פרוייקט התחבורה בהרצל מתקדם. צילום פבל

לסרי: “ציר הרצל ייפתח תוך 60 יום ויהי מה”

על רקע ריבוי תאונות הדרכים בשדרות הרצל והמשך העיכובים בהשלמתו של פרויקט “הגל הירוק” REWAY, ראש העירייה בא בטענות לקבלן ומתחייב שבתוך חודשיים העבודות בציר יושלמו. בתוך כך הוחלט לחסום באמצעות בטונדות קטעי כביש מסוכנים במיוחד כדי להיאבק בתאונות

פורסם בתאריך: 23.5.19 13:51

     

לפני כשנתיים וחצי החל הביצוע של פרויקט התחבורה באשדוד. המיזם, שעלותו נאמדת בכחצי מיליארד שקלים, ממומן ברובו מכספי משרד התחבורה ונועד בהגדרה להגדיל את השימוש של התושבים בתחבורה הציבורית.
לשם כך נסללו נתיבים מיוחדים (נת”צים) בשני צירים מרכזיים בעיר: שדרות בגין ממזרח למערב ושדרות הרצל מדרום לצפון.

לפי התכנון המקורי, העבודות כבר היו אמורות להסתיים מזמן, אבל זה לא קרה, במיוחד בציר הרצל, שהפך למוקד של הרבה תאונות דרכים, חלקן קשות מאוד.

סידורי תנועה זמניים ומבלבלים הפכו את הכביש למסוכן מאוד, אולי בעיקר עבור הולכי רגל מבוגרים, שמתקשים להבין איפה הם יכולים לחצות בבטחה ואיפה אורבת הסכנה.

מצד אחד, מעברי החצייה החדשים לא סומנו כראוי, ומצד שני, הגדרות שהוצבו מול אותם מקומות סימנו להולכי הרגל היכן כביכול ניתן לחצות.

תחנות האוטובוס החדשות לא הושמשו, והן עומדות כבר חודשים ארוכים כאבן שאין לה הופכין. הנהגים והולכי הרגל אינם יודעים כיצד להתנהג בכביש וספק אם אפילו מהירות הנסיעה המותרת בתנאים החדשים והזמניים שנוצרו – לא לכאן ולא לכאן – ברורה למשתמשים בדרך.

הרצל הפך ל”רחוב אדום”. ביום חמישי בבוקר נפצעה קשישה כבת 84 באורח קשה מאוד כשחצתה את הרצל ליד צומת יצחק הנשיא במקום שיש בו הכנה למעבר חצייה עתידי ומכונית דרסה אותה. על פי בדיקה של העיתונאי עופר אשטוקר מאתר אשדוד נט, בשלושת החודשים הראשונים של השנה נפגעו בציר הרצל 19 בני אדם בתשע תאונות דרכים. שלוש מהן היו תאונות שבהן נפגעו הולכי רגל.

פרוייקט התחבורה בהרצל מתקדם. כך נראה השבוע. צילום פבל

ריבוי התאונות והמשך העיכובים בפרויקט התקוע הביאו השבוע לחידוש הקריאות ברשתות החברתיות נגד המיזם. חלק מהתושבים אף קורא לביטול התכנית מיסודה.

יו”ר האופוזיציה ד”ר אלי לחמני כתב ברשומה שהעלה בפייסבוק ביום שלישי: “חייבים לפתוח בחקירה לכל הפרשה האומללה של REWAY. עד היום, טרם פתיחת המסלולים, כבר נגרמו עשרות רבות של תאונות דרכים עם נפגעים .

“הפרויקט היה אמור להיפתח כבר לפני כשנה, ומועד הפתיחה נדחה שוב ושוב לאחר שהושקעו עשרות מיליונים גם מתקציב העירייה ועוד היד נטויה. החשש הגדול ביותר שקיים מהפרויקט שעם פתיחתו מספר התאונות ונפגעים מקרב הולכי הרגל יגבר עד מאוד וחלילה גם הרוגים. על ועדת החקירה/ בדיקה לבדוק את הפרויקט במצבו הנוכחי, על הסיכונים הקיימים בהפעלתו כיום ולקבוע מי האחראים למחדלים הקיימים ועתידים לבוא”.

אולם ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי מתעקש: הפרויקט יימשך ויושלם. “לאחר התאונות האחרונות ברחוב הרצל הנחיתי את אלמוג אפטבי, הפרויקטור שלנו, לצאת למקום ביום שני, לקיים דיון עם כל הגורמים ולהמציא לי פתרון. עוד באותו יום נערך סיור והוגש לי דו”ח עם צילומים של המקומות הבעייתיים. כבר בימים הקרובים הדברים ייושמו כדי למנוע תאונות נוספות.

מתוך סיכום הסיור

“במקביל הנחיתי לסיים את כל הפרויקט בהרצל תוך 60 יום. אנחנו עומדים מול מגבלות אובייקטיביות של קבלן שלא סיים את העבודה בזמן ולא עומד בסטנדרטים, מגבלות מול משרד התחבורה, מגבלות שקשורות לאוטובוסים החשמליים שהגיעו באיחור. אנחנו במרוץ נגד הזמן בתנאים מאוד קשים. חרף זאת הציר ייפתח תוך 60 יום ויהי מה. כולל התחנות, כולל הכול”.

זירת התאונה בהרצל. צילום דוברות המשטרה

יש מסקנה לגבי התאונות?

“כן. בגלל שהפרויקט בנוי להפעלה סופית, מצב הביניים הנוכחי יוצר אי הבנות ובלבול. לכן מה שאנחנו עושים עכשיו במיידי זה שנחסום חלקים גם להולכי רגל וגם לרכבים באמצעות בטונדות. זה ייצור אי נוחות, אבל הבטיחות במקום הראשון”.

אתה יכול להבטיח שהפרויקט במתכונת הסופית שלו יהיה בטיחותי?

“הכי בטיחותי. לכל מי שמשווה – נלמדו כל הלקחים מציר ז’בוטינסקי-פתח תקווה, יש לי דו”ח מפורט”.

מה הגורם לזה שלא עמדתם בדד-ליין והפרויקט עדיין תקוע?

“הבעיה היא חוסר עמידה בלוחות הזמנים של הקבלן, ויש לו את הסיבות שלו. הוא כל חודש הבטיח לנו עוד חודש ועוד חודש ולא עמד בהתחייבויות. עכשיו זה נגמר”.

תגובות

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: “עיריית אשדוד ומשרד התחבורה עובדים בשיתוף פעולה צמוד ומלא לקידום פרויקט חדשני של תחבורה ירוקה שמשפר משמעותית את התשתיות העירוניות בתחום המים, הביוב, החשמל, התחבורה, ההליכה ושבילי האופניים בעיר ומגדיל את מספר הקווים ותכיפותם לטובת העיר ותושביה.

“מטבע הדברים מאחר ואשדוד הינה עיר מודל לפרויקט עצום בהיקפו, עולה תוך כדי העבודה הצורך לבצע התאמות בתכנון על מנת להבטיח שתושבי אשדוד יקבלו את התוצר האיכותי ביותר.

“בחודשים האחרונים בוצעה עבודת מטה משותפת לצורך מיפוי הצרכים וקביעת סדרי העדיפויות להשלמת מרכיבי הפרויקט בהתאם לתקציב המאושר. ואנו מחדשים במלוא המרץ את הפעילות להשלמת העבודות על ציר הרצל.

“נושא הבטיחות הינו בעל חשיבות עליונה. בוודאי שלא ניתן לתלות בפרויקט את הגידול בכמות תאונות הדרכים, שכן התשתיות בוצעו על פי מפרט הבטיחות המחמיר ביותר. בדיקה מטעמכם מול הגורמים הרלוונטיים תעלה שהגורם האנושי עמד בבסיס התאונות עד כה. אנו כמובן מצירים על כל נפגע ופועלים בכל האמצעים העומדים לרשותנו להגברת רמת המודעות בקרב הולכי רגל בעיר. בתוך כך הנחה ראש העיר בתחילת השבוע על קיום סיור בהשתתפות כל גורמי המקצוע והפיקוח בפרויקט ונציגי משטרת אשדוד, לבחינת המקומות בהם היו תאונות על ציר הרצל ולהציע פתרונות לשלב הביניים בו הציר מופעל במתכונת חלקית, עד להשלמתו בתוך חודשיים. הדו”ח הוגש לראש העיר בו ביום, המלצותיו נתקבלו במלואן וראש העיר הנחה לסיים תוך עשרה ימים את ההתקנות אמצעי הבטיחות המוגברים”.

מחברת אליקים בן ארי בע”מ, קבלן הפרויקט בשדרות הרצל, נמסר בתגובה: “חברת אליקים בן ארי סיימה את עבודותיה בפרויקט ה-REWAY באשדוד לפני חודשים רבים.

“כשלי המזמין, הן בתכנון, הן בשינויים הרבים שנעשו לאורכו והן בתיאומים השונים, הם אלו המעכבים את פתיחת הפרויקט עד לרגע זה (ולראיה/ לדוגמה – אותם האוטובוסים האמורים לפעול בציר עדיין לא הגיעו, מבנה הבקרה ממנו אמורה להתנהל תנועת האוטובוסים לא נבנה וכו’) לתחבורה ציבורית.

“כל טענה מצד עיריית אשדוד בנוגע לאחריותה של חברת בן ארי לתאונות הרבות בציר הרצל הינה מגוחכת, שכן לחברה לא הייתה יד בתכנון הפרויקט.

“להבנתה של חברת אליקים בן ארי, השארת נתיבי התחבורה הציבורית סגורים נובעת משיקוליה של העירייה ואינה קשורה כלל וכלל לעבודותיה של חברת אליקים בן ארי.

“חברת אליקים בן ארי מנהלת בימים אלו סכסוך כספי מול עיריית אשדוד, אשר תוצאותיו יתבררו בערכאות המתאימות לכך ולא מעל דפי העיתון”.

עמד מלכת. פרויקט התחבורה בשד' הרצל. כך זה נראה השבוע. צילום: פבל

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "עיריית אשדוד ומשרד התחבורה עובדים בשיתוף פעולה מלא וצמוד לקידום פרויקט חדשני של תחבורה ירוקה. הפרויקט משפר משמעותית את התשתיות העירוניות בתחום המים, הביוב, החשמל, התחבורה, שבילי ההליכה ושבילי האופניים בעיר, וכן הוא מגדיל את מספר קווי התחבורה הציבורית ותדירותם לטובת העיר ותושביה.

מטבע הדברים, מאחר ומדובר בפרויקט עצום וחדשני, במרחב עירוני קיים, נדרשות התאמות שונות בתכנון לקבלת התוצר האיכותי והמתאים ביותר עבור התושבים. בחודשים האחרונים בוצעה עבודת מטה משותפת לצורך מיפוי הצרכים וקביעת סדרי העדיפויות להשלמת מרכיבי הפרויקט, בהתאם לתקציב המאושר. בסיומה, יחודשו העבודות על ציר הרצל, עד להשלמתם בתוך חודשיים.

נושא הבטיחות הינו בעל חשיבות עליונה וכל התשתיות בפרויקט בוצעו על פי מפרט הבטיחות המחמיר ביותר. חקירת תאונות הדרכים שאירעו על ציר הרצל העלתה כי בבסיס התאונות עמד הגורם האנושי. משרד התחבורה, עיריית אשדוד והמשטרה פועלים בכל האמצעים להגברת רמת המודעות בקרב הולכי רגל ובתוך 10 ימים יותקנו אמצעי בטיחות מוגברים לשלב הביניים, בו ציר הרצל פועל במתכונת חלקית".

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר