נשף בוגרי מקיף ה' בשנת 2014, למצולמים אין קשר לידיעה. צילום: פבל

מסיבות הסיום ממחישות את הפער בין "חינוך חינם" למציאות

רשימת ההוצאות על מסיבות הסיום למיניהן היא כמעט אין סופית. בדיקת “כאן דרום” מגלה פערים גדולים בין גובה הסכומים שניתן לגבות מההורים “על הנייר” לבין המצב בפועל

פורסם בתאריך: 14.6.19 11:07

     

סוף השנה בפתח ואיתו קדחת מסיבות הסיום. הורים רבים מוצאים את עצמם מוציאים מאות שקלים לטובת אותם אירועים ומה שמסביב.

מסיבות הסיום של כיתות י"ב מתחילות בטקס שמקיימים לרוב באמפי פארק. את הסכום הכולל גובים בתחילת השנה, והינו חלק מתשלומי ההורים. הסכום המקסימלי על פי חוזר מנכ”ל הינו 200 שקל. אך גביית הכספים אינה מסתכמת רק בסכום הזה, שכן לטקס מתווספת גביית כספים שאינה תחת חסות בית הספר — עבור מסיבות האפטר והנשף של כיתות י"ב.

מיכל, אימא של תלמיד בכיתה י"ב באשדוד, מספרת כי הדרישות של בנה גבוהות ומושפעות לא אחת מהסביבה שבה הוא נמצא. “לנשף גבו כ-550 שקל, זה משהו שנעשה על ידי התלמידים, ובית הספר אינו חלק מזה”, היא מסבירה. “הם לקחו מפיק שיפיק את הנשף באולם, ואלה הסכומים שהוא לוקח”.

אך זהו רק קצה הקרחון מבחינת ההוצאות שההורים צריכים להתמודד איתן. “יש את הלימוזינה שהם שכרו, אם אני לא טועה זה 200 שקל לילד, ל—10 זוגות, ויש כמובן את הבגדים שצריך לקנות לקראת כל האירועים”. מיכל מספרת כי המסיימים בוחרים חנויות מאוד מסוימות לקנות בהן את החליפות, ולא כל חנות מתקבלת על דעתם.

“הם לא רוצים לקנות ברשתות המוכרות כמו זארה או רנואר, הם רוצים חנויות של חתן וכלה ורוצים חליפה של חתן”, היא מסבירה. “הם רוצים להיות מיוחדים, והמיוחד הזה עולה הרבה כסף. החליפה של בני, לדוגמה, עלתה 1,500 שקל, ואני יודעת שיש לו חברים שקנו גם ב-2,000 שקל. בנוסף, קניתי לו גם חולצה ב-300 שקל לטקס הסיום בבית הספר וכמובן נעליים תואמות לכל אירוע”.

שרית, אימא שבתה מסיימת י"ב, מסבירה שיש שלושה אירועים מרכזיים, ולכולם צריך להתכונן. “יש את הנשף, את האפטר פארטי, שקורה מ-12 בלילה ביום הטקס, ואת הנשף”, היא מסבירה. “לכל אירוע צריך שיער ואיפור שזה בסביבות 500 שקל, שמלה לנשף שתעלה בסביבות 1,000 שקל ולדעתי יהיו גם שמלות יקרות יותר”.

גם ההתעסקות מסביב למסיבה ולנשף אורכת שבועות ארוכים, כך גם נסיעות ארוכות. “אנחנו אמורות לנסוע בשבוע הבא לתל אביב כדי למצוא את השמלה לנשף, כך גם שמלה או חליפה לבנה למסיבת הסיום. לגבי שיער ואיפור, הן לא הצליחו למצוא מישהי מקומית כי כולן עמוסות בימים הללו והן נאלצו להביא מישהי מפתח תקווה, לאחר שחיפשו באינסטגרם, אלינו הביתה”.

לקינוח, אם אין מספיק הוצאות עד כה, הבוגרים גם מפיקים לעצמם מסיבת בריכה שעולה “רק” עוד 150 שקל.

 

בכיתות ו’ המקרה אולי פחות יקר, אך עדיין ההוצאות רבות ומגוונות. “זה מטורף. אנחנו תכל’ס משלמים 75 שקל לספר מחזור ולמסיבת סיום בתחילת השנה כחלק מתשלומי הורים, אבל בפועל זה לא מספיק לשום דבר”, מסבירה אימא שמעדיפה להישאר בעילום שם. “לא ברור למה משרד החינוך או מנהל החינוך לא משתתפים בחלק מזה, לגבות 400 שקל להורה זה מטורף. נגיד אנחנו מסתדרות, אבל מה עושה מי שאין לו?”

אילוסטרציה של מסיבת סיום בבית ספר יסודי,
למצולמים אין קשר לידיעה. צילום ירון קמינסקי

לפי חוזר מנכ”ל, ישנו סעיף הנקרא “רכישת שירותים מרצון”, ובמסגרתו ניתן לגבות מההורים עוד 250 שקלים לשירותים מגוונים. בכיתה ו’ הגבייה לרוב מנותבת למסיבה שמעבר למסיבת הסיום הרשמית של בית הספר. אך בפועל המצב שונה, וישנם בתי ספר הגובים מאות שקלים בנוסף לתשלומים המותרים על פי החוזר. “בשנה שעברה בני סיים כיתה ו’ בבית ספר בדרום העיר”, מספרת אחת האימהות. “מהוועד ביקשו מההורים 450 שקלים.

פגישות המקדימות של נציגויות ההורים טענתי שזה סכום מאוד גבוה וניתן להקטין אותו על ידי שימוש במתנ”ס. היינו שתי אימהות מול תשעה הורים שהתנגדו, ולבסוף הגבייה הייתה על פי דעת רוב הנציגים. את המסיבה קיימו באולמי ‘פריים טיים’, הביאו תקליטן, אמן על חושי, מתנה לכל ילד דיסק און—קי ועוד”.

ומה קורה עם הורים שידם אינה משגת?

“בוועד יוצאים מנקודת הנחה שאם גרים בשכונות הדרומיות יש כסף, וכל ההורים צריכים ליישר קו עם ההחלטה”.

אך יש גם בתי ספר יסודיים, המצליחים למצוא פתרונות יצירתיים. “אצלנו בבית הספר מקיימים מכירות באירועים מרכזיים של עוגות, פופקורן, שתייה ועוד שההורים מביאים. המחירים נמוכים בסביבות שני שקלים, וכך אנחנו חוסכים כסף למסיבת האפטר שאותה אנחנו מקיימים לילדינו”, מספרת אימא לתלמיד בבית הספר נוף-ים.

בלה רובין, יו”ר ועד ההורים המרכזי באשדוד, מסבירה כי היא מנסה להנחיל בשנים האחרונות מדיניות של צניעות, גם אם זוהי גביית כספים שאינה שייכת במישרין לבית הספר ונעשית לטובת אירועים פרטיים במסגרת מסיבות הסיום כאפטר פארטי או נשף. “אנחנו לא הורים בסביון ובכפר שמריהו, יש פה אוכלוסייה מוחלשת, ולא צריך לנקר עיניים”, היא מסבירה. “יש תמיד יוצאים מן הכלל, וישנם הורים שלא יכולים להרשות לעצמם לממן את המסיבות הללו”. רובין מספרת על מקרה אחד לפחות שעבר תחת ידיה שבו ילד כמעט לא הגיע למסיבה מכיוון שהוריו לא יכלו לעמוד בהוצאות. “במקרה הזה אני ביקשתי להוריד את סף הבקשות כי גם אם זאת מסיבה פרטית, צריך להתחשב בכולם”.

בשנים האחרונות גם הצליחו בוועד ההורים המרכזי יחד עם מנכ”ל החברה לתרבות ופנאי אורן טואיל להוריד את מחירי המתנ”סים במטרה שיוכלו לקיים שם מסיבות סיום.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: “מדיניות משרד החינוך חותרת למניעת הוצאות מיותרות. בתוך כך נוהלי משרדנו קובעים כי מסיבות, חגיגות וטקסים בבתי ספר יש לקיים בצורה צנועה וחסכונית, ללא ראוותנות, ולהימנע מכל פעולה המחייבת הוצאות מיותרות, אם של בית הספר ואם של ההורים”. 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר