אשדוד מבט מלמעלה. צילום: אורי קריספין
אשדוד מבט מלמעלה. צילום: אורי קריספין

דו"ח מצב – אשדוד טובה לעסקים?

כמה עסקים נוספו לעיר השנה? מה אחוז העסקים שנמצאים בסיכון גבוה והיכן ממוקמת אשדוד ביחס לשאר הערים הגדולות? תמונת מצב

פורסם בתאריך: 6.2.18 09:47

     

במסגרת הסיכום של דן אנד ברדסטריט לשנת 2017, שבחנה את הערים בישראל ואת העסקים שהןנכתב שהמשק הישראלי נמצא במצב הטוב ביותר שהיה בו מאז קום המדינה. נתוני המאקרו מבטאים כלכלה בריאה, עם הכנסות שיא למדינה, שיעור אבטלה נמוך מאוד ורמת חוב תוצר פוחתת. גם מצב העסקים טוב יותר, עם גידול מתמיד בפדיונות במרבית הענפים, כתוצאה מביקושים מקומיים גבוהים, וכתוצאה מנגישות גבוהה יותר למימון. בתמונת המצב הנוכחית נסתכל על מצב העסקים מנקודת מבט לוקאלית. למרות שמצב העסקים במשק השתפר, ברזולוציה של ערים קיימת שונות גבוהה יותר ביחס למצבם. הניתוח הבא מציג נתונים השוואתיים המתייחסים למצב העסקים בערים.

1.1.  התפתחות העסקים בערים

בערים הגדולות (מעל 200 אלף תושבים), חלה עליה בכמות העסקים בשנת 2017, למעט בבאר שבע, שם נרשמה ירידה של 198 עסקים, היות וכמות העסקים שנסגרו היתה גבוהה מכמות העסקים שנפתחו. העיר עם תוספת העסקים המשמעותית ביותר היא ת"א-יפו עם 2,648 עסקים שנוספו, מספר כמעט זהה לסכום הכולל של העסקים שנוספו בכל יתר הערים הגדולות. תוספת העסקים בעיר ירושלים, גם היא משמעותית מאוד עם 1,655 עסקים שנוספו ואחריה פתח תקווה עם 511 עסקים שנוספו. הירידה בכמות העסקים בבאר שבע נבעה להערכתנו בעיקר מהתגברות התחרות בענפי המסחר, שנוצרה מהתפתחות המטרז' המסחרי בעיר בשנים האחרונות. גם במונחי פתיחות עסקים, בבאר שבע נפתחו הכי פחות עסקים מבין הערים הגדולות.

אם בוחנים את אחוז הגידול בכמות העסקים ביחס לסך העסקים הפעילים בכל עיר, ניתן לראות שתל אביב יפו, ירושלים ופתח תקווה עם אחוז הגידול הגבוה ביותר, כאשר כל אחת עם מעל 2% גידול. ביתר הערים, טווח אחוז הגידול בכמות העסקים ביחס לסך העסקים הפעילים נע סביב ה-0.75% בממוצע, למעט בבאר שבע, שם נרשם קיטון בכמות העסקים.

1.3.  אחוז העסקים ברמת סיכון גבוהה בערים

אחוז העסקים ברמת סיכון גבוהה בעיר באר שבע הוא הגבוה ביותר מבין הערים הגדולות בישראל עם 15.1% מכלל העסקים בבאר שבע. לעומת זאת, מבין הערים הגדולות, אחוז העסקים ברמת סיכון גבוהה בעיר פתח תקווה הוא הנמוך ביותר מבין הערים הגדולות בישראל עם 8.4% מכלל העסקים בפתח תקווה, זהו שינוי משנה קודמת שבה תל אביב יפו היתה העיר עם אחוז העסקים הנמוך ביותר של עסקים ברמת סיכון גבוהה.

צח ברקי סמנכ"ל בכיר, מנהל אגף כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט :מצב הכלכלה הישראלית הוא טוב מאוד, אך כשבוחנים את מצב העסקים על בסיס גיאוגרפי, קיימת שונות גבוהה. קיים קשר חיובי בין קצב התפתחות העסקים ורמת הסיכון שלהם, לבין הרמה הסוציו אקונומית באותה עיר. השתלבות האוכלוסייה החרדית בשוק העבודה מייצרת מגמות חיוביות מאוד ביחס לעסקים במגזר זה. תוספת העסקים במגזר היא משמעותית ואנחנו מעריכים שמגמה זו תימשך ככל שהמגזר החרדי ישתלב יותר ויותר בשוק העבודה. בעיר באר שבע מגמת הקיטון בכמות העסקים ממשיכה ואחוז העסקים ברמת סיכון גבוהה גדל מ-14.3% בשנת 2016 ל-15.1% בשנת 2017.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר