אינה פורמן. צילום: דור גפני

שקט, מדברים

חלוקת קנסות, הקפאת האכיפה ופרסום עוד מכרז לפקחים - עיריית אשדוד מציגה קו לא סדור, עמום ומבולבל. ואילו מובילי מחאת השבת החליטו ללכת השבוע על מפגש של שיח פתוח בפאב ולא לקיים הפגנה. בוואקום שנוצר הרב מנחם עמאר ואינה פורמן מנסים למצוא דרך לאחד את החרדים והחילונים לכדי פשרה מוסכמת

פורסם בתאריך: 16.2.18 14:16

     

בשבת לפני שבועיים הוחמרה האכיפה, ולראשונה חולקו קנסות על סך 320 שקלים לבעלי העסקים במתחמי הביג והסטאר שפתחו בשבת. בעלי העסקים לא הסתירו את אכזבתם מראש העיר, שימים אחדים קודם לכן הכריז במכתב לתושבי העיר שפרסם בדף הפייסבוק שלו כי מתגבש מתווה לפתרון משבר השבת. מה רבה הייתה הפתעתם כשבשבת האחרונה כלל לא פקדו פקחי השיטור העירוני את מתחמי הקניות ביום המנוחה, לא חולקו התראות, והחששות על שליחת הקנסות במועד מאוחר יותר אף הם התבדו.

מובילי המחאה בעיר ראו בהיעדר חלוקת הדוחות התקפלות של העירייה ואמרו בהפגנה שנערכה בצאת השבת האחרונה בכיכר העירייה: “מסתבר שהלחץ של התושבים כן עובד. אחרי חודש של הפגנות ומחאות ראש העיר הבין שיש תושבים באשדוד”.

רב הנסתר

אך מנהיגי המחאה לא מיהרו לרתום את העגלות לפני הסוסים והוסיפו: “יחד עם זאת, לא ננוח ולא נשקוט עד שיתוקן חוק העזר העירוני. אנחנו לא נהיה נתונים לגחמות של אף אחד שפתאום מתחשק לו (או לא) לחלק דוחות בשבת. לא ניתן שירדימו את התושבים עם סיסמאות על ‘מתווה שלום’. הפתרון: רק תיקון חוק העזר העירוני”.

צילום: קיריל לבוב

מנגד, בחלק מכלי התקשורת החרדית מיהרו לצנן את ההתלהבות. באחד המקומות נכתב שאי-חלוקת הדוחות בשבת האחרונה באה בגלל היעדר פקחים לא יהודים ולחץ מצד החרדים שלא לאפשר חילול שבת של פקחים, כאילו שעד עכשיו פקחי העירייה לא היו יהודים ולא עבדו בשבתות.

לפני כחודש, נזכיר, העירייה פרסמה מכרז לגיוס פקחים שאינם יהודים עבור עבודה בשבת, אולם אף אחד לא הגיש בקשה. כעת, לאחר שבשבוע שעבר פקחים יהודים חילקו דוחות בשבת, רבנים וחברי מועצה חרדים ביקשו שהדבר לא יחזור על עצמו; לטענתם, “יצא שכרו בהפסדו”. בשל כך שוב פרסמה העירייה בימים האחרונים מכרז לגיוס פקחים שאינם יהודים, ובשל היעדרם לעת עתה לא חולקו דוחות בשלב הזה למפרי החוק העירוני. כך או כך, נכון לכתיבת שורות אלה במוצאי שבת הקרובה לא תתקיים הפגנה של התנועה שמובילה את מחאת השבת.

עם זאת, נראה שלא רק לסרי החליט לקחת פסק זמן בניסיון להרגיע את הרוחות ולהנמיך את הלהבות, אלא גם מובילי המחאה מאותתים על אופציה של הידברות. ביום חמישי יתקיים שיח פתוח בפאב ה”זה” ביוזמתם. “המחאה תמשיך ותסתיים בבחירות”, הודיעו והוסיפו, “הציבור כבר התעורר – לא ניתן לכבות את הציבור שכבר הבין מה קורה בעיר. ביום שבת הייתה הצלחה אדירה: כ-3,000 אנשים הגיעו. אנחנו נמשיך את פעולות המחאה, נמשיך להגיע למועצה. ביום חמישי יש לנו ערב הסברה. אנשים פנו אלינו ורוצים לדבר איתנו פנים אל פנים. המטרה היא לשמוע ולהשמיע רעיונות. זה מקום לשיח פתוח, אנחנו רוצים לשמוע את כולם. המחאה היא לא גיא, סיוון, יגאל או עופר, היא מחאה של כולם”.

לשאלה אם מדובר בשולחן עגול להידברות עם החרדים השיבו, “אנחנו בשיח עם החרדים תמיד, בכל מקום. אנחנו כואבים ביחד את המתרחש באשדוד, אבל לא החרדים הם לא הבעיה, אלא המנהיגים שלהם. החרדים – זה לא הוויכוח. העניין הוא שראש העיר לא רואה 80 אחוז מתושבי העיר, כי הוא מניח שמה שקרה בבחירות הקודמות יקרה שוב. זה לא יקרה, הציבור יֵצא להצביע. אוזלת היד שבה 18 אחוז מהציבור מקבלים 40 אחוז מהמועצה לא יקרה”.

אינה פורמן

עיקר הכעס של מנהיגי המחאה הוא עקב המצב המתמשך, “למה להתמהמה עם ההסכם? יש מתווים בינלאומיים שיצאו יותר מהר, ראש העיר יצא בהצהרה ונעלם. אנחנו קוראים לראש העיר להצהיר את הכוונה שלו: המטרה שלך לסגור את העיר? תגיד. המטרה שלך לפתוח מוסדות עירוניות בשבת? תגיד. זה זמן להצהרות כוונות, לא לסיסמאות. המתווה שלנו ברור, אנחנו מבקשים להשאיר את מתחמי הביג, הסטאר סנטר ורצועת חוף הים פתוחים בשבתות, ומוסדות תרבות, בילוי, פנאי, ספורט וחינוך יהיו פתוחים באזורים המעורבים בשבת”.

העירייה מצדה סירבה להתייחס למדיניות הזיג-זג ולספק הסברים לתושבי העיר בדבר המהלכים שהיא מבצעת. גם הניסיונות לקבל תשובות מלשכתו של לסרי עלו בתוהו.

מתווה אלטרנטיבי

ובזמן שהעירייה מחפשת אחר פקחים גוים לאכיפת חוק העזר (וגם הסירה את תנאי הסף של שירות צבאי), אינה פרומן, שהייתה בתחילת המאבק דמות בולטת במחאה, החליטה שהשסע החברתי הולך ומעמיק, ויש לעשות מעשה ולהידבר עם נציג מהצד החרדי.

הרב מנחם עמאר וד"ר לסרי. צילום: המועצה הדתית אשדוד

“בזמן שהייתי במספרה שוחחתי עם הספר שלי אורן קרייף על נושא השבת שמדאיג עכשיו את כולם בעיר”, אומרת פורמן. “אורן שאל אותי, ‘אז למה לא לדבר על זה עם החרדים ולפתור את העניין אחת ולתמיד?’ אמרתי, ‘איך נוכל לדבר, אם אנחנו אפילו לא מכירים?’ אורן מיד התקשר לרב שלו לשאול אם הוא מוכן לעזור להרים את הכפפה, והרב מנחם עמאר נרתם למשימה. מיד לאחר מכן נפגשנו לשיחה ארוכה והבנו שיש צורך לשבת לשיח – חילונים, דתיים וחרדים – ללבן את הדברים ולהגיע יחד למתווה שמסוכם על כולנו. ידענו לחיות פה ביחד לפני המשבר ונדע להסתדר גם אחרי, יש פתרון”.

שותפה לדרך הרב מנחם עמאר, שליח וחסיד חב”ד ויו”ר מרכז “אור מנחם” הנמצא ברובע ט”ו וי”ז בעיר, מעוניין לדבריו לפעול להשגת מתווה באמצעות שיח והידברות. עמאר, שמנהל גם את “ארגון קשר להעצמת זהות יהודית” אומר, “המאבק באשדוד, שיצר מתח בין כלל התושבים באשדוד, כאב לי מהרגע הראשון, וייחלתי לעשות משהו שיביא להרגעת הרוחות. אני שמח שאינה לא חששה לפנות אליי, ואין ספק שהידברות והבנת האחר הן הדבר החשוב ביותר. מדובר ביוזמה פרטית חשובה במיוחד בזמן שכזה. העיר אשדוד תמיד הייתה עיר של סובלנות וכבוד אחד לשני, ובהחלט ניתן למצוא את הדרך לעמק השווה. שיח משותף יוריד את גובה הלהבות, ימקד את הבעיות הקיימות לתוך מסגרת ויאפשר טיפול נקודתי בבעיה”.

מה בדיוק הרעיון שלכם?

“הרעיון הוא לשבת ביחד – חרדים, חילונים ודתיים – ולדון דיון עומק בנושא השבת והמרחב הציבורי בגובה העיניים. דרך עצרות, מחאות והפגנות – משני הצדדים – אי אפשר להתקדם, כי הן מוסיפות שמן למדורה. ואני חושב שאינה, שאני מאוד מעריך אותה, גם הבינה את זה. הצעד שהיא ביצעה אמיץ ואינו מובן מאליו. זה מעיד שהיא באמת רוצה להגיע לפתרון. בכל חברה בריאה ומתוקנת הוכח שכאשר קיימות אי-הבנות הן נפתרות בשיח. במהלך כל השנים הצלחנו לשמור על הסטטוס קוו כי הבנו את החשיבות שלו במתכונתו. כשיש שיח פתוח בנושא, וכשהצדדים נכונים להידברות, נוכל להתקדם לפתרון המשבר שנוצר”.

בציבור החילוני הראו נכונות להגיע. מובילי דעה מהציבור החרדי אישרו הגעה לאירוע?

“אני בדיוק מחכה לתשובות בנושא מכמה ידידים שאני בטוח שיוכלו להסביר היטב את הצד החרדי. אין שום סיבה שלא יסכימו לכך, משום שגם בציבור החרדי – למרות התדמית שיצאה לו, לצערי – יש רבים שיודעים להכיל את השני ומעוניינים בהידברות כפתרון. אני בטוח שכל צד מאוד מאוד רוצה לראות את סוף הסאגה הזאת, כי הצורה שבה הדברים מתנהלים היום לא מטיבה עם אף אחד מהצדדים. אני מאמין באמונה שלמה שגם החרדים ייקחו בזה חלק, אני מתפלל על זה. המטרה היא אחדות. מי לא רוצה אחדות בעם ישראל?”

אתם מאמינים באמת שהשיח יוביל להשגת מתווה מוסכם שיפתור את משבר השבת, או שמדובר ביוזמה חברתית חביבה שתישאר על הנייר?

“הניסיון מוכיח שכדי להגיע להשלכות מרחיקות לכת חובה קודם כול לקיים שיח. וברגע שהשיח טוב, זה אפשרי. קשה בשלב הזה לדעת לאן זה יוביל ומה יהיו התוצאות. אני בהחלט מאמין ואופטימי שתהיה הבנה בסיסית. גם אם נהיה פסימיים ולא נצליח בכך – לפחות עשינו ככל שניתן להוריד את המתח, להכיר ולנסות להבין אחד את השני. עד היום ידענו לחיות בשלווה ובשלום. עם שיח שפוי זה אפשרי לחזור למסלול התקין והבריא. אבל חייבים להתחיל במשהו שהוא שיח והידברות. כשרואים מה שקורה היום בעיר, זה כואב לכולם”.

אולי כואב לכולם, אך אתה הרב הראשון שהרים את הכפפה.

“אני מאמין שברגע שהסנונית תפתח, הרבה יצטרפו. זה לחזור לשפיות, זה היעד: לשבת ולדבר, לשים את הדברים על השולחן. אני שמח אם אני הראשון שזכיתי לעשות משהו בנידון, אני שמח. אני בטוח שגדולים ממני רוצים ומנסים והם יצטרפו. אבל צריך להתחיל בשורה התחתונה: לאן זה יוביל? אנחנו מתפללים כל יום ‘עושה שלום במרומיו יעשה שלום עלינו’”.

 

יש לך קשר לראש העיר. לדעתך הוא ישתף פעולה במידה שתמצאו מתווה מוסכם?

“איני מייצג מפלגה כזו או אחרת, ואני מתרחק מהפוליטיקה המקומית; אבל מהיכרותי האישית עם ד”ר לסרי אני סומך על ראש העיר שעושה וירצה לעשות הכול כדי ליישר את ההדורים, ואני יודע שהוא פועל וחושב כל העת כיצד לשמר את הסטטוס קוו. העשייה שלנו 14 שנים בעיר היא רק למען כל עם ישראל”.

מעצם היותך אדם דתי בטח תשאף לסגירת חנויות בשבת. כיצד השיח יכול להתקדם בנושא? מה הפשרה? 

“השבת היא של כולם, השבת לא ניתנה ולא שייכת רק לחרדים. היא מתנה, לא עונש. אין לי ספק בכלל שניתן למצוא את נקודת החיבור המשותפת, הרי כולנו יהודים, וערך אחדות העם הוא חשוב לא פחות. אם נחשוב במושגי רווח והפסד – אם אנחנו לא נכונים להידברות – אנחנו מפסידים את הדבר הכי יקר לנו, וזה לחיות כחברה אחת ולכבד את הדעות השונות. צריך לחשוב מה סדר העדיפויות שלנו כחברה, וזה יוביל לשביל הזהב לפתרון הבעיה. אני מאמין שבזכות הגישה הזאת נוכל להחזיר את הגלגל אחורה לאשדוד של סובלנות, הכלה וחיים משותפים ומכבדים”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר