"הדיונה הגדולה" וחולות אשדוד: במקום שמורה העירייה. צילום: דב גרינבלט

זה חדש: התנגדות להסכם הגג מתוך הממשלה

המשרד להגנת הסביבה החושש מפני פגיעה בגוש החולות קורא לעיריית אשדוד לוותר על הכוונה להקים בשטח מתחם של כ-13 אלף יחידות דיור: במקום זה יש להפוך את האזור לשמורת טבע

פורסם בתאריך: 11.8.17 13:47

     

למתנגדים להסכם הגג באשדוד מצטרף גם המשרד להגנת הסביבה בכבודו ובעצמו.

שם לא מוכנים להשלים עם תכנית הבנייה של המתחם המרכזי והגדול ביותר בהסכם הגג – זה שאמור להיבנות בשטח פארק החולות ו"הדיונה הגדולה" (בעירייה טוענים: שיפולי הדיונה) – הלוא הם רובע י”ד, שהקמתו בוטלה בשנות ה-90 וכן הרחבתו של רובע ט”ז.

לא רק יותר מ-13 אלף יחידות דיור מתוכננות להיבנות שם לפי הסכם הגג, אלא גם כבישים רבים, ובהם זה שמתוכנן להתחבר לכביש 4 באזור צומת אמונים – שם מתוכנן לקום מחלף חדש שיספק לפי תכנית זאת כניסה/יציאה נוספת, דרומית, לעיר אשדוד.

גוש החולות הענקי הזה הוא גם חלק ממה שמכנים “החגורה הירוקה” של אשדוד – אותה טבעת של שטחים טבעיים ופתוחים סביב אשדוד. אבל חגורה זו נמצאת כעת, בעקבות הסכם הגג, בסכנה.

“גוש החולות הנמצא בין ניצנים לאשדוד הוא גוש החולות הרציף הגדול ביותר בישראל”, נמסר ל”כאן דרום” מהמשרד להגנת הסביבה. “חלקו הדרומי, מאזור ניצנים ועד גבול השיפוט של אשדוד, מוגן מתוקף היותו שמורת טבע, אך חלקו הצפוני, בשטח העיר אשדוד, אינו מוגן  ונמצא בסכנה. זהו אזור ערכי ביותר מבחינה אקולוגית, נופית וציבורית ובעל חשיבות ברמה הארצית”.

במשרד להגנת הסביבה מוסיפים כי הם רואים “חשיבות בהתפתחות וחיזוק העיר אשדוד. עם זאת, בשל חשיבות אזור החולות (חלקה הדרומי של החגורה הירוקה) יש לשמר אזור זה ולהפנות את הפיתוח לחלופות אחרות (התחדשות עירונית ופיתוח באזור צפון ומזרח אשדוד). חלופה כזו תאפשר את התפתחות העיר בהתאם ליעדי תכנית המתאר ובמקביל שמירה על מרחב חולות אשדוד. המשרד מאמין כי כל פגיעה נוספת באזור זה עלולה להביא לפגיעה בלתי הפיכה במערכת האקולוגית, ולכן אנו מתנגדים לבנייה באזור זה וקוראים לקדם תכנית לשמורת טבע על בסיס ההסכמות שהיו מול עיריית אשדוד”.

במקום שמורה – שכונה של כ-13 אלף יחידות דיור. כאן מתוכנן לקום המתחם הכי גדול בהסכם הגג של אשדוד. באדיבות מקסים צ'רני

השבוע הודיעו גם החברה להגנת הטבע והפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד שהם מתכוונים לפעול נגד יישום ההסכם. לא מן הנמנע שפעילים של גופים אלה ואולי גם גורמים אחרים המסתייגים מההסכם יפגינו ויביעו את מחאתם מחוץ לטקס החתימה – שייערך ביום ראשון במרכז מונארט בעיר.

מנכ”לית החברה להגנת הטבע איריס האן פנתה למשרדי הממשלה השותפים להסכם: “אנו קוראים לכם בזאת להימנע מלחתום על הסכם הגג באשדוד, כל עוד הוא כולל את הבנייה באזורי הדיונות הייחודיים של דרום אשדוד. החברה שותפה בוועדת ההיגוי לתכנית המתאר הכוללנית החדשה לעיר אשדוד. ועדה זו השתכנעה כי כיווני ההתפתחות הנכונים לעיר אשדוד הם בהוספתן של יחידות דיור בתחום הרקמה העירונית הבנויה והתפרשות אל שטחי בנייה חדשים בתחומי 'המשולש החקלאי'. בניגוד להמלצות אלו, מייעד 'הסכם הגג' שטחים נרחבים לפיתוח עירוני ברבעים החדשים (י”ד ו-ט”ז) בחלקה הדרומי של העיר אשדוד ועל חולות אשדוד והדיונה הגדולה. שטחים אלו נגרעו מעתודות הפיתוח של העיר עוד בשנות ה-90 במסגרת 'תכנית הרביזיה', ואין כל הצדקה לשוב ולהעלותם מן האוב.

שטחי החולות הללו הם נכס לאומי ייחודי ומשאב טבעי חשוב שבו התברכה העיר אשדוד, הם פיקדון בידינו לשימור ולא לפיתוח. הם חלק מיחידת החולות האחרונה במישור החוף, שנותרו בה מרחבים של דיונות גבוהות ונודדות, המקיימות מערכת אקולוגית של בתי גידול ייחודיים”.

ואילו בפורום הציבורי מציינים גם שההסכם יגדיל את אשדוד בצורה מהירה ודרסטית שתביא לפגיעה באיכות החיים של תושביה. “ועדת ההיגוי אימצה את המלצות צוות התכנון המוסכם של העירייה ליעד אוכלוסייה של 300 אלף (יעד קיבולת מומלץ 370 אלף נפש) לשנת 2035”. חלופת “עיר מבוססת” שתאפשר “שמירה על איכות חיים ורווחה מיטבית ורמת שירותים גובהה” כוללת יעד אוכלוסייה של 260 אלף-290 אלף נפש. הסכם הגג חורג מחלופות אלו”.
מעיריית אשדוד לא התקבלה תגובה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר