מערכת כיפת ברזל צילום ארכיון: רויטרס
מערכת כיפת ברזל בפעולה צילום ארכיון: רויטרס

"טיפשות ורשעות, משחקים באש"

במפעל אלתא, המעסיק הכי גדול באשדוד, שאחראי לפיתוח המכ”ם של כיפת ברזל ומערכות מתוחכמות אחרות, נעים בחוסר נוחות לנוכח היוזמה של האוצר להעבירו למקום אחר לטובת בניית עשרות אלפי יחידות דיור תחתיו ובשטחים החקלאייים ממזרח. ונחשו למי שייך הציטוט שבכותרת?

פורסם בתאריך: 18.5.18 10:43

     

"שערותיי סומרות. הרעיון של האוצר זה טמטום, טיפשות ורשעות, זה להרוס מפעל בצורה הכי ברוטאלית, חוסר מקצועיות, יושבים שם ילדים שמשחקים באש ואינם יודעים זאת". כך הגיב השבוע הממונה על התעשייה בעיריית אשדוד, יהודה פרנקל, על יוזמת משרד האוצר להעתיק את מפעל אלתא על אלפי עובדיו למקום אחר, כדי לבנות תחתיו ובשטח "המשולש החקלאי" ממזרח, בין 20 ל-30 אלף יחידות דיור.

יהודה פרנקל. צילום: אורי קריספין

יהודה פרנקל. צילום: אורי קריספין

פרנקל, שההיה בעבר מנכ"ל אלתא, וידוע בתור איש מקצוע ענייני וממלכתי חרג הפעם ממנהגו והתגובה שלו חסרת תקדים. "האוצר עצמו", הוסיף ואמר ל"כאן דרום", "כתב בעבר אחרי בדיקה שנעשתה בעבר שאין לזה היתכנות. דבר שכזה יעלה מיליארד וחצי דולר. זה בלון ניסוי, לא יצא מזה כלום. מפתיע, משונה מאוד, לא יקרה, אלתא תישאר באשדוד, במיקום הנוכחי. זו גם דעת ראש העיר והעירייה. זה לא יעבור בשקט. ומעל הכול, הסכם הגג נחתם עם 30 אלף יחידות דיור, ומעבר לכך יש התחדשות עירונית, כך שאין הצדקה גם מבחינת גידול האוכלוסייה לפי תכנית האב החדשה”.

לא מוכנים לקפל את הדגל

ביום חמישי פורסם ב”כלכליסט” שבמשרד האוצר מקדמים יוזמה חדשה להעתקת מפעל אלתא באשדוד ממקומו כדי להפשיר אלפי דונם חקלאיים סביבו לטובת בניית כ-20 אלף יחידות דיור ואולי גם יותר.

"המשולש החקלאי" ממזרח לאשדוד: האם יהפוך ל"משולש הנדל"ני על חשבון אלתא? צילום: אורי קריספין

"המשולש החקלאי" ממזרח לאשדוד: האם יהפוך ל"משולש הנדל"ני על חשבון אלתא? צילום: אורי קריספין

לפי הידיעה, שלא הוכחשה באוצר, מינהל רשות החברות הממשלתיות בהנחיית שר האוצר משה כחלון מקדם מהלך ולפיו מפעל אלתא באשדוד יועתק למקום אחר במטרה לבנות בשטח שעליו מוקם המפעל וכן שטח של 3,100 דונם ממזרח לו שכונת מגורים חדשה שתכיל כ—20 אלף יחידות דיור. הנושא, שכבר עלה בעבר כרעיון, הוצג בפני דירקטוריון התעשייה האווירית בישיבה שהתקיימה בתחילת השבוע. כאשר על פי הערכות, המהלך צפוי להימשך כשמונה עד עשר שנים.

זו אינה הפעם הראשונה שהסוגיה הזו עולה על הפרק. אך מה שמוזר הוא שהאופציה הזאת נבדקה בעבר בידי האוצר וירדה מן הפרק מחוסר כדאיות כלכלית.

המטרה של האוצר כעת היא להזיז את המפעל עתיר הידע, שהוא גם המעסיק הכי גדול בעיר — כ-4,000 עובדים — כדי להתגבר על מגבלות הבנייה שהוא מציב בנוגע לשטחים שממזרח לו ומוכרים בתור “המשולש החקלאי”.
זה שנים רבות שישנן ספקולציות סביב אותו משולש בפאתיה המזרחיים של אשדוד, ולפיהן יבוא יום והאדמות, שייעודן חקלאי, תופשרנה לבנייה.

כ-4,000 עובדים, יותר ממחציתם תושבי העיר. מפעל אלתא. צילום: פבל

כ-4,000 עובדים, יותר ממחציתם תושבי העיר. מפעל אלתא. צילום: פבל

אלתא (במקור: ראשי תיבות של “אלקטרוניקה תעשייה אווירית”) היא חברה בת וחטיבה של התעשייה האווירית שמוקמה באשדוד ב-1970/69 לאחר שנבחנו כמה חלופות, ואחת מהן הייתה בבאר שבע. מדובר בחברה שמפתחת ומייצרת מערכות מכ”ם — כמו המכ”ם של כיפת ברזל למשל — ואלקטרוניקה מתוחכמות לצרכים ביטחוניים ואזרחיים. נוסף לייצור לטובת צה”ל והמדינה, רוב הפעילות שלה מוקדש לייצוא.

רבים מעובדי אלתא הם תושבי אשדוד. חלק גדול מהעובדים הוא מהנדסים ואנשי מקצוע בתחומם. אין ספק שמדובר בעוגן כלכלי חשוב ביותר לעיר.

עד עתה בכל פעם שהייתה הצעה לשנות את המצב הקיים, משרד הביטחון התנגד בשם אלתא והתעשייה האווירית בנימוק שהמפעל זקוק לאותו “פרוזדור” פנוי ולא מיושב כדי לקיים ניסויי שידור וקליטה.

דרושה כיפת ברזל לאלתא

בעיריית אשדוד הגיבו לפרסום היוזמה באמירה שהדבר לא תואם איתם ולא הובא לידיעתם כלל, אלא נחת עליהם בהפתעה מוחלטת.

אלתא. צילום: דור גפני

אלתא. צילום: דור גפני

“על פי ידיעתי”, הגיב ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי, “היוזמה הזו נבדקה מקצועית על ידי משרד האוצר בעבר, והתבררה גם כלא כדאית מבחינה כלכלית ולכן גם נגנזה, יש לי את הדו"ח בידי. לא ידוע לי ולא עודכנתי על בדיקה חדשה בנושא הזה. אני אומר בכל מקרה: אתנגד למהלך הזה בכל תוקף. הבהרתי את זה בעבר ואני מבהיר שוב: מפעל אלתא הוא מפעל דגל, עוגן כלכלי וסמל חשוב של אשדוד, והעיר תנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי למנוע מהלך של העברת המפעל מתחומה”.

אולם בינתיים נפוצו טענות ברשתות וגם מצד גורמים כאלה ואחרים, ולפיהן בעירייה כביכול ידעו על היוזמה וגם תומכים בה, בין השאר כדי לבנות אלפי יחידות דיור לציבור החרדי. ייתכן שמה שתרם לשמועות ולדברים הוא הגיאוגרפיה של אשדוד: רובע ז’ החרדי ויותר ממחצית רובע ג’ החרדי גם כן ממוקמים צמוד למפעל אלתא, כך שהגיוני לכאורה שאם יבנו — זה יהיה לטובת אותו מגזר.

יתחבר לרובע ז' ולאזור ג'? ה"משולש החקלאי". צילום: אורי קריספין

יתחבר לרובע ז' ולאזור ג'? ה"משולש החקלאי". צילום: אורי קריספין

אבל בעירייה מכחישים זאת מכול וכול. “שקר וכזב”, הגיב לסרי והוסיף, “לא היה ולא נברא. טענה מופרכת וחסרת בסיס הגיוני ועובדתי. עובדתית, קיימת התכתבות עם פנייה שלי נגד המהלך בזמנו. הפעם לא ידענו אף לא ברמז על בדיקת ההיתכנות הכלכלית. וגם כעת אני מכין מכתבי פנייה לראש הממשלה, לשר האוצר ושר הביטחון נגד התכנית.

דרוש מהלך מכריע. לסרי ופרנקל. צילום: יובל טבול

דרוש מהלך מכריע. לסרי ופרנקל. צילום: יובל טבול

הגיונית, אלתא מהווה סמל ועוגן כלכלי לעיר, ואין שום היגיון לוותר עליו. בנוסף, גם ללא אלתא, עם הסכם הגג והתחדשות עירונית אנחנו בעודף של יחידות דיור שהעיר יכולה להכיל על פי תכנית המתאר שמדברת על 350 אלף תושבים (זו הרי הטענה המרכזית של האופוזיציה נגד הסכם הגג). ובוודאי שאין צורך ביחידות הדיור על שטח אלתא והמשולש החקלאי”.

ד”ר לסרי, קשה להבין מהאוצר אם הם מדברים על הוצאת המפעל מאשדוד או על הזזתו למקום אחר בעיר.

“גם למקום אחר בעיר זה יהיה מיותר. אשדוד אינה צריכה את תוספת יחידות הדיור על השטח של אלתא והמשולש החקלאי. תהיה כאן צפיפות אוכלוסין ברמה הרסנית לעתיד איכות החיים בעיר”.

גם מהנדס העיר דורון חזן הופתע לשמוע על הרעיון החדש והביע את התנגדותו. לדבריו, אין לו היתכנות ממשית. חזן הוא זה שעומד מאחורי תכנון פארק אקסטנסיבי רחב ידיים בשטח המשולש החקלאי, והדבר לא מסתדר עם תכנית לבניית עשרות אלפי יחידות באותו אזור.

"מאוד לא בריא"

גם פרופ’ נינו לוי, מנכ”ל אלתא לשעבר נוסף, מתנגד ליוזמת האוצר: “הרעיון נראה לי מאוד לא בריא. זה לקח הרבה שנים עד שאלתא התבססה עם כל המעבדות ועם כל התשתית. להעתיק מפעל שעוסק במכ”ם למקום אחר יוצר בעיה לא קטנה. צריכים לאפשר ביצועי שידור וקליטה, דבר שמתאפשר במיקום הנוכחי של אלתא. להעביר את המפעל לאזור מגורים הוא דבר שיהיה בלתי אפשרי, להרחיק את המפעל מאשדוד זו תהיה פגיעה בעיר. אלתא הוא אחד המפעלים שתורמים הכי הרבה לביטחון וכלכלת המדינה, ואני לא רואה שום היגיון, לא כלכלי ולא ביטחוני, להזיז אותו מהמקום”.

פרופ' נינו לוי בביתו באשדוד. צילום: דור גפני

פרופ' נינו לוי בביתו באשדוד. צילום: דור גפני

מאידך, שמעון כצנלסון, חבר מועצת העיר ויו״ר האופוזיציה באשדוד, שהיה בעברו דירקטור במפעל אלתא, ביקש לערוך פגישה דחופה עם שר הביטחון, שהוא אחראי גם על אלתא, בנושא הדיונים על העתקת מפעל אלתא ממקומו הנוכחי.

רווח משולש, הפסד בריבוע

בחודש פברואר 2015 פרסמנו ב”כאן דרום” כתבה מקיפה על אודות הסחר בקרקעות במשולש החקלאי. באותה עת מינהל התכנון היה עדיין תחת אחריותו של משרד הבינוי והשיכון, והתגובה שלו לנושא הפתיעה את עיריית אשדוד.

במשרד מסרו אז לעיתון: ”משרד הבינוי מבקש לקדם תכנית להקמת למעלה מ-10,000 אלף יחידות דיור. בימים אלה מגישים בקשה להרשאת תכנון למתחם. עם זאת, התכנית מצויה ממש בחיתוליה, המשרד כמובן מעוניין לקדם אותה, אולם נכון לשלב זה קיימות מגבלות (ביטחוניות) שעדיין אינן מאפשרות קידום תכנון. בעקבות בקשה של משרד הביטחון, המינהל לתכנון קידם שינוי תב”ע. כיום, הקרקע אינה מיועדת ומותרת למגורים, אלא קרקע חקלאית. נדרש שינוי ייעוד קרקע”.

עוד נמסר אז ממשרד הבינוי והשיכון: “אם התכנית שלנו אכן תקודם, הצפי לשיווק הוא ב-2020-2019. השטח נכלל בתחום השיפוט של אשדוד, ומדובר ברובו בקרקע מדינה. המשרד רואה חשיבות עליונה לקדם תכניות זו לאור הצפי למחסור ביחידות דיור באשדוד והסביבה היות ואין באשדוד עוד עתודות קרקע למגורים. לסיכום, התכנית עוד רחוקה מאישור, וכל רוכש קרקע שם צריך לוודא שהקרקע שרכש אכן נמצאת בתחום התכנית המקודמת על ידי המשרד. בנוסף, חשוב להבין שבתכנית המאושרת יהיו הפרשות לצורכי ציבור, כבישים, שצ”פים וכו’, כך שהשטח שיהיה בידי הרוכשים בפועל יהיה כמחצית מהשטח שירכשו”.

 

תגובות

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: “הנושא נמצא בדיונים, אך עוד לא התקבלה כל החלטה”.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: “הליך קידום פינוי מפעל אלתא באשדוד יבוצע בתיאום מול עיריית אשדוד. צוותים של החברה עצמה, רשות החברות הממשלתיות ורשות מקרקעי ישראל יחלו לעסוק בכך”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר