‏א.ס‏.א‏.פ‏ קריאייטיב‏/INGIMAGE\

מחאת המאבטחים עולה שלב: כמה מהם התפטרו על רקע התנאים הקשים

מאבק מאבטחי מוסדות החינוך בעיר אשדוד מחריף. על רקע הטענות לתנאים שאינם הולמים ("מתייחסים אלינו כמו אל תת אדם, שעות בשמש החמה") הגישו מספר מאבטחים את התפטרותם, מהלך אשר יוביל להחרפת המחסור הקיים במאבטחים

פורסם בתאריך: 23.7.17 16:17

     

9כבר לפני כחודש דיווחנו מעל דפי העיתון על קולות המחאה של מאבטחים העובדים במוסדות חינוך על תנאי עבודתם. הללו קובלים על המצב בקיים. לטענתם עמדות השמירה, במידה והללו קיימות, אינם משרתות את מטרתם- הם אינם מהוות מקום שראוי לשהות בו. וכפי שהטיב להגדיר זאת אריה פנחס, מאבטח בן 65 העובד בבית הספר בית יעקב אור יהל ברובע ג' במכתב לראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי: "לצערי בעמדת השמירה אין נקודת חשמל. סבל רב נגרם לנו, המאבטחים עקב חוסר חשמל: קר בחורף, חם בקיץ. כידוע, רוב עמדות השמירה במוסדות החינוך עשויות מתכת, ומטבע הדברים העמדה מתחממת מאוד בקיץ וקרה מאוד בחורף. כך שאין אפשרות לחמם או לקרר את המקום. לא מדובר במזגן, אלא במאוורר קטן או מפזר חום. חוסר חשמל, גורם לסבל, וקשה מאוד לתפקד בתנאים האלה”.

אלא שעכשיו המאבק מחריף ועובר לצעדים מעשיים – כך נראה בשטח כי מספר מאבטחי מוסדות חינוך באשדוד הגישו את התפטרותם על רקע התנאים התעסוקה הקשים, אשר יובילו להחרפת המחסור הקיים במאבטחים "בראש ובראשונה התפטרתי בגלל התנאים. עבודה של שעות תחת השמש. יחס משפיל. ככה מתייחסים למי ששומר על הילדים של כולנו?" כך מספר ל'כאן דרום' איתי כהן, מי שעבד במוסדות חינוך באשדוד במשך ארבע שנים. "שעות על גבי שעות תחת השמש. אין בעמדה חשמל שלא נדר על מזגן! אני מוצא את עצמי מסתתר תחת עץ. לקבל קצת צל. הבוטקה שלי עשוי מברזל, זה קולט חום. ובתוכו החום איום. ואין מה לחכות לחורף..כי בחורף קר! שוב, כשאין חשמל או במקסימום אתה דואג למחמם קטן זה ממש לא מספיק. כמסתכלים על מכלול התנאים אין מסקנה אחרת- התייחסו אלינו כמו אל תת אדם. אנחנו בתחתית ההיררכיה האנושית. נחותים מכולם. האיום הנפוץ זה 'יש לכם תחליף, יש אתכם כמו זבל אם לא תעשו בדיוק מה שאומרים- נחליף אתכם".

"לוהט בפנים. חם בקית וקפור בחורף. זה תנאים?". בוטקה באשדוד באדיבות: אריה פנחס

אבל למה יש עכשיו 'גל' של התפטרות ?

"כל מאבטח חדש עובר הכשרה של שבוע בתמורה מחייבים שנת עבודה, כך שכל החבר'ה הצעירים שהשתחררו מהצבא ובאו לעבוד באבטחה כי חשבו שזו עבודה טובה, וגילו שזו ממש לא המציאות אבל הם לא רצו לשלם את קנס היציאה. הם נאלצו לחכות לסוף השנה ורק אז להגיש את התפטרותם"

בנוסף לאלו אשר 'הניחו את המפתחות' והגישו את התפטרותם מצטרפים כ-4,000 מאבטחים של מוסדות החינוך ברחבי הארץ שמועסקים כעובדי קבלן שמאיימים לשבות החל מה-1 בספטמבר. המאבטחים דורשים תנאי עבודה נאותים כמו גם העלת שכר המינימום השעתי מ28.5 ל-35 ₪ לשעה ושכר מינימום עבור תקופת החגים.

רחלי בן הלל, מאבטחת נוספת שעבדה כשנתיים הגישה אף היא את התפטרותה  "עבדתי כמעט בכל העיר, וכמקום קבוע עבדתי כמאבטחת בחווה החקלאית – בית הספר לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה" סיפרה ל'כאן דרום'.

ומדוע החלטת לקום ולעזוב?

"התנאי והיחס המזלזל, היחסי אנוש של הקב"טים עצמם- מזעזע. הכריחו אותנו ללבוש מדים ארוכים כל הקיץ, מה שלא היה מקובל עלי בכלל. אין מדים קצרים? מה ההתעקשות? אני לא הסכמתי בכל אופן. והתנאים? זה אפילו לא תנאים. בלי מזגן בקיץ הלוהט הזה. מי יכול להסתדר בלי חשמל? אפילו מאוורר לא היה בעמדה. ממש להתייבש".

מאבטח נוסף, שהעדיף להישאר בעילום שם עבד שנים במערכת החינוך, בעיקר בבתי ספר יסודיים בעיר סיפר: " הגשתי את מכתב ההתפטרות ויום אחרי כבר התחלתי לעבוד בחברה אחרת, לא בתחום האבטחה אבל פה יש לי תנאים כמו של בן אדם. אוכל, הסעות מסודרות. זה נכון שמי שאין לו כסף ויש לי חברים כאלו שסובלים באבטחה 'מושכים' בשביל הפרנסה..אבל גם השכר לא משהו. אז למה? איזה סיבה יש לעבוד במקום כזה?"

לפני כשלושה חודשים אישרה הכנסת בקריאה שלישית חוק ראשון מסוגו, שיחייב לראשונה מעסיקי מאבטחים לדאוג לתנאי עבודתם הפיזית. זהו ציבור עובדים גדול, ובמגזר הפרטי רובם הם עובדי קבלן. החוק, שיזמה ח”כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), עבר בכנסת כבר ב-21.3.2017, אבל הוראות החוק ייכנסו לתוקף רק ב-3.10.2017, כדי לאפשר למעסיקים להיערך. אולם בשטח לא נראית התארגנות ליישום החוק. בהצעת החוק נדרש כי לרשות המאבטחים יועמדו עמדה מקורה או מוצלת המוגנת מגשם ושמש, מצוידת באמצעי חימום או קירור, וגישה לנקודת חשמל.

"מתייחסים אלינו כמו תת אדם"
תמונה באדיבות:אריה פנחס

יש חוק שעבר בדרך, אתם לא מצפים לשינוי?

"יש עוד דרך ארוכה עד להסדרת התנאים של מאבטחים במוסדות החינוך. ובכל הזמן הזה, עד שמשהו קורה. אנחנו אלו שצריכים להגיע לעבודה ולעבוד בתנאים לא תנאים. אז אולי אחרי שהכל יוסדר ונראה שזה עובד 'בתכלס' יהיה אפשרות לעבוד באבטחה. כרגע זו לא המציאות ויקח זמן עד שהדברים יקרו בפועל" השיבו קבוצת מאבטחים, שאיך לומר המערכת ייבשה להם את התקוות.

יו"ר מטה המאבק למען עובדי הקבל,אלכס טנצר: "התפטורתם של מאבטחים באשדוד היא חלק מהמאבק שלנו. אנחנו קוראים למאבטחים בכל הארץ להתפטר מתפקידם כי בתנאים האלה אי אפשר יותר לעבוד. כבר עכשיו בחלק גדול מבתי הספר הגנים באשדוד אין אבטחה. ובמצב רק יחריף. יש מחסור מטורף במאבטחים, והכל בגלל התנאים. רב המאבטחים מתפטרים בחודשים האלו בגלל ההתחייבות לשנה.  את התוצאות יראו בראשון לספטמבר.  בנוסף לאלו שהתפטרו אנחנו רואים שאין הצלחה לגייס מאבטחים חדשים למוסדות החינוך כי התנאים באבטחת פקידי עירייה או במשרדי ממשלה הרבה יותר טובים. חיים של פקידים יותר חשובים מחיים של ילדים? חישוב פשוט

תגובת עיריית אשדוד: 

באגף הביטחון העירוני לא מכירים תופעה של התפטרות כפי העולה משאלתך.
בכל בתי הספר בעיר יש עמדת שמירה (בודקה) מוסדרת בו יכול המאבטח להניח את חפציו ובמקרים קיצוניים של גשם או חום יכול הוא לשהות בו תוך שמירה על קשר עין עם שער הכניסה ומתחם בית הספר.
בכל מקרה יש להבהיר כי תפיסת האבטחה העירונית קובעת כי אין מדובר בשמירה סטטית אלא באבטחה היקפית, שמשמעותה ניידות וביצוע סיורים, על מנת להבטיח את שלום התלמידים.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר