ב-1948 הצבא המצרי הגיע עד אשדוד “עד הלום”. ב-2019 מסוק מצרי מסייע בפעולות הכיבוי באותה גזרה צילום דוברות המשטרה

תחת אש: גם המצרים הגיעו לעזור

בעיצומו של גל השריפות פרצה דליקה גדולה במושב בית עזרא, והלהבות ליחכו את חצרות כמה מהבתים. הדרמה הסתיימה בפינוי משפחות ובקצין כבאות שנכווה. זה עלול היה להסתיים הרבה יותר גרוע. מסוק מצרי סייע בכיבוי השריפה

פורסם בתאריך: 2.6.19 10:10

     

גל השריפות שפקד את הארץ מאז ל”ג בעומר ובמקביל למזג האוויר השרבי לא פסח על אזורנו. הדליקה הגדולה ביותר בסביבה התרחשה ביום שישי בצהריים במושב בית עזרא דרומית-מזרחית לאשדוד. בעיצומה פונו תושבים מבתיהם, והכבישים הסמוכים נסגרו לתנועה.

השריפה פרצה בשדה חיטה והתפשטה במהירות בחסות הטמפרטורות הגבוהות והיובש גם לחצרות בתים, מחסנים ולולים. כוחות גדולים של כיבוי הגיעו למקום ונעזרו גם במסוק מצרי שהביא מים מהים באשדוד הלוך ושוב.

מפקד תחנת הכיבוי אשדוד רשף צביקה מויאל, שניהל את פעולות הכיבוי בבית עזרא, ציין כי נשרפו כמה מחסנים ולולים, והאש נעצרה לפני שהגיעה לבתים. “עשרות דונמים של שדות שהיו לפני קציר נשרפו לחלוטין, וכך גם לולים וכמה מחסנים. באחד המחסנים התפוצץ מכל אציטילן, כעשרה מטר לפני כוח הכיבוי, ואחד הכבאים נכווה בידיו ונמצא עדיין בבית חולים שיבא, אך מצבו מצוין”.

מויאל ציין כי נבדקים עדיין כל הכיוונים לגורם השריפה: “זה עדיין בחקירה. ישנן השערות, אך אין מסקנות עדיין. תהיינה מסקנות בוודאי בעוד כמה ימים”.

ויש חשד להצתה?

“תמיד יש. אנחנו בודקים את כל הכיוונים, למרות שזה היה יום חם ואחרי ל”ג בעומר, הכול נבדק ונלקח בחשבון”.

מויאל מציין לשבח את שביעות רצונו מבחינת ציוד ואמצעים: “אנחנו שורה ראשונה בעולם. יש לנו את הציוד הכי טוב שקיים ברכש, שנקנה בשבע השנים האחרונות. לא חלמנו על זה בחלומות הכי ורודים שלנו, מבחינת מיגון וציוד חדיש. פעם היינו משתמשים במסוקים של צה”ל, אבל עברנו רק למטוסים עקב בלאי מואץ של המסוקים בתהליך הכיבוי. ממצרים קיבלנו את הסיוע של המסוק והשתמשנו גם בו. זה היה כבר בסוף, אבל זה חלק חשוב מהתהליך, ובמיוחד כשהגיע סיוע ממדינה כזו ומרחוק”.

לדעתו של מויאל, לא היה צורך לפנות את המשפחות, “אבל טוב שעשו זאת, כי בלולים היו גגות אסבסט, וזה מסוכן”. בנוסף, הוא אומר כי ההערכה והאהבה מהציבור מאוד מחממת את לבו.

“הגעתי למקום ועשינו הערכת מצב עם כוחות הביטחון”, מספר ראש המועצה האזורית באר טוביה קובי אביבי. “נתתי הוראה להכין חדרים לאותן משפחות מפונות במידה ולא יוכלו לחזור, אך לשמחתי הן חזרו לבתים שלהן. באותה הערכת מצב הוחלט להשאיר לכל השבת כבאית אחת, רכב מד”א, משטרה ורכב מתנדבים, ואני רוצה להודות לכוחות הביטחון, שעשו כל מה שהם יכולים, ולחברת חשמל שעשתה הכול, כדי להחזיר את החשמל במהירות. בשעות צרה כאלה צריך לראות גם כמה עם ישראל מאוחד”.

ג’ני גולדשטיין, יו"ר ועד המושב, ליוותה את האירוע מתחילתו ועד סופו, והיא זו שעברה בית—בית יחד עם נציגה מטעם כיבוי האש והודיעה למשפחות בקו הראשון להתפנות מן הבתים.

ג'ני גולדשטיין

“מספר משפחות שפונו התארחו אצל המשפחות הקרובות במושב, וחלקן שבו לבתים רק ביום ראשון”, מספרת גולדשטיין. “משפחה אחת, יחד עם כמה אחרות שגרות באותה המשק, לא אושר לה לחזור עקב בדיקה של איכות הסביבה. הייתה לנו גם קשישה סיעודית, שלאחר בדיקת מד”א, הוחלט לפנות גם אותה, ולאחר כמה שעות הם חזרו הביתה כשקיבלנו אישור שהמשפחה יכולה לשוב לביתה. הייתה לנו הנחיה מראש המועצה שאם צריך הוא גם יאשר שהות במלון ללא שום בעיה. אין מילים לתאר את ההתארגנות מבחינת מד”א, המשטרה וכיבוי האש, וכל הכבוד להם. התעניינתי גם בשלומו של הכבאי שנפצע ושמעתי שמצבו בסדר גמור. אנחנו עדיין בודקים מה היו סך כל הנזקים, ולגבי מקור ההצתה, לי ידוע שהיה קצר בשנאי של חשמל”.

בזמן שלוחמי האש מתמודדים עם השריפה המשתוללת בבית עזרא, פרצה שריפה נוספת, הפעם בדירת מגורים ברחוב אבן גבירול עיר אשדוד. שלושה בני אדם נפגעו באורח קל משאיפת עשן, שניים מהם פונו לקבלת טיפול בבית החולים אסותא.

השריפה במושב בית עזרא. צילום אילן אסייג

מוקדם יותר באותו יום פרצה שריפה במגרש גרוטאות ליד צומת הנמל-בני ברית. לא היו נפגעים, אך נגרם נזק. באותו מקום פרצה שריפם גדולה בליל 7 בפברואר השנה ותשטיפים זרמו לנחל לכיש וזיהמו אותו.

במהלך ליל ל”ג בעומר טיפלו לוחמי האש ב-67 מדורות ושריפות שהתפתחו בעקבות הבערת מדורות.

בסוף השבוע סיכמו בשירותי הכבאות את מבצע “אש חמה”: 1,023 שריפות ברחבי הארץ, 40 בתים שנשרפו ביישוב מבוא מודיעים, עשר בקיבוץ הראל, אלפי דונמים של חורש טבעי, פארקים ושטחים חקלאיים עלו באש, ובתוכם גם חלק נכבד משמורת כרמיה שמדרום לאשקלון. בפעולות השתתפו 1,312 לוחמי אש, 12 מטוסי כיבוי ישראלים ובתגבור של תשעה כלי טיס ממצרים, קפריסין, יוון, קרואטיה ואיטליה.

השריפה בבית עזרא כפי שחוו התושבים. צילום עידית שלום

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר