אבי אמסלם ויחיאל לסרי בימים טובים יותר. צילום פבל
אבי אמסלם ויחיאל לסרי בימים טובים יותר. צילום פבל

הסיפור מאחורי המשבר בקואליציה: "מ"מ שלא חדל מלירות בתוך הנגמ”ש"

סיפור הקראוון והקמת ועד הרבנים מצדו של אבי אמסלם הביאו את ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי, שגם כך התייחס לממלא מקומו בחשדנות, עד לנקודת רתיחה, והוא החליט: מספיק ודי. ארבעה חודשים מאז הבחירות לסרי ניצב בפני משבר פוליטי משמעותי שמעמיד במבחן את כושר מנהיגותו

פורסם בתאריך: 8.3.19 11:11

     

מאז ניצח בבחירות וזכה בכהונה שלישית ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי הצליח להקים בעמל רב קואליציה רחבה מקיר לקיר שמכילה בתוכה ניגודים רבים. לכן, ואף שהיא גדולה ורחבה, היא גם עדינה ושברירית.

הנושא שאיים בצורה הכי מוחשית על המשך שלטונו של לסרי היה משבר השבת ויחסי דתיים-חילונים בעיר. אבל הוא הצליח לצאת מאותו משבר, אמנם בשן ועין, וכנגד כל הסיכויים לקח שוב את כל הקופה.

אלא שבחודשים שעברו מאז יצאה הקואליציה החדשה לדרכה יש מי שמנסה להפיח רוח חדשה באותו גחל שכבה וללבות את האש.

כך, בכל מקרה, בטוח לסרי. מבחינתו, המאורעות שקורים בזמן האחרון אינם צירופי מקרים, אלא יש מי שעומד מאחוריהם ומנסה להבעיר מחדש את השטח.

כיפופי ידיים

בזמן האחרון לסרי מותקף מצד חלקים בציבור החרדי על העמקת חילול השבת בעיר, כביכול. הדבר מוצא את ביטויו גם בכמה כלי תקשורת חרדיים. ללסרי אין יותר מדי ספק מי קשור לאותם פרסומים, שלשיטתו, גם אינם נכונים.
רק בשבועות האחרונים דובר על פתיחת הקיוסק בפארק אשדוד—ים בשבת, על ההחלטה לאשר את הקמת מתחם בתי הקולנוע סינמה סיטי במרכז ביג פאשן, שיפעל גם בסופי שבוע, ועל מיזם “שבוס” להפעלת תחבורה ביום המנוחה.

מי שקם והפך למגן השבת היה אבי אמסלם. לפני כשבועיים הוא הודיע על הקמת ועד רבנים ספרדי שיילחם בחילולי שבת, ובשבוע שעבר ניצב לצד מתפללי בית הכנסת שהוצב בתוך קראוון בשטח גינה ציבורית ברובע ג’.

זה כבר היה יותר מדי מבחינת לסרי, בעיקר כשהובא לידיעתו שאמסלם היה גם מעורב לכאורה ביוזמה להניח את המבנה היביל בשטח ציבורי ללא אישורים כחוק — מה שאילץ את העירייה להוציא צו פינוי ולהוציא משם את הקראוון בעזרת מנוף.

בית הכנסת שהוצב ברובע ג באשדוד001

בסביבתו של לסרי אומרים שאמסלם גם ניסה לחמם את השטח ולהפנות את הכעס מצד הציבור החרדי לעברו של ראש העירייה. אם העירייה לא הייתה מפנה את המבנה, היה פורץ מן הסתם משבר עם נציגי הסיעות החילוניות בקואליציה, מה ששוב ממחיש את האיזון הדק של ההרמוניה הקואליציונית.

אבל כבר מתחילת הכהונה, ולמעשה עוד משלב המשא ומתן, הלכו היחסים בין הצדדים והפכו למתוחים. לאחר שרק ברגע האחרון הצליח יו”ר ש”ס שר הפנים אריה דרעי לפשר ולהביא לחתימת הסכם קואליציוני בלשכתו, זו בהחלט הייתה התחלה ברגל שמאל.

משם העניינים רק הלכו והידרדרו. כשנודע ששמעון כצנלסון, סגנו של לסרי, מעוניין להדיח מתפקידו את מנכ”ל החברה לפיתוח אשדוד חפ”א, בכיר ש”ס יהודה אבידן, ושלסרי אינו מתכוון לעמוד בדרכו, אמסלם הודיע שאם אבידן הולך, אז גם מנכ”ל המשכן מוטי מלכא, מקורבו של לסרי, ילך.

מאז החריף הקרע בין לסרי ואבידן בעקבות ישיבת המועצה לפני חודש, שבה מנכ”ל העירייה אילן בן עדי תקף את אבידן במילים קשות — וידוע שמה שבן עדי מקובל על לסרי, ובין השניים יש אמון מוחלט — גם היחסים בין אמסלם ללסרי הידרדרו במהירות.

בסביבתו של לסרי מאמינים שגם זה לא מקרי שאמסלם נלחם עבור אבידן, ושלא קדושת השבת מעניינת אותו, אלא הישרדותו של אבידן והוכחת עוצמתו.

אבי אמסלם ויחיאל לסרי. צילום פבל

אם נלך עוד אחורה, נגלה שאנשי לסרי זיהו כבר לפני יותר משנה שאבידן שינה את הקו, לשיטתם, ככל הנראה בעיקר בשל יריבותו מול בן עדי והגיבוי המוחלט שנתן ונותן לסרי למנכ”ל שלו.

לדברי אותם אישים, אבידן פעל נגד לסרי וניסה, לכאורה, להביא לחילופי שלטון באשדוד, אפילו בתקופה שבה לסרי היה נתון בשעתו הקשה — בזמן מחאת השבת.

איפה הבעיה?

“הבעיה היא לא ש”ס ולא אריה דרעי, אלא בעיה פרסונלית עם אבי אמסלם”, אמרו בימים האחרונים מקורבים לראש העירייה. “הוא חותר תחת לסרי וחצה את כל הגבולות. דרעי אמור לקרוא אותו לסדר, ויש להניח שזה מה שהוא יעשה אחרי הבחירות. כשדרעי הודיע ללסרי לפני כשנה וחצי שהוא רוצה למנות את אבי אמסלם במקום עמרם כנפו, לסרי אמר לו, ‘אל תעשה את זה, אל תעשה את זה לי ואל תעשה את זה לעצמך. הוא לא אמין ולא רציני'.

שר אריה דרעי בכנס של ש"ס באשדוד השבוע. צילום דור גפני

“אמסלם”, אומרים שם, “מחבל בעבודת הקואליציה, נמצא בקשר עם גורמים שעוינים את הנהלת העיר ומייצר מניפולציות תקשורתיות, מסכסך, מפלג ומסית ציבורים נגד ראש העיר. פתאום אמסלם התחיל לדאוג לקדושת השבת, כביכול, אבל לנגד עיניו לא באמת קדושת השבת כי אם קדושת יהודה אבידן, שנלחם על חייו. הוא מפקיר את האינטרסים של מוסדות החינוך החרדיים-ספרדיים וצרכי הציבור החרדי-ספרדי לטובת האינטרסים שלו.

“לסרי נחוש לסיים את המשחק הכפול של ממלא מקום ראש עיר שלא חדל מלירות בתוך הנגמ”ש. מה ששבר את גב הגמל היה העדות שהתקבלה ביום חמישי מקרב קבוצת חרדים שפלשו לגינה ציבורית, ולפיה הוא זה שהנחה אותם והוביל אותם. על כך כבר אי אפשר לעבור לסדר היום”.

“מבחינתי”, אומר לסרי בשיחות סגורות, “אמסלם לא יכול להישאר בתפקידו, אין סיכוי שאשתף איתו פעולה. אין על מה לדבר. בש”ס יצטרכו להבין שאם הם לא יחליפו אותו, הם מסתכנים ביציאה לאופוזיציה”.

עוד אומר ראש העירייה לאנשיו: “אני לא מכיר באמסלם כממלא מקום שלי, הוא לא ראוי לשאת בתואר הזה, הוא אישיות בלתי רצויה. הוא חסום, הוא לא יכול לעשות עכשיו שום דבר משמעותי. הוא חותר, הוא מפלג, ואחרי הבחירות אני אדרוש מש”ס להחליף אותו, כי אני לא עובד איתו, וההפסד יהיה שלהם ושל ציבור מצביעי ש”ס, וזה יהיה חבל לכולנו. כל חמשת חברי המועצה האחרים בסיעת ש”ס מצוינים, ויש עמם שיתוף פעולה יפה. רק הוא בעייתי ולא ראוי, הוא לא דואג לש”ס ולא לשבת. הוא דואג ליהודה אבידן ולעצמו. כולם יודעים מי זה אבי אמסלם”.

לסרי, כך אומרים בסביבתו, יכול מתוקף סמכותו לשלול את סמכויותיו של אמסלם בכל רגע נתון, מה שיביא לכך שלא יקבל שכר וגם לא רכב, אך הוא נמנע מלעשות זאת כדי לא להביך את דרעי בתקופת בחירות. “ללסרי יש הכרת תודה גדולה לדרעי, והוא רואה בש”ס שותפה טבעית וחשובה, הוא לא רוצה לוותר עליהם, והם לא יכולים לוותר עליו”.

“התנהלות של אדם שמנהלים אותו”

מה שבטוח הוא שאמסלם שפע חיוכים בשלישי בערב במהלך ערב פתיחת מסע הבחירות של מפלגת ש”ס באשדוד, כאשר היו”ר השר דרעי חלק לו מחמאות ונתן לו גיבוי והקהל הריע.

“שאף אחד לא יעלה על דעתו בדמיונות שאנחנו נחליף את אבי”, אמר השר דרעי ופנה לאמסלם: "תמשיך, אל תפחד, זה ניסיונות. אתה עושה, אתה נלחם על מה שמגיע לציבור שלנו, אתה נלחם על קדושת השבת, אל תירא ואל תיחת. אבי, אנחנו איתך”.

“אין סיכוי שאריה דרעי יחליף את אבי אמסלם. הוא יחליף את אשתו ולא יחליף את אבי אמסלם”, אמר ביום רביעי בכיר בש”ס שהעדיף להישאר בעילום שם.

“דרעי”, קבע הבכיר נחרצות, “לא יוותר ללסרי ולא יתקפל, הוא לא ייתן ששערה משיערות ראשו של אבי תיפגע. רק מי שלא מכיר את מערכת היחסים ביניהם יכול לחשוב שאם לסרי רוצה, אז אריה יסכים. זאת שטות גדולה. להערכתי, אמסלם ימשיך בתפקידו, ויחיאל יבין מהר מאוד שהבעיה שלו היא במקום אחר ושסניה (שמעון כצנלסון, ד”ג) הוא לא הפרטנר האמיתי שלו ושאי אפשר לסמוך עליו”.

מה התחושות בש”ס לנוכח הצעדים של ד”ר לסרי?

“אם תגיד כפיות טובה, זה לא יספיק, זה עוד הרבה יותר מזה. למה? כגודל ההשפלה שלסרי ספג בבחירות, אחרי שש”ס שתו לו שני מנדטים, אז הוא הושפל ולא יכל לעבור על כך לסדר היום. במקום להבין שמה שהוא לא עשה בעיר במשך כמה שנים טובות אמסלם עושה, אז הוא חושב שאם הוא יתנקם בו, אז זה יפתור את הבעיה”.

איך היית מגדיר את ההתנהלות של ד”ר לסרי?

“התנהלות של אדם שמנהלים אותו”.

מי מנהל אותו?

“מנכ”ל העירייה וגבי כנפו”.

המשבר הזה מקרב את היום שמועמד חרדי מטעם ש”ס ירוץ לראשות העיר מול לסרי?

“זה בהחלט יכול להיות, אבל לא על הפרק כרגע. מה גם שאם אבי היה רץ בבחירות האחרונות לראשות העיר, הוא היה עובר את לסרי וגם את כל האחרים. ובכל זאת, הוא לא התמודד על הראשות, כי יש כל מיני שיקולים”.

תגובות

אבי אמסלם מסר בתגובה: “אני לא מגיב, אל תנסה לגרור אותי”.

איך מצב הרוח שלך?

“מצב רוחי מעולה ומרומם”.

יהודה אבידן מסר בתגובה: “שישברו את הראש, מה זה קשור אליי? אני לא מגיב”.

אבידן בישיבת המועצה אמש. צילום: מייק וייצמן

תאורית הקשר, אבידן. צילום: מייק וייצמן

לסרי מסר: “אין תגובה”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר