ארכיון: עשן בשריפה בבריכות החימצון. צילום:בועז רענן
ארכיון: עשן בשריפה בבריכות החימצון. צילום:בועז רענן

אין עשן בלי אש: לקחי השריפה באשדוד

בדיון מעקב של הוועדה לענייני השריפה הגדולה באשדוד התגלה לקונה בחוק- 'עשן ללא אש' אינו חלק מחוק הכבאות. עוד התברר כי במצבורי המטמנות באזור אשדוד קיימים עשן ופסולת מתכתית מסוכנת; לנציבות הכבאות חסרו כלים מתאימים לכיבוי שריפות ומים רבים נשפכו לשווא

פורסם בתאריך: 12.7.17 15:10

     

הוועדה לפניות הציבור התכנסה השבוע לדיון מעקב בעקבות השריפות שהתרחשו לפני כחודש וחצי בבריכות חמצון באתרי פסולת באזור אשדוד וגרמו לזיהום אוויר חמור.

בדיון התברר כי כיבוי השריפה בפועל התאפשר רק לאחר שהובא טרקטור D9 מהצבא, זאת לאחר ימים יקרים שכל תושבי האזור סבלו מעשן מסוכן.

לטענת עו"ד הדס בן נפלא היועצת המשפטית של כבאות והצלה במחוז דרום, אין זה מתפקידה של הכבאות לטפל במפגעי עשן אלא רק בכיבוי שריפות. לכן אין בכבאות טרקטורים ומקבלים סיוע מהצבא או מחקלאים. עוד אמרה כי הבעירה התת קרקעית הוכיחה שיש עשן בלי להבות.

יו"ר הוועדה חה"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "חייבים להכיר במפגעי עשן כמסכני חיים ולהגדיר בתקנות נציבות הכבאות גם את מפגעי העשן כ"מסכני בריאות מידיים" כדי לחייב את נציבות הכבאות לטפל בה. נפנה לשרים לביטחון פנים והגנת הסביבה לפעול לתיקון התקנות לאלתר".

חה"כ אייכלר הוסיף כי "יש להכין  את כוחות פיקוד העורף עם הכלים המתאימים שיש להם ברזרבה בימי שלום ולקבוע שיתוף פעולה במקרה של שריפות ענק בשטחים פתוחים. לא יתכן להמתין כמה ימים ולשפוך מאה טונות מים לריק. זאת מלבד הסבל  למאות אלפי תושבים הנושמים  עשן מזהם ומסוכן רק בגלל לקונה בלשון החוק. הרי ידוע כי רוב מקרי המוות משריפות, נגרמות מהעשן".

 

ברוך ובר ממונה מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה אמר שהכלי שנדרש לכיבוי הוא טרקטור D9 שחונק את הבעירה בעפר. "כשפנינו לנציבות הכבאות התברר שאין טרקטורים, ויש חוזים נצורים שלא הופעלו בגלל חוסר תקציב. עיריית אשדוד דגמה את הבוצה והגישה תכנית לסקר מפורט. הגענו לתוצאות ראשונות ואנחנו רואים שהבוצה בעייתית ויש בה מתכות כבדות. כבר הכנו את טיוטת הצווים לניקוי וכל אחד מטיל אחריות על השני כך שזה יוטל לפתחו של בימ"ש". עוד דיווח לוועדה כי "ב-22 במאי התכנסה הוועדה הבין-משרדית וקיבלה החלטה להקצות תקציב לגידור ושמירה באתר רתמים מפני גנבי מתכות.

יחד עם זאת עדכן נציג רשות מקרקעי ישראל כי הוחלט לרשת את האזור במצלמות".

בסיכום הדיון אמר ח"כ אייכלר כי "יש לתקן מיד את החוק והתקנות ולהבהיר מפגעי עשן כמסכן חיים ולהטיל את הטיפול בו על כב"ה. נבקש שהממשלה תקבל החלטה על שיקום האתרים ולא רק על כיבוי. בנוסף, רמ"י מתבקשת להוציא בדחיפות את המכרז להצבת מצלמות ושמירה באתר רתמים. נבקש גם לקחת ברצינות את הטיפול בבריכות החמצון ולקשר בין כל הנוגעים בדבר. את מאות אלפי האזרחים לא מעניין מי אמור לטפל במפגעים, התושבים צריכים לדעת כי יכולים לנשום אויר צח ונקי מבלי לדאוג למזהמים המכנים את הבריאות".

 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר