ארכיון: עובד נמל אשדוד קושר אוניה לרציף. צילום: פבל טולצ'ינסקי
ארכיון: עובד נמל אשדוד קושר אוניה לרציף. צילום: פבל טולצ'ינסקי

נמל אשדוד: דרוש רב חובל

נראה שהעניינים בנמל שוב יצאו מכלל שליטה. טענות לעיצומים ושיבושים, מערכת מחשוב ש”נופלת” באופן מסתורי ומשביתה את הפעילות, סכסוכי עבודה, חילופי האשמות בין ההנהלה לוועדים והתבזויות חוזרות בבית הדין. גם הבוקר השתרך טור של משאיות בכניסה. מה קורה כאן?

פורסם בתאריך: 4.3.18 12:00

     

השבועות האחרונים בנמל אשדוד נראים כמו אונייה גדולה שמיטלטלת בים הסוער. על סיפונה כולם רבים, ואין מי שייקח את ההגה לידיים. ביום חמישי בשבוע שעבר וביתר שאת ביום ראשון השבוע התרחשה “תקלה” במערכת המחשבים. המערכת קרסה. זו אינה סתם רשת מחשוב משרדית, כי אם כזאת שאחראית לניהול ולתפעול של הפריקה וההעמסה ברציפים. כשהיא נפולה — העבודה עומדת. וזה מה שקרה.

העבודה נעצרה, נוצר פקק של אוניות שמפסידות זמן וכסף, אבל גם התחבורה היבשתית שתלויה בנמל השתבשה. ביום ראשון השתרך בשער הראשי של נמל אשדוד טור ארוך מאוד של משאיות שהגיעו לפרוק ולהעמיס מכולות ומטענים נוספים. הכבישים שמובילים לכניסה הצפונית לאשדוד נסתמו. הפקק הגיע עד פאתי כביש 4. מכוניות, שנוסעיהן כלל אינם קשורים לנמל, נאלצו להמתין עד יעבור זעם.

הכניסה לנמל אשדוד לפני שעה קלה. קרדיט: חדשות mivzaklive

לדברי מיכל לוגסי יו”ר ועד עובדי המינהל — הוועד שאליו כיוונו הפעם בהנהלה את החיצים — הגורם היה כנראה באג או וירוס במחשב. אבל למעשה ישנם סכסוכי עבודה תלויים ועומדים בין ההנהלה ובין כמעט כל מחלקה בנמל. במסגרתם, כך ניתן להבין, יש שיבושים, חזרה לעבודה סדירה, שוב האטה וחוזר חלילה.

התבזות כפולה

גם הניסיונות של ההנהלה למצוא מזור בעזרת בית הדין לעבודה לא כל כך מוכיחים את עצמם. אולי להפך. לפני כשלושה שבועות ביקשה ההנהלה להכריז על כמה מראשי הוועדים ומחזיק תיק התחבורה בהסתדרות אבי אדרי בתור מי שנקטו הליך של ביזיון בית המשפט בכך שגרמו לשיבושי עבודה. אולם בית הדין האזורי דחה את הבקשה, וההנהלה נאלצה לספוג את ההחלטה בבושת פנים. זה לא נגמר פה. בחברה החליטו לערער לבית הדין הארצי. ביום שני השבוע גם שם ספגה ההנהלה סטירת לחי והבקשה, שוב, נתקלה בסירוב.

יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, אורנה הוזמן-בכור
צילום: רונן אקרמן

השופטת ורדה וירט-ליבנה, סגנית הנשיא, ציינה: “בין היתר טוענת המבקשת (חברת נמל אשדוד) כי יש לקבוע שהיא הוכיחה שההסתדרות או המשיבים (ראשי ועדי התפעול והציוד המכאני) נתנו במחשכים הנחיה להאט את העבודה בנמל וכן כי היא הוכיחה קיומה של האטה בעבודה בפועל. בהתאם להלכה הפסוקה ערכאת הערעור אינה מתערבת בקביעות העובדתיות של הערכאה הדיונית אלא במקרים חריגים. לא מצאתי טעם המצדיק לסטות מכלל זה. יש לדחות את טענת המבקשת כי ההסתדרות הודתה בבית הדין האזורי בקיומה של האטה שמקורה בהפרת הצו השיפוטי שניתן ובעניין זה צודק בית הדין האזורי… בנסיבות אלה ספק אם הגשת בקשה לפי פקודת ביזיון בית משפט היא ההליך המתאים”. השופטת לא השיתה הוצאות על הנמל.

קודם לכן שיגרו ראשי ועדי התפעול, הציוד המכאני ובתי מלאכה מכתב חריף לשר התחבורה ישראל כ”ץ והעתקים ליו”ר דירקטוריון הנמל אורנה הוזמן בכור ויו”ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. כותרת המכתב: פגיעה מכוונת מצד ההנהלה ביחסי העבודה בנמל אשדוד. “אנו ועדי העובדים”, כתבו, “מוצאים עצמנו לבד בדאגה לחברת הנמל כשמנגד בכירי החברה נושאי המשרה שעליהם מוטלת אחריות כבדה יותר ומחויבות אישית עושים הכול כדי לפגוע בליבת החברה שהיא העובדים. הם נוקטים במנהגי התעמרות שלא היו כדוגמתם בנמל אשדוד מיום הקמתו, ועד כדי מצב שמפריעים לעובדים לעבוד, מנסים להפלילם על ידי מחדלים, דבר שלא רק מעכב עבודה או גורם לנזקים כספיים לחברה”.

צילום: יח'צ נמל אשדוד

עוד הוסיפו: “במהלך השנה וחצי האחרונות אנו הוועדים עשינו המון ופעלנו כדי להשיא יחסי עבודה פוריים ותקינים, אך פנינו הושבו ריקם, וההנהלה מקשיחה עמדות ופועלת בדווקנות, בחד צדדיות ובהתרסה. מצב עגום זה הביא לריבוי סכסוכי העבודה אשר הוכרזו בנמל. ההנהלה לא מנסה לפתור את המחלוקות איתנו”.

לדברי עמית שרף, יו”ר ועד ציוד מכאני, הכוונה בהפללה היא למשל בכך שעובדים בנמל חשופים לסנקציות מטעם המשרד להגנת הסביבה בעקבות נפילה של מטעני תפזורת לים. “בגלל שההנהלה לא מציידת אותנו במכשור מתאים, לפעמים גופרית — או להבדיל גרעינים — נשפכים למים, ואז מהגנת הסביבה באים וקונסים את העובדים. זה לא יכול להימשך כך, ההנהלה כשלה”, הוא מסביר.

ועד הציוד המכאני מסר ל”כאן דרום”: “ההנהלה הנוכחית כשלה בתפקידה, הגישה הכוחנית חסרת הרסן קרסה פעם אחר פעם בבתי הדין לעבודה והסבה לקופת הנמל הפסדים גדולים. ההנהלה הבכירה צריכה להסיק מסקנות וללכת הביתה”.

 

אבי אדרי מסר בתגובה: "הנחת המוצא שעליה נשענת טענת הנמל כי אם קיימת האטה בעבודת הנמל, היא בהכרח קשורה לכוונות העובדים או להנחיית ההסתדרות, היא שגויה ומשקפת את התנערות ההנהלה מאחריות. ההחלטה האגרסיבית של הנהלת הנמל להלך אימים על העובדים באמצעות ניהול מאבק פרסונלי נגדי ונגד ראשי הוועדים, מעלה תהיות קשות על הגישה היהירה והמתלהמת נגד ההסתדרות והעובדים. הנהלת הנמל ניסתה להאשים את העובדים בביזיון אך בהתנהלותה — התבזתה בעצמה".

כך נראה הבלגן בכניסה לנמל אשדוד בשבוע שעבר:

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: ״מזה תקופה של מספר שבועות ועדי העובדים בחברת נמל אשדוד נוקטים, בגיבוי ההסתדרות, בדרך של שביתות פתע ועיצומים שגורמים לשיבושים קשים בעבודת הנמל ולפגיעה בשירות הניתן ללקוחות. שיבושי העבודה הללו גורמים לנזקים כלכליים כבדים לחברה.

העיצומים, הפעולות החד-צדדיות והשביתות אינם מקובלים על הנהלת החברה שנחושה להחזיר את הנמל לתפקוד מלא וסדיר. זו הסיבה שההנהלה נאלצה, בצעד חריג, לפנות לסעד משפטי ולבקש מבית הדין לעבודה להוציא צו ביזיון בית משפט כנגד ראשי הוועדים ויו״ר אגף עובדי התחבורה בהסתדרות. הנהלת החברה תמשיך לפעול בכל דרך משפטית כדי שנמל אשדוד יפעל במלוא התפוקה ויעניק את השירות הטוב ביותר ליבואנים וליצואנים ולכלכלת ישראל״. 

באשר לעומסי המשאיות בכניסה לנמל הבוקר נמסר מהחברה שהגורם היה תקלה ולא עיצומים וכי התקלה תוקנה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר