ארכיון: עובדים מנקים את נחל לכיש לאחר שזוהם. צילום: דור גפני

משרד הבריאות מתנגד לרובע פארק לכיש: המט"ש אינו עומד בדרישות החוק

בחודש הבא תדון הוועדה הארצית לתכנון ובניה בתכנית הקמתו של רובע פארק לכיש באשדוד שבו אמורים להיבנות יותר מ-3,000 יחידות דיור וקריית ספורט. אך שורה של גופים מתנגדים לתכנית ובהם משרד הבריאות

פורסם בתאריך: 19.3.18 09:43

     

לעיר אשדוד אין תכנית אב מעודכנת לביוב ומתקן טיהור השפכים הקיים (המט"ש) אינו עומד בדרישות החוק. כך קובעת מנהלת מחלקת בריאות הסביבה בלשכת הבריאות אשקלון, דפנה זעירא.

דבריה נכתבו במסגרת התנגדות של משרד הבריאות להקמת רובע קריית פארק לכיש בצפונה של אשדוד, ליד הנחל והנמל. בחודש הבא תדון הוועדה הארצית לתכנון ובניה בהתנגדויות שהוגשו לתכנית.

פארק לכיש. צילום: עיריית אשדוד

לדברי זעירא, המט"ש באשדוד אינו מפיק קולחים באיכות השקיה כנדרש ואין עתודות קרקע להרחבתו. בנוסף, בקשתו של תאגיד המים והביוב "יובלים" לקבל הקלות באיכות הקולחים, נתקלה בסרוב עקב פגיעה מתמשכת המשפיעה על הסביבה ומקורות המים.

דבריה של זעירא נכתבו בחודש דצמבר. בחודש פברואר שוב הועברה התייחסות מטעם משרד הבריאות לתכנית ובה נאמר: "לעיר אשדוד אין תכנית אב מעודכנת ותכנית אב למים מעודכנת. המט"ש אינו עומד בדרישות החוק ואינו מפיק קולחים באיכות השקייה בלתי מוגבלת כנדרש. יתר על כן, המט"ש לא קיבל אישור להקלות מוועדת חריגים ולא החלו עבודות שדרוג המט"ש למרות התחייבות נציגי תאגיד יובלים אשדוד להתחלת עבודות בתאריך 1.3.16. נכון לשלב זה, לא ברור האם המט"ש מסוגל לקלוט את תוספת השפכים הנובעת מהתכנית ואין עתודות קרקע פנויות להרחבתו. לאור האמור אנו מתנגדים לתכנית במתכונתה הנוכחית".

נמל אשדוד ממעוף הציפור. צילום: נשיונל פוטוגרפיק

לתכנית המוגדרת כתמ"ל – תכנית מועדפת לדיור – יש מתנגדים נוספים ובהם הפורום הציבורי לאיכות הסביבה, נמל אשדוד, חברת נמלי ישראל ורכבת ישראל.

הבעיה המרכזית היא מובנית: הקרבה של הרובע המתוכנן לתשתיות תעשיה ותחבורה הכוללות גם שינוע ואחסון של חומרים מסוכנים כמו ברום למשל. כל עוד ההתנגשות הזו לא תיפתר, לא ניתן יהיה לקדם את התכנית, אחרת יווצר מצב שבו אלפי תושבים יחיו בסמוך למוקדי זיהום אוויר וחומרים רעילים ודליקים.

מ"יובלים אשדוד" נמסר בתגובה: 

"א.    בנוגע לטענה כי לעיר אשדוד אין תוכנית אב לביוב מעודכנת: תוכנית אב עקרונית הוכנה ע"י התאגיד, אך לשם התקדמות באישורה נדרשת תוכנית מיתאר לעיר מאושרת וזאת כדי להתאים את תוכנית האב לביוב למספר התושבים העתידיים לשנת 2050, כמו כן בעקבות ההתחדשות העירונית חובה היה להתייחס לפיתוח הרובעים מבחינת יחידות הדיור ולהשלכות על כמות השפכים היוצאים מכל רובע. לאחר שהתקבלו נתונים אלה מהעירייה, התאגיד נמצא בתהליכים מתקדמים להכנתה, בכדי להגישה לרשויות, לדיון לקראת אישור.

ב.     בנוגע לטענות בנושא המכון לטיהור שפכים של אשדוד:התאגיד נמצא בתהליך מתקדם של שדרוג ופיתוח המט"ש, בכדי שיעמוד כבר בשנה זו באיכות הקולחין הנדרשת ע"י הרשויות. השקעה זו היא הינה בגובה מעל למאה מיליון שקל. יש להדגיש שכבר בסוף שנה זו המתקן יוכל לקלוט 55 אלף קוב יומי בשעת שיא. אשר נותן מענה לתכנון בניה העתידית לשנים הבאות, ובכלל זה גם לתוכניות האמורות.

ג. התאגיד השיב לנושאים העולים בפנייתכם הן בכתב לגב' אסתי אזולאי- מפקחת מחוזית לבריאות הסביבה והן בפגישה של הצוות ההנדסי הבכיר של התאגיד עם הגב' דפנה זעירא- מנהלת מחלקת בריאות הסביבה, במשרד הבריאות  שבה נפרסה כל העשייה המתוכננת של התאגיד ושם סופקו כל התשובות לשביעות רצונה של הגב' דפנה זעירא.

ד.   לסיכום, הטענות שהוצגו בפנייתכם מקורן בעיכובים אשר נבעו מסיבות אובייקטיביות שאינן נוגעות לתאגיד. עם זאת, תוכן הפנייה כבר אינו רלבנטי היות והנושאים הללו טופלו ומטופלים מול כל הגורמים הנוגעים בדבר".

מעיריית אשדוד לא התקבלה תגובה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר