אוטובוס חברת אפיקים. צילום: ויקיפדיה

דו"ח תחבורה: אשדוד בשורות האחרונות בתחבורה הציבורית

על פי דו"ח חדש של ארגון '15 דקות' של דירוג היישובים על פי שירותי התחבורה הציבורית, אשדוד תקועה במקום ה-54 מבחינת התחבורה הציבורית בישראל

פורסם בתאריך: 27.10.18 19:33

     

בעוד שבישראל ממשיכים להיתקע בפקקים, מחקר חדש מדרג את הערים שבהן התחבורה הציבורית היא היעילה ביותר ומראה כי אשדוד תקועה בשורות האחרונות של ישראל במקום ה-54 אחרי ערים כגון פתח תקווה, אשקלון ויבנה.

אף אחד מהקוראנו לא צריך להיות מופתע מהעובדה שאף עיר מקומית לא מופיעה בדירוג הערים בעלות התחבורה הציבורית היעילה ביותר. אחרי הכל, ישראל היא בפיגור עולמי ואשדוד היא בפיגור ארצי בנושאי התחבורה הציבורית.

באשדוד מצב התחבורה הציבורית, המצב לא  טוב למרות ההצהרות, כשהבדיחה המקומית טוענת שפרויקט הREWAY בא להרוס את מה שלא עבד ממילא. הרכבת נמצאת בפינה לא נגישה של העיר, אין צפי לרכבת מקומית והשיפור רק נראה באופק בהבטחות העירייה.

כמו שיודע כל ישראלי שביקר בפריז או בלונדון – אפשר גם אחרת. המכון למדיניות תחבורה ופיתוח (ITDP) דירג את הערים הנגישות ביותר בעולם מבחינת תחבורה ציבורית. ומתברר שגם במטרופולינים צפופים הרבה יותר מאלה שבישראל – אפשר להגיע לעבודה בלי הרכב הפרטי המזהם.

בדו"ח שפירסם המכון, נמדדו הערים על פי הנגישות למערכות הסעות המונים כמו מערכת אוטובוסים מהירים (BRT – מודל שעליו מבוססת המטרונית בחיפה), רכבת קלה, או רכבת תחתית. וכדי להיכנס לרשימת הערים, צריך שמערכת התחבורה בעיר תעניק עדיפות ברורה לתחבורה ציבורית על פני כלי רכב פרטיים. בשלב השני, הביאו החוקרים בחשבון את הצפיפות בעיר הנמדדת ואת הקרבה של התושבים לתחנת הסעת המונים – כך שהמרחק לא יהיה גדול מקילומטר אחד – טווח של 10-15 דקות הליכה.

דו"ח חדש של ארגון '15 דקות' חושף:ל פי דו"ח דירוג היישובים על פי שירותי תחבורה ציבורית שפורסם השבוע על ידי 15 דקות עולה כי אשדוד ירדה מהמקום ה-48 למקום ה-54. הדו"ח משווה את מידת הזמינות של התחבורה הציבורית בישובים בישראל ביחס לגודל האוכלוסייה. ממצאי הדו"ח מגלים פערים עצומים בין יישובים שונים בישראל.

מייסד 15 דקות יוסי סעידוב אמר: "הדו"ח מאמת את מה שנוסעי התחבורה הציבורית בירושלים מרגישים: שירותי האוטובוסים כאן הולכים ומתדרדרים. למרות השקעות של מיליארדי שקלים בתחבורה הציבורית בתשתיות וברכבות קלות – הנוסעים בתחנות מחכים יותר זמן".

נזכיר כי עוד בחודש אוגוסט ציינה העמותה לשבח את אשדוד כמדורגת ראשונה בקידום התחבורה הציבורית.

במשרד התחבורה חתמו כבר ב־2016 עם 17 ערים במרכז על תוכנית "מהיר לעיר", שאמורה להכשיר 162 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בעלות של 3.5 מיליארד שקל. בניגוד לרכבת הקלה והתחתית, סלילת נתיבי התח"צ זולה משמעותית ואמורה להיות מהירה בהרבה, לעיתים מדובר רק בצביעת נתיבי נסיעה קיימים. אבל שנתיים לאחר החתימה מעט מאוד קרה, והתוכנית אמורה להסתיים רק ב־2021.

במקום הראשון מדורגת אשדוד, שזכתה בסכום של 250 מיליון שקל במכרז משרד התחבורה לערים שקידמו תוכנית עירונית לשיפור התחבורה הציבורית בשטחן. במקום האחרון מדורגת גבעתיים, שאין בה כיום נת"צים, ושהמעט שייתווספו לה במסגרת התוכנית עדיין לא בעבודה.

אשדוד מובילה כאמור בזכות פרויקט REWAY כשהיא בשלבי סיום של הוספת 20.5 ק"מ נת"צים, מקימה שני מסופי תחבורה ציבורית, מוסיפה 40 תחנות חכמות עם מידע בזמן אמת ומחדשת 300 תחנות ישנות בעיר.

אשדוד ממוקמת במקום הראשון בתכנון נתיבי תחבורה ציבורית, ואף זכתה בסכום של 250 מיליון שקל במכרז משרד התחבורה לערים שקידמו תוכנית עירונית לשיפור התחבורה הציבורית בשטחן. במקום האחרון מדורגת גבעתיים, שאין בה כיום נת"צים, ושהמעט שייתווספו לה במסגרת התוכנית עדיין לא בעבודה.

"מדד דירוג הערים בודק את תדירות האוטובוסים בכל יישוב – זאת בהשוואה לשטח היישוב ולצפיפות בו. ככל שיותר אוטובוסים עוצרים בתחנות ואוספים נוסעים – כך דירוג היישוב גבוה יותר. תדירות האוטובוסים באשדוד עומדת על 80 אחוזים מהממוצע הארצי. בדו"ח נוסף שפורסם בקיץ האחרון, דו"ח דירוג הערים על פי קידום נתיבי תחבורה ציבורית, אשדוד הגיעה למקום הראשון מכל הערים ברחבי הארץ זאת בשל כמותם הגבוהה נתיבי התחבורה הציבורית הקיימים, המתוכננים והנמצאים בשלבי ביצוע. נתיבי תחבורה ציבורית הם אלה שמחלצים את התחבורה הציבורית מהפקקים, הופכים אותה למהירה יותר ונותנים חלופה לרכב הפרטי. יש לציין כי הקצאת נתיבי תחבורה ציבורית נמצאת בסמכותה הבלעדית של העירייה בעוד שתדירות האוטובוסים נקבעת על ידי משרד התחבורה והעירייה יכולה לשפר זאת באמצעות ייצוג התושבים מול משרד התחבורה". טוענים בעמותת "15 דקות".

תגובת עיריית אשדוד: הירידה מובעת משינויים שנעשו בתוואי העבודות ולתקופת העבודות בלבד.

מיד עם כניסת האוטובוסים החדשים והפעלת הקווים החדשים, הדירוג יעלה משמעותית שכן העיר הולכת לשלש לפחות את מספר הקווים ותדירות הנסיעות.

 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר