הבקשה נמחקה: אריה איטח. צילום אורי קריספין
הבקשה נמחקה: אריה איטח. צילום אורי קריספין

קב"ט העירייה אריה איטח הולך הביתה: "הייתה לי הזכות לשרת את תושבי אשדוד"

חצי שנה לאחר שזוכה מכל האישומים נגדו על ביצוע עבירות מין בשלוש עובדות עירייה, הטיל מנהל אגף הביטחון אריה איטח פצצה והודיע: מספיק. לדברי אדם שמצוי בסוד העניינים, איטח חש פגוע בעקבות ההחלטה של לסרי ובן עדי שלא לנקוט צעדים משמעתיים כלפי המתלוננות ודמויות נוספות שהיו קשורות לפרשה. בתוך כך איטח דורש פיצויים מהפרקליטות ומהמתלוננות

פורסם בתאריך: 25.5.18 11:48

     

חשיפת "כאן דרום": לאחר 16 שנים בתפקיד קב”ט עיריית אשדוד (ובאופן רשמי: מנהל אגף הביטחון והחירום), אריה איטח מניח את המפתחות בסוף החודש והולך לדרכו.

פורמלית הוא יוצא לחופשה עד 1 בינואר 2019 כדי “להתאוורר ולבחון את דרכו”, כך שיוכל לחזור, אבל ככל הידוע איטח החליט להתפטר מתפקידו, וגם ניסיונותיו של ד”ר יחיאל לסרי לשכנעו להישאר לא הועילו. עושה רושם שהאיש נחוש.

התפטרות או חל"ת?

קשה להפריז בטלטלה שהצעד הזה יוצר בעיריית אשדוד, במיוחד בתקופה רגישה של טרום בחירות מקומיות.

הספקולציות רבות. איטח. צילום: דור גפני

הספקולציות רבות. איטח. צילום: דור גפני

איטח הוא אלוף משנה במילואים וזוכה למעמד מיוחד של “מר ביטחון”, אוטוריטה בתחומו. הוא זה שהוביל באופן מעשי את ההיערכות וההתמודדות של העיר במהלך הסבבים של ירי הרקטות לאשדוד בתמיכתו של ראש העירייה. כנ”ל בתרגילים גדולים בהשתתפות גורמי צבא, משטרה ואחרים ובגיבוש תכניות מגירה לתרחישים מאיימים.

יתרה מזאת, העירייה עצמה מתגאה פעם אחר פעם בכך שתפיסת הביטחון שלה והישגי האגף מהווים מודל לחיקוי בעיני רשויות אחרות. מרחבי הארץ באים לאשדוד כדי ללמוד ולהשתלם בתחום הביטחון והמוכנות לשעת חירום תחת הנהגתו של איטח.

איטח ולסרי בחנוכת מרכז ההפעלה החדש ב"בור" של אגף הביטחון. צילום: לימור אדרי

איטח ולסרי בחנוכת מרכז ההפעלה החדש ב"בור" של אגף הביטחון. צילום: לימור אדרי

לכן, וביתר שאת כשמדובר בתקופה לא יציבה מבחינה מדינית וביטחונית בארץ וכשהבחירות המוניציפאליות הולכות וקרבות, זו סיטואציה בעייתית למדי. מה גם שלא ברור מי יוכל להיכנס לנעליו, ולו גם באופן זמני.

“הייתה לי הזכות לשרת את תושבי אשדוד”, אמר השבוע איטח ל”כאן דרום”, “עיון במשובים שקיבלנו לאורך השנים מהתושבים מראה שהם הביעו בנו אמון וקבעו שיש על מי לסמוך. בנוסף, עמדנו בכל היעדים והמדדים שהציבו לנו ועשינו גם יותר. אין לי מה להוסיף בשלב זה”.


רוצים להתעדכן ראשונים? להורדת היישומון (אפליקציה) של כאן דרום אשדוד:

להורדה באנדרואיד

להורדה באייפון


הספקולציות סביב הצעד של איטח הן רבות. אולם ההערכה היא שהסיבה המרכזית היא העובדה שבהנהלת העירייה סירבו לפעול משמעתית כנגד המתלוננות ודמויות נוספות שהיו קשורות לפרשה לאחר הזיכוי ולאחר הקביעות הקשות של בית המשפט על אותם גורמים. לדידו, זה היה גם חוסר אמון וחוסר גיבוי כלפיו, כך נודע ל”כאן דרום”.

צריך לציין, מאז התפוצצות אותה פרשה העירייה כאילו נחצתה לשניים: בין תומכי איטח לתומכי המתלוננות. הדבר העיב מאוד על יחסי העבודה בתוך העירייה. כך למשל נוצרה איבה קשה בין המשנה למנכ”ל העירייה דינה בר אולפן, המשמשת גם ממונה על החוק למניעת הטרדות מיניות בעירייה, לבין איטח.

העידה במשפט, המשנה למנכ"ל העירייה והממונה על החוק למניעת הטרדות מיניות, דינה בר אולפן. צילום: אורי קריספין

העידה במשפט, המשנה למנכ"ל והממונה על החוק למניעת הטרדות מיניות בעיריית אשדוד, דינה בר אולפן. צילום: אורי קריספין

בהקשר זה אפשר להביא שוב את דבריו של מי שייצג את איטח במהלך המשפט, עו”ד מנחם רובינשטיין, שאמר לאחר הזיכוי: “התיק הזה הוא מיוחד, כי הייתה פה קונספירציה, הייתה פה קשירת קשר בין המתלוננות לבין עצמן ובינן למי שארגן אותן. העיד בתיק הזה מנכ”ל העירייה, שהיה עד תביעה, והוא במידה רבה חשף את הקונספירציה הזו”.

בחזרה למשפט

ב-29 באוקטובר 2017 השופטת גילת שלו זיכתה את איטח בן ה-61 מכל האישומים נגדו בתום סאגה משפטית ממושכת, שבמסגרתה הועמד לדין באשמת ביצוע מעשים מגונים תוך ניצול יחסי מרות והטרדות של שלוש עובדות עירייה.

כתב האישום הוגש לבית משפט השלום באשדוד בפברואר 2010. קדמה לו בדיקה שנעשתה על ידי העירייה וחוקרת מטעמה ולאחר מכן חקירת משטרה. המשפט ידע כמה תפניות.

השופטת שלו קבעה בהכרעת דינה: “על אף שההגנה לא הצליחה להוכיח את טענת הקנוניה שנרקמה, הצליחה להטיל עננה כבדה של תהיות וחשד בנוגע למעורבותם של גורמים שונים ושל בעלי עניין המסוכסכים עם הנאשם בחקירה נגדו”.

איטח במהלך ביקורו של סגן שר הביטחון דאז מתן וילנאי. צילום: פבל טולצ'ינסקי

השופטת מתחה ביקורת קשה על עדויות המתלוננות ופקפקה באמינותן. בין השאר ציינה: “עדותה של **** עשתה עליי רושם לא אמין. בחקירתה הנגדית התגלו סתירות רבות, הן סתירות פנימיות והן סתירות אל מול עדויות של עדים אחרים”.

המכתב ללסרי והתשובה של בן עדי

בעקבות הזיכוי והביקורת של השופטת על המתלוננות פנה איטח באמצעות עורך דינו לראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי וביקש לפתוח בהליכים משמעתיים כנגד שלוש המתלוננות שהן עובדות עירייה. במכתב שאנחנו חושפים כאן לראשונה ציין עו”ד מנחם רובינשטיין: “מכלל פרשייה עגומה זו עולה כי שלוש העובדות חברו יחדיו וקשרו קשר להפללתו של מרשי על לא עוול בכפו, זאת תוך הכפשתו והטלת דופי בשמו הטוב.

"סוף פסוק". מנכ"ל עיריית אשדוד, אילן בן עדי. צילום: אורי קריספין

"סוף פסוק". מנכ"ל עיריית אשדוד, אילן בן עדי. צילום: אורי קריספין

עתה", הוסיף במכתב, “משהתבררה חפותו המוחלטת ונחשפו מעלליהן של העובדות, הנני פונה אליך בדרישה להורות על נקיטת הליכים משמעתיים כנגד עובדות אלו כולל בדיקת הליכי השעייתן… לא יעלה על הדעת שעניינן יסתיים בלא כלום”.

בשמו של לסרי הגיב לפנייה מנכ”ל העירייה אילן בן עדי, שהיה עד חשוב במשפט. בן עדי הודיע לרובינשטיין במילים פשוטות שמבחינת העירייה הפרשה הסתיימה, ולא יינקטו צעדים כלפי איש. “מבחינת העירייה”, ציין המנכ”ל, “מדובר בסוף פסוק, ואין בכוונתה לנקוט בהליך כלשהו כנגד מי מהמתלוננות”.

הבן, צחי איטח, שנפל בלבנון בשנת 2000, עם אמו יפית. תמונה מאלבום משפחתי

הבן, צחי איטח, שנפל בלבנון בשנת 2000, עם אמו יפית. תמונה מאלבום משפחתי

תם ולא נשלם

אולם מבחינת איטח התשובה הזו הייתה עלבון צורב וביטוי לחוסר גיבוי מצד המערכת. לדידו, הפרשה היא אינה עוד אירוע היסטורי שבא אל סופו.

ולראיה, בחודש שעבר פנה איטח באמצעות עורכי דינו רובינשטיין וגבריאל רפפורט לבית המשפט לפי סעיפים 81-80 בבקשה שיורה למדינה ולמתלוננות לפצותו עבור הוצאותיו המשפטיות. לפני כמה שנים הגיש איטח תביעת פיצויים נגד אחת המתלוננות, והיא הוקפאה עד תום המשפט הפלילי. לא מן הנמנע שההליך האזרחי יתחדש.

עו"ד מנחם רובינשטיין. צילום: דוד לוי

עו"ד מנחם רובינשטיין. צילום: דוד לוי

הפנינו לעיריית אשדוד לא מעט שאלות, והתגובה שקיבלנו היא זו: "אריה איטח קיבל הצעת עבודה אטרקטיבית, אותה הוא מבקש לבחון ולצורך כך ביקש וקיבל אישור לצאת לחופשה ללא תשלום עד סוף שנה זו”.
מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית נמסר בשם המתלוננות: “מבחינתן לא הסתיים ההליך המשפטי, ולכן הן בוחרות שלא להגיב”.

מהפרקליטות נמסר בתגובה: “טרם הוגשה תגובת המדינה בנושא זה, משכך לא נוכל להתייחס בשלב זה, ואת תגובתנו נמסור לבית המשפט כמקובל”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר