עוד לא נאמרה המילה האחרונה, כצנלסון. צילום: אורי קריספין

כצנלסון מדבר

עוד 8 חודשים ליום הבוחר ושמעון כצנלסון מתחמם במרץ על הקווים. הוא איננו סבור שהוא איחר את הרכבת, אך אם מועמד אחר מהאופוזיציה יהיה בעל סיכוי גבוה יותר לנצח את לסרי, הוא יהיה מוכן לזוז הצדה. הוא מכחיש שחיזר אחרי החרדים וטוען שהברירה בבחירות הקרובות היא בין עיר ליברלית ובין עיר מסוגרת ומיושנת. ריאיון מיוחד ויש גם תגובה חריפה של לסרי

פורסם בתאריך: 2.3.18 12:57

     

שמעון כצנלסון כבר עבר את גיל 70, אבל זה לא מפריע לו להסתער על ראשות עיריית אשדוד. האיש שידוע בכושר הארגון שלו ובחושיו הפוליטיים החדים מאמין שהפעם יש לו את זה. מפתיע אולי שבריאיון עמו הוא עדיין לא מתחייב שירוץ עד הסוף.

“אני אכריז רשמית על התמודדות לתפקיד באפריל, זה טרם קרה, אני שוקל להתמודד לראשות העיר, נעשה סקרים ונראה”, השיב לכתבת “כאן דרום” השבוע.

צילום: אורי קריספין

“המטרה היא לעשות את אשדוד חופשית ומודרנית. מה שיקבע בסוף זה תוצאות הסקרים ובחירת התושבים, לומדים מהעבר. היינו צריכים לעשות סקרים בהסכמה ולראות מי המועמד המוביל ולקבוע שהוא זה שיעמוד בראש וללכת אחרי מועמד אחד כולנו ביחד. לא עשינו את זה, וזו טעות”, הוסיף.

ואלה תולדות

כצנלסון, המכונה סניה, נולד בקייב שבאוקראינה, אז ברית המועצות, ב-1946. סיים את לימודי התיכון במגמת מתמטיקה ופיזיקה והמשיך ללימודי הנדסת חשמל ותואר שני באלקטרוניקה ומחשבים מהטכניון בקייב. בגיל 23 נישא לקטרינה, מהנדסת אלקטרוניקה. ב-1973 עלו ההורים הצעירים יחד עם בנם הבכור אריה ארצה ונקלטו באשדוד. הוא עבד כ-20 שנה בתפקיד ראש גף אלקטרוניקה בחיל האוויר כאזרח עובד צה”ל.

צילום: אורי קריספין

“הקליטה הכי משמעותית שלי הייתה ב-1988 כשצבי צילקר לקח אותי לפוליטיקה. בהמלצתו ובזכותו התמודדתי לרשימה למועצת העיר ונבחרתי. מ-1988 ועד 1993 הייתי אחראי בהתנדבות על קליטת העלייה שהחלה בשנות ה-90 והייתי אחראי על אגף הרווחה. ב-1993 הליכוד בראשות צילקר זכה בשבעה מנדטים וקיבלתי את תפקיד סגן ראש העיר וממונה על אגף רווחה וקליטת עלייה. בין התפקידים הייתי גם בוועדת בניין ערים והייתי אחראי על בנייה של הרבעים. צילקר היה יו”ר הוועדה, ויחד איתו בנינו את הרבעים החדשים כמו ט’, י’, י”ג, סיטי רובע ז’, הכול”.

בשנת 1998 התמודד כצנלסון עצמאית בראשות מפלגת “אשדוד ביתנו” וזכה להצלחה גדולה עם תשעה מנדטים. “זו הייתה הצלחה ללא תקדים, הייתי ממלא מקום ראש העיר ואחראי על אגף התקציבים, כוח אדם וההנדסה. ב-2003 עזבתי את העירייה כשנקראתי לדגל על ידי ראש הממשלה דאז אריאל שרון לשרת את כלל תושבי מדינת ישראל כיו”ר מפעל הפיס. ב-2013 חזרתי לאשדוד והתמודדתי לראשות העיר אחרי הפסקה של עשר שנים, קיבלתי 16 אלף קולות, והסיעה שלנו זכתה בארבעה מנדטים”.

במבט לאחור, אתה לא מצטער שלא הלכת בכל הכוח על ראשות העיר באשדוד בשיא כוחך?

“אני לא מסתכל אחורה ולא מצטער”.

יכול להיות שאיחרת את הרכבת?

“אני לא חושב שאנחנו צריכים ללכת לפי הרכבות, צריך ללכת לפי איפה שאתה יכול לתת לפי כישוריך לאזרחי מדינת ישראל, וזה מה שעשיתי”.

עם הדובר שלו, מייק ויצמן. צילום: אורי קריספין

אתה תהיה המועמד של "ישראל ביתנו" ואביגדור ליברמן לראשות העירייה ולמועצה?

“אני אתמודד ברשימת 'אשדוד ביחד' בתמיכה של אביגדור ליברמן ו'ישראל ביתנו' ושל מפלגות אחרות. זה לא רק מפלגה אחת שתומכת בי, יהיו עוד מפלגות שיתמכו”.

האם ולדימיר גרשוב הסכים להיות מספר 2 שלך?

“ולדימיר גרשוב הוא נציג של 'ישראל ביתנו', ו'ישראל ביתנו' תומכת בי. אני עדיין לא מרכיב את הרשימה”.

לדעתך יש עוד מקום ב-2018 לתנועה סקטוריאלית?

“אשדוד היום צריכה להיות מאוחדת. זה שהרבעים בעיר מחולקים, לא אומר שזה צריך להיות ככה. צריך להיות ביחד, ולכן הרשימה שלנו תייצג את כולם. נפגשתי גם עם צעירים אתיופים, פעילים חברתיים שרוצים לשנות. אני מחפש את הטובים והמוכשרים, כל שאר הקריטריונים לא משמעותיים. 'ישראל ביתנו' אולי קמה כמפלגה שמייצגת עולים חדשים, אך זה כבר לא המצב היום, היא לא מפלגה סקטוריאלית”.

הרשימה שלך תהיה על טהרת יוצאי ברית המועצות לשעבר?

“בוודאות לא. אני מחפש אחרי אנשים מעורבים בחיי הקהילה שרוצים לתרום לה”.

ליברמן וכצנלסון בביקור השר במתחם ביג בשבת לפני כחודש

איזה ציון היית נותן ללסרי?

“אני לא נותן ציונים לאף אחד אחר, ביקורת וציונים זה לא הסגנון שלי. אני רק יכול להגיד במה אני יותר טוב. לסרי הוא ראש העירייה שמוביל את אשדוד לכיוון בית שמש”.

אתה מאשר שחיזרת אחרי הקול החרדי?

“כנראה התבלבלת ביני ובין לסרי. לא חיזרתי אחרי הקול החרדי, ואני לא אחזר אחרי הקול החרדי”.

צילום: אורי קריספין

מה יש לך להציע לבוחרים באשדוד?

“אני רוצה להביא לעירייה את הידע והניסיון שלי, ניהלתי מערכות יותר גדולות מעיריית אשדוד. תקציב מפעל הפיס הוא פי ארבעה מתקציב עיריית אשדוד. הייתי דירקטור באל על, אלתא ופלאפון, כל החברות הגדולות במדינת ישראל, ראיתי איך ומה צריך לעשות גם בחו”ל, ששם הייתי מנכ”ל חברה הולנדית. יש לי ארבעה תארים שיעזרו לי לנהל את העירייה ביחד עם הניסיון וצוות צעיר. נפתח את העיר לכלל התושבים”.

לסרי. צילום: פבל

מה לדעתך יהיה הנושא המרכזי של מערכת הבחירות באשדוד?

“אשדוד לאן – עיר מודרנית, עיר חכמה, העיר הטובה ביותר בישראל או שהיא הופכת להיות בית שמש. אמרתי ודיברתי על הנושא גם לפני חמש שנים, היום זה אפילו יותר אקטואלי ממה שזה היה”.

מה חמשת הדברים המרכזיים שתעשה כראש עירייה אם תיבחר?

“קודם כול, משנה כיוון. התושבים הצעירים עוזבים את העיר, וזה עיקר הבעיה. זו בעיה לא מהיום, אלא מ-2005. יש מגמה של הגירה שלילית, התושבים עוזבים את העיר. והרי מי שמרוצה לא עוזב את העיר, הוא נשאר; לכן צריך לתת סיבות להרגיש בבית, שאשדוד שייכת לכולם, גם לצעירים. לכן צריך שינוי דרמטי. זה לא רק לבנות דירות לצעירים, זה לשנות את התדמית של העיר.

מה שצריך לעשות זה: 1. אוניברסיטה; 2. מקומות בילוי; 3. דירות במחיר שצעירים יכולים לקנות. ולא, לא מחיר למשתכן. הפרויקט הראשון שאני אבנה זה 500 יחידות דיור בבני ברית פינת יצחק רבין, שם יש מגרש עירוני — אני אומר את זה כבר שנים. אבל פה, בעיריית אשדוד, עושים בדיוק הפוך, לוקחים את המגרשים הציבוריים ונותנים לקבלנים; 4. סינמה סיטי/ יס פלאנט וקאנטרי — איך אפשר שהעיר השישית בגודלה בלי בריכה אולימפית? אנחנו רוצים עוד טומרקין. נו, ואיפה הוא יתאמן? אין. בבית לברון? ראינו את המצב שם; 5. תעסוקה והיי—טק במגרש מול הביג. יש שם שלט שנים. נו ומה? מי מפריע? מי לא רוצה תעסוקה? לפני חמש שנים לסרי אמר, 'היי-טק באשדוד'. נו, איפה זה?”

מחאת השבת. צילום: חן בוקר

הסכם הגג?

“הסכם הגג הוא לא רק לא טוב, הוא רע. אי אפשר לבנות עכשיו 40 אלף דירות כשאין לנו תשתיות לזה. זה פשוט לסגור את העיר במצור. הבנייה למשל ברובע ט”ו. למה? למה? צריך לבטל את זה. זה מגרש ציבורי שצריכים להיות שם בריכה, מתנ”ס ושירות לאזרח, אז עכשיו העירייה בכלל השתגעה. אז רצו 750 דירות, עכשיו מדברים על 900 ומשהו. לאן? למה? אין שום תכנון, לא של תחבורה ולא של שירותים לציבור. הכול יהיה פקוק עם עומס רכבים. ובכלל, מדוע לוקח שנים לקדם כל דבר? קחי למשל את האגם במרינה, עד היום, כבר שנים, ואין כלום”.

צילום: אורי קריספין

“חיה ותן לחיות”

מה הפתרון שלך למשבר השבת?

“אני נגד חוק המרכולים. לא צריך לעשות חוק של כפייה. אין היום חוק לא לנסוע ביום כיפור, ואף אחד לא נוסע. לא לכל דבר צריך חוק. מה צריך לעשות? הנוסחה היא חיה ותן לחיות. כל דבר שלא מפריע לחרדים ולא בא על חשבון מגזר אחר, צריך להיות פתוח. פארק אשדוד ים צריך להיות פתוח 24/7. זה פארק על הים, למה זה צריך להיות סגור? למה אין שם קפטריה? זו תפיסה לא נכונה שצריך לשנות. זה פארק שלא מפריע לאף אחד. גם הביג לא מפריע לאף אחד, וזה צריך להיות פתוח.

מובילי מחאת השבת באשדוד: מייק ויצמן, ג'ניה, אירה ואולג מולדבסקי, יגאל פורמן, סיון מרילי, גיא סער, עופר צחר ואורית. צילום: יבגני שפיגל

אסור שתהיה כפייה מאיזשהו צד, זה לא משנה חילוני או חרדי, חשוב לחיות ביחד. דמוקרטיה זה שלטון העם, ואם באשדוד יש כ-80 אחוז אוכלוסייה שהיא לא חרדית ו-20 אחוז אוכלוסייה חרדית, אז הייצוג במועצת העיר הוא מעוות. היום יש ייצוג לא הולם: 40 אחוז שמייצגים את האוכלוסייה החרדית. זה עיוות שצריך לתקן, ואני מצפה שהתושבים יגיעו ב-30.10 לקלפיות”.

אם תיבחר לראשות העיר, תנהיג תחבורה ציבורית בשבת ומוסדות תרבות ציבוריים שפתוחים בשבת?

“יש מקומות שצריך לפתוח, כמו מתנ”ס דיונה ברובע י’, שלא מפריע לאף אחד. צריך לפתוח גם אחרים, כל עוד זה לא מפריע לאוכלוסיות אחרות. אם זה מול בית כנסת ומפריע, אז לא; אבל אם זה לא באזור חרדי ולא מפריע, כמו הביג — נו, מה זה מפריע שיהיה שם סינמה סיטי? יש מוסדות עירוניים גם שצריך לפתוח”.

גלבר. צילום: פייסבוק

הגשת הצעת חוק לשינוי חוק העזר העירוני, מה המטרה?

“בשבילי זה היה מדהים. זה לא קרה אף פעם שאנשים מהקואליציה והאופוזיציה חתמו יחד על מהלך כזה. רק מי שרוצה את הקולות של החרדים לא חתם. המטרה של הדיון מהצד שלי זה לשמור על הסטטוס קוו העירוני הקודם לשמונה חודשים, כלומר להפסיק את הקנסות ואת האכיפה; ומצד שני לא לפתוח חנויות חדשות מעבר לקיים ולהפסיק את ההפגנות. מה שיקבע מה יקרה בסוף זה אם יהיה פה עיר פתוחה, עיר מודרנית או בית שמש ובני ברק. נראה מה התושבים יחליטו, הכול תלוי בבחירות. אני מייצג את התושבים שרוצים עיר ליברלית”.

גיטרמן. צילום: אורי קריספין

צילקר, גלבר וגיטרמן לא חתמו על ההצעה שלך.

“אני בטוח ששלושתם חושבים שצריך לשנות את המצב הנוכחי. אני לא רוצה להגיד מאיזה סיבות שלהם הם לא חתמו. אני רציתי שיהיו 12 חילונים מול 10 חרדים, ואז ראש העיר יהיה צריך להחליט עם מי הוא הולך, לעיר מודרנית ומתפתחת או עיר סגורה בשבת כמו בית שמש. מאכזב אותי שצילקר, שהוא חילוני, הלן, שהיא מסורתית, וגיטרמן, שהוא חילוני, לא חתמו בשביל לעשות בלוק של 12 חברים שאומרים: 'אנחנו רוצים עיר פתוחה וליברלית'”.

 

ואם הלן גלבר תציע לך, תסכים לרוץ איתה יחד? מי יהיה ראשון?

“אם להלן יהיה סיכוי יותר טוב ממני לנצח ולשנות את העיר לעיר פתוחה, כן, אני אתמוך בה; ואני מצפה ממנה בדיוק אותו דבר, אם יש לי סיכוי יותר טוב שהיא תתמוך בי, זה צריך להיות הדדי. הכיוון זה לא פרסונלי, אלא מה טוב לעיר אשדוד ומי יכול לנצח את לסרי שמוביל לכיוון אחר. צריך לעשות סקרים, ומי שיקבל הכי הרבה תמיכה, הוא יהיה הראשון. אין פה אגו”.

צבי צילקר ואלי לחמני
צילום: אורי קריספין

גם אתה, גם גרשוב וגם גיטרמן פחות או יותר בני אותו גיל. מבחינתך, האם לא הגיע הזמן של הדור הצעיר?

“יש הרבה צעירים שרוצים להתמודד, ואני בעד. אני רק אומר לכם שקודם כול צריך לקבל את הניסיון והידע ואחרי זה להתמודד, אחרת נפספס. כמו שאת לא תלכי לניתוח כירורגי אצל אדם שאין לו רישיון ואין לו כלום, גם עיר. זה לא פשוט לנהל עיר”.

ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים עליך.

“יש לי רישיון של סקיפר, אופנוע ים, אני נהנה בים, שם אני נרגע. אני סבא לשלושה נכדים, איתם אני אוהב לטייל בנוף הירוק, בפארקים, עם גלידה וזהו, הכי טוב בטבע. ובכלל אני אופטימי, יש אווירה של שינוי”.

לסרי: "הוא מוליך שולל"

תגובתו של ראש העירייה לסרי בעקבות דבריו של כצנלסון:

“כצנלסון הוא פוליטיקאי של הסתה. כל מערכות הבחירות שלו התבססו על הסתה כנגד החרדים, וגם הפעם הוא מוליך שולל את תושבי העיר ומסית אותם על מנת לצבור כוח פוליטי. זה עצוב, אבל זה האיש, וכולנו מתמודדים עם הפגיעה שלו בחוסן החברתי בעיר המיוחדת שלנו, שתמיד שמרה על כבוד הדדי בין הקהילות השונות שבנו כאן את ביתן. אשדוד היא עיר שמכבדת כל אדם באשר הוא.

הובלתי  את העיר אשדוד להיות עיר איכותית שהביקוש אליה עולה בהרבה על ההיצע. הפכתי את אשדוד לעיר מושכת תיירות, לעיר חדשנית שפועלת בכל התחומים לשיפור איכות חיי התושבים.

לגבי רובע ט”ו — חזרתי ואמרתי, וניתן לבדוק את קלטות ישיבת המועצה ואת הפרוטוקולים, שבשטח ייבנו יחידות דיור לצעירים במספר שיותאם לתשתיות העירוניות הנדרשות לאיכות חיים. למתנ”ס יש מקום בתכניות, וכך גם למוסדות חינוך שיידרשו כתוצאה מהתוספת וכמובן תשתיות לתחבורה. אנחנו מקפידים לקדם את איכות החיים בעיר, ותכנית הגג הכוללת היא מנוף יוצא מן הכלל לפיתוח כלכלי, תעסוקתי, תחבורתי ומתן פתרונות דיור לזוגות צעירים.

הסכם הגג באשדוד

ראש עיר שלא עובד כדי לקדם הסכם גג איכותי בעיר שלו עושה עוול לתושביה. אני מאמין בהסכם, בתוספת 30 אלף יחידות דיור, וכולן במחיר למשתכן, בנייה של דירות בנות שלושה וארבעה חדרים תאפשר לזוגות הצעירים לרכוש דירה באשדוד. זאת לצד פיתוח אזור תעסוקת היי-טק חדש בצמוד לרכבת והגברת מקורות התעסוקה. העשייה באשדוד בולטת בכל תחום ובכל מקום. הבאנו את אשדוד למקום אחר לגמרי, בתרבות, בחינוך, בתחזוקת העיר,  בטיפול בקהילה.

אף אחד לא יכול להתעלם מהעשייה, אז הפתרון הקל הוא לזרוק סיסמאות. כצנלסון היה ממלא מקום ראש עיר עם סמכויות חסרות תקדים, מי הפריע לו אז לקדם את כל התחומים שהוא מדבר עליהם? אף אחד! ובכל זאת, במשך שנים הוא לא ביצע.

בימים אלה מקודמת קריית ספורט חדשה בצמוד לפארק לכיש. נשכר כבר משרד אדריכלים, והתכנון כולל גם בריכה אולימפית. במקביל בית לברון עובר שיפוץ יסודי, ומקדמים חתימת הסכם עם זכיין להשלמת הקאנטרי קלאב. האגם והשטח הציבורי המקיף אותו קיבלו היתר בנייה, והיזם מקדם תכנון מפורט.

ברור שמציאות זו לא טובה לכצנלסון. הוא וחבריו לאופוזיציה היו מעדיפים עיר שתישאר מאחור, בלי בית חולים ציבורי מהיפים והמתקדמים בישראל, בלי מיזם התחבורה הציבורית ושיפור שירותי הניידות בעיר, בלי שדרוג התשתיות הישנות והתאמתן ל-50 השנים הבאות, בלי הסכם גג הגדול בישראל שיוסיף למעלה מ-30 אלף יחידות דיור ויביא לפתרון בעיית הדיור לזוגות צעירים, בלי קריית ספורט מרהיבה שהקמתה תתחיל או-טו-טו ובה אצטדיון חדש, אולמי ספורט ובריכות אולימפיות, מסלולי ריצה ומתקני אתלטיקה, בלי מקומות תעסוקה חדשים שהורידו את אחוזי האבטלה מתחת לממוצע הארצי, בלי רפרטואר אינסופי של פעילות ואירועי תרבות המתקיימים כל השנה ומושכים קהלים מכל הארץ, בלי קריה אקדמית שתיבנה בסמוך לקריית ההיי-טק ובלי הרחבת פעילות בית החולים לפעילות אוניברסיטאית, בלי פיתוח רצועת החוף ותחום התיירות ובלי פיתוח מקומות בילוי ופנאי, בלי טיפוח הפארקים והגנים הציבוריים, בלי שיפור חזות העיר והטיפול המסיבי בשירותי הניקיון, בלי בנייה של בתי מלון חדשים, מוסדות ציבור חדשים ומוסדות חינוך בכל חלקי העיר.
אני יכול למנות כאן עוד הישגים רבים שכל תושב גאה בהם, לבד ממר כצנלסון”.

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר