הדמיית רובע פארק לכיש. קרדיט - ארי כהן אדריכלים, רשות מקרקעי ישראל.
הדמיית רובע פארק לכיש. קרדיט - ארי כהן אדריכלים, רשות מקרקעי ישראל.

האתגר הגדול: שילוב בין מגורים וחומרים מסוכנים

תכנית הקמתו של “רובע פארק לכיש” צמוד לנמל ולתעשייה מזהמת אושרה מחדש. בשכונה החדשה ייבנו כ-3,000 יחידות דיור, קריית ספורט, מסחר ומשרדים

פורסם בתאריך: 19.4.19 18:07

     

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ”ל) אישרה מחדש את הקמת רובע פארק לכיש באשדוד. זאת לאחר שהתכנית הוחזרה לוועדה בעקבות פסק דין בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

המתחם, שנקרא גם קריית פארק לכיש, הוא הראשון שיוצא לדרך במסגרת הסכם הגג באשדוד. לפי התכנון, ייבנו בו כ-3,000 יחידות דיור, קריית ספורט חדשה עם אצטדיון כדורגל, היכל כדורסל, בריכת שחייה ומגרשי אימונים וגם עסקים.

הרובע החדש צמוד לפארק לכיש, ומכאן גם שמו. המיקום שלו, בתוך המשולש שבין שדרות בן גוריון, נחל לכיש ושדרות הרצל הוא זה שיצר את הבעייתיות: סמוך מאוד לנמל אשדוד, לריכוזי חומרים מסוכנים ומפעלי תעשייה מזהמים.

זו גם הסיבה המרכזית לכך שההליכים התמשכו זמן רב והגיעו גם לפסים משפטיים. שלושה גופים עתרו נגד התכנית: חברת נמל אשדוד, חברת נמלי ישראל והתאחדות התעשיינים.

העותרות טענו שמימוש התכנית תטיל מגבלות קשות ביותר על התעשייה, על הנמל ועל התרחבותו והתפתחותו בעתיד. בסופו של דבר הוחזר הכדור לוועדה כדי לבחון מחדש את השלכות החומרים מסוכנים (חומ”ס) בנמל ובעורף הנמל על קיומה של שכונת מגורים ענקית בסמוך.

עליה בהקף אירועי החומ"ס – רובם בננמל ובסביבתו >>

 

“ההחלטה לאשר את התכנית ולדחות את התנגדויות העותרים בהיעדר תשתית עובדתית כוללת ומלאה באשר לסיכונים העלולים לנבוע מפעילות הנמל, ללא התייחסות להרחבה הצפויה של פעילות הנמל ואזור התעשייה בעתיד מהווה חריגה ממתחם הסבירות”, קבע השופט גד גדעון בסוף חודש דצמבר האחרון.

ביום רביעי שעבר, 10 באפריל, התכנסה הוותמ”ל ובהמשך הגיעה למסקנה שהיא מאשררת את החלטתה מ-30.5.18 ומחליטה לתת תוקף לתכנית עם תיקונים טכניים קטנים.

בפרוטוקול ההחלטה נכתב שלוועדה הוצג סקר סיכונים בנוגע לאחסון חומרים מסוכנים שהושלם. “לאחר שינוי מיקום אחסון החומרים המסוכנים, פעילות האחסון בנמל לא תסכן רצפטורים ציבוריים קיימים ומאושרים”. בנוסף, נכתב, “התנאי בהוראות התכנית, לפיו ‘תנאי למתן היתר בנייה הינו אישור המשרד להגנת הסביבה בדבר היעדר מגבלות סיכון מחומ”ס בתחום המגרש נשוא ההיתר’, עונה על דרישת המשרד לעניין הסרת הסיכון בפועל”.

למעשה, ההחלטה של הוותמ”ל לא אומרת שכבר הוסרו כל הסיכונים הנשקפים מהפעילות בנמל ובסביבתו — כולל שינוע של חומרים מסוכנים ורעילים — אלא שלפני שהבנייה תיעשה בפועל, המשרד להגנת הסביבה והעירייה יידרשו לבחון אם ניתן להוציא היתרים.

רכבת משא בדרכה לנמל. צילום: פבל

רכבת משא שמובילה חומרים מסוכנים בכניסה לנמל ליד נחל לכיש. צילום פבלהחומר הכי בעייתי בהקשר הזה הוא הברום. הסעתו לנמל נעשית באמצעות רכבת משא. עד לקיץ האחרון הוא הובל כמו יתר המטענים על מסילת הברזל שממוקמת לאורך הגדה הצפונית של נחל לכיש — קרוב מאוד לשכונה המתוכננת וגם למקומות קיימים כמו בית הספר ופנימיית אורט ימי. לפי איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, הברום משונע כעת על קטע מסילה חדש ומרוחק יותר המוביל גם לנמל הדרום. עם זאת, יש חומרים מסוכנים שעדיין משונעים ומרוכזים צמוד לפארק לכיש.

ביום חמישי כתב ד”ר יחיאל לסרי ברשומה שהעלה בפייסבוק: “עכשיו זה סופי: תכנית פארק לכיש מאושרת להפקדה. הוותמ״ל אישרה אתמול באופן סופי להפקדה את תכנית שכונת פארק לכיש, זאת, לאחר הניסיונות המשפטיים לעצור את רובע י”ח החדש באשדוד — התקווה של צעירי העיר… כעת אנו מתפנים להמשך קידום תהליכי השיווק של הקרקעות לקבלנים מול משרד השיכון ובהמשך להגרלה במסגרת מחיר למשתכן”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר