתמגן. כל המחקרים שעשיתי, פסיכולוגיים, חברתיים ואחרים, מצביעים על כך ש-99.99% מהאוכלוסייה במצבים כאלה תלך להתמגן ולא תיקח שום סיכון.

“אני מקווה שבקרוב נוכל לבשר לך שאם אתה נמצא בחוץ, הטלפון הסלולרי שלך יתריע. זו תוספת לאפליקציה של פיקוד העורף. אני עובד עם הסטודנטים שלי במכללת אפקה, פיתחנו כבר, יש כבר אב-טיפוס, שהתרעה כזו תדליק אוטומטית את המסך בסלולרי שלך, מכיוון שאתה בחוץ, הג’י—פי—אס יודע איפה אתה נמצא, ואנחנו יודעים איפה המקום המוגן הקרוב ביותר כך שהמערכת תוכל לכוון אותך לשם.

“אני מאמין שבעשור הקרוב המלחמות שלנו יהיו נגד העורף. אני רואה איפה הצד השני משקיע כסף. הוא משקיע בטילים וברקטות ועם מערכת ההתרעה הממוקדת החדשה עשינו עכשיו צעד מאוד גדול, למעשה קיצצנו את כמות הרקטות של הצד השני פי כמה. זה סופר משמעותי לעשור הקרוב. נכון, כמות הרקטות האמיתית שלהם נשארה אותו דבר, אבל מספר ההטרדות ירד בצורה משמעותית”.

אתה חושב שאתם, יוזמי ומפתחי המערכת, תקבלו הכרה בדמות פרס ביטחון ישראל למשל?

“אני כבר יש לי מזמן פרס כזה, מה שיוכל להיות נחמד זה שפיקוד העורף יקבל פעם ראשונה את פרס ביטחון ישראל”. 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר