מת מפצעיו בן ה-21 שנפגע מרסיסי רקטה באשדוד. פגיעה של טיל ליד בניין ברחוב יהודה מכבי ב אשדוד. צילום מוטי מילרוד
זירת הנפילה בשכונה. צילום מוטי מלרוד

לסרי: “אנחנו מתכוננים לבאות ולא משלים את עצמנו, זה לא רחוק. אין לי ספק שבפעם הבאה זה עלול להיות הרבה יותר גרוע”

בדיקת “כאן דרום” בעקבות סבב הלחימה האחרון ולקראת אלה שייתכן שיבואו: 85% מהדירות באשדוד מוגדרות כממוגנות, ואילו כ—9,000, שנבנו עד 1980 ונמצאות בעיקר בחלקים הצפון—מזרחיים — נטולות מיגון. בזכות ריבוי פרויקטים של תמ"א 38 בעיר כבר הסתיימה בניית חדרי ממ"ד ב—738 דירות בבניינים ישנים. עוד אלפים בדרך

פורסם בתאריך: 17.5.19 11:11

     

מטח של עשרות רקטות שנורו מעזה לאשדוד מהשעה 19:10 ואילך בראשון שעבר 5 במאי הצליח לחדור את כיפת הברזל. שלוש רקטות שלא יורטו נפלו בעיר — שתיים בשכונות מגורים ואחת נוספת בשטח פתוח.

אחת מהרקטות פגעה בשולי בניין מגורים בשכונה ותיקה (על פי הנחיות הצנזורה, אנחנו מנועים מלציין מקומות מדויקים) והתפוצצה. הרסיסים הרגו את פנחס פשווזמן, צעיר תושב העיר, נשוי ואב לתינוק, שהספיק להיכנס לבניין עם שניים מחבריו, אך רק ללובי. הרסיסים ניפצו בקלות את הדלתות והשמשות ופצעו אותו אנושות. הוא מת כעבור זמן קצר.

הותיר אישה הרה ותינוק. פנחס מנחם פשווזמן ז"ל, ההרוג מפגיעת הרקטה באשדוד

הותיר אישה הרה ותינוק. פנחס מנחם פשווזמן ז"ל, ההרוג מפגיעת הרקטה באשדוד

פשווזמן לא התגורר באותו בניין. הוא וחבריו היו בדרכם לרובע ז’, והאזעקה תפסה אותם בדרך. הם מיהרו וחיפשו מחסה ונכנסו לבניין הראשון שנקרה בדרכם.

מדובר בבניין שעבר חיזוק ותוספת של חדרי ממ”ד בדירות במסגרת תמ”א 38. אולם, כאמור, הם לא הגיעו למרחב מוגן ופנחס נהרג.

השבוע קמה משפחתו של פשווזמן מהשבעה. חברו של פנחס, יצחק, שהיה עמו בדקות האחרונות לחייו, סיפר ל”כאן דרום”: “השעה הייתה בערך שבע ועשרה, ואז נשמעה אזעקה, ואחריה באו אזעקות רבות נוספות. ניסינו לרוץ ולמצוא מחסה, הגענו לאותו בניין, ואנחנו רואים בכניסה דייר שעומד ומצלם. פנחס אמר לנו, ‘איך הוא מעז לסכן את חייו במקום לתפוס מחסה’. נכנסנו לבניין, אחרינו עוד נכנסה אישה, ופנחס ביקש שנפנה לה את הדרך כדי שתוכל לעבור. היו שם הרבה אנשים, והיה קשה להיכנס פנימה ולעלות במדרגות. לא הספקנו.

“לפתע”, הוסיף החבר ועד הראייה לאסון, “הבניין שבו הצטופפנו רעד, והיה הבזק של אור גדול. אני לא זוכר בדיוק את הרעש של הנפילה והפיצוץ, עפו רסיסים מכל עבר. מצאנו את עצמנו אחד על השני. ראינו את פנחס על הרצפה כשהוא זב דם. אני עד עכשיו לא מבין איך דווקא הוא ורק הוא נפגע ונהרג. איבדתי חבר קרוב ויקר, בחור נהדר שאהב לעזור לזולת, אדם חייכן וטוב לב”, הוסיף יצחק.

סרטון שצולם במצלמת אבטחה מהעבר השני של הרחוב מראה אדם אחר מסתובב בחוץ ולא נכנס למרחב מוגן למרות האזעקות. הרקטה נפלה מטרים ממנו ובדרך נס הוא לא נפגע. הוא לא היה היחיד. תושבים רבים יחסית לא הקפידו על ההנחיות.

הכי מוגן שיש

על פי נתוני עיריית אשדוד, 15% מתוך כ-65 אלף יחידות דיור בעיר, דהיינו כ-9,000, נבנו עד שנת 1980, ולפיכך נחשבות נטולות מיגון.

תכנית המתאר הארצית תמ”א 38 שינתה את תמונת המיגון באשדוד, שהפכה לאחת הערים עם הכי הרבה פרויקטים מהסוג הזה, וכבר כעת יש מאות רבות של דירות מאוכלסות בבניינים שכבר חוזקו וגם נבנו בהם מרחב מוגן בכל דירה.

לפי נתוני מינהל ההנדסה בעיריית אשדוד, בשנים האחרונות ל-738 מהדירות הקיימות בבניינים הישנים, שנמצאים בעיקר בשכונות הצפוניות והצפון-מזרחיות, נוספו ממ”דים — לאחר סיום העבודות והאכלוס במסגרת חיזוק המבנה והרחבתו במסגרת ביצוע תמ”א 38.

זה לא הכול: עוד 3,020 דירות נמצאות בבניינים ישנים שקיבלו היתר לתמ”א 38 וכבר נמצאים בעבודה. עוד 1,162 יחידות בבניינים שהתכניות שלהם כבר נדונו בוועדה המקומית ו-1,782 שעוד לא הגיעו לוועדה.
כך נראית התפלגות השימוש במקלטים העירוניים (הנתונים ממחלקת נכסים בעירייה):

“לא להרפות”

ביום רביעי השבוע נועדו ראשי רשויות בדרום עם מפקד פיקוד העורף להפקת לקחים מסבב הלחימה האחרון. ד”ר יחיאל לסרי אמר במפגש שחייבים לחזק את ההסברה בדבר הקפדה על הכללים.

“כל מקרי הפגיעה בסבב האחרון יכלו להימנע לו היו מקפידים על כללי ההתנהגות”, אמר לסרי ל”כאן דרום”. “נכנסים למרחב מוגן כמו ממ”ד או מקלט. אם אין, אז לחדר המדרגות סגור, ואם לא מספיקים ונותרים בחוץ — נשכבים על הארץ ומכסים את הראש. הרסיסים כמעט תמיד פוגעים ממרכז הגוף ומעלה, לכן מי שנשכב הרבה פחות חשוף לפגיעה.

“אנחנו צריכים להגביר את ההסברה, במיוחד במערכת החינוך, ולא להרפות. בקרוב נצא בקמפיין חדש בנושא הזה. המושג ‘לי זה לא יקרה’ מטעה. אנחנו מוליכים שולל את עצמנו. נושא נוסף הוא ההתקהלות. אחרי נפילת טיל יש התקהלות במקום של המוני בני אדם, זו סכנת נפשות, וגם נגד זה חייבים לפעול, ואנחנו בוחנים איך.

"באותו ערב של יום ראשון נורו בתוך כמה דקות 28 טילים. בסך הכול רוב התושבים גילו משמעת ואחריות. אפשר להגדיר את מה שקרה לנו באשדוד נס, כי זה היה יכול להיגמר בצורה הרבה יותר קשה חלילה, עם עוד אבדות ונפגעים.

“אנחנו מתכוננים לבאות ולא משלים את עצמנו, זה לא רחוק. אין לי ספק שבפעם הבאה זה עלול להיות הרבה יותר גרוע. הצד השני משכלל את היכולות שלו כל הזמן.

"לגבי המיגון בעיר, מבין הערים הגדולות אנחנו העיר הכי ממוגנת בישראל, 85% מהדירות ממוגנות ורבות נוספות יהיו ממוגנות בטווח הזמן הנראה לעין בזכות פרויקטים של תמ”א 38 והתחדשות עירונית, דבר שאנחנו מאוד מעודדים ומקדמים”.

עימות בציזלינג

אמן הקרקס מאשדוד ברנרד חזן, המתגורר ברובע ו’, העלה ביום שלישי שידור חי בפייסבוק בנושא מקלט ציבורי יחיד שנמצא בשכונה, שלטענתו נתפס בידי בית כנסת שמושך אליו עבריינים, וקרא לפנות אותו לאלתר. הפוסט הפך לוויראלי.

ברנרד חזן מתוך השידור החי בפייסבוק

לדבריו שם, ביקש לפנות את המקום כדי לאפשר במיוחד לילדי השכונה להיכנס למקלט כדי לתפוס מחסה בזמן הירי מעזה, והנושא קריטי כי הבניינים בשכונה ישנים ונטולי מיגון, וזה המקלט היחיד של כולם. אולם לא רק שהציוד בפנים מקשה על כך, לטענתו מי שמפעיל את בית הכנסת הציב מחיצה כדי להפריד בין בנים לבנות.

מעבר לזה, טען חזן בשידור, שנשלחו אליו עבריינים, כביכול, כדי לאיים עליו בגלל השגותיו. בסרטון נראה חזן כשמסביבו אנשים מאותו ארגון, והם מתווכחים ומתעמתים.

“אתמול התפתח עימות חריף, קיללו אותי ואיימו עליי, הגשתי תלונה במשטרה והגיעה ניידת”, אמר ל”כאן דרום” ביום רביעי השבוע. “אני רוצה להדגיש שאין פה שום עניין נגד דת ונגד דתיים, גם אם היו מאחסנים שם זוגות אופניים היינו דורשים לפנות את המקום כדי שיהיה אפשר להיכנס בזמן אזעקה ולתפוס מחסה”.

בעירייה אמרו בתגובה שהפעילות במקלט נעשית בפיקוח המינהל לשירותים חברתיים במסגרת פעילות לנוער בסיכון מהמגזר החרדי וכי לפי בדיקה שהם ערכו הפעילות במקום אינה מפריעה לתושבים להיכנס ולתפוס מחסה בעת הצורך.

לסרי בזירת הנפילה שבה נהרג תושב העיר

רקטה נפלה בים

נפילת הרקטה בים

בעקבות בקשת “כאן דרום” בשבוע שעבר הותר לפרסום שרקטה נפלה בים סמוך לחופי אשדוד לפני הסבב האחרון. לא היו נפגעים. הצלמת שתיעדה את האירוע ניסתה בכלל “לתפוס” את השקיעה בזמן אמת. 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר