עצרת תפילה ברובע ז'. צילום ארכיון: אילן אסייג

הרחבת 2,400 דירות ברובע ז': בעד ונגד

התכנית להרחבת דירות קיימות ברובע ז' גוררת התנגדות עזה מקרב חלקים בציבור החילוני בעיר ומוסיפה שמן למדורת היחסים הטעונים בין המגזרים באשדוד. עדכון (ד'): הישיבה נדחתה

פורסם בתאריך: 5.2.18 16:17

     

 

מחר תובא לדיון במליאת הוועדה המקומית לתכנון ובניה באשדוד תכנית המאפשרת להגדיל 2,444 דירות קטנות ברובע ז' עד לשטח של 160 מ"ר. הרקע: מצוקת מקום שממנה סובלות משפחות רבות ברוכות ילדים ברובע. את הדיון במליאה ביקשו לקיים חברי המועצה ד"ר אלי לחמני ועו"ד נעים שומר, לאחר שהתכנית נדונה בוועדת המשנה.

בחוות הדעת שלו לתכנית כתב מהנדס העיר דורון חזן: "רובע ז' מאופיין באוכלוסיה חרדית ובמשפחות מרובות ילדים, שנדרשת לדירות גדולות. תכנית זו הוכנה כמענה לצורך בדירות מרווחות על מנת לאפשר לדיירים יצירת תנאים מתאימים להמשך קיום ושימור הקהילה החרדית ברובע".

לפי התכנית כל דירה קיימת תוכל לקבל אישור לתוספת 14 מ"ר עבור בניית מרפסת ותוספת של 5 מ"ר לטובת בניית מרפסת סוכה.

על רקע מלחמות השבת באשדוד והיחסים הטעונים ממילא בין חילונים לחרדים בעיר, גם התכנית הזאת מקבלת תשומת לב מיוחדת.

מובילי מחאת השבת מתנגדים לתכנית וכך גם נבחרי ציבור ותושבים מן השורה. חלקם טוענים שהתכנית היא עוד "מתנה" כביכול שניתנת לציבור החרדי לקראת הבחירות לעירייה.

מנגד המצדדים בה גורסים שאך טבעי וצודק לאפשר לאוכלוסייה שחיה בצפיפות להרחיב את דירותיה.

 

 

יו"ר הוועדה המקומית וסגן ראש העירייה בוריס גיטרמן תומך בתכנית: "עשינו תכניות גלובאליות לכל רובע בעיר, כל אזור לפי האפשרויות, הצרכים והקיבולת האפשרית. כך גם ברובע ז'.

בוריס גיטרמן

ברובע ה' למשל קבענו שיתווספו 3,500 דירות כולל פינוי-בינוי של בניינים ותיקים. ברובע י"ז אושרה הרחבת שטחים עקב חריגות בניה בין השאר של מרתפים. ברובע ז' יש מצוקה גדולה, הם לא יכולים לצאת ולגור בשכונה חילונית. אז הפיתרון הוא הרחבת דירות קיימות. כל דייר משלם עבור הבניה, זה לא שמישהו נותן להם בחינם. וזה לא אוטומטי, כל הרחבה תובא לאישור ותיבחן אצל אנשי המקצוע במינהל ההנדסה".

התכנית מעוררת הרבה התנגדות בציבור.

"יש אנשים שרוצים להתנגד לכל דבר. מבחינתם אם העירייה תגיד שזה יום, הם יגידו שזה לילה. אין שום היגיון בהתנגדות לתכנית. אגב אני רוצה להזכיר לאותם אנשים שהחרדים הגיעו לפה בתקופת צילקר וכצנלסון. מגיע להם כמו לאחרים, מה רוצים, שנזרוק אותם? לכל אוכלוסיה יש את הדרך שלה לחיות. החרדים ברובע ז' רוצים להמשיך להתגורר שם, בצפיפות, אבל אי אפשר להתעלם ממצוקת הדיור שלהם. משפחות עם הרבה ילדים חיות בדירה קטנה, למה לא לתת אפשרות להרחיב קצת?".

לחמני. צילום: פבל

מנגד חבר האופוזיציה ד"ר אלי לחמני מתנגד בחריפות לתכנית. "אני טוען שמדובר בשוחד בחירות ובהכשרת השרץ, מכיוון שגם כיום כבר יש ברובע ז' הרבה חריגות בניה. ממתי מאשרים באופן גורף הרחבת דירות לפלח באוכלוסייה? בנוסף, אם התכנית תצא לפועל, הצפיפות באזור ז' שהיא גם כך קשה, תלך ותחמיר. מאחורי התכנית יש רצון לבוא לקראת העסקנים ונציגי המפלגות החרדיות".

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "אנו דוחים מכל וכל את טענתו של ד"ר לחמני ורואים בחומרה כל ניסיון לקשור עבודה מקצועית של מינהל ההנדסה ושל הוועדה המקומית לפוליטיקה ו/או לשיקולים זרים אחרים. אדרבא, על פי תכניות העבודה והחזון העירוני יש לברך על כך שהוועדה המקומית לתכנון ובניה – אשדוד, כמוסד תכנון, קשובה לצרכי התכנון של העיר ועושה ככל יכולתה כדי לתת את הפתרון הנכון לתושבי העיר. כך למשל, כאשר התברר כי ברובע י"ז קיים חוסר שוויוניות בזכויות הבניה במגרשים המיועדים לבתים צמודי קרקע, ייזמה עיריית אשדוד תכנית המוסיפה זכויות בניה ברובע כולו, לצרכי הרחבת בתים צמודי קרקע. כך גם אושרה בוועדה המקומית, במליאה ואף בחלק מהתכניות מקודמת במחוזית התכניות המוסיפות זכויות  ברובעים הוותיקים א', ב', ג', ה', ו' במסגרת תכניות האב להתחדשות עירונית, וכך גם מקודמת בימים אלה  תכנית הרחבה לרובע ח'. משמעות הדבר היא שתכנון ייעודי לרובע מסוים נעשה כדבר שבשגרת העבודה, ולא רק שתכנית זו אינה "מיוחדת" לרובע ז' אלא שיחד עם רובע ח' הם ה"אחרונים בתור" להשמת התכנית.

תכנית מתאר מס' 603-0595660 שכותרתה "רובע ז' – תוספת  שטחי בניה לדירות קיימות", עוסקת במתחמי בניה ברובע המאופיין באוכלוסייה חרדית ובמשפחות מרובות ילדים, ומטרתה לאפשר הרחבת יחידות דיור קיימות עד ל-160 מ"ר, בתוספת שטחי ממ"דים, מרפסות ו"מרפסות סוכה". הוספת שטחי הבניה תתרום לשיפור רווחת הדיור של אוכלוסיית הרובע כפי שנעשה ברבעים אחרים כאמור לעיל. יש לזכור כי אין מדובר בתוספת יחידות דיור, אלא בזכויות הרחבה לדירות קיימות בלבד, תוך שהתכנית כוללת מנגנוני בקרה באופן המבטיח שמירה על אופן ניצול זכויות ההרחבה ושמירה על קווי בנין נאותים והכל במסגרת התכנון המפורט. עוד יודגש כי מדובר בתכנית כוללת לרובע וכל בקשה לשינוי כאמור מחייבת הגשת תכנית פרטנית לקבלת היתרים כדין.

לסיום, התכנית להרחבת דיור קיים אינה מיוחדת רק לרובע ז' אלא היא תכנית עירונית הנכונה לכל הרבעים בהתאם לצרכי התכנון של העיר. התכנית מתקיימת כבר בכמה רבעים ועתה מגיעה לרובעים ח' ו-ז'. התכנית עוסקת בהרחבת דיור קיימות ולא בתוספת דירות חדשות. התכנית הינה כוללנית שבאה להסדיר את התכנון הרבעי וכל בקשה תידון לגופו של עניין ותידרש להיתרים ספציפיים. והכל כמובן במסגרת תכנית כוללת וראיה רחבה המאפשרות בניה מושכלת ונכונה תוך הבטחת השמירה על קיום מדיניות התכנון העירונית הכוללת".

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר