איתן בר זאב, מנכ"ל ביג מרכזי קניות. צילום: דור גפני

מנכ”ל רשת ביג: “להערכתי, החרדים מחזיקים את ראש העיר במקום רגיש”

הדברים נאמרו לפני חלוקת הקנסות אתמול. הדו-קרב שניצת בין העירייה לביג עם תחילת משבר השבת לפני קרוב לחודש הפך למלחמה גלויה עם שתי חזיתות: האכיפה נגד פתיחת עסקים בשבת וההתנגדות לתכנית הבינוי במתחם הכוללת גם את הקמת סינמה סיטי

פורסם בתאריך: 4.2.18 13:05

     

לפני חודש פרץ באשדוד משבר השבת, משבר שעדיין לא נפתר. בעירייה שלחו פקחים כדי לחלק התראות לעסקים שפתוחים בשבת גם במתחם ביג פאשן, שבו לא בוצעה אכיפה כזו למעשה מאז החל לפעול לפני קרוב לשלוש שנים. גם למתחם סטאר סנטר נשלחו פקחים. בשבת האחרונה, אתמול, ההתראות כבר הפכו לדוחות עם קנסות בצידם, בגובה של 320 שקלים.

מאז אותה שבת לפני חודש אשדוד סוערת. בבת אחת, כמו ברעש אדמה, מטען שלם שהלך והצטבר, כנראה לא רק סביב שאלות של דת וחופש, התפוצץ.

מאז לא מסתיימת מחאת התושבים. במוצאי שבת כבר נערכה ההפגנה השלישית של מחאת השבת, והביקורת שנמתחת על ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי לא שוככת. אותו כדור שלג ממשיך להתגלגל, ואין לדעת איך ייעצר ומה יהיו התוצאות וההשלכות, הציבוריות, החברתיות והפוליטיות.

האם אשדוד תחזור להיות עיר יחסית הרמונית שמצליחה לקיים איזון עדין ושברירי בין תושביה או שהמרקם הזה ישתנה ללא הכר?

ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי. צילום: דוברות עיריית אשדוד

ראש העירייה לסרי עדיין אינו מוכן להתראיין. מאז תחילת המשבר לפני כחודש קולו נשמע בקושי. בשבוע שעבר הוא מסר ל”כאן דרום” על רקע המשך מחאת השבת והמאבק מול ביג: ״אני מתעלם מקולות הרקע והניסיונות של קיצוניים בשני הצדדים להחמיר את הקרע בתוך העיר, ועומדת לנגד עיניי רק מטרה אחת, והיא לאפשר המשך חיים ביחד של הקבוצות השונות בעיר, כפי שהיה עד היום, דבר שיכול לקרות רק על ידי החזרת מצב הסטטוס קוו לקדמותו. לשם כך, אני נפגש מדי יום עם נציגים של הקהילות בעיר לשמוע את עמדתם, ובהתבסס על כך, פועל נמרצות לבניית מדיניות אכיפה שתחזיר את הסטטוס קוו וגם תעמוד במבחן משפטי. המהלך הזה יושלם בשבועות הקרובים, ואין לי ספק שבכך השקט יחזור לעיר”.

חזית כפולה

בינתיים, עד שהשאלות הללו תתבהרנה, נפתחה חזית חדשה בין הנהלת ביג ובין לסרי והעירייה. לדוחות שמחולקים לעסקים שפתוחים בשבת נוספה עתה התנגדות שהוגשה מטעם העירייה לתכנית של חברת ביג להרחיב את המתחם באשדוד ולבנות בו מסוף תחבורה ו-11 אולמות הקולנוע, ובתוכם מתחם וי—איי—פי, שמתוכננים לפעול כסינמה סיטי.

הדמיה: סינמה סיטי אשדוד. תמונה: ביג מרכזי קניות

ההתנגדות הוגשה לאחר שהתכנית הופקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. בעירייה טוענים שבביג כבר מיצו למעשה את זכויות הבנייה, ולא ניתן לאשר את התכנית כפי שהוגשה. הנימוק: סיבות תכנוניות.

אבל בהנהלת חברת ביג, מרכזים מסחריים, בטוחים: הסיבה האמיתית היא לחץ מצד נציגי הציבור החרדי, וכמו שפעלו כדי שלסרי יפעיל את סמכותו נגד ביג פאשן בגלל חילול שבת לשיטתם, כעת הם פועלים גם כדי למנוע את הקמת הסינמה סיטי, שמן הסתם יעבוד גם בסופי שבוע.

מנכ”ל רשת ביג איתן בר זאב, שלאחר תחילת מתן ההתראות לפני חודש תקף בחריפות את עיריית אשדוד, שב ופתח באש גם השבוע בעקבות ההתנגדות לתכנית הרחבת המתחם.

“אין לנו ספק שהסיבה האמיתית להתנגדות של העירייה לתכנית שהגשנו נעוצה בלחץ מצד החרדים למנוע את פתיחת סינמה סיטי”, אמר בר זאב. “הרי אותה עירייה שטוענת היום שיש בעיות תכנוניות תמכה בתכנית לכל אורך הדרך, הם אפילו ביקשו שנגדיל את זכויות הבנייה שלנו. הכול התקדם יפה עד שפרץ משבר השבת לפני כשלושה שבועות. והאבסורד הוא שגם לפי חוק העזר העירוני מותר לפתוח קולנוע בשבת. בוודאות, ההתנגדות לתכנית שהגשנו לא באה מהדרג המקצועי בעירייה, אלא מהדרג שמעליו. אני כבר לא יודע מי מנהל שם את העניינים, אם זה ראש העיר או כמה חברי מועצה”.

תצלום אוויר של מרכז הקניות ביג פאשן אשדוד

סרט רע

“זו הזיה מה שקורה כאן, אין מילים”, מוסיף בר זאב ותוקף. “פרויקט כל כך יפה שיתרום לתרבות, לפנאי ולבילוי, קולנוע, כנסים, תיאטרון וכמובן מסוף אוטובוסים שלקחנו על עצמנו — לזה להתנגד? לפני ש-80 אחוז מהתושבים עולים על בריקדות, הכפייה המטורפת בועטת בדלי שמלא תכניות טובות, רק מכיוון שמבחינתם יש פה חילול שבת. אז או שחזרתי לימי הביניים או שאני באיראן. ועדיין אני חוזר ואומר: הסינמה סיטי קום יקום, עם העירייה או בלעדיה. להערכתי, הוועדה המחוזית תדחה את התנגדות העירייה, אבל אם נידרש, נגיע גם עד בג”ץ”.

בעירייה הגיבו בחריפות לדבריו החריפים כשלעצמם של בר זאב ומאשימים את חברת ביג בחמדנות. בר זאב לא נותר חייב: “עכשיו הם מנסים להפוך אותנו לרעים ולשעיר לעזאזל. אבל לא נסכים לכך. אנחנו לא חמדנים, אלא מבקשים מה שמגיע לנו. יותר מזה, הנה אני בא ומצהיר כאן: אנחנו מבקשים רק את הקמת הסינמה סיטי, על שאר השטח שביקשנו כרזרבה לביג אנחנו מוותרים”.

“היינו תמימים בהתחלה”, מוסיף בר זאב. “האמנו שאם העירייה אומרת שהיא תומכת בתכנית, אז היא באמת תומכת. אבל אחרי כמעט שלוש שנים והרבה עיכובים, עכשיו עוד באים ומתנגדים? לא מגיע לנו, לא מגיע לנו שיזרקו עלינו בוץ. אנחנו לא הרעים בסיפור”.

אז מה הסיפור בעצם?

“להערכתי, החרדים מחזיקים את ראש העיר במקום רגיש. הפעולות שהעירייה מבצעת כרגע הן פעולות שלא היו לרוחו בעבר, תקרא את הדברים שלו ושל מנכ”ל העירייה מהשנתיים-שלוש האחרונות. אבל משהו קרה בשלושת השבועות האחרונים. בסוף המנהיג צריך להיות מנהיג, צריך לבוא ולקבל החלטה. כרגע הדיבור שלו אינו ברור, והוא משאיר את שני הצדדים לא מרוצים, ועכשיו לקחו את זה עוד צעד. מה עם אכיפת החוק בנושא בנייה ועסקים בשכונות חרדיות?”

מה דעתך על ראש העיר?

“אני מרחם על ראש העיר. הוא מנסה לאחוז בחבל משני קצותיו, וזה לא הולך. בוא תגלה מנהיגות, מספיק לנסות ללכת בין הטיפות, יש פה כבר מבול. ויחד עם זאת, אין לי שום בעיה לשבת איתו סביב שולחן עגול בכל רגע”.
איך להערכת הפרשה כולה תסתיים?

“או שהעירייה תייצר מדיניות ברורה, ולפיה חוזרים לסטטוס קוו ולא אוכפים בביג, בסטאר ובחוף הים, או שהם ימשיכו בקו הנוכחי, והבוחר יבקש מהם לתת את הדין. אנחנו בביג כמובן שלא נתערב בבחירות”.

בר זאב מוסיף: “מדובר בסרט ההמשך של כפייה דתית נטו. עירייה במדינת ישראל פועלת תחת איומים של מיעוט חרדי, העושה כל מאמץ להשליט את אורח חייו על הרוב בעיר ופועל לסכל תכנית שתביא פעמיים רווחה לתושבים, גם מסוף תחבורה מודרני על תחנת הרכבת וגם הקמת 11 אולמות קולנוע ותרבות מודרניים לעיר”.

כיום יש בביג פאשן אשדוד 26 אלף מ”ר. בתכנית מבקשת חברת ביג להוסיף עוד כ-13 אלף מ”ר, בתוכם כ-5,000 מ”ר עבור הסינמה סיטי שמתוכנן להיבנות בקומה השנייה שמעל המבנה המרכזי במתחם. ביום רביעי הפתיעו בהנהלת ביג, והמנכ”ל בר זאב הודיע: "אני מוכן להתפשר ולקבל רק את השטח לסינמה סיטי, על השאר אנחנו מוותרים".

 

פנינו לתגובת ראש העירייה לסרי לדברים שאמר עליו בר זאב, כולל אלה שבכותרת ובנוגע להצעה שלו בעניין סינמה סיטי, אך מלבד תגובתו שהובאה למעלה הוא מסר רק: “אין תגובה”.

ומעיריית אשדוד נמסר בתגובה: “הנהלת הביג מבקשת להשיג אישורים תכנוניים להרחבת החלקים המסחריים בהיקף של 30 אלף מ”ר, זאת למרות שמוצו כל זכויות הבנייה למסחר במגרשים. החמדנות וההטעיה של הוועדה המחוזית והציבור בתכניות, כפי שהוגשו על ידי הביג, הן הבסיס להתנגדות של העירייה. אנחנו מגנים ודוחים בשאט נפש את הניסיון של הנהלת הביג לקשור באופן בלתי הגון בין הגשת התכנית למאבק השבת ולסינמה סיטי. התכנית שהוגשה לא בשלה תכנונית, ולכן העירייה כמו גם רשות  מקרקעי ישראל הביעו התנגדותם לתכנית כפי שהוגשה. בשום אופן לא הובעה התנגדות להקמת הסינמה סיטי. העירייה לא תיכנע ללחצים פסולים רק כדי להטיב עם הרצונות הכלכליים של הנהלת הביג ותמשיך לפעול כשטובת העיר, ורק היא, לנגד עיניה”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר