חדר בבית החולים אסותא אשדוד. צילום: אורי קריספין

בית החולים באשדוד: הספירה לאחור

בתחילת השבוע הקרוב מתחיל עידן חדש: בית החולים באשדוד נפתח. תחילה יפעלו מרפאות החוץ ובהדרגה יצטרפו יחידות נוספות עד לפתיחת המיון בנובמבר. אסותא וקופות החולים, מלבד מכבי, עדיין לא הגיעו להבנות, דבר שיקשה על מבוטחיהן לקבל שירות מלא

פורסם בתאריך: 1.6.17 15:26

     

יום ראשון הקרוב, 4 ביוני, יהיה יום היסטורי. בית החולים באשדוד ייפתח. זה יקרה אחרי כ-40 שנה שלא הוקם בישראל בית חולים ציבורי.

בשלב הראשון ייפתחו רק מרפאות החוץ. בהמשך יחלו לפעול המחלקות והיחידות הנוספות, עד לפתיחת מחלקת יולדות בחודש אוקטובר וחדר המיון בנובמבר. רק אז, בית החולים "אסותא אשדוד" יפעל במתכונת מלאה.

בלי חולים במסדרונות

בבית החולים באשדוד יהיו 300 מיטות, אך התכנון הוא לגדול תוך זמן קצר. הוא יעסיק 1,200 עובדים, 250 רופאים ורופאים ו-500 אחים ואחיות.

"זו התגשמות של חלום, היסטוריה בהתגלמותה", אמר ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, על הפתיחה הקרבה ובאה. "אני חושב בדמיוני על אותם אנשים שחייהם יינצלו ועל אותה יולדת, על חולי הסרטן שהיו צריכים לנסוע לירושלים להקרנות. עברתי את זה עם אשתי", הוסיף לסרי בהתייחסו לתקופה שבה רעייתו המנוחה, מרים, נאבקה במחלת הסרטן וטופלה בבית החולים הדסה.

רואים את האור בקצה המסדרון. מכון עיניים בביה"ח. צילום: אורי קריספין

ביום חמישי האחרון ערכו הנהלות מכבי ואסותא סיור עיתונאים במקום. כך התאפשרה הצצה למחלקות, לחדרי הלידה והניתוחים ולמסדרונות הארוכים – מסדרונות שבהם הבטיחו המנהלים, לא ישוכנו חולים, גם לא לזמן קצר.

קופת החולים מכבי היא הבעלים של רשת אסותא. מבוטחי מכבי ייהנו כבר מראשית הדרך מסל שירותים מלא בבית החולים.

לא זה המצב לגבי מבוטחי שלוש הקופות האחרות – כללית, מאוחדת ולאומית – המהווים כשלושת רבעי מתושבי העיר. הקופות עדיין לא הגיעו להסכם עם בית החולים החדש. לכן, מרפאות החוץ בבית החולים לא יוכלו לקבל את מבוטחיהן לפי שעה.

"עשינו פה משהו אחר, זה מעבר לפרויקט, הקמנו בית חולים מן המסד עד הטפחות תוך ארבע שנים, זה היה מבצע מדהים", אמר יו"ר אסותא פרופ' שוקי שמר. "בית החולים שלנו ישמור על כבוד האדם ולא יהיו בו מיטות בפרוזדור, כמו שיש בבתי חולים אחרים, שעושים זאת כדי להרוויח עוד כסף".

שמר הוסיף: "זהו בית החולים הממוגן היחיד בישראל. בית החולים באשדוד ימשיך לעבוד גם בזמן מבצע כמו 'צוק איתן' ורקטות, לא עלינו. בנוסף, הוא נבנה לפי אלמנטים של בנייה ירוקה. נבנה כאן בית חולים למאות שנים".

לדבריו, בית החולים יעניק טיפול שווה לכל אדם שיגיע לחדר המיון, "אבל יצרנו עם 'מכבי שירותי בריאות' מודל ייחודי בארץ ובעולם – מודל של רפואה אינטגרטיבית לרצף טיפולי ורצף של מידע בין בית החולים לקהילה. הצענו לכל מנכ"לי הקופות להצטרף, זה עדיין לא קרה".

מנכ"ל מכבי רן סער הצטרף לדבריו: "לפחות בעתיד הנראה לעין, זה יקרה רק עם מכבי. אני רוצה להדגיש, מכבי מאוד רוצה לנהל בתי חולים משלה. נוכיח שאפשר לעשות אחרת. במערכת הבריאות יש 25% פעולות מיותרות, טרטור. פה יהיה משהו אחר. פה יסתכלו לאנשים בעיניים ואנשים לא ימתינו במיון. לא יהיו במסדרונות חולים. מה שקורה בבתי חולים אחרים, שאנשים חולים במסדרונות, זה ממש נורא. זה לא ראוי למדינה מתוקנת וזה לא יהיה בבית החולים באשדוד. תבואו לבדוק אותנו, לא נאכזב. אנחנו רעבים, אנחנו רוצים להצליח, אנחנו חותרים למצוינות".

מחיפה לאשדוד. מנהל ביה"ח, פרופ' חיים ביטרמן. צילום: אורי קריספין

שמר וסער התחייבו לסטנדרט גבוה וקפדני של טיפול, שירות וניקיון. שמר: "אני מבטיח, אם חדר המיון יהיה מלוכלך תקרא לי ואבוא מייד. כשיהיו תקלות – נישן פה". סער: "אם תראה פה פתק מיותר על הקיר, תקרא לי. לא יהיה כאן דבר כזה. אתה הולך היום בבתי חולים בארץ – כמו מעברה. למה? אין סיבה שככה זה ייראה.

מנהל בית החולים, פרופ' חיים ביטרמן: "הושקעה פה הרבה מחשבה איך להפעיל את חדר המיון אחרת. אנחנו מגייסים מומחי רפואה דחופה (מלר"ד) שיעבדו סביב השעון. האם ניתן להתחייב שהוא אף פעם לא יהיה עמוס ומישהו לא יחכה מספר שעות למיטה? אני לא מבטיח. אבל בממוצע, אנחנו משקיעים כל כך הרבה תשומות ואנרגיה וחשיבה, שזה חייב יהיה לעבוד יותר טוב. המודל של חדר המיון לא קיים בארץ, הוא קיים בארה"ב ובארצות נוספות ואנחנו נשכלל אותו".

כפי שחשפנו ב"כאן דרום" בחודש מרץ אסותא מתכוונת להרוס את שלד 'חדר המיון הקדמי' שבנתה עמותת "רפואה וישועה" ושהושקעו בו כ-80 מיליון שקל, כולל 10 מיליון הלוואה ממשרד הבריאות.

"אנחנו במגעים מתקדמים ואם הדבר ייחתם, נהרוס את המבנה, חוץ מאת הקומות התת-קרקעיות", מסר פרופ' שמר. "עשינו חשבון והגענו למסקנה שיהיה יותר זול להרוס אותו ולבנות מחדש אגף שישתלב בבית החולים. המבנה כפי שהוא בנוי אינו מתאים לסטנדרט של בית החולים, שהוא סטנדרט לגמרי אחר".

בית החולים הציבורי הראשון בישראל זה עשרות שנים. ביה''ח אסותא אשדוד. צילום אורי קריספין

בית החולים הציבורי הראשון בישראל זה עשרות שנים. ביה"ח אסותא אשדוד. צילום אורי קריספין

קופות, חולים

פנינו למשרד הבריאות בנוגע לשירות שיקבלו מבוטחי קופות החולים בבית החולים וממשק העבודה בין הקופות לבין "אסותא אשדוד".  דובר המשרד, אייל בסון, מסר בתגובה: "בשנת 2017 נקבעו כללי התחשבנות חדשים בכלל מערכת הבריאות. לפיכך, טרם נחתמו הסכמים בין קופות החולים למרבית בתי החולים, בניהם אסותא אשדוד. בכל מקרה של מבוטח, מכל אחת מקופות החולים, שיפנה לחדר המיון של בית החולים, בגין מקרה המנוי בחוק, קופת החולים תהיה מחויבת לממן את הטיפול, וכן כל אשפוז שבוצע בעקבות פניה למיון בהתאם לכללי ההתחשבנות כמו בכל בית חולים ציבורי כללי.

שירותים נוספים, שאינם דחופים, כפופים להסדרי הבחירה של קופות החולים ובהתאם למגבלות מרחק וזמן סבירים. כאמור, טרם נחתמו הסכמים בין קופות החולים למרבית בתי החולים, והסכמים עם ביה"ח אסותא אשדוד, יושפעו מהסכמים נוספים באזורים סמוכים. כן, ידוע לנו כי בכוונת חלק מקופות החולים לכלול את ביה"ח אסותא אשדוד בהסדרים שלהם לתושבי אשדוד והסביבה.

אף בית חולים ציבורי בישראל איננו מחויב לחתום הסכם עם כלל קופות החולים לגבי כלל השירותים. בית החולים אסותא אשדוד, אשר יכלל לאחר תקופה גם בהסדרי ההתחשבנות הקבועים בחוק, מחויב להעניק שירותים בהתאם לכללים הקבועים בחוק.

משרד הבריאות יוודא כי בית החולים אסותא אשדוד פועל על פי החוק. המשרד יבחן את הסדרי הבחירה של קופות החולים בהתייחס להיקף, אופי וזמינות השירותים בבית החולים ויוודא כי הסדרי הבחירה עונים על הגדרות הקבועות בחוק.

עם פתיחת בית החולים אסותא באשדוד, יוטב מצבם של כלל המבוטחים באזור. כאמור תורחב הזמינות של שירותי המיון וניתוחים ואשפוזים בעקבות פניות למיון ושירותים אלקטיביים ואמבולטוריים יתווספו ויפחיתו את העומסים גם באזורים הסמוכים.

לבעלות קופת חולים על בית חולים ציבורי יתרונות וחסרונות. אחד היתרונות הוא פיתוח מודלים משותפים אולם מנגד, על הקופה לשאת בעלויות ההפעלה של בית החולים. קופת חולים מכבי תתקשה לממן את כל עלויות הפעלת בית החולים ממקורותיה, ולפיכך, סביר כי במהלך החודשים הקרובים יחתמו הסכמי רכש גם עם קופות חולים אחרות. יש לציין, כי אין חובה על קופות החולים האחרות להצטרף למודל כזה או אחר שמציע בית החולים".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר