הפלוגתא סביב נובי גוד של האשדודים

"אל מול המבקשים להפריד ולבודד, אנחנו נמשיך לחבר" כך קקון התחיל את המפגש בין דעות שונות באשדוד שהתכנס לדיון בנובי גוד

פורסם בתאריך: 24.12.18 08:30

     

 

הערב, במרכז כיוונים, התכנסה לה פלוגתא, בית המדרש האשדודי, המתקיים מזה 4 שנים, בהובלת יניב קקון, יו"ר תנועת אשדודים והרב יואל דהן, יו"ר עמותת אוהל רבקה ושלום מזמין חרדים, חילוניים, מסורתיים, נשים וגברים שילמדו, יתווכחו, יאתגרו ויתחברו יחד במפגש סביב הנובי גוד ומקורותיו.

עם תחילת המפגש, בו נכחו כ-30 ממגוון תושבי אשדוד- מרוקאים, יוצאי חבר העמים, רובם מבוגרים אך גם צעירות, ארבעה חרדים, וחרדית אחת- בקיצור, אנשי כל הדעות.

מהחלק הראשון סיפורו של אלכס פנוב, ניכר כי מרבית הנוכחים שנשאלו מה הם יודעים על חג הנובי גוד, אמרו את מה שפורסם בתקשורת לאחרונה.

בשאלת תם והנפת אצבע, מה ההבדל בין נובי גוד וסילבסטר, התחילה החלוקה לקבוצות כאשר יש חשיבות בגיוון בכל קבוצה.

את הדיון בקבוצות הובילו השאלות שקקון העלה ומיקד: האם אימוץ של סמלים מתרבויות אחרות פוגע בזהות היהודית שלנו או מעשיר אותה?

האם היינו רוצים שהנובי גוד יישאר נחלתם התרבותית של עולי בריה"מ או שהיינו רוצים להפוך אותו לנכס תרבות ישראלי?

באחת הקבוצות, עלתה הסוגייה בה הכנסת חוקקה בחוק ימי החופשה יום בחירה ליום הזה והצבא נתן את היום ה1.1 כיום חופש לחיילים יוצאי ברית המועצות.

תמי, האישה החרדית "אנשים משייכים את זה לסילבסטר, והמשמעות של זה היא שזו חגיגה של רודן שרצח יהודים, אבל אם אין בחגיגה סממן דתי אחר אני לא מוצאת סיבה למה לא לחגוג, אבל חשוב להזכיר
שמו חנוכיה לפני העץ כדי לכסות את החנוכיה"
אחת המשתתפות בקבוצה התריסה ומה עם רמאדאן?

על כך ענתה האישה החרדית "התרבות שלי צריכה להישאר שלי, יש לנו כל כך הרבה ללמוד מהחגים שלנו, אין יותר מהכל חשוב לזכור שדרך ארץ קדמה לתורה ואין לי בעיה ללמוד את החגים של האחרים ולהכיר אותם אבל לא אאמץ אותם. ברגע שנחגוג גם וגם תהיה לנו טשטוש זהות. אני מעדיפה להישאר עם תשרי חשון כסלו".

במקביל, בדיון מתלהם ומתפתח בקבוצה האחרת אחד המשתתפים הדתיים מפריע לי מאוד שלא חושבים למה חוגגים את הנובי גוד, כי אי אפשר להתעלם מהמקור שהוא הסילבסטר.
התערבה כאן יוצאת ברית המועצות ומסבירה כי "המניע לחג הוא הסיפור, לא ישו, ואפילו סיפרה שבחלק מהבתים שמו חנוכיות מאחרי העץ, כי הייתה תקופה שהיה אסור להם לחגוג חג עם כל סממן דתי (המהפכה הבולשויקית ב- 1917) זה אומר שהחוויה מבחינתם הייתה החג עצמו".

הרב יואל דהן "החג הזה הוא לא חג דתי, אם הייתי רואה מהחלון בעבר עץ ירוק מהחלון הייתי יודע שהוא יוצא בריה"מ ולא יהודי, היום אני יודע אחרת.
אם נוצרי היה שם את עץ האשוח שמסמל את הנצרות הייתי מאחל לו חג שמח, יהודי שחוגג את זה בתאריך חג המולד, לא אאחל לו כי פה נוצרת ההקבלה והייתי מעדיף לא להתקרב לחג הזה כי יש לנו היסטוריה של התבוללות, וחשוב לשמור על היהדות. נקודת האחריות והמחשבה היא שיש רגישות, ואפשר להכיר את החג, ולכבד את החוגגים ולהבין שהם יהודים ושזה חלק מהתרבות שלהם".

קקון סיכם "בית שני נחרב על שנאת חינם, שנאה המבוססת על חוסר ידע ופער בהקשבה אחד לשני. לכל מי שהיה כאן הערב יש משימה, לצאת ולהסביר את מה שחווינו כאן יחד, להסביר לאדם אחד נוסף מה משמעות הנובי גוד ולבטל את שנאת החינם".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר