זכר שועט. צילום: רטג אורי פרו

צבי (כמעט) לא גר כאן יותר

מספרם של הצבאים בחולות ניצנים-אשדוד הולך ויורד. כך עולה מבדיקה של אנשי רשות הטבע. הגורמים העיקריים: לחצי בניה ופיתוח, רכבי שטח וציד. המשך נוכחותו של הצבי הישראלי באזורנו נמצא בסכנה. פרסום ראשון  

פורסם בתאריך: 1.6.17 20:02

     

מספירת הצבאים שנתית בשמורת הטבע חולות ניצנים עולה תמונה מדאיגה ולפיה קיימת מגמת ירידה באוכלוסיית הצבי הישראלי. על פי תוצאות הספירה קיימת ירידה של 50% במספר הצבאים לעומת שנת 2011. מה גרם להתדלדלות מספר הצבאים בשמורת ניצנים ומה צריך לעשות כדי לשמור עליהם?פקחי רשות הטבע והגנים יוצאים אחת לשנה, במהלך עונת האביב, לספור את הצבאים בארץ כדי לפקח על קצב הריבוי הטבעי שלהם, ואגב כך ללמוד משהו על מצוקתם בין איומי הציד והדריסה, בין אבק הטרקטורונים למארבים של הכלבים המשוטטים.

למרבה הצער אוכלוסיית הצבאים בחולות ניצנים הולכת ומצטמקת. בשנת 2011 נספרו 156 צבאים בחולות ניצנים, בשנת 2014 נספרו 92 צבאים והשנה, שפל שיא: 78 צבאים בלבד. "אני מודאג והמצב לא פשוט, אפילו קשה", אמר ל"כאן דרום" אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, ד"ר יריב מליחי.

מגוון הנישות האקולוגיות בשטחה של שמורת הטבע חולות ניצנים ביחד עם הרכב חברות הצומח מהווים את הבסיס למגוון החי שנצפה בה. לצד מינים אופייניים רבים לחבל הים תיכוני בישראל, מתקיימים מיני בעלי חיים חובבי חול (פסמופיליים) שעבורם גוש החולות בשמורת חולות ניצנים מהווה מפלט אחרון בלב השטח האורבאני של מרכז המדינה.

בעל החיים הגדול ביותר המאכלס את שמורת הטבע חולות ניצנים הוא הצבי הארץ ישראלי אשר לו גוש החולות מהווה רצף של שטחים פתוחים למחיה ולרבייה. מין זה מהווה מדד לבריאות השמורה, וככזה נערכות מדי שנה ספירות צבאים על ידי פקחי רשות הטבע והגנים כבר למעלה מעשרים שנה. הספירה השנתית התקיימה כאמור בשמורת טבע חולות ניצנים המשתרעת על פני כ-20,000 דונם במישור החוף הדרומי, בין אשדוד ואשקלון, ובה נספרו כמחצית מהכמות שנצפתה רק לפני שש שנים.

לחצי הבניה והפיתוח לא הסתיימו. בפארק השקמים מדרום מערב לתחנת הרכבת באשדוד צפוי להיבנות אזור תעשייה חדש. וסביב "הדיונה הגדולה" מקדמת עיריית אשדוד הקמתה של שכונת מגורים חדשה וסלילה כבישים סואנים. כל אלה לא ישפרו את מצבו של הצבי הישראלי וגם את מצבם של בעלי חיים אחרים שזהו שטח המחייה שלהם.

ד"ר מליחי, מה הגורם לירידה במספר הצבאים? "הגורם האנושי. מבחינת השמורה אנשים מסתובבים ומשתוללים עם רכבי שטח ואופנועים בצמוד לצבאים אז הצבייה האם מפוחדת, נוטשת את העופרים הצעירים לאחר ההמלטה, ובמידה והיא לא זמינה להנקה כל כמה שעות – זהו גזר דין מוות כי העופר מת מהתייבשות".

נקבה ושני עופרים/ צילום :ברוך תמם רטג

מה לגבי ציד? "אנשים אכן באים לצוד צבאים למרות שזה לא חוקי, ממש מזלזלים בחוק. ידוע שהצבי הוא חיה מוגנת, אחת מבין החיות הנדירות ביותר שקיימות בארצנו ועדיין בכל שנה יש מספר מקרי ציד שגורמים להתמעטות אוכלוסיית הצבאים. הערכה גסה של 15-20 בכל שנה רק בחולות ניצנים".

והבניה באזור? "השטחים מצטמצמים, פעם הצבי יכול היה 'לרדת לשוליים' – לצפון אשקלון או לדרום אשדוד אך הכל הולך ונבנה, לכן הצבאים נדחקים לתוך השמורה, ובעצם הם מאבדים שטח פתוח. הצבי הוא חיה טריטוריאלית, ולכן עם העלמות טריטוריות של זכרים מצטמצמים מספר הצבאים".

מה לגבי כלבים משוטטים? "רוב הכלבים שננטשים לא שורדים כיוון שהם התרגלו לקבל מזון מהאדם, אך אלו שכן שורדים הם מספיק גדולים וחזקים כשהם מגיעים בלהקות כדי לתקוף צבאים ולהרוג אותם. אנחנו רואים את זה בתצפיות, השטח קטן וארבעה-חמישה כלבים שרודפים אחרי צבי מכניסים אותו לבעיה כיוון שהצבי יכול לרוץ הרבה יותר מהר אבל למשך זמן קצר, לכלב יש אורך רוח".

מה ניתן לעשות? "לשמור על הטבע. להקפיד יותר על החוקים ולזכור את החיות ותנאי המחייה שלהן. לא בכל מקום ניתן לבצע רכיבת שטח, כן נשמח לקבל דיווח על רכבים או ציד אבל זה לא פונקציה של מספר פקחים, אנחנו צריכים את הציבור לצידנו".

זכר בחולות צילום: אורי פרו רטג

נשמע מדאיג.  "כן. אני מודאג והמצב לא פשוט, אפילו קשה. אנחנו עושים פעולות הסברה ואכיפה, אבל השלב הבא יהיה לגייס מספיק תקציב לחסום כניסת כלי רכב לשמורה".

לנוכח התמונה שהצגת ובעקבות התכנית של אשדוד לבנות סביב הדיונה ובפארק השקמים, יש חשש להמשך קיומה של אוכלוסיית הצבאים בחולות ניצנים-אשדוד? "כן. צמצום השטח עוד יותר, יקטין את תחום המחייה של הצבאים. חיות הבר שכמותן תצטמצם עד לגודל מסוים, עלולות שלא להתאושש, ולכן יש חשש להמשך קיומה של אוכלוסיית הצבאים בחולות ניצנים".

תוחלת חייהם של הצבאים בטבע 8-5 שנים, ובעבר הם היו נפוצים בחלקים נרחבים של ארץ ישראל, עד כדי כך שהיא זכתה לכינוי "ארץ הצבי", והדואר אפילו בחר לשבץ אותם בלוגו שלו. עם השנים הלכו והצטמצמו שטחי המחיה שלהם, והיום אפשר למצוא אותם בכמה ריכוזים עיקריים – חבל לכיש, הערבה, הרי שומרון, הגלבוע, הכרמל, הגליל ורמת הגולן.

 

שני עופרים. צילום: ברוך תמם רטג

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר